Προωθείται έργο ανάπλασης του παραλιακού τμήματος από την πλατεία Κανάρη μέχρι και την προβλήτα κρουαζιερόπλοιων στη θέση “Νησάκι” από το ΔΛΤΣ

Αρχιτεκτονική και λειτουργική αναβάθμιση

Έγκριση μελέτης έργου ύψους 100 χιλ. ευρώ για τη σοβαρή βελτίωση της εικόνας του παραμελημένου χερσαίου τμήματος

Λειτουργικά και αισθητικά αναμένεται να “κουμπώσει” το παραλιακό τμήμα από το ύψος της πλατείας Κανάρη έως και την προβλήτα των κρουαζιερόπλοιων στη θέση “Νησάκι”, με το μέτωπο της μεγάλης ανάπλασης της παραλιακής ζώνης της Ερμούπολης, μετά από την υλοποίηση του προβλεπόμενου έργου, η μελέτη του οποίου εγκρίθηκε χθες από το Διοικητικό Συμβούλιο του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου.

Πρόκειται για μία παρέμβαση άκρως σοβαρή που δρομολογείται για τους επόμενους μήνες, αφού ολοκληρωθεί η απαιτούμενη διαγωνιστική διαδικασία, καθώς το έργο αφορά σε 124 χιλ. ευρώ (συν ΦΠΑ).

Η σημερινή άκρως υποβαθμισμένη εικόνα του παραλιακού τμήματος που οριοθετείται από το τέλος του έργου της ανάπλασης που έχει ολοκληρωθεί και ειδικότερα, από την πλατεία Κανάρη (πρώτη πύλη λιμένα Ερμούπολης) και φθάνει ως και την προβλήτα πρόσδεσης, αναμένεται να λάβει νέα όψη, που θα σημάνει την αναβάθμιση συνολικά της περιοχής, θα ευνοήσει την ασφαλή μετακίνηση των επιβατών των κρουαζιερόπλοιων, θα συμβάλλει στην ασφαλή μετακίνηση των ΑΜΕΑ και των ατόμων με προβλήματα όρασης, ενώ ταυτόχρονα, θα ευνοήσει στην κατεύθυνση της καλύτερης δυνατής λειτουργίας του χερσαίου τμήματος.

Η σχετική απόφαση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, δηλαδή η έγκριση της μελέτης (Φάση Α΄), προωθήθηκε λόγω και της εξασφάλισης της χρηματοδότησης για την υλοποίηση του έργου που αυτή προσδιορίζει, από Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Σύμφωνα με την εκτίμηση του προέδρου του ΔΛΤΣ, Δημήτρη Κοσμάς, κατά τη διάρκεια της χθεσινής συνεδρίασης, το έργο θα τεθεί σε φάση υλοποίησης αμέσως μετά την προσεχή καλοκαιρινή περίοδο και κατά πάσα πιθανότητα τον Οκτώβριο του 2019, αφού θα έχει ολοκληρωθεί και θα έχει καρποφορήσει ο διαγωνισμός.

Σημειώνεται πως το έργο αφορά σε επεμβάσεις που αποτυπώνονται σε σχέδιο της μελέτης, το οποίο θα δοθεί προσεχώς στη δημοσιότητα. Ωστόσο, ακολουθούν αναλυτικά οι κύριες αλλαγές και εργασίες όπως αυτές αποτυπώνονται στην τεχνική περιγραφή.

Αλλάζει όψη το παραμελημένο μέτωπο που συνδέεται με τη μεγάλη ανάπλαση

Συγκεκριμένα το εν λόγω έργο με τίτλο “Επισκευή ανωδομής και βελτίωση περίφρασης στην περιοχή από την πλατεία Κανάρη έως και την περιοχή Νησάκι του λ. Ερμούπολης (προβλήτα κρουαζιερόπλοιων) Φάση Α΄” θα χαρίσει νέα όψη στο σημερινό παραμελημένο μέτωπο της παραλιακής ζώνης της Ερμούπολης.

