Πολιτική απόφαση δημάρχου και κατά πλειοψηφία απόφαση της Δημοτικής Επιτροπής

Με ογκώδες μηχάνημα ο καθαρισμός παραλιών στη Σύρο

Παράνομη θεωρούν την ενέργεια οι πλευρές της αντιπολίτευσης, επικαλούμενες σχετικά άρθρα της νομοθεσίας

Σε μίσθωση ογκώδους μηχανήματος για τον καθαρισμό των παραλιών της Σύρου, ενόψει της φετινής σεζόν προχωρά ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, σε συνέχεια της πρότασης του δημάρχου, Αλέξη Αθανασίου, την οποία ψήφισαν κατά πλειοψηφία χθες, τα μέλη της Δημοτικής Επιτροπής.

Δεδομένου πως ο Δήμος δεν διαθέτει ούτε το απαιτούμενο προσωπικό, ούτε και τα μέσα εκείνα που θα επέτρεπαν έναν ουσιαστικό καθαρισμό των παραλιών και μάλιστα σε σύντομο χρόνο, η Δημοτική Αρχή αποφάσισε να προχωρήσει στις σχετικές εργασίες με μηχανοκίνητο μηχάνημα.

Στα παραπάνω, κατέθεσαν τη διαφωνία τους, τόσο η μείζονα μειοψηφία μέσω της τοποθέτησης της δημοτικής συμβούλου, Μαρίας Μαυρίκου με δικαίωμα ψήφου, όσο και ο επικεφαλής της παράταξης “Σύρος εξ αρχής”, Νίκος Αλμπανόπουλος, αλλά και το μέλος της Λαϊκής Συσπείρωσης, Παύλος Χρυσαφίδης – και οι δύο χωρίς δικαίωμα ψήφου -, επικαλούμενοι τη σχετική νομοθεσία. Σύμφωνα με τα άρθρα που ανέφεραν, ξεκαθάρισαν πως δεν επιτρέπει ο νόμος τη χρήση μηχανοκίνητου ογκώδους μηχανήματος για τον καθαρισμό παραλιών (Ν.3937/2011 ΦΕΚ 60, άρθρο 13, παρ. 4α, σε συνδυασμό με άρθρο 20, παρ. 8).

Ωστόσο, ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, Μάνθος Μανθόπουλος, παρεμβαίνοντας στη συζήτηση και καταθέτοντας τη νομική οπτική του, τόνισε πως στο πλαίσιο της ίδιας νομοθεσίας, δίδεται διέξοδος για μεγάλο μηχάνημα με το άρθρο 13, παρ. 5, το οποίο αναφέρει: “Στην κρίσιμη παράκτια ζώνη της χώρας, όπως αυτή οριοθετείται με τα προεδρικά διατάγματα της παραγράφου 8 του άρθρου 20 επιτρέπονται μόνο ήπιες και χαμηλής έντασης χρήσεις, οι οποίες δεν θίγουν το φυσικό ανάγλυφο και δεν προκαλούν οικολογική επιβάρυνση, με την επιφύλαξη των έργων που προβλέπονται στην παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 2971/2001”. Εξήγησε δε, πως, “η ολική απαγόρευση, αυτός ο νόμος είναι για τις περιοχές NATURA. Εμείς δεν πάμε σε περιοχές NATURA”.

Σημειώνεται πως με το μηχάνημα θα καθαριστούν δέκα παραλίες της Σύρου, με το ποσό των 10.000 ευρώ.

Κοσκίνισμα σε βάθος έως 30 εκατοστών

Ο πρόεδρος της Δημοτικής Επιτροπής, Δημήτρης Κοσμάς τόνισε πως αποτελεί πολιτική απόφαση του δημάρχου να προχωρήσει αυτή η διαδικασία, διαβάζοντας λεπτομερώς την εισήγησή του. Το περιεχόμενό της ακολουθεί αυτούσιο: “Δεδομένου ότι η Διεύθυνση Καθαριότητας, Περιβάλλοντος και Αγροτικής Πολιτικής δεν διαθέτει μηχανοκίνητο εξοπλισμό καθαρισμού ακτών, ο καθαρισμός και η απομάκρυνση των απορριμμάτων από τις ακτές του νησιού γίνεται χειρωνακτικά από το προσωπικό του Τμήματος Αποκομιδής Απορριμμάτων και Καθαριότητας Κοινόχρηστων Χώρων σε όλες τις ακτές κολύμβησης στα όρια του Δήμου.

Ο καθαρισμός των ακτών με τη συνήθη τακτική της Υπηρεσίας, εκτός του ότι θα απαιτούσε μεγάλο αριθμό προσωπικού και εργατοωρών, δεν θα επέφερε τα προσδοκώμενα αποτελέσματα, καθώς απορρίμματα και ξένα αντικείμενα που θα βρίσκονταν σε μεγαλύτερο από το επιφανειακό βάθος, δεν θα απομακρύνονταν με αποτελεσματικότητα.

