Την εκτίμηση πως έως το τέλος της τρέχουσας εβδομάδας οι ναυαγοσώστες θα έχουν τοποθετηθεί στις παραλίες της Σύρου, έκανε ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών Σύρου - Ερμούπολης, κ. Γιάννης Πιταούλης

Σύρος: Αρχές Ιουλίου χωρίς ναυαγοσώστες

Καθυστέρηση στην προμήθεια του απαραίτητου εξοπλισμού, με τον Αντιδήμαρχο να ρίχνει την ευθύνη στις αυστηρές προδιαγραφές του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος

Έως το τέλος της εβδομάδας, σύμφωνα με τον Αντιδήμαρχο Οικονομικών του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, θα έχουν τοποθετηθεί οι ναυαγοσώστες στους πύργους των πολυσύχναστων παραλιών, μετά τη σημαντική καθυστέρηση που έχει παρατηρηθεί στην ολοκλήρωση της διαδικασίας.

Παρά το γεγονός ότι διανύουμε την πρώτη εβδομάδα του Ιουλίου, σχεδόν στο ξεκίνημα της υψηλής περιόδου επισκεψιμότητας του καλοκαιριού, οι πύργοι των ναυαγοσωστών, στις παραλίες ευθύνης του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης παραμένουν χωρίς ναυαγοσώστες. Αντιθέτως, στην παραλία του Κινίου, όπου την ευθύνη έχει το Λιμενικό Ταμείο Σύρου, ναυαγοσώστες έχουν αναλάβει δράση κανονικά.

Στις δηλώσεις του στην εφημερίδα, ο Αντιδήμαρχος παραδέχτηκε πως με ευθύνη του Δήμου έχει καθυστερήσει η διαδικασία, υποστηρίζοντας ωστόσο πως αφενός οι προδιαγραφές που ορίζει το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα για την προμήθεια του απαραίτητου εξοπλισμού οριοθέτησης των παραλιών, είναι ιδιαίτερα υψηλές και αφετέρου, πως ο Δήμος λόγω υποστελέχωσης δεν κατέστη εφικτό να διεκπεραιώσει γρηγορότερα τις απαιτούμενες ενέργειες, παρόλο που είχε ξεκινήσει εγκαίρως τη διαδικασία.

Γ. Πιταούλης: Δικαιολόγηση της σημαντικής καθυστέρησης με ευθύνες στην πολιτεία και με αιτία την υποστελέχωση του Δήμου

Ερωτηθείς, σχετικά με το γιατί εν μέσω καλοκαιριού δεν υπάρχουν ακόμη ναυαγοσώστες στις πολυσύχναστες παραλίες ευθύνης του Δήμου – ήτοι Γαλησσά, Βάρη και Αγκαθωπές – ο Αντιδήμαρχος υπενθύμισε, ότι «ο Δήμος έτρεξε το σχετικό διαγωνισμό από τις αρχές Μαρτίου και τελικά είχαμε ανάδοχο περί τα τέλη Μαΐου. Στη συνέχεια αποστείλαμε προς τον ανάδοχο την σχετική πρόσκληση για την υπογραφή της σύμβασης. Από τη στιγμή που έχει καταθέσει όλα τα δικαιολογητικά έχει πιο πολύ τυπικό χαρακτήρα αυτό, παρά ουσιαστικό».

Όπως συνέχισε, «από κει και πέρα τέθηκαν κάποια ζητήματα σε σχέση με τα επιπλέον υλικά τα οποία οφείλει να παρέχει ο Δήμος για την οριοθέτηση των παραλιών. Τα υλικά αυτά έχουν καθοριστεί με το περσινό Προεδρικό Διάταγμα και έχουν υποχρεώσει τους Δήμους σε σημαντικές επιπλέον δαπάνες, καθώς ό,τι χρησιμοποιούσαν μέχρι τώρα δεν θεωρείται κατάλληλο, αλλά θα πρέπει να βελτιωθεί, με επιπλέον κόστος, ώστε να καλύπτει τις προδιαγραφές του Προεδρικού Διατάγματος».

Όπως διευκρίνισε ο κ. Πιταούλης, τα υλικά αυτά σχετίζονται με τη διαδικασία οριοθέτησης των παραλιών και αφορούν σε προμήθεια αντικειμένων, όπως σημαδούρες διαφόρων τύπων, άγκυρες, σχοινιά κλπ, τα οποία, όπως ανέφερε, «ορίζονται με πολύ συγκεκριμένες προδιαγραφές στο προεδρικό διάταγμα και καθιστούν ακόμα μεγαλύτερο το κόστος που πρέπει να αναλάβει ο Δήμος και ακόμη πιο δύσκολη την ναυαγοσωστική κάλυψη των παραλιών». Ενδεικτικά, ανέφερε, ότι «μας υποχρεώνει να προμηθευτούμε 83 άγκυρες έξι κιλών η κάθε μία, για την οριοθέτηση των παραλιών. Αυτό είναι και επιπλέον κόστος, όπως και πέρσι αναγκαστήκαμε να πάρουμε ένα σκάφος, που προμηθευτήκαμε αλλά δε χρησιμοποιήθηκε».

