Εγκρίθηκε το σχέδιο σύμβασης της δημοτικής συγκοινωνίας για τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης για τα επόμενα 2,5 έτη με προϋπολογισμό 1 εκατ. ευρώ

Αναπάντητες οι σύγχρονες ανάγκες μετακίνησης

Δεν συνδέεται το parking της Λαλακιάς με mini bus, ενώ τα δρομολόγια παραμένουν αμετάβλητα εδώ και 20 χρόνια

Αποσπασματικά αντιμετωπίζεται η ανάγκη διαχείρισης του κυκλοφοριακού εφιάλτη στο ιστορικό κέντρο από τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης, καθώς στη νέα σύμβαση για τη δημοτική συγκοινωνία, δεν συμπεριλαμβάνεται η σύνδεση του νέου parking της Λαλακιάς με mini bus, την ίδια στιγμή που έχει τεθεί σε εφαρμογή και το μέτρο της ελεγχόμενης στάθμευσης στο Νησάκι.

Η Οικονομική Επιτροπή ενέκρινε χθες ομόφωνα τη σύμβαση για τη δημοτική συγκοινωνία, διάρκειας 2,5 ετών και συνολικού προϋπολογισμού 1.050.000 ευρώ, που θα υπογραφεί με την ΚΤΕΛ Σύρου Α.Ε., παρόλο που ορισμένα μέλη της, έθεσαν επί τάπητος, σοβαρούς προβληματισμούς για τις αναπάντητες σημερινές ανάγκες μετακίνησης - από και προς - την Ερμούπολη.

Ειδικότερα, μένουν αμετάβλητα τα δρομολόγια που υπάρχουν εδώ και 20 χρόνια και εκτελούνται από τα mini bus, με τους υπεύθυνους να επισημαίνουν πως οποιαδήποτε αλλαγή στον σχεδιασμό τους, θα προκαλούσε ανατροπή στη σύμβαση και συγκεκριμένα στο ήδη υπέρογκο κόστος που επιβαρύνεται ο Δήμος.

Ωστόσο, οι σημερινές ανάγκες της πόλης είναι μεγάλες και η κυκλοφοριακή ανακούφιση που πρέπει να δοθεί είναι προϋπόθεση για άμεσες και ασφαλείς μετακινήσεις στο ιστορικό κέντρο και ως εκ τούτου, η επόμενη Δημοτική Αρχή οφείλει να ακολουθήσει νέα κατεύθυνση, με φόντο την τεράστια δαπάνη που επιβαρύνεται ο Δήμος σε ετήσια βάση (420.000 ευρώ). Παράλληλα, οφείλει να εξετάσει την επιβολή εισιτηρίου τουλάχιστον για τους επισκέπτες τη θερινή σεζόν, κάτι που σχολιάστηκε άλλωστε στη χθεσινή συνεδρίαση.

Σημειώνεται πως η νέα σύμβαση με την ΚΤΕΛ Σύρου Α.Ε. θα υπογραφεί προσεχώς και θα αφορά την κάλυψη της δημοτικής συγκοινωνίας για το διάστημα από 1η Ιουλίου 2023 μέχρι και 31 Δεκεμβρίου 2025.

Έκπτωση 8% σε έγκαιρη εξόφληση της ΚΤΕΛ Σύρου Α.Ε.

Το θετικό στοιχείο στη σύμβαση, αφορά στη μείωση της δαπάνης που θα έχει ο Δήμος, υπό την προϋπόθεση πως θα εξοφλεί εγκαίρως την ΚΤΕΛ Σύρου Α.Ε.. Πρόκειται για μία εξέλιξη που πέτυχε για δεύτερη φόρα μέσα στην τρέχουσα θητεία ο αντιδήμαρχος Οικονομικών, Γιάννης Πιταούλης, στην προσπάθειά του να περιορίσει στο μέτρο του εφικτού τη δαπάνη.

