Απαντήσεις της προέδρου του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Κ. Μαραγκού για τον φετινό προγραμματισμό, για τις λιμενικές υποδομές, αλλά και για τη συμμετοχή του νησιού στην SeaTrade Global Cruise 2023 στην Αμερική

Σύρος: Προσθήκη προσεγγίσεων κρουαζιέρας και εξωστρέφεια

Στις 82 ανέρχονται πλέον οι προγραμματισμένες προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων για τη Σύρο τη φετινή σεζόν, μετά από τελευταίες επαφές του Λιμενικού Ταμείου Σύρου και της Αναπτυξιακής Εταιρείας του Επιμελητηρίου Κυκλάδων με εταιρείες πολυτελούς κρουαζιέρας, που έφεραν ως αποτέλεσμα την προσθήκη 12 ακόμη αφίξεων για την τρέχουσα περίοδο.

Πρακτικά αυτό αναμένεται να μεταφραστεί στην αποβίβαση περίπου 20.000 επισκεπτών στη Σύρο το διάστημα που διανύουμε, αλλά και κατά τη θερινή και φθινοπωρινή περίοδο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την αγορά της Ερμούπολης, σε επίπεδο οικονομικό, αλλά και επισκεψιμότητας. Η στόχευση της διοίκησης στις προσεγγίσεις πολυτελούς κρουαζιέρας και μέσω της εκπροσώπησης του τόπου στη μεγαλύτερη έκθεση κρουαζιέρας στην Αμερική προ ημερών (SeaTrade Global Cruise 2023), δείχνει να αποδίδει σε επίπεδο αφίξεων, με κύριο σκοπό να τονώνεται οικονομικά ο εμπορικός και επιχειρηματικός κόσμος.

Απαντήσεις τόσο για τις συναντήσεις και τα αποτελέσματα της συμμετοχής του τόπου στην SeaTrade Global Cruise 2023, όσο όμως και για το κομμάτι της βελτίωσης της Σύρου σε επίπεδο παροχής υπηρεσιών, αλλά και υποδομών, δίνει η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Κανδιώ Μαραγκου μιλώντας στην “Κοινή Γνώμη”.

Αναλυτικά το σύνολο των προγραμματισμένων αφίξεων μπορεί να δει ο κάθε ενδιαφερόμενος στην ιστοσελίδα του ΔΛΤΣ, portofsyros.gr.

  • Η κρουαζιέρα για τη Σύρο ξεκίνησε πριν από λίγες ημέρες με τις πρώτες αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι της. Τι αναμένει το νησί για τη φετινή σεζόν;

“Η φετινή σεζόν ξεκίνησε με προσεγγίσεις 70 κρουαζιεροπλοίων και σήμερα μπορώ να ανακοινώσω άλλες 12 προσεγγίσεις πολυτελών κρουαζιεροπλοίων για το 2023. Το προσεχές διάστημα ίσως επιβεβαιωθούν και άλλες 5-6 επιπλέον προσεγγίσεις. Αισίως, λοιπόν, το 2023 η Σύρος θα υποδεχθεί 82 πολυτελή κρουαζιερόπλοια. Αυτό το αποτέλεσμα δεν είναι τυχαίο, είναι αποτέλεσμα μεθοδικής προσπάθειας, αλλά και της εξωστρέφειας που επέδειξε το Λιμενικό Ταμείο Σύρου σε συνεργασία με το Επιμελητήριο Κυκλάδων και πάντα με τη βοήθεια του συμβούλου ανάπτυξης κρουαζιέρας, κ. Χρήστου Νικολαΐδη.”.

