Αντιδράσεις για το πρόγραμμα αεροπορικών δρομολογίων τη θερινή περίοδο που αφορά σε έξι συνδέσεις εβδομαδιαίως, στις 06.15 το πρωί, από Αθήνα για Σύρο

Η Σύρος απαιτεί πτήσεις που θα εξυπηρετούν αποτελεσματικά

Δήμος Σύρου – Ερμούπολης και Επιμελητήριο Κυκλάδων ζητούν αλλαγές από τη Sky Express και μετάθεση της ώρας αναχώρησης από το Ελ. Βενιζέλος προς το αεροδρόμιο Σύρου

Εξόφθαλμα παραμένουν στο περιθώριο για μία ακόμη φορά, οι ανάγκες της Σύρου για αποτελεσματική αεροπορική διασύνδεση με την Αθήνα, κατά την καλοκαιρινή περίοδο, αφού η Sky Express ανακοινώνοντας τις πτήσεις της για τη θερινή σεζόν, απέδειξε πως αφήνει το νησί εκτός… βιώσιμων γραμμών.

Συγκεκριμένα, εύλογα παράπονα και έντονες αντιδράσεις έρχονται στο προσκήνιο για την αεροπορική εξυπηρέτηση της Σύρου τη θερινή σεζόν από την τοπική κοινωνία, αφού από Αθήνα για Σύρο σε εβδομαδιαία βάση και για διάστημα από 1η Ιουνίου μέχρι και 30 Σεπτεμβρίου, η εταιρεία έχει δρομολογήσει πτήσεις στις 06.15 το πρωί (αναχώρηση από Ελ. Βενιζέλος), έξι ημέρες την εβδομάδα, με απόλυτα “νεκρή” ημέρα το Σάββατο.

Μετά από τις προσπάθειες που έπεσαν στο κενό, για δρομολόγηση ενός τέταρτου δρομολογίου τη χειμερινή περίοδο με φόντο την πληρότητα των αεροσκαφών, έρχεται στο προσκήνιο η άκαμπτη στάση της Sky Express για αλλαγή της ώρας αναχώρησης των αεροπλάνων της από την Αθήνα για τη Σύρο (06.15), με αποτέλεσμα το νησί να αντιμετωπίζεται εκ νέου, ως ο “φτωχότερος συγγενής” όλων των προορισμών.

Η ανωτέρω κατάσταση έρχεται να θέσει ξεκάθαρα εμπόδια στις αεροπορικές μετακινήσεις επιχειρηματιών, κατοίκων του νησιού, αλλά και επισκεπτών, οι οποίοι θέλουν να ταξιδέψουν στη Σύρο, αφού δυστυχώς, οι ενδιαφερόμενοι επιβάτες για να μεταβούν στο αεροδρόμιο της Αθήνας εγκαίρως, δεν έχουν τη δυνατότητα αξιοποίησης του μετρό, παρά μόνον την κοστοβόρα επιλογή των ταξί.

Οι συγκεκριμένες συνθήκες θα προκαλέσουν πολλά προβλήματα στο νησί, αφού επί της ουσίας ο κόσμος δεν θα βλέπει σαν λύση κι επιλογή την αεροπορική μετακίνηση, με ό,τι αυτό σημαίνει σε επίπεδο συνεπειών και για τον τουρισμό.

Εξ αιτίας των ανωτέρω, τόσο το Δημοτικό Συμβούλιο, όσο και το Επιμελητήριο Κυκλάδων, διεκδικούν ξανά τη μετάθεση της ώρας αναχώρησης από το αεροδρόμιο της Αθήνας, ώστε οι πολίτες να μπορούν να φθάνουν στις εγκαταστάσεις με παράλληλη αξιοποίηση του μετρό, ενώ επισημαίνουν την ανάγκη αλλαγής για τις απογευματινές ώρες, των αναχωρήσεων της Παρασκευής και της Κυριακής.

Τα παραπάνω έρχονται να θέσουν επί τάπητος και τον σοβαρότατο προβληματισμό για το τι μέλλει γενέσθαι και με τις ιδιωτικές πτήσεις μικρών αεροσκαφών και ελικοπτέρων την καλοκαιρινή περίοδο, αν το ωράριο λειτουργίας στο αεροδρόμιο Σύρου μετατεθεί από τις έξι το πρωί μέχρι νωρίς στις 12 το μεσημέρι. Η Σύρος επ΄ ουδενί δεν μπορεί να στερηθεί καμία άφιξη, ούτε και να μείνει χωρίς ουσιαστική αεροπορική διασύνδεση την καλοκαιρινή περίοδο.

