Συνεδρίαση της Τουριστικής Επιτροπής για τα κριτήρια ανάδειξης κι επιλογής εταιρείας για την τουριστική καθοδήγηση της Σύρου

Σύνθεση για τον καλύτερο στρατηγικό συνεργάτη στον τουρισμό

Στόχος η αναζήτηση ενός κορυφαίου “παίκτη” της αγοράς για να οδηγηθεί το νησί στην επόμενη ημέρα

Έμφαση στη διαμόρφωση των κριτηρίων επιλογής ενός στρατηγικού συνεργάτη της Σύρου για τον τουρισμό, έδωσαν τα μέλη της Τουριστικής Επιτροπής στη χθεσινή – κεκλεισμένων των θυρών - συνεδρίασή τους, προκειμένου να συνθέσουν τις θέσεις τους, με σκοπό το νησί να μπορέσει να διεκδικήσει ένα σημαντικό μερίδιο της τουριστικής πίτας, στις νέες συνθήκες που διαμόρφωσε η πανδημία του κορωνοϊού, έχοντας την καλύτερη δυνατή καθοδήγηση.

Στην ίδια συνεδρίαση συμμετείχε αρχικά και ο Δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης, Νίκος Λειβαδάρας, ο οποίος θέλησε να τονίσει την αξία της σύνθεσης απόψεων και της συνεργασίας όλων των εμπλεκόμενων πλευρών με τον τουρισμό, προκειμένου η πρωτεύουσα των Κυκλάδων να αποκτήσει μία ταυτότητα, με την οποία θα πορευθεί οργανωμένα στην τουριστική ανάπτυξη.

Ο ίδιος υπογράμμισε κατηγορηματικά πως “δεν έχουμε περιθώριο να χάσουμε άλλον χρόνο”, εξηγώντας πως η πανδημία οδηγεί κάθε προορισμό ουσιαστικά, να “χτίσει” από την αρχή τις κινήσεις του.

Σε αυτόν τον δύσκολο αγώνα, όπως ανέφερε ο κ. Λειβαδάρας, όχι μόνον δεν περισσεύει κανένας, αλλά αντιθέτως, όλοι έχουν έναν πολύτιμο ρόλο και μάλιστα αποφασιστικό(!), ασχέτως του γεγονότος πως ο ρόλος της Τουριστικής Επιτροπής είναι γνωμοδοτικός.

Σύμφωνα με όσα υπογράμμισε, οι αποφάσεις των μελών της Τουριστικής Επιτροπής σχετικά με την αναζήτηση στρατηγικού συνεργάτη για τον τουρισμό, θα είναι εκείνες που θα υλοποιηθούν, ώστε η Σύρος για πρώτη φορά να πορευθεί με συλλογικότητα σε αυτήν την προσπάθεια.

Στο νήμα των ανωτέρω, ο πρόεδρος της Τουριστικής Επιτροπής, Παναγιώτης Κουταβάς εξήγησε πως η Δημοτική Αρχή έχει συντάξει μία εισήγηση με κριτήρια, τα οποία θεωρεί βασικά κι απαραίτητα για την αναζήτηση μίας καλής εταιρείας (διαδικασία η οποία θα γίνει μέσω μειοδοτικού διαγωνισμού). Επί αυτών των κριτηρίων τοποθετήθηκαν τα συμμετέχοντα μέλη της Τουριστικής Επιτροπής, καταθέτοντας σημαντικές προτάσεις και παρατηρήσεις, οι οποίες και υιοθετήθηκαν.

Πέραν των ανωτέρω, αξίζει να αναφερθεί πως για τη συγκεκριμένη υπόθεση ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης θα διαθέσει το ποσό των 75 χιλ. ευρώ, με σκοπό να “τρέξει” τις διαδικασίες του διαγωνισμού για να έχει ανάδοχο εντός Νοεμβρίου.

