Ολοκληρώθηκε το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) για τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης

Σύρος: Αλλαγές και βελτιώσεις στην κυκλοφορία και το κέντρο

Παρουσίαση των βασικών κατευθύνσεων και μέτρων για μία φιλική και αναβαθμισμένη πόλη

Ο περιορισμός των οχημάτων και των δικύκλων στο κέντρο της Ερμούπολης αποτελεί τη βασικότερη αλλαγή που προτείνει στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) για την πρωτεύουσα των Κυκλάδων, αναπτύσσοντας μία σειρά μέτρων και προϋποθέσεων στο περιεχόμενό του, ώστε να επιτευχθεί αυτό και το κέντρο να καταστεί περισσότερο φιλικό για τον κάτοικο και τον επισκέπτη.

Την τελευταία εβδομάδα ολοκληρώθηκε και το στάδιο της διαβούλευσης σχετικά με αυτό, ενώ έχει οριστικοποιηθεί το ΣΒΑΚ για τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης, τα βασικότερα σημεία του οποίου παρουσιάζονται παρακάτω.

Ουσιαστικά πρόκειται για ένα πολύτιμο “εργαλείο” στο πλαίσιο της παγκόσμιας κινητοποίησης για το περιβάλλον, το οποίο και θα εγκριθεί αρμοδίως από το Υπουργείο Περιβάλλοντος.

Στόχος του ΣΒΑΚ είναι η αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών στην πόλη και στην ευρύτερη περιοχή, καθώς επίσης και η λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση του οδικού δικτύου και κάθε δημόσιου χώρου.

Σε σχέση με το περιεχόμενό του αλλά και όσον αφορά το κομμάτι της εφαρμογής του, ρωτήθηκε ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Μηνάς Αληφραγκής.

ΣΒΑΚ: Τέσσερις άξονες στρατηγικής

Το ΣΒΑΚ έχει τέσσερις άξονες στρατηγικής: Πρώτον, μιλάει για αναβάθμιση της εξυπηρέτησης της πόλης από τα ΜΜΜ, δεύτερον για περιορισμό, οργάνωση και αποτελεσματική αστυνόμευση της μηχανοκίνητης κυκλοφορίας, τρίτον για ευαισθητοποίηση και ενημέρωση των πολιτών και τέταρτον για αναβάθμιση της προσπελασιμότητας και προσβασιμότητας των υποδομών ήπιων μορφών μετακίνησης.

Τα πακέτα των μέτρων είναι επτά και συγκεκριμένα: 1. Βελτίωση δημοσίων συγκοινωνιών, 2. διαχείριση στάθμευσης, 3. ενημέρωση και ευαισθητοποίηση, 4. αξιοποίηση νέων τεχνολογιών, 5. προώθηση ήπιων τρόπων μετακίνησης, 6. βελτίωση αστικών εμπορευματικών μεταφορών, 7. διαχείριση κυκλοφορίας.

Μέτρα και γενικές κατευθύνσεις

Πιο αναλυτικά για το κομμάτι της βελτίωσης της δημόσιας συγκοινωνίας, γίνεται αναφορά στην αναβάθμιση και επέκταση της δημόσιας συγκοινωνίας, στην αναβάθμιση των στάσεων, καθώς και στην επένδυση σε στόλο ηλεκτρικών / υβριδικών και προσβάσιμων λεωφορείων.

Επιπλέον, όσον αφορά την προώθηση ήπιων τρόπων μετακίνησης, προτείνονται η προώθηση πεζής μετακίνησης, η προώθηση ποδηλάτου και ελαφρών προσωπικών οχημάτων, η δημιουργία σχολικών και “πράσινων” διαδρομών. Όσον αφορά τη διαχείριση της στάθμευσης προτείνεται η εφαρμογή του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης, η κατασκευή / λειτουργία οργανωμένων χώρων στάθμευσης εκτός οδού, η εξασφάλιση προσβασιμότητας στη στάθμευση.

