Λεπτομερέστατη αποτύπωση πεζόδρομων και συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης ζήτησε η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου από τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης, με φόντο την έκδοση του ΦΕΚ για έγκυρο κυκλοφοριακό κανονισμό

Θεωρητικές αποφάσεις, χωρίς ουσιαστικές λύσεις

231 οι θέσεις στάθμευσης για τους μόνιμους κατοίκους του κέντρου και 192 για δίκυκλα

Με πάσα λεπτομέρεια καλείται η Δημοτική Αρχή να αποτυπώσει τους πεζόδρομους της Ερμούπολης, καθώς και τις οδούς στις οποίες αφορά το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης, μετά από σχετική απαίτηση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου και της αρμόδιας Τεχνικής Υπηρεσίας, προκειμένου ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης να αποκτήσει έγκυρο κυκλοφοριακό κανονισμό που θα έχει δημοσιευθεί σε ΦΕΚ, ώστε να έχει ισχύ.

Οι νέες αποφάσεις που καλείται απόψε να λάβει το δημοτικό συμβούλιο έρχονται σε συνέχεια πρόσφατης έγκρισης του κυκλοφοριακού κανονισμού, ο οποίος στηρίζεται στην κυκλοφοριακή μελέτη του 2015 και ρυθμίζει την κυκλοφορία οχημάτων και δικύκλων στην Ερμούπολη.

Πρόκειται για αποφάσεις “τυπικού χαρακτήρα” όπως δήλωσε στην εφημερίδα ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Φραγκίσκος Βακόνδιος, ώστε ο Δήμος να διαθέτει έγκυρο κυκλοφοριακό κανονισμό, ωστόσο, ο ίδιος κλήθηκε να δώσει απαντήσεις σε μία σειρά σοβαρών ζητημάτων που συνδέονται σχετικά, προκειμένου να καταστεί σαφές, αν σε ουσιαστικό επίπεδο, μέσα από τις ανωτέρω αποφάσεις, δίνονται λύσεις στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Ερμούπολης.

Θέματα εφαρμογής(;) του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης, χωρίς Δημοτική Αστυνομία, όπως επίσης ζητήματα ορθής τοποθέτησης των πινακίδων και των σημάνσεων ρύθμισης της κυκλοφορίας, καθώς επίσης έκδοση νέων καρτών για τους μόνιμους κατοίκους, τέθηκαν επί τάπητος, με τις απαντήσεις εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής κι εν προκειμένω του Αντιδημάρχου, να προδίδουν πως, ουσιαστικά δεν μπορεί να αντιμετωπισθεί το κυκλοφοριακό χάος, ούτε μερικώς.

Τρανή απόδειξη οι καθημερινές εικόνες στο κέντρο της Ερμούπολης και σε κάθε μεγάλη ή μικρή πεζοδρομημένη οδό.

Αν και τα εν λόγω θέματα της συνεδρίασης, θα μπορούσαν να αποτελέσουν αφορμή, για ουσιαστική συζήτηση ενός εκ των μεγαλύτερων προβλημάτων της Ερμούπολης, ωστόσο, ουδείς μπορεί να γνωρίζει, αν απόψε, θα απασχολήσει σε γενικότερο επίπεδο η υπόθεση του κυκλοφοριακού, έστω και με τη μορφή σχολιασμών, αφού κατά γενική διαπίστωση πρόκειται για έναν εξαιρετικά δύσκολο θέμα.

Τυπικές διευκρινίσεις, όπως αναφέρει ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών

Δεδομένης της ακύρωσης των παλαιότερων δημοτικών αποφάσεων που συνδέονταν με τα κυκλοφοριακά, καθώς δεν είχαν ισχύ, αφού δεν είχαν εκδοθεί σε ΦΕΚ, όπως πολλάκις έχει αναφερθεί στο παρελθόν, ο Δήμος προσφάτως έλαβε νέα απόφαση για τον κυκλοφοριακό κανονισμό της πόλης, αποστέλλοντάς τον για έγκριση στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου.