Αυστηρά κριτήρια για ουσιαστική καθοδήγηση

Ειδικότερα, στη διάθεσή τους τα μέλη της Τουριστικής Επιτροπής είχαν την εισήγηση της Δημοτικής Αρχής και του κ. Κουταβά, στο περιεχόμενο της οποίας επισημαίνεται πως η κάθε κρίση μπορεί να μετατραπεί σε ευκαιρία και η Σύρος με φόντο την πανδημία, ήρθε η ώρα να επιχειρήσει να προχωρήσει ουσιαστικά στην τουριστική ανάπτυξη, ξεκινώντας από μηδενική βάση για τη χάραξη στρατηγικού σχεδιασμού και τουριστικής ταυτότητας. Όπως κατέστη ξεκάθαρο μέσα στη συνεδρίαση, αυτή τη δουλειά θα την υλοποιήσει εξειδικευμένη εταιρεία και ως εκ τούτου, η Τουριστική Επιτροπή οφείλει να συνθέσει και να καταγράψει όλα εκείνα τα κριτήρια, που θα οδηγήσουν στο καλύτερο αποτέλεσμα.

Σε αυτό το πλαίσιο, τα κριτήρια που πρότεινε η Δημοτική Αρχή για την ανάδειξη εταιρείας είναι τα ακόλουθα: 1. Να έχει εγχώριες και διεθνείς περγαμηνές στους τομείς της Στρατηγικής ανάπτυξης, προώθησης και διαχείρισης προορισμών. Να έχει αναλάβει και υλοποιήσει ικανό αριθμό μεγάλων έργων στη διεθνή και εγχώρια αγορά. 2. Να γνωρίζει εις βάθος την εγχώρια και διεθνή τουριστική βιομηχανία με αποδεδειγμένη συνεργασία με αντίστοιχους φορείς στην Ελλάδα και το εξωτερικό. 3. Να γνωρίζει τις διεθνείς τάσεις ειδικά και στις νέες παγκόσμιες συνθήκες που δημιουργούνται και θα δημιουργηθούν στο άμεσο μέλλον, λόγω της πανδημίας. 4. Να έχει ικανό αριθμό συνεργατών με διεθνή και τοπική εμπειρία σε θέματα τουριστικής ανάπτυξης και διαχείρισης προορισμών. 5. Να έχει τη δυνατότητα και αποδεδειγμένη εμπειρία στην ανάπτυξη, διεξαγωγή και ανάλυση ερευνών. 6. Να λειτουργεί με σύγχρονα μοντέλα αποδεδειγμένης αποτελεσματικότητας του κάθε έργου (KPIs) και 7. Να μπορεί να μας εκπαιδεύσει.

Επιπλέον, ο κ. Κουταβάς σημειώνει στη γραπτή εισήγησή του πως από τον συνεργάτη, ζητείται η ανάπτυξη στρατηγικής και ταυτότητας προορισμού, που θα αντανακλά τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και την ουσία της Σύρου, καθώς επίσης η κατάρτιση ενός στρατηγικού σχεδίου για την ανάπτυξη, διαχείριση και προώθηση προορισμού με συγκεκριμένες ενέργειες, σε συγκεκριμένα κοινά – στόχους. Τέλος, ζητείται η επιχειρησιακή και εκπαιδευτική υποστήριξη για το απαραίτητο χρονικό διάστημα που θα χρειαστεί η υλοποίηση του έργου.

Χρειαζόμαστε κάποιον να μας πάρει από το χέρι”

Με φόντο τη νέα επανεκκίνηση που κάνει ο Δήμος και η Σύρος στο πεδίο του τουρισμού, ο Δήμαρχος τόνισε πως, οι προσπάθειες ξεκινούν από την αρχή, καθώς το νησί που δεν έχει βαδίσει σε αναπτυξιακή τροχιά όπως άλλοι γειτονικοί προορισμοί, έχει ανάγκη από έναν στρατηγικό συνεργάτη ο οποίος θα το καθοδηγήσει στα πρώτα και βασικά βήματά του.