Ο ίδιος μάλιστα σημείωσε, πως στόχος του Δήμου είναι κάθε χρόνο να βελτιώνει κάθε φορά τις παροχές αυτές, ωστόσο υποστήριξε, πως οι αυστηρές προδιαγραφές της νομοθεσίας σχετικά με τις απαιτούμενες προμήθειες, οδήγησαν «σε μία καθυστέρηση, όσον αφορά στην παρουσία των ναυαγοσωστών στις παραλίες».

Ο Αντιδήμαρχος έριξε ευθύνες και στην πολιτεία, σημειώνοντας ότι «οι Δήμοι υποχρεώνονται – τους πετάγεται το «μπαλάκι» – όσον αφορά στη ναυαγοσωστική κάλυψη, όχι επί της ουσίας, αλλά με τυπικές προδιαγραφές που δυσκολεύουν τη διαδικασία, χωρίς να βελτιώνουν αυτή καθαυτή την παροχή υπηρεσίας. Κάποιες απ’ αυτές τις αρμοδιότητες έχουν ουσιαστικό αντίκρισμα, κάποιες όμως όχι».

Πέραν από τις αυξημένες αρμοδιότητες της πολιτείας, φτάνοντας και στις ευθύνες του Δήμου, σχετικά με την καθυστέρηση – αν λάβει κανείς υπόψιν ότι ο διαγωνισμός διενεργήθηκε εγκαίρως, ο ανάδοχος προέκυψε εγκαίρως, αλλά η ολοκλήρωση της διαδικασίας δεν έχει ακόμη πραγματοποιηθεί λόγω μη ανταπόκρισης του Δήμου – ο Αντιδήμαρχος, κ. Πιταούλης, δικαιολόγησε την καθυστέρηση αυτή, δίνοντας έμφαση στην υποστελέχωση του Δήμου.

«Ένας από τους λόγους που δυσκολευόμαστε να ανταποκριθούμε στις συγκεκριμένες παροχές, είναι πέρα από το κόστος, το γεγονός, ότι ο κόσμος που έχουμε για να υποστηρίξουμε αυτά τα πράγματα όλο λιγοστεύει και αναγκαζόμαστε να προσφεύγουμε σε τρίτους. Το ίδιο δε συμβαίνει μόνο σε εμάς, αλλά και σε πολλούς ακόμη Δήμους. Αυτό δεν αποτελεί δικαιολογία για εμάς, γιατί εμείς τρέξαμε από πολύ νωρίς τη διαδικασία αυτή», υποστήριξε. Μάλιστα, σε συγκεκριμένο ερώτημα, ως προς το τι άλλαξε από πέρσι, που οι ναυαγοσώστες ήταν εγκαίρως στους πύργους, έως φέτος, που έως και σήμερα δεν παρέχεται η σημαντική αυτή υπηρεσία, ο κ. Πιταούλης επεσήμανε, πως το προσωπικό του Δήμου βαίνει συνεχώς μειούμενο στις εμπλεκόμενες υπηρεσίες – και όχι μόνο – και ως εκ τούτου κατέστη δυσκολότερο το «τρέξιμο» της διαδικασίας.

Δέσμευση για ναυαγοσώστες στις παραλίες έως το τέλος της τρέχουσας εβδομάδας

Τέλος, όσον αφορά στο πότε, εν τέλει, οι ναυαγοσώστες θα τοποθετηθούν στις θέσεις τους, προκειμένου να υπάρχει η ναυαγοσωστική κάλυψη στις πολυσύχναστες παραλίες ευθύνης του Δήμου, ο κ. Πιταούλης απάντησε, πως «ευελπιστούμε από τη στιγμή που τα σωστά υλικά ήρθαν στο νησί και ο ανάδοχος ανέλαβε τις προηγούμενες ημέρες να τα εγκαταστήσει, ότι μέχρι το τέλος της εβδομάδας θα μπορέσει να υπάρξει η ναυαγοσωστική κάλυψη που πρέπει». Επιπλέον, διευκρίνισε, πως αν και η προμήθεια των απαραίτητων υλικών είχε ολοκληρωθεί, «ενδεχομένως λόγω των ισχυρών ανέμων την προηγούμενη εβδομάδα δεν ήταν εφικτό να τοποθετηθούν τα υλικά αυτά».

