Σοβαρός προβληματισμός στον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης για το “άνοιγμα” και τη λειτουργία του την καλοκαιρινή περίοδο, στην Άνω Σύρο

Θύμα(;) της υποστελέχωσης το ψηφιακό μουσείο Βαμβακάρη

  • Τετάρτη, 24 Μαΐου, 2023 - 06:19

“Πονοκέφαλος” αποτελεί για τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης, η λειτουργία του ψηφιακού μουσείου για τον Μάρκο Βαμβακάρη στην Άνω Σύρο, καθώς η απόκτηση προσωπικού κατάλληλα εκπαιδευμένου που θα εργάζεται έξι ημέρες την εβδομάδα και μάλιστα από τις 4 το μεσημέρι μέχρι και τις 11 το βράδυ, προϋποθέτει την κάλυψη της δαπάνης που θα προκύπτει.

Αν και το έργο του ψηφιακού μουσείου έχει ολοκληρωθεί και απομένει μόνον η παραλαβή του από τον Δήμο, ωστόσο, η Δημοτική Αρχή – δεδομένης της υποστελέχωσης -, δεν έχει οριστικοποιήσει τον τρόπο απόκτησης προσωπικού. Το επικρατέστερο σενάριο είναι η πρόσληψη και η πληρωμή ατόμου μέσα από τα έσοδα που θα προκύπτουν από τα εισιτήρια, ωστόσο, ο Δήμος θα καταλήξει σε αυτό, το αμέσως προσεχές διάστημα.

Σημειώνεται πως το νέο ψηφιακό μουσείο της Άνω Σύρου που θα αφορά στη ζωή και το έργο του Μάρκου Βαμβακάρη επιβάλλεται να είναι ανοικτό καθημερινά το καλοκαίρι, καθώς η επισκεψιμότητα στον μεσαιωνικό οικισμό είναι υψηλή. Μέσα από την αξιοποίηση της νέας τεχνολογίας, οι επισκέπτες θα έχουν τη δυνατότητα να απολαύσουν μία ξεχωριστή εμπειρία, λαμβάνοντας όλη την πληροφόρηση για το έργο του αείμνηστου πατριάρχη του ρεμπέτικου.

Υπενθυμίζεται πως το έργο είχε αναλάβει η εταιρεία “SPACE HELLAS Α.Ε. – RADIANT A.E.” με συνολικό προϋπολογισμό 198.301,30 ευρώ.

Αλίκη Λεονταρίτη: Στην τελική ευθεία για το άνοιγμα

Για το στάδιο που βρίσκεται σήμερα ο Δήμος αναφορικά με τη λειτουργία του, η αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Αλίκη Λεονταρίτη επεσήμανε τα εξής: “Είμαστε στην τελική ευθεία. Είναι να παραληφθεί το έργο από τον Δήμο. Πρέπει να παραλάβει η αρμόδια Επιτροπή το έργο για να διαχειριστούμε το θέμα της λειτουργίας του”. Αν και όπως υπενθύμισε, “υπολογίζαμε πως θα είχαμε ολοκληρώσει και γι αυτό λέγαμε τέλος Μαΐου (σ.σ. για τα εγκαίνια)”, ωστόσο, τόνισε πως, “πάμε λίγο πίσω”.

