Άμεση λύση στην επέκταση του τουριστικού καταφυγίου δεδομένης της μεγάλης ζήτησης την τουριστική σεζόν, από θαλαμηγούς, σκάφη και ιστιοπλοϊκά

Πλωτές εξέδρες στο λιμανάκι του Φοίνικα

Στην επιλογή της τοποθέτησης πλωτών εξεδρών στο τουριστικό καταφύγιο του Φοίνικα προκειμένου να αυξηθεί η χωρητικότητά του για μικρά και μεγάλα σκάφη, προσανατολίζεται το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου (ΔΛΤΣ), δεδομένης της συνεχούς διογκούμενης ζήτησης που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια για προσεγγίσεις, καθ΄ όλη τη διάρκεια της τουριστικής σεζόν.

Το λιμανάκι του Φοίνικα αποτελεί διαχρονικά έναν ασφαλή προορισμό για μικρά κότερα, σκάφη και ιστιοπλοϊκά, γεγονός που οδηγεί το Λιμενικό Ταμείο Σύρου να ενισχύσει τη λειτουργία του, βελτιώνοντας την υφιστάμενη υποδομή.

Στον σχεδιασμό που η Διοίκηση ήδη “τρέχει”, εντάσσεται η απόκτηση μίας ή δύο πλωτών εξεδρών, οι οποίες αν τοποθετηθούν εσωτερικά, θα “ελευθερώσουν” επιπλέον χώρο για μεγάλα σκάφη στην εξωτερική πλευρά του καταφυγίου, ενώ παράλληλα, θα αυξήσουν τον διαθέσιμο χώρο για μικρότερα ιστιοπλοϊκά και βάρκες.

Σήμερα, το τουριστικό καταφύγιο στο χωριό του Φοίνικα μπορεί να υποδεχθεί έως και 100 σκάφη, αναλόγως του μεγέθους τους, ενώ μέσω της προσωρινής λύσης της επέκτασης με πλωτές εξέδρες, θα “ανοίξουν” 30 νέες θέσεις.

Για τον σχεδιασμό που προχωρά με γοργούς ρυθμούς μίλησε στην “Κοινή Γνώμη” η πρόεδρος, Κανδιώ Μαραγκού, γνωστοποιώντας παράλληλα λεπτομέρειες και για το έργο της μόνιμης επέκτασης που προωθείται σήμερα σε επίπεδο μελέτης και θα αποφέρει διπλασιασμό της χωρητικότητας τα επόμενα χρόνια.

Αξίζει να τονισθεί πως το καλοκαίρι, σε ημερήσια βάση, το τουριστικό καταφύγιο υποδέχεται περίπου 30 μεγάλα σκάφη και 70 μικρά.

Προσωρινή και άμεση λύση

“Ως Λιμενικό Ταμείο και επειδή η λύση της μόνιμης επέκτασης του τουριστικού καταφυγίου θα απαιτήσει χρόνο, αποφασίσαμε να βρούμε έναν προσωρινό τρόπο, ώστε να εξυπηρετήσουμε τη ζήτηση. Αυτός ο προσωρινός τρόπος είναι οι πλωτές εξέδρες”, δήλωσε στην εφημερίδα η πρόεδρος του ΔΛΤΣ, εξηγώντας πως η συγκεκριμένη επιλογή προκύπτει ως ανάγκη επειδή υπάρχει μεγάλη ζήτηση στο λιμανάκι του Φοίνικα.

Στην ερώτηση σε ποιο σημείο θα γίνει η επέκταση και άρα, η τοποθέτηση των πλωτών εξεδρών, αλλά και αν θα απαιτηθεί μελέτη, υπήρξε σαφής.

“Το αν η επέκταση θα γίνει εσωτερικά ή εξωτερικά, αυτό είναι κάτι το οποίο θα το ξέρουν καλύτερα από εμάς οι ειδικοί, αφού δουν ακτομηχανικές μελέτες. Με δεδομένο δηλαδή ότι υπάρχει ήδη ακτομηχανική μελέτη στο Λιμενικό Ταμείο Σύρου και άρα, ξέρουμε τους κυματισμούς στη θαλάσσια περιοχή, δεν θα γίνει μελέτη. Σύμφωνα με όσα προκύπτουν οι κυματισμοί είναι ισχυροί και άρα, μεγάλες και ισχυρές οι πιέσεις που θα μπορούσαν να δεχθούν οι πλωτές εξέδρες έξω από το λιμανάκι” περιέγραψε η πρόεδρος, σημειώνοντας πως, βάσει των παραπάνω, η επιλογή είναι ο εσωτερικός χώρος. “Κατά πάσα πιθανότητα οι πλωτές εξέδρες θα τοποθετηθούν εσωτερικά”, πρόσθεσε η ίδια, λέγοντας παράλληλα πως, υπάρχει και η εμπειρία από το λιμάνι του Μέριχα στην Κύθνο.