  • Η στόχευση για το Λιμενικό Ταμείο Σύρου παραμένει η ανάπτυξη της πολυτελούς κρουαζιέρας; Αν ναι, φέτος ποιο είναι το αποτύπωμα που περιμένουμε να δούμε; Τι έχει προγραμματιστεί για το νησί;

“Απόλυτα. Μέσα από την ανάπτυξη της πολυτελούς κρουαζιέρας μπορεί να τονωθεί η οικονομία του νησιού. Άλλωστε η πολυτελής κρουαζιέρα ταιριάζει και στο προφίλ του νησιού, υπό την έννοια ότι τα εμπορικά και τουριστικά καταστήματα της Σύρου είναι σε θέση να ικανοποιήσουν ένα πιο απαιτητικό κοινό, από πλευράς ποιότητας.

Αυτό που θέλουμε να μείνει ως αποτύπωμα, λοιπόν, είναι το πανέμορφο λιμάνι της Ερμούπολης να στολίζεται από αντίστοιχα κρουαζιερόπλοια – στολίδια, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την “ποιότητα” των επισκεπτών που θα κυκλοφορήσουν στην πόλη και θα εξερευνήσουν το νησί μας. Φέτος, η κρουαζιέρα στη Σύρο ξεκίνησε το Μάρτιο με δύο υπερπολυτελή κρουαζιερόπλοια. Το Emerald Azzurra και το The World. Αξίζει να μάθει ο Συριανός κόσμος ότι το κρουαζιερόπλοιο The World είναι το πιο πολυτελές κρουαζιερόπλοιο του κόσμου. Δεν διαθέτει καμπίνες, αλλά 165 υπερπολυτελείς αυτόνομες ιδιόκτητες κατοικίες, με την αξία κτήσης κάθε καμπίνας να κυμαίνεται από 930.000 ευρώ έως και 13 εκατομμύρια και μάλιστα με μεγάλη λίστα αναμονής για ένα διαμέρισμα.

Φέτος, λοιπόν, όπως θα δείτε και από το ενημερωμένο πρόγραμμα προσεγγίσεων, αναμένουμε προσεγγίσεις αντίστοιχων πολυτελών κρουαζιεροπλοίων.”.

  • Το Λιμενικό Ταμείο Σύρου έχει μία συνεργασία με την Αναπτυξιακή Εταιρεία του Επιμελητηρίου Κυκλάδων. Αυτή η συνεργασία έχει αποδώσει καρπούς; Αν ναι, πώς το τεκμηριώνετε; Αντιλαμβάνεστε πως από την κρουαζιέρα η αγορά της Ερμούπολης αναμένει όφελος. Θα το δει;

“Προφανέστατα και αυτή η συνεργασία αποδίδει καρπούς και έχει να δώσει πολλά ακόμη. Το γεγονός ότι καταφέραμε και πλέον η Σύρος είναι γνωστή σε όλες τις εταιρείες πολυτελούς κρουαζιέρας, αυτό είναι δείγμα εξωστρέφειας και αποτέλεσμα αυτής ακριβώς της συνεργασίας. Είμαστε πλέον συνομιλητές με υψηλόβαθμα στελέχη των εταιρειών κρουαζιέρας. Κάπως έτσι καταφέραμε και το 2022 και το 2023 η Σύρος να διαφημιστεί εντελώς δωρεάν από δύο εταιρείες πολυτελούς κρουαζιέρας (Windstar Cruises 2022, Azamara Cruises 2023) στο πλαίσιο της ετήσιας διαφημιστικής τους καμπάνιας και η Σύρος να πρωταγωνιστεί στα προβεβλημένα προτεινόμενα μέρη για να επισκεφθεί κανείς. Πρόκειται για τεράστια διαφήμιση για το νησί μας, κόστους άνω των 100.000 ευρώ, που όλοι εμείς οι εμπλεκόμενοι – συνεργάτες καταφέραμε να γίνει εντελώς δωρεάν. Είναι γνωστό ότι όλα αυτά τα χρόνια, όσον αφορά στην κρουαζιέρα, η Σύρος λειτουργούσε με τη λογική “ανοίξαμε και σας περιμένουμε και όπου μας βγάλει”. Αυτή η λογική δεν περνάει πια, οι καιροί και οι απαιτήσεις έχουν αλλάξει, οι εξελίξεις “τρέχουν”.