Επίσης, ο Αντιδήμαρχος, σχετικά με το αν είναι όλα έτοιμα ώστε με την τοποθέτηση του αναγκαίου εξοπλισμού, να ολοκληρωθεί άμεσα η διαδικασία, σημείωσε, ότι «η σύμβαση έχει υπογραφεί από μέρους μας στην προθεσμία που προβλέπεται από το νόμο. Η προφορική συνεννόηση που υπάρχει είναι πως οι άνθρωποι αυτοί (σ.σ. οι ναυαγοσώστες) έχουν βρεθεί. Σε άλλες περιοχές έχουν παρατηρηθεί προβλήματα όσον αφορά στην ανανέωση των αδειών τους και έτσι υπάρχει θέμα με την εύρεση των ανθρώπων που θα καλύψουν τις θέσεις αυτές. Η διαβεβαίωση που έχουμε από πλευράς αναδόχου είναι ότι υπάρχουν άνθρωποι. Από εκεί και πέρα η διαβεβαίωση που έχουμε είναι πως τις επόμενες ημέρες θα γίνει η τοποθέτηση και θα υπάρχει και το κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό».

Βέβαια, στο σημείο αυτό θα πρέπει να υπενθυμιστεί, πως ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης έχει προκηρύξει τον σχετικό διαγωνισμό, προβλέποντας αμοιβή για τον ανάδοχο περίπου 80 χιλιάδες ευρώ (από σχεδόν 85 χιλ. ευρώ που ήταν το εκτιμώμενο κόστος του διαγωνισμού), για τετράμηνη ναυαγοσωστική κάλυψη, καθώς η εκτίμηση – και η πρόθεση – ήταν πως οι ναυαγοσώστες θα βρίσκονται στις θέσεις τους από 1η Ιουνίου έως και 30 Σεπτεμβρίου. Πλέον, είναι άγνωστο πώς θα εξυπηρετηθεί η τετράμηνη παραμονή των ναυαγοσωστών, καθώς αν υποθετικά τοποθετηθούν στις 8 Ιουλίου, θα πρέπει να παραμείνουν τουλάχιστον έως και το τέλος Οκτωβρίου(!).

Κριτική της τοπικής κοινωνίας για την απουσία των ναυαγοσωστών

Με δεδομένο, ότι πρόκειται για μία χρονιά, που όλοι είχαν προβλέψει πως η επισκεψιμότητα θα εκτοξευόταν, μετά και την ελαχιστοποίηση των μέτρων κατά του Covid-19, αλλά και πως ήδη διανύουμε τον δεύτερο μήνα του καλοκαιριού, χωρίς ναυαγοσωστική κάλυψη, ιδιαίτερα κακή κριτική ασκείται από μεγάλο μέρος της τοπικής κοινωνίας σχετικά με την έλλειψη αυτή.

Μάλιστα, η αρνητική κριτική οξύνθηκε, έπειτα από το τραγικό γεγονός του πνιγμού λουόμενου – αν και σε παραλία που δεν καταγράφεται ως πολυσύχναστη και δεν απαιτεί την παρουσία ναυαγοσώστη – τις προηγούμενες ημέρες. Δεν ήταν λίγοι εκείνοι, που τόνισαν, πως στην περίπτωση που προκύψει κίνδυνος λουόμενου σε πολυσύχναστη παραλία, ειδικά κατά το τρέχον διάστημα που η τουριστική κίνηση στο νησί έχει αυξηθεί κατακόρυφα, η απουσία ναυαγοσώστη θα αποτελέσει κρίσιμη παράμετρο για τη διάσωση της ζωής ενός ανθρώπου, ενώ παράλληλα θα επιφέρει και σημαντικές κυρώσεις για το Δήμο Σύρου – Ερμούπολης.

Η κριτική επικεντρώνεται κυρίως στο γεγονός, ότι υπάρχει αίσθημα ανασφάλειας, χωρίς την παρουσία εξειδικευμένου προσωπικού, που διαθέτει και τον κατάλληλο εξοπλισμό για την αντιμετώπιση ενός περιστατικού κινδύνου, αλλά και στις ευθύνες του Δήμου, όσον αφορά στην καθυστέρηση. Άλλωστε, παρά τις όποιες προσπάθειες του Αντιδημάρχου να εντοπίσει τους λόγους για τους οποίους έχει προκύψει αυτή η σημαντική καθυστέρηση, ουσία του ζητήματος παραμένει, πως ο Δήμος – παρά το γεγονός ότι ο ανάδοχος, σύμφωνα με τις δηλώσεις του κ. Πιταούλη είχε οριστικοποιηθεί ήδη από τα τέλη Μαΐου – δεν προχώρησε εγκαίρως στις απαιτούμενες διαδικασίες.