“Χρειαζόμαστε κάποιον που θα μας πάρει από το χέρι και θα μας βοηθήσει να προχωρήσουμε” ανέφερε χαρακτηριστικά ο Νίκος Λειβαδάρας, με τον Παναγιώτη Κουταβά να συμπληρώνει πως για να γνωρίσει τουριστική ανάπτυξη η Σύρος, οφείλει να πορευθεί οργανωμένα, αφού μέχρι σήμερα, δεν διέθετε κανένα στρατηγικό πλάνο.

Μάλιστα, ο πρόεδρος της Τουριστικής Επιτροπής υπογράμμισε χαρακτηριστικά πως, “από την ανάληψη των καθηκόντων μου, διαπίστωσα πως δεν υπήρχε στον Δήμο κανένα στρατηγικό πλάνο για το νησί” όσον αφορά την υπόθεση του τουρισμού.

Ο κ. Κουταβάς σημείωσε δε, πως, για πρώτη φορά θα δαπανηθεί ένα τόσο σημαντικό ποσό για την απόκτηση στρατηγικού συνεργάτη, προκειμένου η Σύρος – και σύμφωνα με τα κριτήρια επιλογής – να επιτύχει ό,τι καλύτερο μπορεί σε επίπεδο συνεργασίας με εξειδικευμένη εταιρεία.

Επιμελητήριο Κυκλάδων: Τι ζητάμε και που θέλουμε να πάμε

Σε συνέχεια των ανωτέρω προχώρησε σε αναλυτική παρουσίαση των θέσεων του Επιμελητηρίου Κυκλάδων για τη Σύρο, ο πρόεδρός του, Γιάννης Ρούσσος και η συνεργάτιδά του, Χριστίνα Σαρρή, πάντοτε αναφορικά με τη μέριμνα που αναπτύσσεται για την τουριστική ανάπτυξη της Σύρου.

Υπενθυμίζεται δε, πως, ο πρόεδρος είναι μέλος της Τουριστικής Επιτροπής του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης και ως εκ τούτου, καταθέτει προτάσεις για κάθε θέμα που τίθεται προς συζήτηση.

Συγκεκριμένα, ο ίδιος τόνισε πως βασική προϋπόθεση για την τουριστική ανάπτυξη της Σύρου είναι “να γνωρίζουμε τι ζητάμε και που θέλουμε να φθάσουμε”.

Βάσει αυτής της παρατήρησης, ο κ. Ρούσσος τόνισε πως είναι εξαιρετικά σημαντικό να διαμορφωθούν οι όροι του διαγωνισμού και τα κριτήρια επιλογής της εταιρείας, με τρόπο τέτοιο, ώστε το νησί εκ προοιμίου να “επιλέξει” να προσελκύσει καλές εταιρείες.

Σε αυτήν την κατεύθυνση ανέπτυξε τις θέσεις του Επιμελητηρίου η κ. Σαρρή. Ειδικότερα, τα κριτήρια που παρουσίασε για την επιλογή του στρατηγικού συνεργάτη είναι τα εξής: 1. Να έχει εγχώρια και διεθνή εμπειρία στον τομέα του destination branding management, διαμόρφωσης στρατηγικής και σχεδίου ανάπτυξης, διαχείρισης και προώθησης προορισμού. 2. Να έχει υλοποιήσει σε πλήρες εύρος αντίστοιχου αντικειμένου και απαιτήσεων έργα στη διεθνή και τοπική αγορά. 3. Να γνωρίζει τις διεθνείς τάσεις, ανάγκες και νέες τεχνολογίες, ειδικά στις παγκόσμιες συνθήκες κρίσης που δημιουργούνται και θα δημιουργηθούν στο άμεσο μέλλον, λόγω της πανδημίας. Να γνωρίζει γνωρίζει όλες τις παραμέτρους της εγχώριας και διεθνούς τουριστικής βιομηχανίας έχοντας αποδεδειγμένη συνεργασία με αντίστοιχους φορείς στην Ελλάδα και το εξωτερικό. 4. Να έχει ικανό και αξιόπιστο ανθρώπινο δυναμικό καθώς και ικανούς και αξιόπιστους πόρους για να φέρουν εις πέρας επιτυχώς τις απαιτήσεις του έργου, με διεθνή και τοπική εμπειρία καθώς και ειδίκευση σε θέματα, branding προορισμού, τουριστικής ανάπτυξης, διαχείρισης προορισμών καθώς και διαχείριση κρίσεων. 5. Τα στελέχη της εταιρείας να έχουν τη γνώση και την εμπειρία της διαδικασίας διαμόρφωσης κοινής κουλτούρας και αντίληψης, σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, κατά τη διάρκεια της υλοποίησης του έργου. 6. Να έχει την υποδομή και τη δυνατότητα υλοποίησης ερευνών, με ειδίκευση στον τουριστικό τομέα, σε τοπικό και διεθνές επίπεδο καθώς και ανάλυσης αυτών. 7. Να έχει μηχανισμούς βασισμένους σε σύγχρονα μοντέλα μέτρησης της αποτελεσματικότητας του έργου συνολικά και της κάθε δράσης ειδικά.