Προ ημερών ανακοινώθηκε η έγκριση των μονοδρομήσεων και των αμφιδρομήσεων, ενώ σήμερα, σε συνέχεια αυτών των εγκρίσεων, ο Δήμος και ειδικότερα το δημοτικό συμβούλιο καλείται από την Αποκεντρωμένη να προωθήσει σαφέστερα σχέδια για τις “ενότητες” των πεζοδρομήσεων και του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης ώστε να λάβει το τελικό “πράσινο φως”.

Ερωτηθείς σχετικά με τα δύο θέματα προς συζήτηση απόψε στο δημοτικό συμβούλιο, δηλαδή την πρόταση έγκρισης των πεζόδρομων και του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης, ο Φραγκίσκος Βακόνδιος, διευκρίνισε εξ αρχής πως πρόκειται για τυπικού χαρακτήρα συμπληρώσεις που πρέπει να γίνουν, ώστε ο Δήμος να έχει εγκεκριμένο κυκλοφοριακό κανονισμό.

Ιδιαιτέρως καθησυχαστικός για το ότι δεν προκαλείται κάποιο κώλυμα στο όλο ζήτημα, ο Αντιδήμαρχος πρόσθεσε, πως, “Είχαμε ψηφίσει αρχικά τον κανονισμό λειτουργίας για την Ερμούπολη. Ζήτησαν να φαίνονται αναλυτικά και καθαρά ποιες οδοί είναι πεζόδρομοι και στους χάρτες που συνοδεύουν τις αποφάσεις, όπως για παράδειγμα η οδός Θυμ. Σπερχειού, η οδός Πρωτοπαπαδάκη κ.α.. Γι αυτό κάναμε αυτήν τη συμπληρωματική εργασία και έρχεται για έγκριση στο δημοτικό συμβούλιο, ώστε να αποσταλεί στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση και να βγει σε ΦΕΚ”.

Ο κ. Βακόνδιος δε, τόνισε πως, “Είναι κάτι εντελώς τυπικό”, αφού ξεκαθάρισε πως, “Αποτυπώνονταν οι πεζόδρομοι στους μεγάλους χάρτες που είχαμε στείλει, όμως θέλει η ΑΔΑ ονομαστικά να καταγράψουμε ποιες οδοί πεζοδρομούνται”.

Σχετικά με το θέμα της σημερινής κυκλοφορίας και αν αλλάζει κάτι από όσα γνωρίζουν οι δημότες, ο ίδιος επεσήμανε πως η κυκλοφοριακή πραγματικότητα της πόλης, δηλαδή τα μέτρα και οι ρυθμίσεις, παραμένουν ίδιες.

“Αυτό που είναι σημαντικό είναι πως δεν αλλάζει κάτι από το σύνολο της κυκλοφοριακής μελέτης. Δεν αλλάζουμε την κυκλοφορία στην πόλη. Για τυπικούς λόγους στέλνουμε αυτήν την συμπληρωματική “μελέτη” για να εκδοθεί και στο ΦΕΚ”.

Ερωτηθείς συγκεκριμένα για το πρώτο τμήμα της οδού Σταματίου Πρωίου δεδομένης της απόφασης να είναι χαρακτηρισμένος πεζόδρομος, ωστόσο, ακολούθως υπήρξαν κυκλοφοριακά μέτρα άρσης αυτής της πεζοδρόμησης, ο κ. Βακόνδιος, γνωστοποίησε πως δεν αλλάζει κάτι στη ροή της κυκλοφορίας, ούτε το αρχικό τμήμα της διαμορφώνεται ως πεζόδρομος.