Είναι λογικό το ότι η αγορά της Ερμούπολης αναμένει όφελος. Αυτός άλλωστε είναι και ο σκοπός ανάπτυξης της κρουαζιέρας, η τόνωση των τοπικών οικονομιών. Θα ήθελα να πω, λοιπόν, ότι σύμφωνα με μελέτες, ο επιβάτης πολυτελούς κρουαζιέρας δαπανά τουλάχιστον 200 δολάρια κατά μέσο όρο ανά προορισμό, εκτός των εκδρομών που κάνει. Το 2022 η Σύρος είχε 16.000 επιβάτες κρουαζιέρας και το 2023 αναμένεται να έχει περί τους 20.000 επιβάτες, άρα το οικονομικό όφελος δεν είναι αμελητέο. Πρέπει λοιπόν ο εμπορικός – τουριστικός κόσμος να βρει τρόπο να κάνει τους επισκέπτες να ξοδέψουν σε souvenir, ρούχα, ενδιαφέρουσες εκδρομές/ξεναγήσεις/δραστηριότητες, που όμως θα του δώσουν μία νέα ποιοτική εμπειρία. Αν οι ίδιοι επιβάτες είναι ευπρόσδεκτοι σε άλλες πόλεις επειδή ξοδεύουν, το γεγονός ότι δεν ξοδεύουν τα αναμενόμενα στη Σύρο είναι καθαρά δικό μας πρόβλημα.

Το έχω ξαναπεί, το γεγονός ότι η Μύκονος κάνει προσπάθειες περαιτέρω ανάπτυξης της κρουαζιέρας, δείχνει ότι η κρουαζιέρα μπορεί να προσφέρει πολλά, ακόμη και σε μία εύρωστη οικονομία.

Θα μου επιτρέψετε να αναφερθώ και σε παράπονα που δέχθηκα από εταιρείες κρουαζιέρας για την κάκιστη ποιότητα παρεχόμενων υπηρεσιών από μεμονωμένους επαγγελματίες του χώρου στο νησί. Όταν σε απόδειξη των παραπόνων, μου επιδείχθηκαν φωτογραφίες που είχαν τραβήξει οι ίδιοι οι επιβάτες τους, λυπάμαι που θα το πω, ντράπηκα. Είναι η κλασσική περίπτωση του “ό,τι χτίσαμε, γκρεμίστηκε” λόγω μη επαγγελματικής για να το πω ευγενικά συμπεριφοράς συγκεκριμένων. Πρέπει λοιπόν να σοβαρευτούμε και να αναλάβει ο καθένας, από τη δική του πλευρά, τις ευθύνες του, αν θέλουμε αυτός ο τόπος να πάει μπροστά.”.

  • Η Σύρος συμμετείχε προ ημερών στη μεγαλύτερη έκθεση κρουαζιέρας SeaTrade Global Cruise στην Αμερική. Από ποιους εκπροσωπήθηκε; Είναι κίνηση και συμμετοχή ουσίας ή κίνηση εντυπωσιασμού;

