Προσωρινή παύση των σκυροδετήσεων στο έργο του διαδρόμου του αεροδρομίου Σύρου

Μετάθεση προσδοκιών για το καλοκαίρι του 2021

Αρχές του 2020 εκτιμάται πως θα δημοπρατηθεί η β΄ φάση που αφορά στην ταπείνωση του λόφου του Νεράιδα

Χρονική μετάθεση των προσδοκιών για τη δυνατότητα προσαπογειώσεων αεροσκαφών χωρητικότητας έως 80 επιβατών στο αεροδρόμιο της Σύρου προκύπτει από τα σημερινά δεδομένα της προόδου των εργασιών στο διάδρομο των υφιστάμενων εγκαταστάσεων, αφού απομένει η ολοκλήρωση των σκυροδετήσεών του, καθώς όμως και η δημοπράτηση του έργου της ταπείνωσης του λόφου του “Νεράιδα”.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της “Κοινής Γνώμης”, η ολοκλήρωση του πρώτου υποέργου (α΄ φάση) που αφορά στην επέκταση του διαδρόμου κατά 140 μέτρα συνολικά, πρόκειται να ολοκληρωθεί το αργότερο ως και το τέλος Νοεμβρίου του 2019, αφού στον παρόντα χρόνο, οι εργασίες των σκυροδετήσεων παύουν προσωρινά, δεδομένων των υψηλών θερμοκρασιών που επικρατούν τη θερινή περίοδο, αλλά και της παύσης λειτουργίας για διάστημα σχεδόν ενός μήνα της μονάδας παραγωγής σκυροδέματος.

Τα παραπάνω δεδομένα, θα “γεννήσουν” νέα καθυστέρηση στην περαίωση της α΄ φάσης, οι εργασίες της οποίας μελετάται να ξεκινήσουν ξανά από αρχές Σεπτέμβρη, οπότε και οι καιρικές συνθήκες θα ευνοούν σε ένα ποιοτικό αποτέλεσμα για ένα έργο εξαιρετικά σοβαρό για την τοπική κοινωνία και την ανάπτυξη του νησιού.

Στο πλαίσιο των παραπάνω, η “Κοινή Γνώμη” επικοινώνησε με αρμόδια πρόσωπα – υπεύθυνα για την επίβλεψη του έργου από την Ειδική Υπηρεσία Κατασκευής και Συντήρησης Συγκοινωνιακών Υποδομών όπως και από τη Διεύθυνση Υποδομών Αεροδρομίων έργων ΕΣΠΑ, προκειμένου να καταγράψει το στάδιο εξέλιξης του μεγάλου έργου που περιλαμβάνει τα δύο βασικά υποέργα, με το δεύτερο αυτού, δηλαδή τη β΄ φάση της ταπείνωσης του λόφου, να παραμένει σε επίπεδο προώθησης της δημοπράτησής του. Παρά την εξασφάλιση της χρηματοδότησης από την προγραμματική περίοδο του ΕΣΠΑ 2014 – 2020, ως φαίνεται οι γραφειοκρατικές διαδικασίες για το συγκεκριμένο δεύτερο “βήμα” άκρως απαραίτητο για την προσγείωση με ασφάλεια μεγαλύτερων αεροσκαφών στο αεροδρόμιο της Σύρου, θα απαιτήσει αρκετό χρόνο μέχρι την ολοκλήρωσή του, κάτι που θα σημάνει τη δυνατότητα άφιξης πτήσεων charter για την πρωτεύουσα του νομού Κυκλάδων – χωρίς οποιαδήποτε ανατροπή – το καλοκαίρι του 2021.

Πρέπει εξ αρχής να σημειωθεί πως το αεροδρόμιο της Σύρου καθ΄ όλη τη διάρκεια της υλοποίησης των εργασιών βρίσκεται σε λειτουργία, ενώ η τοπική κοινωνία και κυρίως η επιχειρηματική κοινότητα που συνδέεται με τον κλάδο του τουρισμού, αδημονεί για την ολοκλήρωση των παρεμβάσεων εκείνων που θα συμβάλλουν σε καλύτερες ημέρες για το νησί από άποψη δυνατοτήτων μετακίνησης και άρα επισκεψιμότητας.