“Και η Σταματίου Πρωίου παραμένει ως έχει. Για το πρώτο κομμάτι της επιτρέπεται μόνον η στάση, όπως και για το τελευταίο τμήμα της. Είχαμε βρει την κατάλληλη σήμανση και με την Αστυνομία για να είναι εκ περιτροπής η στάση (αλλαγή ανά μήνα)” ανέφερε, λέγοντας τέλος για το εν λόγω θέμα πως, “οπότε το μόνο που αλλάζει είναι αυτό”.

Σχετικά με το δεύτερο θέμα των κυκλοφοριακών που αφορά στην έγκριση του δημοτικού συμβουλίου για το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης, ο κ. Βακόνδιος επανέλαβε πως, “Ακριβώς όπως έρχεται και το προηγούμενο θέμα, θα συζητήσουμε κι αυτό. Ουσιαστικά θέλει η ΑΔΑ να φαίνονται όλα με σαφήνεια στους χάρτες. Αυτό κάνουμε και στο θέμα του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης. Δεν αλλάζουμε τίποτα στα σημεία των θέσεων στάθμευσης, απλά ουσιαστικά, απεικονίζονται όλα πιο ξεκάθαρα. Μπορεί να διακρίνει κάποιος σε ποιες οδούς επιτρέπεται η στάση, η στάθμευση και από ποιες πλευρές των δρόμων” ανέφερε κατηγορηματικά.

Ανεφάρμοστο σύστημα χωρίς Δημοτική Αστυνομία

Σχετικά με το σύστημα της ελεγχόμενης στάθμευσης που θεωρητικά “εξασφαλίζει” χώρο στάθμευσης για τους μόνιμους κατοίκους της Ερμούπολης, ο κ. Βακόνδιος κλήθηκε επί της ουσίας να απαντήσει αν παραμένει και θα συνεχίσει να παραμένει ανεφάρμοστο.

Ο ίδιος αναφέρθηκε πρωτίστως μόνον στη διάθεση των καρτών για τους κατοίκους του κέντρου, ενώ μετά από σχετικό ερώτημα, εμμέσως παραδέχθηκε πως πράγματι δεν μπορεί να τηρηθεί αφού δεν υφίσταται Δημοτική Αστυνομία (σσ. ευθύνη Δημοτικής Αρχής που την κατήργησε).

“Ήδη έχουμε μεριμνήσει για να παραλάβουμε τις κάρτες του 2019. Με το που εγκριθεί η απόφαση, ταυτόχρονα θα μοιραστούν οι νέες κάρτες στον κόσμο, στους κατοίκους που έχουν δικαίωμα για θέσεις στάθμευσης. Ισχύει αυτό που ίσχυε, πως, ανά κατοικία δίδεται μία κάρτα (για μία θέση)” διευκρίνισε, ενώ σημείωσε πως, ως και την έκδοση των καρτών του 2019, οι κάτοικοι κάνουν χρήση της παλιάς κάρτας τους.

Κληθείς να τοποθετηθεί στην ουσία του θέματος και με αφορμή το παράδειγμα των οδών Απόλλωνος και Καλομενοπούλου, στις οποίες ο κυκλοφοριακός κανονισμός απαγορεύει τη στάθμευση, ίδιος υπήρξε ξεκάθαρος αναφορικά με τη μη δυνατότητα ελέγχου εφαρμογής του μέτρου: “Τη δεδομένη στιγμή, ουσιαστικά, είναι θέμα Αστυνομίας αυτό. Από εκεί και πέρα, εμείς, θα μοιράσουμε και τις κάρτες και αν δούμε ότι συνεχίζονται τα προβλήματα, υπάρχουν Επιτροπές, υπάρχει το δημοτικό συμβούλιο για να εξετάσει οποιεσδήποτε προτάσεις καινούργιες ή άλλες σκέψεις ώστε να διορθωθούν προβλήματα”.

Συμπλήρωσε δε, πως η επανασύσταση της Δημοτικής Αστυνομίας, “είναι θέμα συνολικά της Δημοτικής Αρχής” λέγοντας ακόμη πως, “Νομίζω όμως πως τη δεδομένη στιγμή δεν θα γίνει κάτι”.