Στο περιθώριο των ανωτέρω, εγείρεται προβληματισμός αναφορικά και με τους χρόνους ανεφοδιασμού των αεροσκαφών στη Σύρο, αν το ωράριο λειτουργίας μετατεθεί όπως προαναφέρθηκε.

Νέα κρούση στη Sky Express από το Δημοτικό Συμβούλιο

Όσον αφορά στις κινήσεις του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, στην προχθεσινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου αποφασίστηκε να σταλεί ένα κοινό ψήφισμα προς τη Sky Express, που συνυπογράφουν όλες οι παρατάξεις.

Σε συνέχεια ενεργειών προ μηνών, προς την εταιρεία που εξυπηρετεί τη Σύρο στις αεροπορικές μετακινήσεις, για την – άκαρπη τελικώς - δρομολόγηση μίας ακόμη πτήσης τη χειμερινή περίοδο, με δεδομένη την τεράστια ζήτηση που υπήρχε από το νησί, λόγω αύξησης και των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, έρχεται νέα παρέμβαση από το Δημοτικό Συμβούλιο. Η τωρινή παρέμβαση μέσω ψηφίσματος αφορά στην αλλαγή της ώρας αναχώρησης των αεροπλάνων της Sky Express προς τη Σύρο, αφού η προγραμματισμένη στις 06.15 δεν εξυπηρετεί.

“Τον Ιανουάριο είχα στείλει έγγραφο προς την Sky Express σχετικά με την αύξηση των αεροπορικών δρομολογίων γιατί έχουμε τρία δρομολόγια την εβδομάδα. Αναφέραμε ότι σύμφωνα με αυτό που αντιλαμβανόμαστε υπάρχει πληρότητα στα συγκεκριμένα δρομολόγια. Απάντησαν ότι κατά μέσο όρο, η χωρητικότητα είναι στο 75%, το οποίο φανερώνει ότι καλύπτεται η ζήτηση και δεν υπάρχει λόγος να αυξήσει τα δρομολόγια. Το Σάββατο πληροφορήθηκα ότι έχουν βγει τα αεροπορικά δρομολόγια από 1η Ιουνίου μέχρι 30 Σεπτέμβρη. Δυστυχώς με μεγάλη μου έκπληξη διαπίστωσα ότι έχουμε έξι φορές την εβδομάδα πλην Σαββάτου, δρομολόγια, αλλά οι πτήσεις από Αθήνα για Σύρο είναι 06.15 το πρωί”, ανέφερε αρχικά ο δήμαρχος, Νίκος Λειβαδάρας, σημειώνοντας παράλληλα πως, αυτό “είναι πάρα πολύ μεγάλο πρόβλημα”.

Εξηγώντας τη σκέψη του, τόνισε τα εξής: “Σκεφτείτε ότι ο επιβάτης που θα θέλει να ταξιδέψει θα πρέπει να είναι τουλάχιστον μία ώρα πριν στο αεροδρόμιο. Πώς θα μετακινηθεί όταν οι συγκοινωνίες και το μετρό ξεκινούν στις 5 το πρωί”.

Ζήτησαν διεκδικητικό τόνο

Ως εκ τούτου, αποφασίστηκε να σταλεί ένα ψήφισμα, το οποίο παρουσιάζεται αυτούσιο στην αρχική μορφή του, επί του οποίου, αιρετοί του Δήμου ζήτησαν να εμπλουτιστεί και να προσλάβει πιο διεκδικητικό τόνο.

Το ψήφισμα έχει ως εξής: “Κατόπιν της ανακοίνωσης της εταιρείας σας αναφορικά με τα αεροπορικά δρομολόγια που θα συνδέουν την Αθήνα με τη Σύρο για τη θερινή περίοδο, διαπιστώσαμε ότι έξι πτήσεις την εβδομάδα αναχωρούν τις 06.15 το πρωί.

Η συγκεκριμένη ώρα αναχώρησης μας προβλημάτισε ιδιαίτερα, διότι δεν διευκολύνει τη μετακίνηση των επιβατών προς το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος με τη δημόσια συγκοινωνία και πιθανόν να λειτουργήσει αποτρεπτικά τόσο για τους κατοίκους, όσο και για τους επιχειρηματίες του νησιού μας.

Κατά συνέπεια θα θέλαμε να διερευνήσετε με μεγάλη προσοχή το αίτημά μας, για αλλαγή της ώρας αναχώρησης των πτήσεων από Αθήνα – Σύρο προκειμένου να δίνεται η δυνατότητα μετακίνησης των επιβατών στο αεροδρόμιο και με τη δημόσια συγκοινωνία”.