“Είμαστε εδώ για να εγκρίνουμε τη μελέτη. Έχουμε πάρει την επιχορήγηση” ανέφερε χαρακτηριστικά στην τοποθέτησή του ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Δημήτρης Κοσμάς, ο οποίος σημείωσε το θετικό γεγονός της κατοχύρωσης χρηματοδότησης. “Αυτό το έργο χρηματοδοτείται από Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων με ποσό της τάξεως των 100 χιλ. ευρώ (124 χιλ. ευρώ συν ΦΠΑ)” πρόσθεσε, ενώ ακολούθως βάσει του περιεχομένου της τεχνικής περιγραφής, προσδιόρισε τα ακριβή τμήματα επί των οποίων θα γίνουν επεμβάσεις.

“Αυτή η ανάπλαση ξεκινά από εκεί που σταματά το προηγούμενο έργο, στο σημείο της πρώτης πύλης εισόδου στην Ερμούπολη και φθάνει ως την αρχή της προβλήτας των κρουαζιερόπλοιων. Η ανάπλαση θα εκτείνεται στο τμήμα που αποτελεί το σημερινό πεζοδρόμιο και το περιφραγμένο τμήμα, καθώς και στη σειρά που σήμερα είναι σταθμευμένα οχήματα στο περιθώριο του δρόμου, δηλαδή στην πλευρά της θάλασσας” γνωστοποίησε ο κ. Κοσμάς, ο οποίος επεσήμανε μάλιστα πως, με το συγκεκριμένο έργο, θα βελτιωθεί σε σημαντικό βαθμό η σημερινή παραμελημένη εικόνα του παραλιακού τμήματος, της βιτρίνας της πόλης.

“Οι παρεμβάσεις μελέτης που περιλαμβάνονται στην περιοχή της ανωδομής και της περίφραξης εξασφαλίζουν συγχρόνως και την αρχιτεκτονική αναβάθμιση των εγκαταστάσεων του λιμένα Ερμούπολης και του παραλιακού μετώπου της πόλης” πρόσθεσε, ενώ υπενθύμισε πως, “Είναι γνωστό ότι η περιοχή αυτή αποτελεί το τελευταίο τμήμα του κύριου παραλιακού μετώπου του λιμένα, ο οποίος εκτείνεται ως τον κύριο ιστό της πόλης και δεν είχε συμπεριληφθεί στις παρεμβάσεις που υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο ανάπλασης των ετών 2015 – 2016”.

Ως εκ τούτου, οι εργασίες που απαρίθμησε αναλυτικά παρακάτω και αφορούν στο εν λόγω τμήμα, όπως συμπλήρωσε “θα ξεκινούν από το τέλος της προηγούμενης ανάπλασης”.

Βελτίωση κρηπιδώματος. Ασφάλεια πεζών, ΑΜΕΑ και επιβατών κρουαζιερόπλοιων

Αναφερόμενος στους κύριους σκοπούς του έργου και στους στόχους που πρέπει να επιτευχθούν μετά την υλοποίησή του, ο ίδιος έκανε λόγο πρωτίστως για το ζήτημα της ασφάλειας των πολιτών αλλά και των επισκεπτών που φθάνουν στο νησί και αποβιβάζονται από τα κρουαζιερόπλοια.

“Στην ανωτέρω περιοχή πρέπει να βελτιωθεί η πρόσβαση των πεζών, από το νέο πεζοδρόμιο έναντι της πλατείας Κανάρη έως και το τμήμα πρόσβασης στο περιφραγμένο μέρος του κρηπιδώματος” σχολίασε χαρακτηριστικά, λέγοντας αναλυτικότερα πως, “Κύριο μέλημα των εργασιών είναι η εξασφάλιση της ομαλούς και ασφαλούς μετακίνησης των πεζών από και προς την περιοχή της προβλήτας των κρουαζιερόπλοιων και τη σύνδεσή της με τα υφιστάμενα έργα πρόσβασης – διακίνησης από και προς τον πολεοδομικό ιστό της πόλης”. Επιπλέον, η μελέτη δίνει έμφαση στις ανάγκες των ΑΜΕΑ και των ατόμων με προβλήματα όρασης, όταν αυτά χρειαστεί να διέλθουν από το συγκεκριμένο παραλιακό τμήμα. Σήμερα, είναι γνωστό πως δεν υπάρχει πρόβλεψη για τους συμπολίτες μας με προβλήματα όρασης κι ως εκ τούτου, δεν μπορούν να βαδίσουν με ασφάλεια στην περιοχή.