“Το Seatrade Cruise Global 2023 πραγματοποιήθηκε στο Fort Lauderdale της πολιτείας της Florida ΗΠΑ και αποτελεί την ετήσια κύρια διεθνή εμπορική έκθεση για τη βιομηχανία της κρουαζιέρας. Η Σύρος, από την έναρξη της συνεργασίας μας με την ΚΕΤΑΝ του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, συμμετέχει δια του ειδικού συμβούλου κ. Νικολαΐδη στην έκθεση αυτή. Αποφασίσαμε για φέτος λόγω της δυναμικής επανεκκίνησης της κρουαζιέρας μετά την πανδημία και των ανακατατάξεων των δρομολογίων λόγω των γεωπολιτικών της Μαύρης Θάλασσας να συμμετάσχουμε επισήμως, μέσω των οργανωμένων συναντήσεων που είχαν προγραμματισθεί με τις εταιρείες κρουαζιέρας, αλλά και της θεματολογίας του παράλληλου συνεδρίου. Η εκπροσώπηση αυτή ήταν από τον Προϊστάμενο της Τεχνικής Υπηρεσίας του Λιμενικού Ταμείου, κ Ειρηναίο Ζερβό, εμένα προσωπικά και τον σύμβουλο, κ. Χρήστο Νικολαΐδη. Ήταν μια κίνηση σαφώς πολύ καλά προγραμματισμένη και ουσίας, όταν στην εν λόγω έκθεση από όλο τον κόσμο συμμετείχαν άνω των 200 λιμένων και προορισμών και από την Ελλάδα εκτός του ΟΛΠειραιά, ΟΛΘεσσαλονίκης, ΟΛΚέρκυρας, ΟΛΗρακλείου, ΟΛΚαβάλας, ΛΤΧανίων, ήμασταν το μοναδικό νησί του Αιγαίου σαν παρουσία. Η έκθεση αυτή από μόνη της αποτελεί “γεγονός”. Εκ του αποτελέσματος μπορώ να πω ότι η φυσική μας παρουσία ήταν κάτι παραπάνω από θετικό για την καθιέρωση της Σύρου στο club των προορισμών της πολυτελούς κρουαζιέρας.”.

  • Τι “κέρδισε” η πρωτεύουσα των Κυκλάδων από αυτή τη συμμετοχή; Ποιες επαφές είχε το νησί; Μιλήστε μας συγκεκριμένα.

“Το όφελος από την συμμετοχή μας είναι πολλαπλό και θα φανεί τα επόμενα χρόνια. Ήδη έχει ξεκινήσει ο σχεδιασμός των εταιρειών για το 2025 και βέβαια έχουμε πετύχει αρκετές αφίξεις για το 2025 από την εταιρεία SeaDream και με τα δύο της πολυτελή κρουαζιερόπλοια, αλλά και από την Azamara Cruises και έπονται και άλλες.

Οι επαφές έγιναν μέσω προγραμματισμένων συναντήσεων με όλες τις εταιρείες πολυτελούς κρουαζιέρας και όχι μόνο. Συγκεκριμένα, με την εταιρεία Seadream Cruises και συγκεκριμένα με τον κ. Emilio Freeman, με την Silversea Cruises του Ομίλου της Royal Caribbean Group, με την εταιρεία Azamara Cruises, με την Royal Caribbean International και συγκεκριμένα με τον Cpt Nick Antallis, με την MSC Cruises, με την Scenic Cruises & Emerald Cruises, με την Ponant Cruises, με την Seabourne Cruises και συγκεκριμένα με την Πρόεδρο της εταιρείας Natalya Leahy κλπ. Επίσης, επαφή έγινε και με την Τουρκάλα πρόεδρο της MedCruise, Figen Ayan, στο πλαίσιο της επιδίωξής μας το ΛΤΣύρου να γίνει μέλος της MedCruise στη ΓΣ που θα πραγματοποιηθεί στην Κέρκυρα το Μάιο του 2023.

Το βασικό συμπέρασμα ήταν ότι η Σύρος βρίσκεται στις επιλογές των εταιρειών πολυτελείας, με τις οποίες πλέον έχουν αναπτυχθεί στενές σχέσεις, και αυτό θα πρέπει να το σεβαστούμε και να προσπαθήσουμε να προσαρμοστούμε ακολουθώντας καλές πρακτικές. Η Σύρος πρέπει να παραμείνει παρούσα στις αλλαγές και εξελίξεις για να μπορέσει να αξιοποιήσει το θετικό momentum που έχει δημιουργηθεί στο νησί μετά από πολύ κόπο.”.