“Ακολουθούμε την πεπατημένη των προηγούμενων χρόνων. Τονίζω τα σημεία που υπάρχει διαφοροποίηση. Αφορά στο οικονομικό αντικείμενο και στην έκπτωση του 8% στην περίπτωση της έγκαιρης εξόφλησης του κόστους της αστικής συγκοινωνίας. Είναι μία διαπραγμάτευση που γίνεται κάθε φορά και κοιτάζουμε να είναι αμοιβαία επωφελής για Δήμο και ΚΤΕΛ. Η συγκεκριμένη έκπτωση είναι κάτι που παγιώνεται”, σχολίασε ο ίδιος κάνοντας αναφορά στη συνέχεια στα οικονομικά μεγέθη της δημοτικής συγκοινωνίας.

“Σύμφωνα με το σχέδιο της σύμβασης που θα υπογραφεί, ο συνολικός ετήσιος προϋπολογισμός για το μεταφορικό έργο ανέρχεται σε 420.000 ευρώ. Ο συνολικός προϋπολογισμός για τα 2,5 έτη ανέρχεται στο ποσό των 1.050.000 ευρώ. Σημειώνεται πως στο παραπάνω τίμημα θα γίνεται έκπτωση 8%. Η εν λόγω έκπτωση θα γίνεται στο Ταμείο του Δήμου υπό την προϋπόθεση ότι η εξόφληση προς τον ανάδοχο θα γίνεται στη συμβατική χρονική υποχρέωση των 45 ημερών”, πρόσθεσε, σημειώνοντας ακόμη πως υπάρχει δυνατότητα αυξομείωσης του κόστους σε συγκεκριμένες περιπτώσεις. “Στο σχέδιο της σύμβασης διευκρινίζεται ότι η συνολική τιμή μπορεί να αυξομειωθεί στις εξής περιπτώσεις: 1. Αλλαγή της τιμής πετρελαίου, βάσει του εγγράφου από το Τμήμα Εμπορίου Κυκλάδων της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου. 2. Αν ο Δήμος αποφασίσει την αύξηση ή τη μείωση δρομολογίων. 3. Αν αλλάξει ο συντελεστής ΦΠΑ”.

Ο κ. Πιταούλης αναφορικά με το κομμάτι των δρομολογίων, επεσήμανε πάντως πως, “είναι κάτι που παραμένει το ίδιο. Τα δρομολόγια αυτά έχουν μείνει σταθερά από τότε που υπάρχει η δημοτική συγκοινωνία. Πιθανότατα επαναχάραξη των δρομολογίων να οδηγούσε σε αύξηση του τελικού κόστους”.

Καμία επαναχάραξη δρομολογίων

Στην κριτική του, ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, αν και τόνισε πως θα στηρίξει τη σύμβαση που φέρνει η Δημοτική Αρχή, ωστόσο, επεσήμανε πως περίμενε να διαπιστώσει αλλαγές σε δρομολόγια και σύνδεση με το parking της Λαλακιάς.

“Περίμενα με τα ίδια χρήματα – γιατί δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να αυξηθεί το ποσό – να πηγαίναμε σε μία αναδιάρθρωση των δρομολογίων. Κι αυτό, ώστε να συνδέονται τα περιφερειακά parking με το κέντρο. Εφαρμόζεται μεμονωμένα το μέτρο της ελεγχόμενης στάθμευσης στο Νησάκι και αγοράσαμε και οικόπεδο για parking στη Λαλακιά. Ο Δήμος δυστυχώς δεν ανταποκρίθηκε στην υποχρέωσή του ώστε αυτοί που δεν θέλουν να πληρώσουν να έχουν δικαίωμα μετακίνησης. Περιμέναμε μία αναδιάρθρωση δρομολογίων ώστε να δείξουμε την ουσία. Δηλαδή τι εναλλακτικές δίνουμε στον κόσμο”, σχολίασε χαρακτηριστικά ο κ. Αθανασίου, επισημαίνοντας παράλληλα πως, “είναι μία υπηρεσία πανάκριβη, που όμως όλοι αναγνωρίζουμε ότι δεν μπορεί να μην υπάρχει στην πόλη μας”.

Απάντηση στα παραπάνω έδωσε ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Μηνάς Αληφραγκής.