Βάσει των ανωτέρω, μία ακόμη στόχευση είναι “ο καθορισμός των χώρων που θα εξυπηρετούν οι ράμπες ΑΜΕΑ και των χώρων όδευσης για τους τυφλούς συμπολίτες μας”. Σύμφωνα με όσα εξήγησε ο κ. Κοσμάς, θα προωθηθούν επεμβάσεις “επίστρωσης της ανωδομής με τμήματα από διαμορφωμένο σκυρόδεμα και με τμήματα από βοτσαλωτό καθώς και με τμήματα από μαρμαρόπλακες και πλάκες όδευσης τυφλών”.

Παράλληλα, “θα ολοκληρωθεί το πεζοδρόμιο στο τμήμα της πλατείας Κανάρη έως την είσοδο στον περιφραγμένο χώρο του προβλήτα, ούτως ώστε να εξασφαλιστεί η ασφαλής μετακίνηση των πεζών στο τμήμα αυτό” ενώ όπως εξήγησε, θα διαμορφωθεί κατάλληλα ο χώρος πορείας όσων επιβιβάζονται και αποβιβάζονται από τα κρουαζιερόπλοια.

“Έχει ληφθεί επίσης υπόψιν, η δημιουργία συνθηκών ασφάλειας για τους επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων όπως προβλέπονται από τις αντίστοιχες μελέτες και το master plan της λειτουργίας του λιμένα Ερμούπολης” σημείωσε επιπλέον, ενώ αμέσως μετά έκανε ενημέρωση για άλλες σημαντικές αναβαθμίσεις που συνδέονται με την περιοχή”.

Δίκτυο όμβριων υδάτων και ενίσχυση ηλεκτροφωτισμού

Ειδικότερα, στο πλαίσιο των στόχων έχει επιδιωχθεί κατά την υλοποίηση του έργου να δημιουργηθεί σωστά δίκτυο απορροής των όμβριων υδάτων, αλλά και να ενισχυθεί σε επίπεδο ηλεκτροφωτισμού η περιοχή στο Νησάκι, αφού σήμερα, η κατάσταση όσον αφορά στα λιμνάζοντα νερά της βροχής καθώς και στον φωτισμό της είναι απογοητευτική και προβληματική.

Από την πλευρά της διοίκησης, τονίσθηκε σχετικά πως, στόχος ακόμη αποτελεί “η κατασκευή δικτύου απορροής όμβριων υδάτων με φρεάτια και σχάρες και η ανακατασκευή του δικτύου του ηλεκτροφωτισμού. Πρέπει να αντιμετωπιστεί η απορροή των όμβριων υδάτων, καθώς θα έχετε δει ότι συγκεντρώνονται πολλά νερά σε αυτήν την περιοχή”.

Μάλιστα, από μέρους της διοίκησης, επισημάνθηκε πως, στο πλαίσιο του έργου θα επιβληθεί και “η αποκατάσταση του ασφαλτοτάπητα στα τμήματα που θα διέλθουν τα δίκτυα ομβρίων υδάτων”, όπως επίσης έχει προγραμματιστεί η διαμόρφωση ομαλής της επιφάνειας του οδοστρώματος, περιμετρικά της πλατείας Κανάρη και κυρίως στα προβληματικά σημεία πλησίον αυτής.

Δίνοντας τα συνολικά στοιχεία των επεμβάσεων, ο Δημήτρης Κοσμάς – βάσει της τεχνικής έκθεσης – ανέφερε τα παρακάτω: “Η συνολική επιφάνεια των επεμβάσεων έρχεται στα 1.200 τμ εκ των οποίων οι πλακοστρώσεις με μάρμαρα ανέρχονται στα 110 τμ, η επίστρωση με πλάκες όδευσης τυφλών στα 90 τμ, η επιφάνεια του διαμορφωμένου σκυροδέματος στα 650 τμ και η επιφάνεια του βοτσαλωτού δαπέδου στα 340 τμ.”.