Αναφορικά με τη βελτίωση αστικών εμπορευματικών μεταφορών προτείνεται η ενθάρρυνση χρήσης οχημάτων μηδενικών εκπομπών. Στο κομμάτι της ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης προτείνονται να αναπτυχθούν προωθητικές δραστηριότητες αλλαγής συμπεριφοράς μετακινούμενων. Επιπλέον, όσον αφορά τη διαχείριση της κυκλοφορίας απαιτούνται βελτίωση οδικών υποδομών και οδικής ασφάλειας και κυκλοφοριακή οργάνωση. Τέλος, για την αξιοποίηση νέων τεχνολογιών πρέπει να υπάρξει προώθηση ευφυών συστημάτων μεταφορών (ITS).

Αναβάθμιση και επέκταση δημόσιας συγκοινωνίας

Σαφείς είναι οι στόχοι για το κομμάτι της αναβάθμισης και επέκτασης της δημόσιας συγκοινωνίας. Συγκεκριμένα: 1. Αύξηση ελκυστικότητας και αξιοπιστίας χρήσης δημόσιας συγκοινωνίας, α. Βελτίωση τη κάλυψης των υπεραστικών και αστικών συγκοινωνιών, β. Αύξηση της συχνότητας των δρομολογίων, γ. Μείωση διάρκειας δρομολογίων. 2. Διαχείριση ζητημάτων περιβαλλοντικής υποβάθμισης (περιορισμός της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και της ηχορύπανσης και της ενεργειακής κρίσης).

Στο κομμάτι των δράσεων προτείνονται τα εξής: 1. Πύκνωση με τη διατήρηση υφιστάμενων και την ανάπτυξη νέων γραμμών όπου απαιτείται. α. Πύκνωση των δρομολογίων για την εξυπηρέτηση των οδών Μανδηλαρά και της παραλιακής οδού (λόγω αυξημένου φόρτου), β. Δημιουργία δρομολογίου από και προς τον Κρατικό Αερολιμένα Σύρου.

2. Εξασφάλιση τακτικών χρονοδιαγραμμάτων και ικανοποιητικού ωραρίου εξυπηρέτησης. α. Επέκταση ωραρίων έως τις 04:00 π.μ..

Προώθηση πεζής μετακίνησης

Βασική αλλαγή είναι η προώθηση της πεζής μετακίνησης στο κέντρο. Οι στόχοι είναι οι εξής: Στροφή σε ήπιους τρόπους μετακίνησης, διαχείριση ζητημάτων περιβαλλοντικής υποβάθμισης, ισότητα και κοινωνική ενσωμάτωση, περιορισμός χρήσης μηχανοκίνητων μέσων.

Δράσεις: 1. Διαμόρφωση προσβάσιμων πεζοδρομίων, διαβάσεων και νησίδων όπου απαιτείται. 2. Διαμόρφωση διασταυρώσεων μηχανοκίνητης και μη μηχανοκίνητης κυκλοφορίας όπου απαιτείται. 3. Εξασφάλιση πρόσβασης στο σύνολο των δημοτικών κτιρίων και των υπηρεσιών κοινής ωφέλειας (ΝΟΚ 2012). 4. Κατασκευή διαδρομών βελτίωσης της βατότητας με δημιουργία ραμπών ΑμεΑ (βλ. ακόλουθο χάρτη).

Προώθηση ποδηλάτου και ελαφρών προσωπικών οχημάτων

Για την ανάπτυξη νοοτροπίας σχετικά με την προώθηση ποδηλάτου και ελαφρών προσωπικών οχημάτων οι στόχοι είναι οι εξής. 1. Στροφή σε ήπιους τρόπους μετακίνησης, 2. Διαχείριση ζητημάτων περιβαλλοντικής υποβάθμισης, 3. Ισότητα και κοινωνική ενσωμάτωση, 4. Περιορισμός χρήσης μηχανοκίνητων μέσων, 5. Βελτίωση επιπέδου ασφάλειας χρηστών ποδηλάτων και ελαφρών προσωπικών οχημάτων. Οι προτεινόμενες δράσεις είναι οι ακόλουθες: α. Σύνδεση υφιστάμενου ποδηλατόδρομου με το αθλητικό κέντρο Δήμου Σύρου – Ερμούπολης “Δημήτριος Βικέλας”, β. Εγκατάσταση χώρων στάθμευσης και αποθήκευσης ποδηλάτων, γ. προμήθεια δημόσιων ποδηλάτων.