“Αν προχωρούσαμε σε μία αναθεώρηση των δρομολογίων για το parking της Λαλακιάς και όλο αυτό το κομμάτι, θα γινόταν μία συνολική ανατροπή όλης της σύμβασης”, υποστήριξε ο ίδιος, λέγοντας πως έγινε σχετική συζήτηση στον Δήμο, χωρίς να υπάρξει όμως “φως”. Παρόλα αυτά, θέλησε να σημειώσει πως, το νέο parking εξυπηρετείται από κοντινές στάσεις. “Αυτό που θέλω να πω είναι πως το parking της Λαλακιάς απέχει μικρή απόσταση από την οδό Νικηφόρου Μανδηλαρά και τις στάσεις των mini bus, αλλά και από τη στάση Αγίου Γεωργίου που είναι στα 50 μέτρα. Από εκεί περνούν 23 δρομολόγια. Άρα, δεν μπορούμε να πούμε ότι το parking της Λαλακιάς είναι τελείως αποκομμένο από τη δημοτική συγκοινωνία”, ισχυρίστηκε.

Επί τάπητος η επιβολή εισιτηρίου για επισκέπτες

Ο κ. Αληφραγκής έθιξε και το θέμα του εισιτηρίου, καθώς σήμερα η μετακίνηση είναι δωρεάν για κατοίκους και επισκέπτες. “Όσο για το αντίτιμο κάποια στιγμή, κάποια επόμενη Δημοτική Αρχή πρέπει να το κάνει. Να έχει το τσαγανό να το κάνει. Βέβαια με τις εξαιρέσεις συνταξιούχων, φοιτητών και ΑΜΕΑ, δεν ξέρω κατά πόσον τελικά αυτό θα φέρνει ένα κέρδος”, σχολίασε, με τον Αλέξη Αθανασίου να μιλά σχετικά και θέτει στο τραπέζι την προοπτική έκδοσης ενιαίας κάρτας που θα πληρώνουν οι τουρίστες για μετακινήσεις με mini bus και πολιτιστικούς χώρους.

“Για τους μόνιμους κατοίκους και τους δημότες μας έχει παγιωθεί εδώ και 20 χρόνια η υπηρεσία και παροχή της δωρεάν αστικής συγκοινωνίας και αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει. Όμως, το να διερευνήσουμε μια ενιαία και κοινή κάρτα επί πληρωμή διαδρομών αστικής συγκοινωνίας, επίσκεψης σε πολιτιστικούς και χώρους ενδιαφέροντος στο ιστορικό κέντρο τις περιόδους αιχμής θεωρούμε ότι πλέον πρέπει να γίνει, αφού φυσικά διασφαλίσουμε τη νομική και τεχνική αρτιότητα του μέτρου. Άλλωστε οι ίδιοι οι επισκέπτες μας μένουν πολλές φορές εμβρόντητοι που μπαίνουν δωρεάν στην αστική συγκοινωνία”, υποστήριξε χαρακτηριστικά.

Από την πλευρά του, ο Γιάννης Πιταούλης τόνισε πως η θέσπιση εισιτηρίου, προϋποθέτει έναν μηχανισμό ελέγχου που δεν διαθέτει σήμερα ο Δήμος. “Σχετικά με το αντίτιμο θα έπρεπε να στήσουμε έναν μηχανισμό ελέγχου και έκδοσης εισιτηρίων και σε συνδυασμό με τις εξαιρέσεις, ίσως αυτό τελικά να δείχνει μάταιο. Όμως ενδεχομένως κατά τη θερινή περίοδο να έπρεπε να εξεταστεί”, πρόσθεσε λακωνικά.

Η προοπτική ηλεκτρικών λεωφορείων

Η συζήτηση ολοκληρώθηκε με την παρατήρηση του κ. Αληφραγκή σχετικά με την προμήθεια ηλεκτρικών λεωφορείων στον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης, στο πλαίσιο μεγάλης χρηματοδότησης για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Με αυτόν τον τρόπο, τόνισε πως ενδεχομένως είναι εφικτό μελλοντικά να υλοποιηθεί το σενάριο περιορισμού του κόστους της δημοτικής συγκοινωνίας.

“Θα προχωρήσουμε στην προμήθεια τριών ηλεκτρικών λεωφορείων κι ενός μικρού λεωφορείου. Ίσως και αυτό βοηθήσει μελλοντικά στον περιορισμό του κόστους και το αναφέρω από την άποψη του κόστους των καυσίμων”, δήλωσε σχετικά, κλείνοντας το θέμα.