Είναι, συνεπώς, αδύνατη η εκτέλεση των απαιτούμενων εργασιών στις εν λόγω παραλίες από το προσωπικό και τα μέσα της Υπηρεσίας μας.

Για τον λόγο αυτό, ζητούμε την έγκριση εκ μέρους σας της δαπάνης μίσθωσης μηχανήματος για τον καθαρισμό των εν λόγω ακτών και συγκεκριμένα των ακτών του Γαλησσά, Βούλγαρη, Κόμητου, Αγκαθωπών, Βάρης, Λωτού, Κινίου, Φοίνικα, Μ. Γιαλού και Αζολίμνου. Διευκρινίζεται ότι βάσει της Προγραμματικής Σύμβασης που έχει συνάψει ο Δήμος Σύρου - Ερμούπολης με το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου, η αρμοδιότητα καθαρισμού των παραλιών ευθύνης του ΔΛΤ Σύρου αποτελεί υποχρέωση του Δήμου”.

Στην εισήγησή του, διευκρινίζει μάλιστα πως, “η μίσθωση θα αφορά σε ειδικό μηχάνημα, το οποίο κοσκινίζει την ακτή σε βάθος 10 έως 30 εκατοστά και θα συλλέγει όλα τα απορρίμματα ή αντικείμενα που υπάρχουν στις ακτές, όπως αποτσίγαρα, ξύλα, πλαστικά, γυαλιά και κάθε άλλο αντικείμενο ξένο προς τη φύση της ακτής. Μετά την ανωτέρω χρήση του μηχανήματος, η ακτή θα είναι πλήρως απαλλαγμένη από κάθε είδους ξένο αντικείμενο, έτοιμη προς χρήση των λουομένων.

Κατόπιν των ανωτέρω, παρακαλούμε όπως εγκρίνετε τη μίσθωση του εν λόγω μηχανήματος καθαρισμού ακτών με δαπάνη από τον Προϋπολογισμό του Δήμου 10.000 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ”.

Σημειώνεται πως σε συνέχεια των ανωτέρω, το μέλος της Δημοτικής Αρχής, Γιάννης Βουτσίνος ανέφερε πως φέτος θα έρθουν δύο μηχανήματα, ένα ογκώδες κι ένα μικρότερο για να καθαριστούν με προσοχή οι παραλίες. Τόνισε δε, πως, θα φροντίσει ο Δήμος να μην επηρεαστούν αμμοθίνες και κρινάκια ενώ επεσήμανε πως κατά τη διάρκεια των καθαρισμών, θα κληθεί η Αστυνομία, η Δασική Υπηρεσία, η Κτηματική, η Εισαγγελία και το Λιμενικό.

Χωρίς εισήγηση αρμόδιας Υπηρεσίας και κατά παράβαση του νόμου

Κάθετα αντίθετη με την απόφαση της Δημοτικής Αρχής τάχθηκε η Μαρία Μαυρίκου, παρατηρώντας πως, όχι μόνον δεν υπάρχει εισήγηση της αρμόδιας Υπηρεσίας του Δήμου και δεν έχει γίνει ερώτημα προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος, αλλά ο Δήμος κινείται παράνομα. “Βλέπουμε ότι το συγκεκριμένο θέμα δεν ακολουθείται από εισήγηση της Υπηρεσίας, αλλά είναι εισήγηση του δημάρχου. Αναφέρει ότι δεν διαθέτει μηχανοκίνητο εξοπλισμό καθαρισμού ακτών και ως εκ τούτου, θέτει να εγκρίνουμε τη δαπάνη μίσθωσης μηχανήματος για τον καθαρισμό του. Δεν προσδιορίζει τι μηχάνημα είναι αυτό, τεκμαίρεται ότι θα είναι μηχανοκίνητο κάτι το οποίο απαγορεύεται από τον Ν3937/2011 ΦΕΚ 60 και συγκεκριμένα το άρθρο 13, παρα. 4Α, σε συνδυασμό με το άρθρο 20, παρα 8”, ανέφερε η ίδια, σημειώνοντας ακόμη πως, “γνωρίζω ότι ο Δήμος διαθέτει χειραγωγούμενο κόσκινο, άρα, είναι επιτρεπόμενο βάσει των διατάξεων και επειδή πολλά έχουν ειπωθεί με αυτό το θέμα σχετικά με τον τρόπο καθαρισμού των ακτών, γιατί δεν γίνεται ένα ερώτημα ξεκάθαρο προς το αρμόδιο Υπουργείο για να μας απαντήσει με σαφήνεια, τι είδους μηχάνημα και υπό ποιες προϋποθέσεις θα πρέπει να καθαρίζονται οι ακτές, οι οποίες αρκετές από αυτές διαθέτουν και Γαλάζια Σημαία και σε δύο από τις οποίες – στον Γαλησσά και το Κίνι – έχουν παρατηρηθεί ήδη διαβρώσεις”.