Εφαρμογή συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης

Σημαντική είναι και η κατεύθυνση για ανάπτυξη και εφαρμογή συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης. Οι στόχοι είναι σαφείς: 1. Αύξηση αποτελεσματικότητας συστήματος (μείωση καθυστερήσεων λόγω περιπορειών και βελτίωση αξιοπιστίας) – διαχείριση κυκλοφορίας. 2. Διαχείριση ζητημάτων περιβαλλοντικής υποβάθμισης. 3. Απόδοση δημόσιων χώρων. 4. Αύξηση προσβασιμότητας και βελτίωση ασφάλειας.

Στο κομμάτι των δράσεων προτείνονται τα παρακάτω. 1. Διατήρηση των ρυθμίσεων στάθμευσης ως προς την κατανομή των θέσεων εντός κέντρου. 2. Κατάργηση της στάθμευσης εκτός των θέσεων για μόνιμους κατοίκους, ΑμεΑ, ΤΑΞΙ και οχημάτων φορτοεκφόρτωσης. 3. Αστυνόμευση - αυστηρός έλεγχος τήρησης καρτών για την εξάλειψη της παράνομης στάθμευσης. 4. Οργάνωση τροφοδοσίας (χωροθέτηση θέσεων φορτοεκφόρτωσης, θέσπιση και τήρηση ωραρίου φορτοεκφόρτωσης).

Κατασκευή και λειτουργία οργανωμένων χώρων στάθμευσης

Για την πολύ σημαντική πρόταση της ανάπτυξης οργανωμένων χώρων στάθμευσης οι στόχοι είναι συγκεκριμένοι. 1. Αύξηση αποτελεσματικότητας συστήματος – μείωση περιπορειών για την εύρεση θέσης στάθμευσης. 2. Διαχείριση ζητημάτων περιβαλλοντικής υποβάθμισης. 3. Απόδοση δημόσιων χώρων (με μείωση προσφοράς παρόδιας στάθμευσης και αύξηση στάθμευσης εκτός οδού). 4. Βελτίωση ασφάλειας. 5. Αισθητική αναβάθμιση των οδών.

Για το κομμάτι των δράσεων προτείνονται τα ακόλουθα: 1. Αξιοποίηση υφιστάμενων χώρων στάθμευσης εκτός οδού και ενημέρωση του καθεστώτος λειτουργίας τους. 1.1. Χρηματοδοτική μίσθωση. 2. Εξεύρεση νέων χώρων στάθμευσης εκτός οδού: 2.1. στις οδούς Αθανασίου Διάκου & Δεινοκράτους, 2.2. στους οικισμούς που απαρτίζουν τις Περιοχές Παρέμβασης Γ (Πάγος, Παρακοπή, Άνω Μάννα, Μάννα, Τάλαντα, Ποσειδωνία και Γαλησσάς).

Ενθάρρυνση χρήσης οχημάτων χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών

Σημαντική κρίνεται η προσπάθεια ενθάρρυνσης χρήσης οχημάτων χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών. Στόχοι: 1. Διαχείριση ζητημάτων περιβαλλοντικής υποβάθμισης & ενεργειακής κρίσης. 2. Αύξηση του μεριδίου των εναλλακτικών συστημάτων μεταφοράς εμπορευμάτων. 3. Ανάπτυξη βιώσιμων – φιλικών ως προς το περιβάλλον εταιρειών.

Δράσεις: α. Οικονομικά κίνητρα σε επιχειρήσεις/εταιρείες για απόκτηση εταιρικών οχημάτων χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών. β. Διατάξεις ελεγχόμενης πρόσβασης σε οχήματα διανομής στο κέντρο της πόλης.

