Τέλος Φεβρουαρίου – κατ΄ εκτίμηση του Αντιδημάρχου Τεχνικών Υπηρεσιών - η οριστική μελέτη για την περιοχή του Βούρλη

“Πυξίδα” για την καταλληλότερη λύση

Ολοκληρώνεται η εργασία του αναδόχου, μετά από την προώθηση των στοιχείων των γεωτρήσεων, με σκοπό να υποδειχθεί η καλύτερη δυνατή παρέμβαση απέναντι στα κατολισθητικά φαινόμενα

Τείνει προς την ολοκλήρωσή της η β΄ φάση των εργασιών του αναδόχου για την υπόθεση της περιοχής του Βούρλη, αφού τέλος του μήνα ή τις πρώτες ημέρες του Μαρτίου θα κατατεθεί προς τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης, το δεύτερο βήμα της μελέτης, η οποία θα προσδιορίζει τον τρόπο παρέμβασης στο ευαίσθητο σημείο, με φόντο τα κατολισθητικά φαινόμενα.

Η ολοκλήρωση των γεωτρήσεων στην περιοχή και η συγκέντρωση και αποστολή δεδομένων για την κατάσταση του υπεδάφους αρχές του περασμένου μήνα (Ιανουάριος), στο πλαίσιο της εκπόνησης της μελέτης “Γεωτεχνικές Έρευνες Περιοχής Βούρλη”, χαρίζει τη δυνατότητα προσδιορισμού της προσφορότερης λύσης για τα θέματα του πολυσυζητημένου σημείου πάνω από τη θέση Βαπόρια, στην πλευρά του αναδόχου.

Υπενθυμίζεται πως, τα πρωτοφανή έντονα καιρικά φαινόμενα του 2017 στη Σύρο είχαν προκαλέσει επιδείνωση της κατάστασης του τοιχίου στην περιοχή του Βούρλη, με αποτέλεσμα ο Δήμος να απαιτηθεί να προχωρήσει σε έργο υποστήριξης του τοιχίου κατά το διάστημα από Αύγουστο έως και Σεπτέμβριο του ίδιου έτους, ώστε να περιοριστούν οι αστοχίες και οι φθορές. Υπενθυμίζεται πως το εν λόγω έργο χρηματοδοτήθηκε με το ποσό των 27.000 ευρώ, ενώ παράλληλα, το θέμα άνοιξε στο δημοτικό συμβούλιο, ώστε να υπάρξει χάραξη και πλάνο ενεργειών για την αντιμετώπιση των κατολισθητικών φαινομένων.

Αξίζει να υπενθυμιστεί πως τον Ιούνιο του 2018 παρουσιάστηκε στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης η α΄ φάση της μελέτης για την περιοχή, η οποία αποτυπώνει τις τρεις προτάσεις – λύσεις για το πρόβλημα.

Σήμερα, ο Δήμος αναμένει από τον ανάδοχο, μετά και τα στοιχεία των δειγματοληπτικών γεωτρήσεων που έγιναν προ μικρού διαστήματος, την β΄ φάση, δηλαδή την πρόκριση της καλύτερης δυνατής παρέμβασης.

Πρέπει να τονισθεί πως η μελέτη που αφορά στην ανακατασκευή του οδικού τμήματος της περιοχής του Βούρλη, αντιμετωπίζει το τοιχίο και τον δρόμο ως ενιαία κατασκευή.

Δεδομένου ότι ο Δήμος μετρά αντίστροφα πλέον ώστε να έχει στη διάθεσή του την οριστική μελέτη καθώς και αμέσως μετά τα τεύχη δημοπράτησης του έργου, κλήθηκε να ενημερώσει σχετικά ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Φραγκίσκος Βακόνδιος.

Από αρχές Ιανουαρίου τα στοιχεία των γεωτρήσεων στον ανάδοχο

Ερωτηθείς σχετικά με την ολοκλήρωση των διαδικασιών των δειγματοληπτικών γεωτρήσεων (ενδιάμεσο έργο ποσού 14.970,98 ευρώ πλέον ΦΠΑ 24%), ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος ανέφερε τα ακόλουθα: “Είχαμε κάνει τα Χριστούγεννα περίπου τις γεωτρήσεις. Μετά τις παραλάβαμε, δηλαδή τα αποτελέσματα των γεωτρήσεων στο πρώτο δεκαήμερο του Ιανουαρίου και τα στείλαμε στην εταιρεία που κάνει τη μελέτη. Η εταιρεία είχε στη διάθεσή της 45 ημέρες για να ολοκληρώσει την β΄ φάση της μελέτης”. Ο κ. Βακόνδιος εξήγησε με σαφήνεια πως αυτό το στάδιο της μελέτης βοηθά στο να προταχθεί μία εκ των τριών προτάσεων – λύσεων αντιμετώπισης του θέματος που αφορούν στην περιοχή του Βούρλη.