Από την πλευρά της μείζονος αντιπολίτευσης ο επικεφαλής της, Αλέξης Αθανασίου ζήτησε να προστεθεί στο περιεχόμενό του ότι έχουν υπάρξει κι άλλες οχλήσεις προς την Sky Express, όπως παρομοίως και οι σύμβουλοι, Νικήτας Γρυπάρης και Γιώργος Δούναβης. Σε ανάλογο τόνο μίλησε και η επικεφαλής της ελάσσονος μειοψηφίας, Μαρία Καζαντζάκη, η οποία παράλληλα άσκησε κριτική στη Δημοτική Αρχή, για τις “καθυστερημένες ενέργειές της”. Σύμφωνα με όσα η ίδια υποστήριξε, ο Δήμος όφειλε να έχει κάνει επαφές με την Sky Express πολύ νωρίτερα και πριν ανακοινωθούν οι θερινές πτήσεις. Κι αυτό, καθώς πρόσθεσε πως το καλοκαίρι η Σύρος με τη διαμορφωθείσα κατάσταση, θα εισπράξει σοβαρές συνέπειες.

Επιμελητήριο Κυκλάδων: Να αλλάξει το σημερινό καθεστώς

Δεδομένης της κρισιμότητας του θέματος, αφού προκύπτουν συνέπειες στις μετακινήσεις επισκεπτών με ό,τι αυτό συνεπάγεται και για τις επιχειρήσεις, ρωτήθηκε από την εφημερίδα ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, Γιάννης Ρούσσος για τις ενέργειες του Επιμελητηρίου σχετικά με τις πτήσεις του αεροδρομίου της Σύρου.

Ο ίδιος αρχικά αναφέρθηκε στο γενικότερο πλαίσιο που αφορά την αεροπορική κάλυψη της Σύρου και για το οποίο το Επιμελητήριο έχει ξεκινήσει ήδη, από τη στιγμή που ανατέθηκε εκ νέου αποκλειστικά η χρήση του αεροδρομίου για τα επόμενα τέσσερα χρόνια στη Sky Express, μια σειρά από ενέργειες και παρεμβάσεις που προτείνουν πώς θα εξυπηρετείται αποτελεσματικότερα το νησί.

 

“Το Επιμελητήριο Κυκλάδων από παλιά, από τη στιγμή που αποφασίστηκε η αξιοποίηση των αγόνων αεροδρομίων των Κυκλάδων, είχε ξεκινήσει επί Υπουργού Χρυσοχοΐδη την προσπάθεια επέκτασης του αεροδρομίου και την αξιοποίησή του.

Στη συνέχεια, διαπιστώσαμε ότι προκηρύχθηκε ένας διαγωνισμός που είχε όρους μη συμφέροντες προς το νησί της Σύρου. Δηλαδή τρεις πτήσεις εβδομαδιαίως το χειμώνα, τέσσερις την ενδιάμεση περίοδο και έξι το καλοκαίρι και μάλιστα με μία εταιρεία που πήρε την αποκλειστικότητα μέσα από τη διαγωνιστική διαδικασία, τη Sky Express. Ξεκίνησε λοιπόν τότε μία επίμονη προσπάθεια του Επιμελητηρίου προς κάθε κατεύθυνση προκειμένου να γίνει κατανοητό ότι στον επόμενο διαγωνισμό έπρεπε να αλλάξουν αυτοί οι όροι και να αυξηθούν οι επιδοτούμενες ημέρες πτήσεων. Με τον τρόπο αυτό αυτομάτως θα αυξάνονταν και τα δρομολόγια και θα ήταν βιώσιμη η γραμμή”, σχολίασε σχετικά ο Γιάννης Ρούσσος, επισημαίνοντας παράλληλα πως μόνο μέσω τέτοιας αλλαγής, μπορεί να υπάρξει πραγματικό όφελος για την πρωτεύουσα των Κυκλάδων.

“Κι αυτό επειδή μόνον αν αλλάξουν οι όροι του διαγωνισμού, θα μπορούμε να έχουμε περισσότερες πτήσεις, γιατί η Σύρος έχει μία ιδιομορφία”, ξεκαθάρισε, επεξηγώντας την παρατήρησή του. “Η Σύρος είναι πολύ κοντά στο λιμάνι του Πειραιά, με το οποίο συνδέεται και ειδικότερα με τα ταχύπλοα το καλοκαίρι, με αποτέλεσμα το αεροπλάνο να μην έχει υιοθετηθεί πλήρως ως μεταφορικό μέσο, ειδικότερα τους χειμερινούς μήνες”.