Κατόπιν των ανωτέρω προχώρησε σε λιτή παρέμβαση ο Λιμενάρχης Σύρου, Γιάννης Βαμβακούσης, ο οποίος θέλησε να πληροφορηθεί με σαφήνεια, αν οι πλάκες όδευσης τυφλών θα είναι σε ασφαλές μέρος και ειδικότερα, αν η χωροθέτησή τους θα προσδιορίζεται εσωτερικά του σημερινού κιγκλιδώματος. Η απάντηση εκ μέρους της αρμόδιας υπαλλήλου του Λιμενικού Ταμείου Σύρου ήταν καταφατική, ενώ διευκρίνισε πως, τα κιγκλιδώματα που θα υπάρξουν θα μπορούν να μετακινούνται. “Το κιγκλίδωμα θα μπορεί να μετακινείται. Η όδευση τυφλών θα είναι εκτός χώρου μετακίνησης επιβατών κρουαζιερόπλοιων” ανέφερε η ίδια.

Κατάργηση θέσεων στάθμευσης

Θέμα στο οποίο συνοπτικά έγινε αναφορά ήταν και η απώλεια θέσεων στάθμευσης, από το τμήμα που αφήνουν οι οδηγοί σήμερα τα οχήματά τους δίπλα ακριβώς από τα σιδερένια κιγκλιδώματα, τα οποία οριοθετούν τον χώρο μετακίνησης των πεζών και των επισκεπτών κρουαζιέρας.

“Σταδιακά αυτός ο χώρος μπροστά στο Νησάκι θα πρέπει να πάρει μία άλλη “μορφή”” ανέφερε λακωνικά ο κ. Κοσμάς, ενώ απάντησε καταφατικά στην ερώτηση, αν θα υπάρξει κατάργηση θέσεων στάθμευσης οχημάτων. Αν και μονολεκτικός στην απάντησή του, ωστόσο, διευκρίνισε αμέσως μετά ότι ο αριθμός θέσεων που θα χαθούν, θα είναι συγκεκριμένος, χωρίς να μιλά γι αυτόν.

Επόμενος στόχος η Φάση Β΄ - Βελτίωση των χώρων κρουαζιέρας

Αφού ολοκλήρωσε την ενημέρωσή του ο Δημήτρης Κοσμάς, υπενθυμίζοντας πως, το ανωτέρω έργο έχει χρηματοδότηση 124 χιλ. ευρώ με ΦΠΑ, γνωστοποίησε πως για το Λιμενικό Ταμείο Σύρου, επόμενο βήμα, αποτελεί η βελτίωση του χώρου και των εγκαταστάσεων κρουαζιέρας. Χωρίς να υπεισέρχεται σε λεπτομέρειες, ο ίδιος απλώς σκιαγράφησε πως, οι εν λόγω εγκαταστάσεις θα διαμορφωθούν και θα λειτουργήσουν σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό κανονισμό ασφάλειας (ISPS), κάτι που θα σημάνει συστήματα ασφαλείας, τερματικό σταθμό ελέγχου κλπ..

“Ο χώρος κρουαζιερόπλοιων με επιχωματώσεις θα έχει επιφάνεια περίπου 7 στρέμματα. Κλείνει η περιοχή που κολυμπούν σήμερα στο Νησάκι. Θα έχουμε terminal station και ό,τι άλλο προβλέπεται. Θα έχουμε τα συστήματα ασφάλειας και πύλες εισόδου και εξόδου”.

Διευκρινίζοντας μάλιστα πως, αυτές οι αλλαγές που θα αποτελέσουν σε επόμενο στάδιο περιεχόμενο συζήτησης, θα αφορούν στην Φάση Β΄ του έργου και θα είναι αλλαγές και έργα όπως προβλέπονται από τον λειτουργικό σχεδιασμό του λιμένα (master plan).

“Όταν ολοκληρωθεί και η Φάση Β΄ στο χώρο των κρουαζιερόπλοιων, θα αλλάξει εντελώς την εικόνα στο Νησάκι” σχολίασε ο ίδιος, υπενθυμίζοντας πως η Φάση Α΄ έρχεται σε συνέχεια του μεγάλου έργου ανάπλασης του παραλιακού μετώπου της Ερμούπολης, που υλοποιήθηκε προ δύο ετών, προκειμένου να σημάνει αναβάθμιση και στην υπόλοιπη παραλιακή ζώνη.