Βελτίωση οδικών υποδομών και οδικής ασφάλειας

Στο πλαίσιο του ΣΒΑΚ γίνονται προτάσεις και για βελτίωση των οδικών υποδομών. Οι στόχοι είναι σαφείς: 1. Βελτίωση ασφάλειας – μείωση ατυχημάτων. 2. Αισθητική αναβάθμιση οδών. 3. Ρύθμιση κυκλοφορίας.

Δράσεις: α. Κατασκευή κόμβων όπου κρίνεται απαραίτητο: Λιμάνι και μνημείο Εθνικής Αντιστάσεως. β. Τοποθέτηση / συντήρηση κάθετης και οριζόντιας σήμανσης. γ. Συντήρηση οδικών τμημάτων που εμφανίζουν φθορά λόγω χρήσης.

Απαντήσεις Αντιδημάρχου Τεχνικών Υπηρεσιών, Μηνά Αληφραγκή

  • Ολοκληρώθηκε η εκπόνηση του ΣΒΑΚ. Ποιος είναι ο χαρακτήρας του και ποιος ο χρόνος ανάπτυξης – εφαρμογής του;

“Αυτό είναι ένα σχέδιο 10ετίας. Έχει προκύψει μετά από τουλάχιστον τρεις διαβουλεύσεις και μετά από ερωτηματολόγια που στείλαμε από όλους τους φορείς. Η συμμετοχή δεν ήταν τόσο μεγάλη, αλλά έγιναν παρατηρήσεις. Αυτά έχουν συγκεντρωθεί και έχουν αποσταλεί στους φορείς για τις τελικές παρατηρήσεις. Έχουν προθεσμία μέχρι την Παρασκευή για να μας στείλουν ό,τι θέλουν.

Το ΣΒΑΚ αναπτύσσεται σε τέσσερις άξονες στρατηγικής που αποβλέπουν στη βελτίωση της κυκλοφορίας μέσα στον αστικό ιστό, στο ιστορικό κέντρο, στην προσβασιμότητα των πολιτών, στην ευαισθητοποίηση των πολιτών όσον αφορά στη χρήση των μέσων κ.α. και βέβαια υπάρχουν κι άλλα μέτρα όπως ενδεικτικά η αναβάθμιση και επέκταση της δημόσιας συγκοινωνίας, η αναβάθμιση των στάσεων, η προμήθεια ηλεκτρικών λεωφορείων κ.α..

Σε γενικές γραμμές περιμένουμε τις τελικές προτάσεις από τους φορείς. Θα γίνει και μία τηλεδιάσκεψη και εφόσον ολοκληρωθούν όλα τα βήματά μας, θα σταλεί στο αρμόδιο Υπουργείο για να έχουμε τις περαιτέρω οδηγίες για το πώς θα κινηθούμε.”.

  • Βαδίζετε στο τέλος της θητείας. Υπάρχει πρόθεση κάποια από αυτά τα μέτρα να εφαρμοστούν; Είναι εφικτό στην τρέχουσα θητεία;

“Σε τελική φάση θα πρέπει να έχουμε την έγκριση όλων αυτών των προτάσεων από την κεντρική κυβέρνηση. Από τη στιγμή που θα εγκριθούν κάποια πράγματα θα δούμε η επόμενη Δημοτική Αρχή τι δυνατότητες θα έχει. Γιατί αυτά δεν μπορούν να γίνουν μέσα στο 2023. Από εκεί και μετά πιστεύω ότι θα προχωρήσουν σε κάποιες βελτιώσεις. Σίγουρα άμεσα δεν θα μπορούν να γίνουν όλα αυτά. Να είμαστε ρεαλιστές. Βέβαια κάποιες βελτιώσεις μπορούν να γίνουν και με κάποιες προϋποθέσεις. Για παράδειγμα το ΣΒΑΚ λέει να μειωθούν τα μηχανοκίνητα μέσα στο ιστορικό κέντρο. Αυτό σημαίνει κλείσιμο του ιστορικού κέντρου. Αυτό με τις σημερινές συνθήκες δεν μπορεί να επιτευχθεί. Δηλαδή, με αστυνομία παντελώς απούσα ή χωρίς δημοτική αστυνομία. Πρέπει να υπάρξουν προϋποθέσεις για να προχωρήσουμε σε κάποια μέτρα που ζητούν.”.