Σύμφωνα με όσα γνωστοποίησε, “δυστυχώς, η άποψη αυτή δεν στηρίχθηκε και προς μεγάλη μας έκπληξη και απογοήτευση όχι μόνο δεν εισακουστήκαμε, αλλά μετά από παρατάσεις, όταν πρόσφατα ξαναέγινε ο διαγωνισμός, τον κέρδισε η ίδια εταιρεία με τους ίδιους όρους.”

Με βάση τα παραπάνω, η πραγματικότητα σήμερα για τη Σύρο έχει διαμορφωθεί ως εξής: “Μία και μόνο ιδιωτική εταιρεία έδειξε ενδιαφέρον και πήρε το έργο και αυτή τη στιγμή υλοποιεί απλά τη συμβατική υποχρέωσή της, δηλαδή τρεις πτήσεις τον χειμώνα, οι τέσσερις την ενδιάμεση περίοδο και οι έξι το καλοκαίρι”.

Διαχρονικά οι ώρες δεν εξυπηρετούν

Ειδικότερα, για το σημερινό “καυτό” θέμα της ώρας αναχώρησης των πτήσεων τη θερινή σεζόν, ο κ. Ρούσσος, παρατήρησε τα εξής: “Έχουμε και το θέμα πως οι ώρες των πτήσεων που διαχρονικά έχουν επιλεγεί τα τελευταία χρόνια, έχουν συντελέσει στο να μειωθεί το επιβατικό κοινό που προτιμά το αεροδρόμιο και να μειωθούν τα στατιστικά τους. Άρα, να γίνεται μη συμφέρον από τις εταιρείες να βάλουν δρομολόγια και να απαξιώνεται ακόμη περισσότερο το αεροδρόμιο της Σύρου”.

Κλήθηκε στη Σύρο η Sky Express

Ως αποτέλεσμα των παραπάνω εξελίξεων και αμέσως μετά την ανακήρυξη του αναδόχου, το Επιμελητήριο Κυκλάδων τον περασμένο Ιανουάριο κάλεσε τη Sky Express στη Σύρο ώστε να υπάρξει μία επαφή και με φορείς για έναν κοινά αποδεκτό σχεδιασμό δρομολογίων.

“Στις 30 Ιανουαρίου μετά από επικοινωνία μας με τον διευθύνοντα σύμβουλο με τη Sky Express, αποστείλαμε μία επιστολή, με την οποία ζητούσαμε να έρθει εδώ η Sky και να γίνει ένας συντονισμός από το Επιμελητήριο με το σύνολο των φορέων που έχουν σχέση και αποτελούν δυνητικούς πελάτες, όπως ενδεικτικά τους τουριστικούς πράκτορες, μεγάλα ξενοδοχεία, το Νεώριο Σύρου, τον Δικηγορικό Σύλλογο Σύρου ώστε να γίνει μία προγραμματισμένη συνάντηση με όσους έχουν μεταφορικό έργο. Στη συνέχεια προτείναμε να ακολουθήσει την ίδια μέρα και δεύτερη σύσκεψη με το Επιμελητήριο, την Περιφέρεια, τον Δήμο, τον Εμπορικό Σύλλογο, τα τουριστικά καταλύματα και την Τερψιχόρη ώστε να χαραχθεί μία ενιαία γραμμή από κοινού και με την εταιρεία για τον καλύτερο προγραμματισμό της”.

Προώθηση μεταφορικού έργου στο αεροδρόμιο

Στο πλαίσιο αυτής της συνάντησης, το Επιμελητήριο θα είχε σαφή ατζέντα. Σύμφωνα με όσα γνωστοποίησε ο Γιάννης Ρούσσος: “Η ατζέντα για τη συζήτηση που προτείναμε στη Sky ήταν η εξής: Να αναλύσουμε το επιβατικό κοινό που μπορεί να μετακινηθεί από το αεροδρόμιο. Να εξετάσουμε ωράριο και αριθμό πτήσεων καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους. Να προωθήσουμε όλοι την αεροπορική σύνδεση ως ταξιδιωτική επιλογή. Να δοθούν κίνητρα στους επιβάτες. Να γίνουν προωθητικές ενέργειες με στόχο τους επιβάτες και να γίνει γνωστό στο κοινό ότι μπορεί να αξιοποιήσει το Μεταφορικό Ισοδύναμο και στο αεροπλάνο, ότι μπορεί να επωφεληθεί από το μετρό που συνδέει το αεροδρόμιο και να αντιληφθούν οι επιβάτες ότι το ταξίδι με το αεροπλάνο πλέον κοστίζει όσο και με ένα ταχύπλοο. Να στρέψουμε δηλαδή τους επιβάτες και προς το αεροπλάνο και να αυξήσουμε το μεταφορικό έργο της εταιρίας ώστε να μπορεί να βάλει πτήσεις που θα είναι βιώσιμες”.