Η ίδια, σχετικά με το προσωπικό που θα το λειτουργήσει, εξήγησε πως θα απαιτηθεί πρωτίστως η εκπαίδευσή του. “Χρειάστηκε η εκπαίδευση του προσωπικού. Θα αρχίσει και μία πιλοτική λειτουργία”, πρόσθεσε η αντιδήμαρχος, εξηγώντας παράλληλα πως, “η εταιρεία μέσα στο συμφωνητικό που έχουμε είναι εκείνη η οποία εκπαιδεύει το προσωπικό”. Στην ερώτηση, αν αυτή η εκπαίδευση έχει γίνει σήμερα, απάντησε καταφατικά. “Ήδη στελέχη από τον Πολιτισμό, έχουμε κάνει αυτές τις συναντήσεις, στις οποίες συμμετείχα κι εγώ. Από εκεί και έπειτα συζητιούνται κάποια πράγματα για να αρχίσει”, συμπλήρωσε, επισημαίνοντας σε απόλυτο τόνο πως, “το βασικό θέμα μας είναι να αρχίσει η λειτουργία του πιλοτικά για να δούμε πώς θα προχωρήσουμε ορθά. Το ψηφιακό μουσείο περιλαμβάνει ουσιαστικά μία εξελιγμένη τεχνολογία. Να δούμε πώς θα πάει στην καθημερινότητα. Θα πρέπει να διευθετηθούν θέματα αν προκύψουν”.

Ως εκ τούτου, στην ερώτηση αν ο Δήμος θα το λειτουργήσει με δικό του προσωπικό ή άλλες προσλήψεις, η ίδια απάντησε τα ακόλουθα: “Αυτή τη στιγμή είμαστε σε αυτό το στάδιο. Να δούμε ακριβώς πώς θα λειτουργήσει. Δεν έχουμε μόνιμο προσωπικό γιατί γνωρίζετε ότι είμαστε τραγικά υποστελεχωμένοι. Ή θα γίνει μια συνεργασία με κάποια εταιρεία και ίσως με την εταιρεία αυτή που έχει την εμπειρία ή θα δούμε με έμπειρους διμηνίτες, επάνω στο θέμα της τεχνολογίας. Δεν μπορεί απλά να “ανοίγει” το μουσείο. Θα πρέπει κάποιος να γνωρίζει για τον εξοπλισμό”.

Δεν θα ανοίξει με προχειρότητα”

Η κ. Λεονταρίτη ρωτήθηκε αν η λειτουργία του θα εξασφαλίζεται σε μόνιμη βάση. “Βέβαια και θα είναι σε καθημερινή βάση η λειτουργία του και σε άμεση σχέση με ωράρια λειτουργίας όπως θα είναι και η συμβατική έκθεση”. Πρόσθεσε μάλιστα πως, το ωράριο θα είναι 16.00-23.00 και το διάστημα έξι ημέρες την εβδομάδα.

“Μπορεί να είναι και λίγο περισσότερο από τις δέκα το βράδυ. Δηλαδή να προσθέσουμε μία επιπλέον ώρα και να μιλάμε για λειτουργία έως τις 11. Μιλάμε για τους καλοκαιρινούς μήνες διότι το καλοκαίρι τις πρωινές ώρες δεν υπάρχει κόσμος. Είναι δύσκολη η μετάβαση των επισκεπτών με τον ήλιο στον μεσαιωνικό οικισμό. Θεωρώ λοιπόν, πως μετά τις 15 Ιουνίου, θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε. Εκεί προσδιορίζω το άνοιγμα και την πιλοτική λειτουργία, χρονικά”, ξεκαθάρισε, ενώ τόνισε πως, “παράλληλα, κάνουμε τα αδύνατα, δυνατά ώστε την περίοδο του Φεστιβάλ Ρεμπέτικου, εκείνες τις ημέρες να κάνουμε και το επίσημο άνοιγμα, τα εγκαίνια”.

Η ίδια θέλησε να διευκρινίσει πως για τη λειτουργία του, ο Δήμος θα φροντίσει να είναι απόλυτα σωστή. “Ένα είναι σίγουρο. Ότι το ψηφιακό μουσείο για τον Μάρκο Βαμβακάρη δεν θα ανοίξει με προχειρότητα. Κατανοώ και το άγχος αρκετών να λειτουργήσει. Όμως αυτό πρέπει και θέλουμε να το κάνουμε σωστά. Από τις 15 Ιουνίου και μετά, πρέπει να συζητήσουμε με την εταιρεία πώς θα λειτουργήσει. Πρέπει να δούμε στην καθημερινότητά του πως θα λειτουργήσει, ώστε να είμαστε έτοιμοι στη μεγάλη επισκεψιμότητα για να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε σωστά και με αξιοπρέπεια”, δήλωσε η αντιδήμαρχος.