“Υπάρχει και το παράδειγμα στο λιμάνι του Μέριχα, στο οποίο έχουμε τοποθετήσει πλωτές εξέδρες και εξαιτίας του κυματισμού έχουμε σοβαρές φθορές κάθε χρόνο που απαιτούν μεγάλη δαπάνη για συντηρήσεις. Σκεφτήκαμε πως στη Σύρο καλό θα ήταν να αποφευχθεί μία ίδια κατάσταση.

Άρα, προτιμότερο είναι να βάλουμε δύο πλωτές εξέδρες εσωτερικά προκειμένου να αυξήσουμε τις θέσεις για τα μικρά σκάφη και να ελευθερώσουμε το κομμάτι του ντόκου που μπορεί να δεχθεί μεγαλύτερα σκάφη”, υποστήριξε η Κανδιώ Μαραγκού.

Διευκρινίζοντας το σημείο τοποθέτησης, η ίδια εξήγησε τα εξής. “Υπάρχει ένα σημείο στο λιμανάκι που ντόπιοι έχουν τοποθετήσει παραπήγματα. Είναι ανάμεσα σε δύο κρηπιδώματα. Άρα, θα πάμε να ενώσουμε αυτά τα κρηπιδώματα. Θα απομακρυνθούν τα παραπήγματα και θα τοποθετηθεί πλωτή εξέδρα”.

Ανοίγουν” 30 νέες θέσεις

Απαντήσεις έδωσε και για το θέμα της χωρητικότητας στο τουριστικό καταφύγιο. “Σήμερα όπως είναι το τουριστικό καταφύγιο στον Φοίνικα χωράει περίπου 100 σκάφη, αναλόγως και το μέγεθος των σκαφών. Με πλωτές εξέδρες, μία ή δυο, θα στοχεύσουμε σε 30 επιπλέον σκάφη. Δηλαδή ή 40 με 50 μεγάλα σκάφη και τα υπόλοιπα μικρά μέσα στο καταφύγιο ή 30 μεγάλα και τα υπόλοιπα μικρά”. Στα παραπάνω πρόσθεσε, μάλιστα, πως “αν επιλέγαμε εξωτερικά στην τοποθέτησή τους, θα μπορούσαμε να υποδεχθούμε άλλα τριάντα σκάφη. Αυτό εξαρτάται πάντα και από το μέγεθος και τη ζήτηση”.

Ως εκ τούτου, επανέλαβε πως “εσωτερικά θα δεχόμαστε μικρότερα σκάφη, οπότε πάλι γύρω στα 20 με 30 μικρά σκάφη. Είναι σημαντικό το τουριστικό καταφύγιο να δεχθεί άλλα τόσα σκάφη, αφού υπάρχει ζήτηση”.

Η ίδια επέμεινε στο παράδειγμα της Κύθνου, διευκρινίζοντας ακόμη τα εξής: “Εάν δεν είχαμε τα δεδομένα που διαθέτουμε από την εμπειρία μας στο λιμάνι του Μέριχα, που εκεί έχουν επιβαρυνθεί πάρα πολύ οι πλωτές εξέδρες, τότε, θα τις τοποθετούσαμε εξωτερικά. Βάσει ακτομηχανικών μελετών, δεν είναι απαγορευτικό να μπουν εξωτερικά, ασχέτως αν υπάρχει δυνατός κυματισμός. Απλά δεν μπορούμε να παραβλέψουμε την εμπειρία από το λιμάνι του Μέριχα. Έχουμε φθορές και επισκευές μεγάλου κόστους εκεί. Είναι και θέμα ασφάλειας φυσικά, οπότε θέλουμε να πάμε εσωτερικά”.

Εφικτή η τοποθέτηση το καλοκαίρι

Στην ερώτηση αν η απόκτηση και τοποθέτησή τους φέτος το καλοκαίρι είναι ένα εφικτό σενάριο, απάντησε θετικά.