“Θα υποδείξει ποια από τις τρεις προτάσεις θα πρέπει να προταχθεί. Η μία με καινούργιο τοίχο αντιστήριξης, η άλλη με πασσαλοστοιχίες ή η τρίτη με συρματόσχοινα που θα περνούν λοξά από τον δρόμο και θα φθάνουν στην απέναντι πλευρά να “πιάσουν” τον βράχο” υπενθύμισε συνοπτικά ο κ. Βακόνδιος, εκτιμώντας αυτό που είχε σχολιαστεί εξ αρχής από πλευράς Τεχνικής Υπηρεσίας κατά την παρουσίαση των τριών προτάσεων είναι πως μάλλον η τρίτη εξ αυτών θα είναι η καλύτερη παρέμβαση.

“Απ΄ ό,τι φαίνεται μάλλον είναι η καλύτερη λύση” πρόσθεσε, επαναλαμβάνοντας πως, πλέον, “Τα αποτελέσματα των γεωτρήσεων θα πρέπει να τα επεξεργαστούν από την εταιρεία, να τα εντάξουν στη μελέτη και να μας στείλουν την οριστική πρόταση, ποια λύση δηλαδή θα επιλεγεί”.

Δεδομένου όπως τόνισε πως αυτά τα στοιχεία έχουν προωθηθεί από το πρώτο δεκαήμερο του Ιανουαρίου στον ανάδοχο, ο κ. Βακόνδιος εκτίμησε πως – και βάσει του χρονοδιαγράμματος - “λογικά τέλος Φεβρουαρίου ή αρχές Μαρτίου θα τα έχουμε. Ο Δήμος θα έχει όλη τη μελέτη”.

Κληθείς να ενημερώσει για το τελικό στάδιο των εργασιών του αναδόχου, δηλαδή τη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης της μελέτης ώστε να μπορέσει να δημοπρατηθεί το έργο, ο ίδιος συμπλήρωσε πως, “θα έχει περιθώριο η εταιρεία να τρέξει τα τεύχη δημοπράτησης. Δηλαδή αρχές Απρίλη θα έχουμε τον τελικό φάκελο”.

Συμπληρωματικά δεδομένα για το υπέδαφος της περιοχής

Ο κ. Βακόνδιος υπενθύμισε την αναγκαιότητα λήψης των δειγματοληπτικών γεωτρήσεων που απαίτησαν χρόνο 45 ημερών επιπλέον, τονίζοντας πως, πρόκειται για εργασίες που βοηθούν στην κατεύθυνση της εξαγωγής διαπιστώσεων για την κατάσταση του υπεδάφους.

“Είναι συμπληρωματικά στοιχεία που αφορούν το έδαφος” ανέφερε, διευκρινίζοντας πως, η διαθέσιμη μελέτη του Λέκκα το 2010 για το σημείο, δεν αποτύπωνε με ακρίβεια τα δεδομένα, ενώ επιπρόσθετα η κατάσταση άλλαξε μετά το 2017 στην περιοχή.

“Τότε είχαν παρθεί σε κάποια σημεία δεδομένα, στη μελέτη του Λέκκα, αλλά από ένα ή δύο σημεία. Τώρα μιλάμε για οκτώ χρόνια μετά και χρειάστηκαν συμπληρωματικά στοιχεία” επανέλαβε κατηγορηματικά, ενώ τόνισε πως, “Έγιναν σε περισσότερα σημεία γεωτρήσεις. Δηλαδή έγιναν και σε άλλα σημεία της ευρύτερης περιοχής γεωτρήσεις, για να δουν ακριβώς την κατάσταση του υπεδάφους”.

Ερωτηθείς αν από αυτά τα στοιχεία έχει διαπιστωθεί επιδείνωση, απάντησε ξεκάθαρα: “Δεν είχαμε στοιχεία τέτοια τότε. Πάντως τον συγκεκριμένο δρόμο τον παρακολουθούμε. Από ένα σημείο και μετά δεν είχαμε επιδείνωση της κατάστασης” δήλωσε, εξηγώντας μάλιστα πως, “από πέρυσι δηλαδή που επισκευάστηκε προσωρινά το σημείο (τοίχος), δεν είχαμε επιδείνωση της κατάστασης”.