Λόγοι προσωρινής παύσης των εργασιών στον διάδρομο

Ειδικότερα, όσον αφορά το έργο της επέκτασης των τμημάτων ζωνών ασφαλείας του αεροδρομίου, ώστε ο διάδρομός του να επεκταθεί κατά 140 μέτρα συνολικά, με σκοπό τον εκσυγχρονισμό της υφιστάμενης υποδομής, από την πλευρά της Ειδικής Υπηρεσίας Κατασκευής και Συντήρησης Συγκοινωνιακών Υποδομών και το πλέον αρμόδιο πρόσωπο για την εξέλιξη του έργου, αναφέρθηκε πως, οι προγραμματισμένες εργασίες από τον ανάδοχο έχουν προοδεύσει, ωστόσο για το διάστημα του Αυγούστου, θα προκύψει παύση τη συνέχισής τους.

“Ήταν να τελειώσει 24 – 25 Αυγούστου το έργο (σσ. α΄ φάση), αλλά λόγω του ότι οι εργασίες που απομένουν δεν μπορούν να γίνουν θα πάμε πιο μετά” σχολίασε σχετικά, κάνοντας λόγο για μία νέα παράταση που θα ζητηθεί εγγράφως, με στόχο και την τυπική κατοχύρωση της μετάθεσης της ημερομηνίας ολοκλήρωσης των επεκτάσεων του διαδρόμου.

Ως εκ τούτου, όπως επιβεβαίωσε και ο συντονιστής της Διεύθυνσης Υποδομών Αεροδρομίων έργων ΕΣΠΑ, Γιώργος Αναγνωστόπουλος, “Θα ζητηθεί εγγράφως κι άλλη παράταση ώστε στη χειρότερη περίπτωση ως το τέλος Νοεμβρίου να τελειώσει στο σύνολό του το πρώτο έργο (α΄ φάση)”.

Τονίσθηκε δε, πως, από την πλευρά της αρμόδιας Υπηρεσίας υπάρχει πίεση προς τον ανάδοχο, “καθώς το έργο πρέπει να τελειώσει”, ενώ αναπτύσσεται συστηματική επαφή με τον εργολάβο, ώστε να τηρηθεί το νέο χρονοδιάγραμμα.

Πάντως, αναφέρθηκε πως, η α΄ φάση είναι σε εξέλιξη, αφού γίνονται οι εργασίες για τη βελτίωση των ηλεκτρομηχανολογικών συνθηκών.

Στην ερώτηση να προσδιοριστούν οι λόγοι της προσωρινής παύσης των εργασιών του αναδόχου στον διάδρομο προσαπογειώσεων αεροσκαφών, επισημάνθηκε λεπτομερώς από την αρμόδια υπηρεσία πως, υπάρχουν δύο βασικά προβλήματα. “Είναι απαγορευτικές οι θερμοκρασίες με τη ζέστη και δεν μπορεί να γίνει τώρα η σκυροδέτηση και να μην γίνει καλή η κατασκευή” υπογραμμίσθηκε, ενώ σχολιάστηκε ακόμη πως, για διάστημα ενός μήνα “κλείνει η λειτουργία της μονάδας παραγωγής σκυροδέματος”.

Κατά συνέπεια, γίνεται σαφές – όπως επιβεβαίωσε και ο εργολάβος του έργου, κ. Κρούσκος – πως, οι εργασίες για τις σκυροδετήσεις θα συνεχιστούν από αρχές Σεπτέμβρη.

“Πρέπει να γίνει σωστή δουλειά για το αποτέλεσμα και την ποιότητα του έργου. Ήταν “κακή” η συγκυρία που οι σκυροδετήσεις έπεσαν ταυτόχρονα με την καλοκαιρινή περίοδο” σχολιάστηκε από την πλευρά του αρμόδιου προσώπου στην Ειδική Υπηρεσία Κατασκευής και Συντήρησης Συγκοινωνιακών Υποδομών, ενώ όπως ανέφερε ο κ. Κρούσκος για τον χρόνο συνέχισης των σκυροδετήσεων, “Εξαρτάται από τις καιρικές συνθήκες καθώς αν κάνει καύσωνα, δεν θα μπορέσουμε να ξεκινήσουμε. Αλλά αν οι θερμοκρασίες είναι ευνοϊκές θα μπορέσουμε να ξεκινήσουμε μετά το τέλος Αυγούστου”.