“Το κόστος κυμαίνεται γύρω στα 80 - 100 χιλ. ευρώ. Είτε πάρουμε τις ελαφρού τύπου, είτε πάρουμε άλλου τύπου, από πλευράς κόστους, λόγω και της ενεργειακής κρίσης είναι το ίδιο”, επεσήμανε πρωτίστως για το κόστος, αναφορικά με την κάλυψη του οποίου ρωτήθηκε αν ευσταθούν οι πληροφορίες της εφημερίδας για ύπαρξη σχετικής δωρεάς προς το Λιμενικό Ταμείο Σύρου.

“Δεν μπορώ να αναφέρω κάτι προς το παρόν. Όμως εάν προχωρήσουμε με δωρεά είναι κάτι που θα το έχουμε φέτος το καλοκαίρι. Κι αυτό θα είναι θετικό γιατί δεν θα επιβαρυνθούμε με κόστος, θα αποφύγουμε διαγωνιστικές διαδικασίες και το σημαντικότερο, θα τις έχουμε άμεσα. Χρονικά δηλαδή, μέσω αυτής της κατεύθυνσης είναι εφικτό να είναι εδώ και το καλοκαίρι”, διευκρίνισε.

Σχετικά με τα εμπόδια που μπορεί να προκύψουν αναφορικά με απαραίτητες αδειοδοτήσεις, η ίδια υπήρξε σαφής.

“Για να τοποθετηθούν χρειάζεται να δοθεί έγκριση από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Επειδή μιλάμε για προσωρινή κατασκευή και την έχουμε κάνει ξανά τη διαδικασία, τη γνωρίζουμε. Η νομοθεσία έχει μία σύντμηση προθεσμιών σχετικά με τις εγκρίσεις, άρα, αν αυτές παραγγελθούν και είναι εδώ, θεωρώ πως εντός διμήνου το αργότερο, θα μπορούν να τοποθετηθούν. Άρα, το αργότερο τον Ιούλιο θα μπορούν να έχουν “πέσει”. Μοναδική επιφύλαξή μας είναι να μην καθυστερήσει η παραγγελία” πρόσθεσε, λέγοντας όμως πως, “ακόμη και αργότερα να έρθουν, θα μπορούν να τοποθετηθούν”. Η ίδια δεν παρέλειψε να τονίσει πως θα χρησιμεύσουν για εποχική αξιοποίηση.

Μόνιμη επέκταση

Παράλληλα με τις ανωτέρω ενέργειες “τρέχει” και η προσπάθεια για την μόνιμη επέκταση του τουριστικού καταφυγίου.

“Σίγουρα με ένα τέτοιο έργο μιλάμε για διπλασιασμό στο κομμάτι της χωρητικότητας” ανέφερε πρωτίστως, μιλώντας για το στάδιο στο οποίο βρίσκεται σήμερα το ΔΛΤΣ.

“Εκπονούμε τη μελέτη. Έχουμε υπογράψει σύμβαση. Η μελέτη επέκτασης αφορά σε μία μόνιμη κατασκευή. Είναι η μελέτη των 250 χιλ. ευρώ που είχαμε πάρει από τον ΦΙΛΟΔΗΜΟ, η οποία θα βρει λύσεις για την επέκταση του τουριστικού καταφυγίου με μόνιμο τρόπο. Αυτό θα το ερευνήσει συνδυαστικά με τη διάβρωση των ακτών (αντιδιαβρωτικό έργο), γιατί αν τοποθετηθεί οποιαδήποτε λιμενική υποδομή μέσα στη θάλασσα μπορεί να αλλάξουν οι κυματισμοί και να προκληθεί μεγαλύτερο πρόβλημα ή οτιδήποτε άλλο. Αυτό θα το δούμε συνδυαστικά” τόνισε, σημειώνοντας παρακάτω πως, “η μελέτη της μόνιμης επέκτασης πρέπει να ωριμάσει και μετά να πάμε σε δημοπράτηση και υλοποίηση”.

Κατ΄ εκτίμηση, η πρόεδρος επεσήμανε τέλος, πως, “η μελέτη θα παραδοθεί μέχρι το τέλος του 2023. Η ωρίμανσή της θα χρειαστεί έναν χρόνο σίγουρα και μετά θα προχωρήσουμε στο έργο. Αφού ωριμάσει θα αναζητηθεί χρηματοδότηση, ώστε το 2025 – 2026 να γίνει έναρξη κατασκευής”.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εφημερίδας και καθώς πλέον δεν υπάρχουν χρηματοδοτήσεις για δημόσια καταφύγια ή δημόσιες τουριστικές μαρίνες, παραμένει “ανοικτό” πάντα το ενδεχόμενο να δοθεί σε ιδιώτη για να κατασκευαστεί το έργο και να λειτουργήσει.