Ανέφερε δε, αρκετές φορές, πως, “Ο τοίχος και ο δρόμος δεν είχαν άλλη επιδείνωση. Από εκεί και πέρα, πήραν επιπλέον δεδομένα, κυρίως γεωτεχνικά, του εδάφους”. Στην ερώτηση αν και η Τεχνική Υπηρεσία παρακολουθεί την περιοχή όπως είχε αναφερθεί παλαιότερα από την Τεχνική Υπηρεσία και σε δημόσιες συζητήσεις σχετικές με το θέμα, ο ίδιος απάντησε καταφατικά. “Είχαν μπει κάποια σημάδια (καρφιά) και αυτά παρακολουθούνταν από την Υπηρεσία για μεγάλο χρονικό διάστημα. Δεν είχαμε σημαντικές μεταβολές που να σημαίνουν επιδείνωση της κατάστασης” ανέφερε ενημερωτικά, ενώ σημείωσε πως, “Τα αποτελέσματα από τις γεωτρήσεις έδειξαν πως είναι το υπέδαφος και αν μπορεί να αντέξει για παράδειγμα τα συρματόσχοινα ή αν θα μπορεί να υλοποιηθεί οποιαδήποτε άλλη μέθοδος. Αυτό έδειξαν, για παράδειγμα ότι μέχρι αυτό το σημείο είναι χώμα και από εκεί και μετά είναι βράχος, ποια δύναμη έχει ο βράχος και τι μπορεί να αντέξει”. Αφού συμπλήρωσε πως, “Έγιναν οι γεωτρήσεις επειδή ήρθε επί τάπητος και η πρόταση με τα συρματόσχοινα που δεν υπήρχε και χρειάστηκαν στοιχεία”, πρόσθεσε συμπερασματικά πως, “Με τις γεωτρήσεις θα ξέρουμε τι αντέχει το σημείο και τι όχι.

Περιμένουμε λοιπόν την τελική πρόταση για να αποκατασταθεί το πρόβλημα. Αυτό θα το έχουμε τέλος Φεβρουαρίου με αρχές Μαρτίου”.

Οι τρεις προτάσεις – λύσεις

Αξίζει παρενθετικά να υπενθυμιστούν οι τρεις προτάσεις – λύσεις που είχαν αναφερθεί σε ανοικτή παρουσίαση από την Τεχνική Υπηρεσία, τον Ιούνιο, παρουσία και του αναπληρωτή προϊσταμένου, Δαυίδ Διακοδημητρίου.

Συγκεκριμένα, σε σχετικό ρεπορτάζ της “Κοινής Γνώμης” είχαν αναφερθεί τα παρακάτω: “Η πρώτη λύση αφορά σε πασσαλοστοιχίες με κεφαλόδεσμους, είναι οι παρεμβάσεις που περιλαμβανόντουσαν στην αρχική μελέτη και προβλέπει ενίσχυση του τοιχίου αντιστήριξης με σκυρόδεμα.

Είναι μία λύση με υψηλή ακαμψία, η οποία θα μπορούσε κάλλιστα να εφαρμοστεί σε μία εθνική οδό, μακριά από κατοικημένη περιοχή, όμως η κατασκευή του έργου σε κατοικημένη περιοχή έχει πολύ υψηλούς κινδύνους, καθώς μόνο οι δονήσεις από τα γεωτρύπανα για την θεμελίωση των 13 πασσάλων που προβλέπονται, θα κρατήσει κλειστό τον δρόμο για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα, θα προκαλέσει προβλήματα στις γειτονικές ιδιοκτησίες, ενώ καθώς είναι ανεξάρτητη από το τοιχίο αντιστήριξης, αυτό θα έπρεπε να ανακατασκευαστεί. Πρόκειται για λύση υψηλού κόστους, που δεν ενδείκνυται χωρίς όμως και να αποκλείεται αβασάνιστα.

Η δεύτερη λύση αφορά σε αγκύρωση του τοιχίου με χαλύβδινα αγκύρια και ενίσχυση του με εκτοξευόμενο σκυρόδεμα. Αυτή η λύση βοηθά στη βελτίωση της ευστάθειας του εδάφους, αγκυρώνει το τοιχίο μέσα στο υγιές υπόβαθρο, το αναβαθμίζει προθέτοντας του μία ισχυρή στατική λειτουργία. Πρόκειται για μία οικονομικότερη και γρήγορη λύση, για την οποία υπάρχει η τεχνογνωσία καθώς έχει ξαναεφαρμοστεί στη Σύρο και αποκλείει το κλείσιμο του δρόμου, παρά για ελάχιστες ημέρες. Στα μειονεκτήματα της λύσης περιλαμβάνεται η πολύ καλή γνώση των εδαφικών συνθηκών ώστε να γίνει ακριβής υπολογισμός των αγκυρίων, ενώ εμφανίζει δυσκολία και η προσέγγιση των συνεργείων στο σημείο παρέμβασης.