Γιάννης Πιταούλης: Προκήρυξη θέσης με αντίτιμο

Αναφορικά με τις οικονομικές δυνατότητες του Δήμου για πρόσληψη ατόμου για το μουσείο, έδωσε απαντήσεις και ο αντιδήμαρχος Οικονομικών, Γιάννης Πιταούλης.

“Ο Δήμος μας έχει πολλούς αξιόλογους πολιτιστικούς χώρους, οι οποίοι συνήθως λειτουργούν εποχιακά. Η μεγαλύτερη επισκεψιμότητά τους είναι σίγουρα Ιούλιο – Αύγουστο αλλά υπάρχει επισκεψιμότητα και σε άλλες περιόδους του χρόνου”, ανέφερε, επισημαίνοντας παρακάτω τον τρόπο με τον οποίον θα καλύπτεται η λειτουργία του, όπως παρομοίως και του θεάτρου “Απόλλων”.

“Αυτό είναι ένα πρόβλημα που ο Δήμος το αντιμετωπίζει όλα τα χρόνια με έκτακτο προσωπικό. Αυτή είναι και επί της ουσίας η λύση που θα ακολουθηθεί για φέτος σχετικά με το ψηφιακό μουσείο του Μάρκου Βαμβακάρη, καθώς αναμένεται να λειτουργήσει από μέσα Ιουνίου. Θα δούμε ακριβώς την έναρξη λειτουργίας του, όταν θα είμαστε έτοιμοι.

Εν τούτοις, κατά τη φετινή χρονιά προσπαθήσαμε αξιοποιώντας τις δυνατότητες της νομοθεσίας να υπάρξει μια καταρχήν διαφοροποίηση σε αυτό το κομμάτι και να πάμε στην προκήρυξη μίας θέσης με αντίτιμο για τους χώρους πολιτισμού. Είναι μία δυνατότητα που υπήρχε και κατά το παρελθόν και φέτος ελπίζουμε να υλοποιηθεί”, υπογράμμισε ο ίδιος, λέγοντας ακόμη πως, “αυτό σημαίνει πως η πρόσληψη που θα κάνει ο Δήμος και θα είναι και μέσα από μία διαδικασία τύπου ΑΣΕΠ, θα οδηγεί στην κάλυψη του κόστους του από τα έσοδα λειτουργίας του χώρου αυτού”.

Γνωστοποίησε δε, πως, “αρχικά αυτό γίνεται φέτος για το θέατρο “Απόλλων” και υπ΄ αυτή την έννοια θεωρούμε ότι δίνει μία λύση μεγαλύτερης διάρκειας από τα δίμηνα που μέχρι τώρα αξιοποιούσε ο Δήμος”.

Ο αντιδήμαρχος Οικονομικών ανέφερε πως ουσιαστικά “πρόκειται για το πρώτο βήμα ώστε την επόμενη χρονιά, οι πολιτιστικοί χώροι, σε έναν μεγάλο βαθμό, η λειτουργία τους να προχωρήσει μέσα από τέτοιες συμβάσεις. Αυτό είναι το ενδεχόμενο που εξετάζουμε”.

Κλείνοντας τις απαντήσεις του, δήλωσε, πως, “θα προχωρήσουμε με αυτόν τον τρόπο και ο χρόνος θα καθοριστεί από το πότε θα είναι έτοιμο το ψηφιακό μουσείο για να υποδεχθεί το κοινό. Ήδη οι πρώτες αποφάσεις για την πρόσληψη προσωπικού στους πολιτιστικούς χώρους έχουν ληφθεί από το Δημοτικό Συμβούλιο”. Ωστόσο, όπως ξεκαθάρισε, η υλοποίησή τους, θα είναι σε συνάρτηση των εκλογών.