  • Στο κομμάτι των υποδομών του, το νησί κάνει βήματα. Στην αρχή της θητείας σας είχατε πει πως θα γίνει μελέτη για πλωτές εξέδρες με σκοπό την υποδοχή μεγαλύτερων κρουαζιερόπλοιων. Μέχρι στιγμής δεν έχουμε δει κάτι από εσάς. Γιατί;

“Στο κομμάτι των υποδομών πράγματι έχουν γίνει σημαντικά βήματα. Να θυμίσω επίσης ότι το λιμάνι της Ερμούπολης, μαζί με άλλα δύο λιμάνια σε Ισπανία και Αυστρία, συμμετέχουν στο ευρωπαϊκό έργο Seanergy, στο πλαίσιο του οποίου το Λιμενικό Ταμείο να μπορέσει να σχεδιάσει τις απαραίτητες δράσεις προς την κατεύ0υνση μετατροπής του λιμανιού σε κόμβο καθαρής ενέργειας (πράσινο λιμάνι). Όσον αφορά στη σκέψη τοποθέτησης πλωτών εξεδρών, ο λόγος που έχει εγκαταλειφθεί προς το παρόν είναι γιατί ερευνάμε τη δυνατότητα συμμετοχής μας σε χρηματοδοτούμενο πρόγραμμα για την προμήθεια της πρωτοποριακής κατασκευής seawalk, ως διάδρομο αποβίβασης μεγαλύτερων σε βύθισμα κρουαζιεροπλοίων, που θα δένουν μέσα στο λιμάνι. Επίσης, οι νέες πληροφορίες από την έκθεση είναι ότι π.χ. η Azamara ναυπηγεί νέα πολυτελή κρουαζιερόπλοια, λίγο μεγαλύτερα από τα σημερινά με περισσότερους επιβάτες, αλλά με βυθίσματα που μάλλον μπορούμε να δεχθούμε στο λιμάνι, πράγμα που σημαίνει ότι την ανάγκη υποδοχής περισσότερων επισκεπτών τη λύνουμε εν μέρει και με αυτόν τον τρόπο. Υπάρχουν συνεχώς εξελίξεις και το καλό είναι πλέον ότι τις παρακολουθούμε.”.

  • Η εικόνα της περίφραξης στην προβλήτα των κρουαζιερόπλοιων προκάλεσε ποικίλα σχόλια. Υπάρχει περιθώριο βελτίωσης αυτής της εικόνας;

“Να ξαναπώ ότι αυτή ακριβώς η περίφραξη επιβάλλεται από το σχέδιο ασφάλειας του λιμένα και αυτή ακριβώς η περίφραξη εγκρίθηκε σε μελέτη του 2018 της προηγούμενης διοίκησης. Εμείς την υλοποιήσαμε. Χωρίς αυτή την περίφραξη, δεν επιτρέπεται να λειτουργεί η λιμενική υποδομή κρουαζιέρας, με απλά λόγια. Ελεγχόμαστε για αυτό. Θα προσπαθήσουμε, μέχρι το τέλος της θητείας μας, να υπάρξει σχετική μελέτη για βελτίωση της εικόνας στην εν γένει περιοχή Νησάκι, βέβαια, πρέπει προηγουμένως να οριστικοποιηθούν κάποιες χρήσεις στην περιοχή. Υπάρχουν ήδη κάποιες σκέψεις και συζητήσεις για βελτιωτικές αλλαγές, δεν θέλω να πω λεπτομέρειες, όμως πρέπει πρώτα να ξεκαθαριστεί ότι κάτι τέτοιο είναι νομικά εφικτό να εγκριθεί από τα αρμόδια Υπουργεία στο πλαίσιο του ISPS και του σχεδίου ασφαλείας και ακολούθως να εξασφαλίσουμε χρηματοδότηση άνω των 300.000 ευρώ, για την οποία έχουμε ήδη υποβάλλει σχετικό αίτημα.”.