Ανοικτός ο Δήμος σε κατάθεση προτάσεων ή παρατηρήσεων”

Δεδομένων των αριθμητικών στοιχείων που συνοδεύουν τις εν λόγω αποφάσεις της Τεχνικής Υπηρεσίας και της αποτύπωσης των θέσεων στάθμευσης για όλες τις κατηγορίες (μόνιμοι κάτοικοι, ΑΜΕΑ, υπηρεσιακά, δίκυκλα), ο κ. Βακόνδιος ρωτήθηκε σχετικά με το αν ο Δήμος ήρθε σε επικοινωνία με τον Σύλλογο Κατοίκων του Κέντρου της Ερμούπολης ή με μέλη αυτού για την επικαιροποίηση – ίσως – των αναγκών.

“Τη δεδομένη στιγμή, όχι, δεν έχουμε έρθει σε επαφή με κάποιον” δήλωσε ο Φραγκίσκος Βακόνδιος, ο οποίος πρόσθεσε δε, πως, η καταγραφή των διαθέσιμων θέσεων στάθμευσης έχει προσδιοριστεί βάσει των τελευταίων στοιχείων που αποτύπωνε και η κυκλοφοριακή μελέτη το 2015.

“Σύμφωνα με τα δεδομένα που έχουμε από παλιές κάρτες είναι περίπου τόσες οι θέσεις για τους μόνιμους κατοίκους” σημείωσε, διευκρινίζοντας πως στο σύνολό τους οι μόνιμοι κάτοικοι καλύπτουν περί τις 231 θέσεις στο κέντρο της Ερμούπολης.

Ωστόσο, ο κ. Βακόνδιος εμφανίστηκε θετικός στο να ακούσει η Δημοτική Αρχή όποια αιτήματα υπάρχουν από κάθε ενδιαφερόμενη πλευρά.

“Από εκεί και πέρα είμαστε ανοικτοί οποιασδήποτε Σύλλογος, ή όποιοι πολίτες θέλουν να μας καταθέσουν γνώμες, προβλήματα και παρατηρήσεις, να τους ακούσουμε και αν είναι δυνατόν να τα λύσουμε” σχολίασε κατηγορηματικά.

Έλεγχος για πινακίδες και ορθή λειτουργία πόλης

Προτού ολοκληρώσει τις απαντήσεις του, ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών ρωτήθηκε σχετικά με την υποχρέωση του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης να ελέγχει και να τοποθετεί - ορθά - τα σήματα κυκλοφορίας και τις απαραίτητες πινακίδες, βάσει των όσων προβλέπει δε ο κυκλοφοριακός κανονισμός του για την Ερμούπολη.

“Υπάρχουν και κάποιες αλλαγές που πρέπει να γίνουν. Το αρμόδιο τμήμα της Τεχνικής Υπηρεσίας ήδη έχει κοιτάξει για το σύνολο των οδών” ανέφερε σχετικά, ενώ διευκρίνισε ακόμη πως, “Θα αλλαχθούν όσες πινακίδες απαιτούνται”.

Ωστόσο, θέλησε να υπογραμμίσει πως, “Αλλά για το σύνολο της μελέτης έχουν ελεγχθεί (σσ. οι υφιστάμενες πινακίδες)”, σύμφωνα με την κυκλοφοριακή μελέτη.

Αξίζει να διευκρινισθεί, πως, το μέτρο της ελεγχόμενης στάθμευσης έχει εφαρμογή στα τμήματα των πεζόδρομων, στις οδούς πλησίον της πλατείας Βαφία και της ίδιας της πλατείας, στην πλατεία Τσιροπινά και τις κοντινές οδούς, όπως και στην οδό Σταματίου Πρωίου, αλλά και τέλος περιμετρικά της πλατείας Μιαούλη.