  • Θεωρείτε ότι η αλλαγή στο κομμάτι του κέντρου προϋποθέτει ισχυρή πολιτική βούληση και απόφαση;

“Σαφώς κι έχει να κάνει με πολιτική απόφαση. Αλλά το θέμα είναι να υπάρχουν και προϋποθέσεις. Δηλαδή μη φτάσουμε στο μέτρο της προηγούμενης Δημοτικής Αρχής το 2015 στην πόλη που έβαζε δημοτικούς συμβούλους να κάνουν αστυνόμευση. Αν υπάρχει μία οργανωμένη προσέγγιση προσωπικά είμαι υπέρ.

Η μελέτη λοιπόν που γίνεται τώρα, έχει αυτό το νόημα. Να ακούσουμε τις απόψεις όλων και να γίνουν οι αξιολογήσεις από ειδικούς και να προχωρήσουμε στις τελικές προτάσεις.

Η επόμενη Δημοτική Αρχή θα πρέπει να αξιολογήσει και να πράξει αναλόγως. Σαφώς και είναι πολιτικές αποφάσεις όλες αυτές.”.

  • Πώς κρίνετε τη δική σας πορεία αναφορικά με τη διαχείριση όλου αυτού του προβλήματος που λέμε κυκλοφοριακό; Τι πρόσημο βάζετε στη στάση σας;

“Δεν θα μπορούσα να υποστηρίξω σε καμία περίπτωση ότι έχουμε κάνει τρομερά πράγματα σε αυτόν τον τομέα. Από την άλλη πλευρά έχουν γίνει προσπάθειες που ως έναν βαθμό έχουν βελτιώσει τα πράγματα. Και τι εννοώ με αυτό; Έχουμε αυξήσει τις θέσεις στάθμευσης. Στη Δόξα με την παραχώρηση χώρου, με την επέκταση του υπάρχοντος parking, με την παραχώρηση parking στον Άγιο Κωνσταντίνο, με την αγορά parking στη Λαλακιά. Όλα αυτά είναι μέτρα βελτίωσης. Και δεν θα σταθώ μόνον στην Ερμούπολη. Και στη Βάρη, στο Καμίνι στον Φοίνικα, στο Κίνι.

Πιστεύω όμως πως αν υπήρχε αστυνόμευση θα ήταν σε μεγάλο βαθμό βελτιωμένη η κατάσταση.”.

  • Είναι σημαντικό να υπάρχει συνολική προσέγγιση του προβλήματος και όχι αυτό να γίνεται αποσπασματικά...

“Ζούμε σε μία πόλη που ουσιαστικά τι είναι. Ένα κέντρο και δύο λόφοι. Δεν είναι πόλη που έχει διαθέσιμες εκτάσεις και μπορούν να μετατραπούν σε parking. Ως πολίτες δε, έχουμε όλοι μας – και για εμένα το λέω – την κακή συνήθεια να θέλουμε να μετακινούμαστε με το αυτοκίνητο και τη μηχανή μας. Επίσης, έχουμε τόσα χρόνια δωρεάν τα mini bus. Αυτά όμως δεν είναι για να κάνουν βόλτες ορισμένοι πολίτες. Όλα αυτά τα θέματα πρέπει να τα δούμε όλοι. Δεν έχουμε συνείδηση ως πολίτες. Είμαστε σε μία πόλη που αναγκαζόμαστε να βάζουμε κολωνάκια ώστε να μην παρκάρουν πάνω σε πεζοδρόμια. Έχουμε πεζοδρόμους που γίνονται parking. Αυτό είναι ντροπή όλων μας. Αυτά όλα δεν μπορεί να τα λύσει μόνο μία Δημοτική Αρχή. Προσωπικά κάνω την αυτοκριτική μου και αναλαμβάνω το μερίδιο ευθύνης όλα αυτά τα χρόνια. Αλλά δεν μπορούμε να στέλνουμε έγγραφα στην Αστυνομία και να μην υπάρχει καμία συνδρομή. Πρέπει όλοι να δούμε τι θα κάνουμε.”.