Κωφεύει η πολιτεία στις επιτακτικές εκκλήσεις των Δήμων για αλλαγή θεσμικού πλαισίου

Δεδομένου, ότι αντίστοιχα προβλήματα ήταν γνωστά ήδη από πέρσι το καλοκαίρι, γεγονός που έφερε αρκετά προβλήματα σε Δήμους σε όλη την Ελλάδα, καθώς δεν μπορούσαν να έχουν ναυαγοσωστική κάλυψη των πολυσύχναστων παραλιών τους εντός των αυστηρών προθεσμιών που έχει θέσει η πολιτεία, το συλλογικό όργανο των ΟΤΑ α’ βαθμού, η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος, είχε προχωρήσει καθ’ όλη τη διάρκεια του προηγούμενου έτους, σε συνεχείς οχλήσεις προς τα αρμόδια Υπουργεία, ώστε να αναθεωρηθεί το νομικό πλαίσιο, που διέπει τη διαδικασία.

Επιπλέον, το θέμα είχε συζητηθεί σε πολλές συνεδριάσεις του Δ.Σ. της ΚΕΔΕ, στο οποίο μάλιστα συμμετείχαν και αρκετοί Κυκλαδίτες Δήμαρχοι.

Το κράτος έδειξε να δείχνει αντανακλαστικά, όσον αφορά στις υπέρογκες δαπάνες, που συνεπάγονται για τους Δήμους, προκειμένου να καλυφθούν όλες οι θεσμοθετημένες απαιτήσεις και προδιαγραφές για τη ναυαγοσωστική κάλυψη, με το Υπουργείο Οικονομικών να προχωρά σε έκτακτη επιχορήγηση των Δήμων, ώστε να καλύψουν αυτή ακριβώς τη μεγάλη διαφορά στο κόστος.

Φέτος – και συγκεκριμένα για το Δήμο Σύρου – Ερμούπολης – δόθηκε μία επιχορήγηση, την οποία αποδέχτηκε η Οικονομική Επιτροπή στις 17 Μαΐου, περίπου 25 χιλιάδων ευρώ, καθώς και μία συμπληρωματική επιχορήγηση, την οποία ενέκρινε η Ο.Ε. στις 7 Ιουνίου, ύψους 5,600 περίπου ευρώ, δηλαδή συνολική επιχορήγηση πάνω από 30.000 ευρώ.

Εκεί, όπου οι αρμόδιοι Υπουργοί ξεκαθάρισαν προς την ΚΕΔΕ, πως δεν πρόκειται να γίνει καμία αναθεώρηση, ήταν σε ό,τι αφορά στο θεσμικό πλαίσιο. Παρά το γεγονός, ότι η Διοίκηση της ΚΕΔΕ είχε φέρει στις συναντήσεις με τους συναρμόδιους Υπουργούς, πολύ συγκεκριμένα παραδείγματα Δημάρχων και Δήμων, που υπέστην διοικητικές και ποινικές ακόμη κυρώσεις, λόγω έλλειψης ναυαγοσωστών εγκαίρως, παρ’ όλο που είχαν προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες και είχαν έρθει αντιμέτωποι με κωλύματα που οφείλονται στην πολυπλοκότητα των νομοθετικών ρυθμίσεων που διέπουν τη διαδικασία, οι επικεφαλής των αρμόδιων κρατικών φορέων κατέστησαν σαφές, ότι το θεσμικό πλαίσιο δεν πρόκειται να αλλάξει.

Μάλιστα, η ΚΕΔΕ επέμεινε σε πολλαπλές συναντήσεις, ενώ παράλληλα τα ζητήματα τέθηκαν απευθείας από τους Δημάρχους προς τα πολιτικά και υπηρεσιακά στελέχη Υπουργείων, που συμμετείχαν στις συνεδριάσεις του Δ.Σ. της Ένωσης. Εντούτοις, η πολιτεία έχει δείξει μία απόλυτα άκαμπτη στάση, όσον αφορά στο αίτημα για αναθεώρηση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου, παρά το γεγονός, ότι όπως έχει διαμηνυθεί σε όλους τους τόνους από την ΚΕΔΕ, λόγω των αυξημένων προδιαγραφών, υπάρχει έλλειψη σε εξειδικευμένο προσωπικό, αλλά και στον απαραίτητο εξοπλισμό και ως εκ τούτου δημιουργούνται καθυστερήσεις, που εγκυμονούν κινδύνους, αλλά και τσουχτερά πρόστιμα προς τους ήδη επιβαρυμένους οικονομικά Δήμους.