Πέραν των προαναφερθέντων, η κ. Σαρρή αναφέρθηκε και σε κάποιες σημαντικές παραμέτρους, που πρέπει να ληφθούν υπόψιν από όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές, όπως ενδεικτικά: α. Η στρατηγική να εκφράζει τη συνολική κουλτούρα της Σύρου, β. Να μη χρησιμοποιούνται πολλά και διαφορετικά μηνύματα προερχόμενα από ιδιώτες ή εκπροσώπους Συλλόγων και φορέων ώστε να μην προκαλείται σύγχυση στους επισκέπτες για το τι είναι και τι προσφέρει η Σύρος, γ. να δοθεί έμφαση στην αποδοχή της ταυτότητας και της στρατηγικής από την τοπική κοινωνία και τους επαγγελματικούς φορείς και δ. Ο ρόλος του Δήμου και όλων των φορέων να είναι ουσιαστικός στη μετάδοση του brand του νησιού.

Οργάνωση του τόπου απέναντι σε κρίσεις

Τέλος, η κ. Σαρρή θέλησε να επισημάνει πως το Επιμελητήριο κρίνει απαραίτητη την οργάνωση όλων των πλευρών της Σύρου, προτού προωθηθεί οποιαδήποτε στρατηγική και μάλιστα, κυρίως όταν προκύπτει κάποια κρίση όπως η πανδημία του κορωνοϊού.

Άλλωστε όπως τόνισε και ο πρόεδρος, Γιάννης Ρούσσος, με δεδομένη την πανδημία και τις συνέπειές της, πλέον η “τράπουλα” του τουρισμού ανακατεύεται και στην πρώτη γραμμή έρχονται προορισμοί που μπορούν να προσφέρουν ασφάλεια. Ένας από αυτούς μπορεί να γίνει και η Σύρος.

“Πριν από οποιαδήποτε επικοινωνιακή στρατηγική και καμπάνια, ο τόπος να οργανώνεται στα ζητήματα διαχείρισης κρίσης και κυρίως σε θέματα που αφορούν την ανθρώπινη υγεία, καθώς μία αρνητική δημοσιότητα μπορεί να πάρει τεράστιες διαστάσεις που θα είναι επιζήμιες για τον προορισμό, ειδικά σε μία εποχή που αρνητικές αναφορές στο διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να συνοδεύουν τον προορισμό για αρκετά χρόνια” σχολίασε σχετικά η κ. Σαρρή.

Τερψιχόρη: Να επιδιώξουμε ένα εγγυημένο αποτέλεσμα

Την αγωνία των επαγγελματιών από τον χώρο της εστίασης σχετικά με την κατάσταση στον τουρισμό στη Σύρο, μετέφεραν τρία μέλη του Συλλόγου “Τερψιχόρη” στη συνεδρίαση της Τουριστικής Επιτροπής. Ειδικότερα, ο νέος πρόεδρος, Γιώργος Χατζαντώνης με φόντο τη συζήτηση του θέματος για την απόκτηση στρατηγικού συνεργάτη, υποστήριξε πως θα πρέπει επιτέλους(!) να γίνει μία ουσιαστική προσπάθεια ώστε το νησί να μην χάσει περισσότερο χρόνο και κυρίως να μη ζήσει ξανά το ίδιο αποτυχημένο σενάριο που βιώνει εδώ και πολλά χρόνια σχετικά με την τουριστική καθοδήγηση.