Κι όλα αυτά καθώς εξήγησε πως, “η ιδιωτική εταιρεία δεν θα βάλει πτήση αν το δρομολόγιό της δεν είναι βιώσιμο”.

Μετά από τις επαφές για τα παραπάνω με τη Sky, o κ. Ρούσσος, εκτίμησε πως δεν υπάρχουν πολλές ελπίδες βελτιώσεων για τη φετινή θερινή περίοδο.

“Ζητήσαμε όλα αυτά και μετά από συνεχόμενες επαφές με την Sky Express στην Αθήνα και τον Διευθύνοντα σύμβουλο, η άποψή μας είναι πως έχουμε πολύ μικρές πιθανότητες να αλλάξει κάτι ως προς τις καθημερινές πτήσεις που είναι καθημερινές το πρωί και έχουμε πρόβλημα γιατί είναι πάρα πολύ νωρίς το πρωί και δεν εξυπηρετούν απόλυτα τους επισκέπτες”.

Επίσης, τόνισε, πως, “έχουμε ιδιαίτερο θέμα και για Παρασκευή και Κυριακή που είναι πρωινές ώρες και θα θέλαμε οπωσδήποτε να είναι απογευματινές. Ζητήσαμε σαν Επιμελητήριο να εξαντληθεί κάθε προσπάθεια από τη Sky Express και η Παρασκευή και η Κυριακή να είναι απογευματινές πτήσεις”.

Προσπάθεια κοινού σχεδιασμού για επόμενη περίοδο

Αναφορικά με τη συνάντηση που ζήτησε το Επιμελητήριο, η Sky θεωρεί πολύ δύσκολο να γίνουν αλλαγές για το φετινό καλοκαίρι, τη στιγμή που έχουν ήδη ανακοινωθεί τα δρομολόγια, ωστόσο, στις δηλώσεις του ο κ. Ρούσσος επισημαίνει πως η εταιρεία είναι θετική να γίνει η συνάντηση τον Σεπτέμβριο για συνεργασία στη Σύρο για την επόμενη περίοδο και για τα δρομολόγια από τον επόμενο χειμώνα και για όλο το χρόνο.

“Η εταιρεία μας απάντησε ότι αυτή η συνάντηση δεν έχει νόημα να γίνει τώρα που είναι προγραμματισμένα τα δρομολόγια, αλλά με το τέλος της σεζόν θα έρθουν εδώ και θα γίνει μία ευρεία σύσκεψη, όπως την προτείναμε για να γίνει σχεδιασμός τόσο για τα δρομολόγια της χειμερινής περιόδου, όσο και για το επόμενο καλοκαίρι”, δήλωσε ο πρόεδρος.

Ενέργειες για διαγωνισμό που θα συμπληρώνει κενές μέρες

Παράλληλα, ο ίδιος αναφέρθηκε και στις κινήσεις που γίνονται από πλευράς Επιμελητηρίου προκειμένου η Σύρος να επιτύχει αεροπορική κάλυψη και των κενών ημερών της, τη χειμερινή περίοδο, από τη μεθεπόμενη χρονιά. Η προσπάθεια εστιάζεται στο να “τρέξει” ένας επιπλέον διαγωνισμός για να υπάρχει αεροπλάνο καθημερινά.

“Έχουμε ξεκινήσει και έχουμε προετοιμάσει το νομικό πλαίσιο και τις διαδικασίες για να ξεκινήσουμε να συμπληρώσουμε επόμενες ημέρες της εβδομάδας με επιδότηση, με διαγωνιστική διαδικασία προκειμένου στη μεθεπόμενη χρονιά – γιατί αν ξεκινήσουμε θέλουν οι διαδικασίες περίπου έναν χρόνο – να έχουμε αποτέλεσμα”. Ερωτηθείς πότε συγκεκριμένα θα προωθηθεί η προσπάθεια, δεδομένου πως ακολουθούν εκλογές, υπήρξε σαφής.

“Αυτό θα ξεκινήσει αμέσως μετά από την ανάληψη των καθηκόντων του νέου Υπουργού Μεταφορών για να ξεκινήσει η διαδικασία προκειμένου η Σύρος να έχει όχι μόνον τρεις πτήσεις το χειμώνα, αλλά καθημερινά – χειμώνα και καλοκαίρι πτήσεις επιδοτούμενες”, υπογράμμισε χαρακτηριστικά, κλείνοντας τις δηλώσεις του.