  • Σε ποιο στάδιο βρίσκεστε σήμερα αναφορικά με το κτήριο Σένγκεν;

“Η σχετική μελέτη έχει για αρχή διαβιβαστεί στο Υπουργείο Ναυτιλίας, όπως προβλέπεται από τη νομοθεσία.”.

  • Με δεδομένο πως ο κάθε προορισμός κάνει εγκαίρως τις κινήσεις του για τα επόμενα χρόνια, εσείς, στο κομμάτι της κρουαζιέρας, τι αφήνετε για τη Σύρο με το πέρας αυτής της θητείας;

“Καταρχάς η κίνηση αυτή καθαυτή της συμμετοχής μας στην Seatrade Cruise Global φανερώνει την σκοπιμότητα και τις προθέσεις μας για να υπάρξει συνέχεια σε αυτό, που με τόσο κόπο “χτίσαμε” τα τελευταία χρόνια για το νησί μας. Από την αρχή της θητείας μου στο κρίσιμο και νευραλγικό πόστο της προέδρου του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, εστίασα τις προσπάθειές μου για την προώθηση εκκρεμοτήτων ετών που ταλάνιζαν όχι μόνο το λιμάνι της Ερμούπολης αλλά και το νησί, με σκοπό στο τέλος της θητείας μου να αφήσω ένα περιβάλλον συνέχειας και συνέπειας για το μέλλον. Είμαι περήφανη πρώτα για τους άξιους συνεργάτες μου που υπερέβαλαν εαυτόν πολλές φορές για να προχωρήσουν κρίσιμα σχέδια και αποφάσεις και φυσικά για την εικόνα που απέκτησε η Σύρος στο διεθνή θαλάσσιο τουρισμό και την πολυτελή κρουαζιέρα. Ξέρετε είναι πολύ τιμητικό, όχι για μένα αλλά για όλους τους συντοπίτες μας, εξέχοντα στελέχη των εταιρειών κρουαζιέρας να αναφέρονται με τα καλύτερα λόγια για το νησί, αλλά και να σου μιλάνε ειλικρινά για το τι δεν τους άρεσε και να σου προτείνουν τρόπους επίλυσης θεμάτων. Έχοντας την ευθύνη της κύριας πύλης εισόδου του νησιού και όχι μόνο, πρέπει να μιλάς με ειλικρίνεια αν θέλεις να αφήσεις θετικό αποτύπωμα. Ήταν μεγάλη και σημαντική εμπειρία η συμμετοχή μας στο Seatrade Cruise Global 2023 γιατί βρεθήκαμε έξω από το “κουτί” με άλλους 200 σχεδόν νησιωτικούς κυρίως προορισμούς και αντιληφθήκαμε ότι αυτό που στην Σύρο είναι πρόβλημα και αντικείμενο αντιπαράθεσης, σε άλλες κοινωνίες είναι αντικείμενο κοινής προσπάθειας για το κοινό καλό. Μην ξεχνάμε ότι ο τουρισμός και η κρουαζιέρα φυσικά είναι ένα “παιχνίδι” (επιχειρηματικό) με κανόνες για όλους τους συμμετέχοντες. Όταν εφαρμόζονται οι κανόνες τότε είναι όλοι ευχαριστημένοι και ειδικά οι τοπικές κοινωνίες. Δεν είναι δυνατόν παντού να θέλουν την κρουαζιέρα ειδικά την πολυτελή σαν κύριο παράγοντα ανάπτυξης και εδώ στη Σύρο να δημιουργούμε θέματα. Όπως θα συμφωνήσουν και οι συνεργάτες μου στο Λιμενικό Ταμείο, αφήνω μια σημαντική και πλούσια παρακαταθήκη για την επόμενη αρχή και θα βρίσκομαι πάντα πρόθυμη να βοηθήσω και να προσφέρω την γνώση που απέκτησα και την εμπειρία μου.”.