Όπως εξήγησε, μεταφέροντας τις απόψεις των μελών της Τερψιχόρης, οι επαγγελματίες του νησιού και οι επιχειρηματίες έχουν βιώσει τραγικές οικονομικές συνέπειες από τις κρίσεις (οικονομική και υγειονομική), με αποτέλεσμα να ζητούν πιο επιτακτικά από ποτέ την απόκτηση ενός συνεργάτη με γνώση και εξειδίκευση που θα ωθήσει το νησί και τους ανθρώπους του να χαράξουν μία φωτεινή τουριστική πορεία.

Πέραν των ανωτέρω, ο ίδιος καθώς όμως και ο Γιάννης Λιέας υποστήριξαν πως ο Δήμος θα πρέπει να εξασφαλίσει(!) πως η Σύρος θα έχει την καλύτερη δυνατή επιλογή στο θέμα της απόκτησης στρατηγικού συνεργάτη, σχολιάζοντας παράλληλα, πως, η διαδικασία του μειοδοτικού διαγωνισμού δεν φέρνει πάντοτε τα καλύτερα αποτελέσματα. Παρομοίως, τοποθετήθηκε και ο Λεονάρδος Ρούσσος, ο οποίος σκιαγράφησε μεταξύ άλλων, πως, το νησί πρέπει πάση θυσία να προχωρήσει τουριστικά, καθώς σε αυτόν τον κλάδο λειτουργεί ένας σημαντικός αριθμός επιχειρήσεων που διατηρεί έναν επίσης άξιο λόγου αριθμό θέσεων εργασίας.

Κατόπιν αυτών των τοποθετήσεων, ο πρόεδρος της Τουριστικής Επιτροπής δεν παρέλειψε να ευχαριστήσει τους επιχειρηματίες που δούλεψαν και αυτήν τη σεζόν, σε συνθήκες ιδιαιτέρως δύσκολες και αβέβαιες εξαιτίας της πανδημίας.

Προβληματισμός για το 6μηνο εργασίας του συνεργάτη

Μια από τις σημαντικές παρατηρήσεις στην οποία προχώρησαν τόσο η Τερψιχόρη, όσο όμως και άλλα μέλη της Τουριστικής Επιτροπής, όπως ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου, Ευάγγελος Αλεξανδρίδης, καθώς και το μέλος, Φλώρα Μπαρμπέτα υπήρξε ο χρόνος της συνεργασίας με τον στρατηγικό συνεργάτη.

Μέχρι στιγμής είναι γνωστό πως ο Δήμος θα ζητήσει συνεργασία για τη διαμόρφωση ταυτότητας και πλάνου, τη συγκέντρωση στοιχείων για το νησί και τους ανθρώπους του καθώς και για την εκπαίδευσή τους, για διάστημα 6μηνου. Ωστόσο, όπως ανέφεραν οι προαναφερθείσες πλευρές, αυτό το διάστημα είναι εξαιρετικά περιορισμένο, καθώς το νησί θα χρειαστεί καθοδήγηση και “παρακολούθηση” για διάστημα τουλάχιστον ενός έτους.

Στις ανωτέρω παρατηρήσεις, ο κ. Κουταβάς απάντησε με σαφήνεια, πως η εταιρεία που θα αναλάβει, θα έχει ένα επιπλέον διάστημα, πέραν του 6μηνου για την εφαρμογή του στρατηγικού σχεδίου, ενώ όπως τόνισε τέλος, αν ο Δήμος, οι φορείς και οι επαγγελματίες είναι ευχαριστημένοι από αυτήν την συνεργασία, τότε θα δοθεί η δυνατότητα ανανέωσής της.