Εργασίες που ολοκληρώθηκαν και εργασίες που απομένουν

Αναφορικά με την ακριβή και σαφή εικόνα εξέλιξης του έργου και σχετικά με τις εργασίες που έχουν υλοποιηθεί ως τώρα, ρωτήθηκε σχετικά και ο εργολάβος του έργου, ο οποίος σημείωσε πως, παρά την προσωρινή παύση των σκυροδετήσεων, έχει προωθηθεί σε μεγάλο βαθμό η α΄ φάση.

“Ολοκληρώνονται όλες οι ηλεκτρομηχανολογικές εργασίες για τον εκσυγχρονισμό της φωτοσήμανσης του αεροδρομίου, έχουν τελειώσει όλες οι χωματουργικές εργασίες για την ταπείνωση ενός λόφου στο νότιο άκρο, που ήταν το μεγάλο κομμάτι των χωματουργικών εργασιών και που δεν έχει σχέση με τον λόφο του Νεράιδα, απλά αφορά σε ένα ύψωμα εντός του αεροδρομίου που ταπεινώθηκε για την ασφάλεια προσέγγισης των πτήσεων και αυτό που μένει είναι να σκυροδετηθεί ο διάδρομος του νοτίου και του βορείου άκρου” γνωστοποίησε ο κ. Κρούσκος, επαναλαμβάνοντας πως για όσο διάστημα είναι απαγορευτικές οι θερμοκρασίες για την προώθηση των σκυροδετήσεων, “αναγκαστικά το έργο της α΄ φάσης θα καθυστερήσει για ένα μικρό χρονικό διάστημα”.

Τα παραπάνω επιβεβαίωσε στο πλαίσιο της τηλεφωνικής επικοινωνίας με την εφημερίδα και ο Γιώργος Αναγνωστόπουλος, σημειώνοντας μεταξύ άλλων, πως, “Οι μηχανολογικές εργασίες γίνονται ήδη. Επίσης, μεταφέρουμε τον σταθμό από ένα υποτυπώδες κτίριο που ήταν μέσα στον κυρίως υποσταθμό”.

Μετά τα παραπάνω, κληθείς να τοποθετηθεί για τον χρόνο ολοκλήρωσης της α΄ φάσης, ο ίδιος υπήρξε σαφής. “Τέλος Νοεμβρίου το αργότερο θα θέλαμε να έχει τελειώσει το έργο” δήλωσε κατηγορηματικά, διευκρινίζοντας πως “Η εκτίμηση για πλήρη περαίωση του έργου με όλα αυτά τα θέματα που έχουμε, η χειρότερη περίπτωση δηλαδή είναι η 30η Νοεμβρίου”.

Με φόντο τη ροή της χρηματοδότησής του, ο ίδιος υπήρξε καθησυχαστικός, λέγοντας πως, “Το έργο είναι δρομολογημένο και είναι ενταγμένο στο ΕΣΠΑ 2014 – 2020. Δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα και τα χρήματα είναι εξασφαλισμένα.”.

Τον χειμώνα η δημοπράτηση της β΄ φάσης

Ωστόσο, μετά από την ολοκλήρωση της α΄ φάσης, εξαιρετικής σημασίας υποέργο είναι η ταπείνωση του λόφου του “Νεράιδα”. Για το σοβαρό θέμα, αξίζει να υπενθυμιστεί πως - μέσω ανακοίνωσης του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης - είχε γίνει γνωστή η επίσκεψη κλιμακίου του ΥΠΟΜΕΔΙ στη Σύρο τον Μάρτιο του 2018, με σκοπό “την επαλήθευση και οριστικοποίηση της μελέτης για το έργο της ταπείνωσης του λόφου”, ο οποίος βρίσκεται στη νότια πλευρά του αεροδρομίου της Σύρου. Τότε, είχε αναφερθεί και η έναρξη της διαδικασίας των απαλλοτριώσεων εκτάσεων περίπου 15 στρεμμάτων (25/1/2018 η υπουργική απόφαση - ανακοίνωση), ενώ είχε υποστηριχθεί σε άκρως αισιόδοξο τόνο ότι το μεγάλο έργο στο σύνολό του εισερχόταν “σε τροχιά άμεσης υλοποίησης”.