Η τρίτη λύση αφορά σε παρέμβαση που ουσιαστικά σημαίνει τη δημιουργία ενός νέου τοιχίου, όχι σε ολόκληρο το εύρος του αλλά στα σημεία των αντιρήδων προβλέπεται νέα κατασκευή, η οποία είναι αρκετά ογκώδης. Το πλεονέκτημα αυτής της παρέμβασης είναι ότι προσφέρει ευστάθεια στο τοιχίο, αποφεύγοντας τα α φαινόμενα αποκολλήσεων που παρατηρούνται τώρα, ενώ ο δρόμος, κατά την εκτέλεση των εργασιών, μπορεί να παραμείνει σε λειτουργία καθώς το έργο θα εκτελεστεί από την εξωτερική πλευρά. Ως μειονέκτημα κρίνεται το ότι πρόκειται για μία πολύ βαριά, ογκώδη κατασκευή με περιορισμένο χώρο θεμελίωσης, εκλείπουν στοιχεία γνώσης για το υπέδαφος και παρουσιάζει πολύ μεγάλη δυσκολία προσέγγισης, καθώς το έργο θα επεκταθεί σε πολλά μέτρα ύψος”.

Τα τεύχη δημοπράτησης θα προσδιορίσουν το ύψος του έργου. Αγώνας για χρηματοδότηση

Ερωτηθείς σχετικά με το επόμενο βήμα που θα σημάνει την έναρξη των ενεργειών για την αναζήτηση της χρηματοδότησης, ο κ. Βακόνδιος αναφέρθηκε στο στάδιο σύνταξης των τευχών δημοπράτησης. “Θα περάσει από το δημοτικό συμβούλιο, αφού θα έχουμε και τα τεύχη δημοπράτησης, που αυτό θα πάρει έναν μήνα. Θα τα ελέγξει η Τεχνική Υπηρεσία όλα, θα θεωρηθεί η μελέτη από την Υπηρεσία μας και από εκεί και πέρα θα πάει στο δημοτικό συμβούλιο για να παραληφθεί” διευκρίνισε, ενώ έδωσε απαντήσεις για τη χρηματοδότηση.

Σχετικά με το αν έχουν πραγματοποιηθεί επαφές κεντρικά στα Υπουργεία για τη διερεύνηση δυνατοτήτων λήψης χρηματοδότησης για το έργο που θα υποδειχθεί, ο κ. Βακόνδιος υπήρξε λακωνικός: “Έχουμε μιλήσει με τα Υπουργεία και με το Υπουργείο Εσωτερικών και με το Υπουργείο Υποδομών κάποια στιγμή”. Ως εκ τούτου, ανέδειξε την ανάγκη εξασφάλισης χρηματοδότησης, αφού ένα μεγάλο έργο δεν θα μπορούσε να το “σηκώσει” το ταμείο του Δήμου.

“Θα χρειαστεί χρηματοδότηση για να γίνει γρήγορα το έργο. Διαφορετικά θα πρέπει για δύο χρόνια να μη γίνονται άλλα έργα, για να γίνει αυτό. Αν μας υποδειχθεί το ποσό των 300 ή 500 χιλ. ευρώ για παράδειγμα, δεν θα πρέπει να κάνουμε άλλα έργα” επανέλαβε, ενώ σχετικά με “το πόσο εύκολο είναι να βρούμε χρηματοδότηση” πρόσθεσε πως, “θα εξαρτηθεί από το ύψος του προϋπολογισμού του έργου”, στοιχείο που όπως προανέφερε θα είναι γνωστό τον Απρίλιο.

“Αν γνωρίζουμε το ακριβές ποσό, θα προχωρήσουμε. Τουλάχιστον από την πλευρά μας θα διεκδικήσουμε όποια χρηματοδότηση” πρόσθεσε κατηγορηματικά.

Συνεχίζονται οι “αποκλεισμοί” διέλευσης σε βαρέα οχήματα

Εκτός των ανωτέρω, πρέπει να υπενθυμιστεί πως από την περιοχή του Βούρλη έχει απαγορευθεί η διέλευση βαρέων οχημάτων, όπως και των mini bus, έως ότου υπάρξουν νέα δεδομένα για το σημείο με τα κατολισθητικά φαινόμενα.

“Φτάνουμε στο τέλος τώρα” επεσήμανε ο Φραγκίσκος Βακόνδιος, απαντώντας εμμέσως καταφατικά για τις ισχύουσες απαγορεύσεις στη διέλευση, προσθέτοντας μάλιστα τέλος, πως, “Υπάρχει κάποιο πρόβλημα και είναι δεδομένο, αλλά από εκεί και πέρα, θα πρέπει όταν έχουμε τα τεύχη δημοπράτησης να βρούμε κάποια χρηματοδότηση ώστε να γίνει ο διαγωνισμός και να υλοποιηθεί το έργο”.