Σήμερα, στο πλαίσιο της επικοινωνίας με τον κ. Αναγνωστόπουλο, κατέστη σαφές πως, το δεύτερο υποέργο θα προωθηθεί εντός των επόμενων μηνών, με στόχο, τον χειμώνα, δηλαδή το αργότερο ως το τέλος Φεβρουαρίου του 2020 να έχει προκύψει ο ανάδοχός του.

“Και το έργο της ταπείνωσης του λόφου του Νεράιδα είναι ενταγμένο στο ΕΣΠΑ” ανέφερε, εξηγώντας πως η “αφαίρεση” του λόφου, επί της ουσίας καθιστά παρελθόν σημερινά εμπόδια για την αξιοποίηση του ωφέλιμου μήκους του διαδρόμου του αεροδρομίου.

“Κόβουμε τα εμπόδια που υπάρχουν. Δεν έχουμε πρόβλημα αδειοδότησης, τίποτα. Έχει δρομολογηθεί και αφού ενταχθεί στο ΕΣΠΑ - θα υποβάλλουμε δηλαδή το σύνολο του φακέλου -, πιστεύουμε πως μέσα στο φθινόπωρο θα το δημοπρατήσουμε” πρόσθεσε σχετικά, διευκρινίζοντας πως “για τις δημοπρατήσεις είναι λίγο αργές οι διαδικασίες”.

Ωστόσο, ερωτηθείς να προσδιορίσει τον χρόνο ανάδειξης του εργολάβου, ο ίδιος σχολίασε πως, “Μέσα στον χειμώνα θέλουμε να υπάρχει ανάδοχος. Τέλος χειμώνα, αρχές άνοιξης του 2020 να έχουμε ανάδοχο”. Στο νήμα των ανωτέρω, ρωτήθηκε και για τον χρόνο υλοποίησης, λέγοντας πως, “θα δώσουμε μία συμβατική προθεσμία περαίωσης γύρω στους οκτώ με δέκα μήνες”.

Κατά συνέπεια, ρωτήθηκε αν η τοπική κοινωνία μπορεί να περιμένει την ολοκλήρωση του έργου το καλοκαίρι του 2020, απαντώντας με πάσα ειλικρίνεια πως κάτι τέτοιο, δεν θα είναι εφικτό.

“Στο σύνολό του όχι” απάντησε ο κ. Αναγνωστόπουλος, συμπληρώνοντας πως, η περαίωσή του, “Εξαρτάται και από τη δημοπράτηση πόσο χρόνο θα μας πάρει, αν θα έχουμε ενστάσεις κλπ.. Είναι και αστάθμητοι παράγοντες”. Πάντως, επανέλαβε πως, “το καλοκαίρι του 2020 όχι, το πιο πιθανόν δεν θα έχει “κουρευτεί” ο λόφος”.

Σχετικά με θέματα χρηματοδότησης της β΄ φάσης, ο ίδιος υπήρξε παρομοίως καθησυχαστικός.

“Ναι για όλα είναι εξασφαλισμένη. Όλα θα ενταχθούν σαν πακέτο, στο ΕΣΠΑ 2014 – 2020. Έχουμε πάρει προέγκριση” σχολίασε, λέγοντας μάλιστα πως, “Οπότε δεν υπάρχει ούτε πρόβλημα χρηματοδότησης, ούτε υλοποίησης του έργου. Είναι θέμα διαδικασιών. Πρέπει να υποβάλουμε τον φάκελο στη Διαχειριστική Αρχή των προγραμμάτων ΕΣΠΑ και θέλουν κάποιον χρόνο να μας το εντάξουν. Όλα είναι δρομολογημένα, αλλά είναι χρονοβόρες οι διαδικασίες”.

Ο κ. Αναγνωστόπουλος, έκλεισε τις δηλώσεις του, αισιοδοξώντας για την πορεία του έργου, αφού υποστήριξε πως, το μοναδικό εμπόδιο που προσθέτει χρόνο, τουλάχιστον ως προς τη β΄ φάση, το υποέργο της ταπείνωσης του λόφου είναι τα διαδικαστικά θέματα.

“Το συμπέρασμα είναι ότι τα έργα είναι δρομολογημένα. Είναι εξασφαλισμένη η χρηματοδότησή τους και δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Τα διαδικαστικά είναι αυτά που είναι και δεν μπορούμε να τα αποφύγουμε. Ελπίζουμε όλα να πάνε καλά” δήλωσε, ολοκληρώνοντας την ενημέρωσή του.