Στο άρθρο 13, παρ. 4. που επικαλέστηκε η κ. Μαυρίκου, σημειώνονται τα εξής: “Δεν επιτρέπεται η κίνηση μηχανοκίνητων οχημάτων εκτός οδικού δικτύου σε οικολογικά ευαίσθητες εκτάσεις, όπως ενδεικτικά, μόνιμες ή εποχικές λίμνες και τέλματα και οι ακτές τους, ο αιγιαλός, οι αμμοθίνες, ποτάμια, ρέματα και ρυάκια, δάση, λιβάδια, βοσκότοποι, οι οικότοποι προτεραιότητας του παραρτήματος Ι της Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ, καθώς και σε μονοπάτια που βρίσκονται σε τέτοιες περιοχές. (…)”.

Απαγορεύεται ρητά η χρήση μηχανοκίνητου μηχανήματος”

Σε παρόμοιο τόνο, ο Παύλος Χρυσαφίδης ρώτησε γιατί δεν υπάρχει εισήγηση της αρμόδιας Υπηρεσίας, ούτε του νομικού συμβούλου του Δήμου για ένα τόσο σοβαρό θέμα, επισημαίνοντας πως ο νόμος δεν επιτρέπει τις κινήσεις της Δημοτικής Αρχής.

“Γιατί δεν υπάρχει γνωμοδότηση της Υπηρεσίας, αλλά του δημάρχου; Επιπροσθέτως, επειδή σίγουρα γνωρίζετε τον νόμο, γιατί δεν έχουμε και μία γνωμοδότηση από τον νομικό σύμβουλο του Δήμου; Δεν υπάρχουν χειροκίνητα μέσα; Όντως έχουν χαλάσει; Έχω δει και φωτογραφίες ότι υπάρχει χειροκίνητο μηχάνημα που καθάριζαν τις παραλίες”, σχολίασε αρχικά, επισημαίνοντας πως, “όλοι γνωρίζουμε ότι ο νόμος είναι σαφής. Είναι ο Ν. 3937/2011 που απαγορεύει ρητά και είναι σαφής για τη χρήση μηχανοκίνητων μηχανημάτων εντός αιγιαλού και άλλων ευαίσθητων οικολογικά εκτάσεων”. Έκλεισε την τοποθέτησή του, λέγοντας ακόμη πως, “αυτή τη στιγμή πιστεύω ότι η Δημοτική Επιτροπή ακόμη και που το έχει ως θέμα παρανομεί. Και στην παρανομία υπάρχουν και ποινικές ευθύνες, όχι μόνο για τον Δήμο και γι αυτούς που θα αποφασίσουν κάτι τέτοιο, αλλά και σε αυτούς που θα μπουν με τα μηχανήματα. Καταγγέλουμε την πρακτική της μη νόμιμης ευκολίας. Να χρησιμοποιήσει ο Δήμος τα χειροκίνητα ή αν δεν έχει, να προμηθευτεί και να μην παίρνουμε τέτοιες παρακινδυνευμένες αποφάσεις”.

Θα βρεθούμε προ απροόπτου με δικαστική εντολή που δεν θα επιτρέπει”

Τέλος, ο Νίκος Αλμπανόπουλος αφού έκανε αρκετές σημαντικές παρατηρήσεις για το θέμα, κατέθεσε τη διαφωνία του, εξηγώντας πως ο Δήμος προχωρά κατά παράβαση της νομοθεσίας και θα βρεθεί σε αδιέξοδο και μάλιστα ίσως εν μέσω θερινής σεζόν. “Το ογκώδες μηχάνημα πέρα από το ενδεχόμενο πρόβλημα που δημιουργεί στο φυσικό περιβάλλον της αμμουδιάς, έχει επίσης προβλήματα ευελιξίας, δηλαδή το μικρότερο (χειροκίνητο) μηχάνημα, πηγαίνει παντού και νομίζω είναι πιο καλό και πιο αποδοτικό. Επίσης, επειδή έχουν ήδη γίνει προσφυγές νομικές, σκεφθείτε πως αν κατευθυνθούμε μόνο σε αυτή τη λύση, μπορεί να βρεθούμε προ απροόπτου. Δηλαδή να φτάσουμε Ιούλιο και τότε να υπάρχει μία δικαστική εντολή που να μη μας επιτρέπει και δεν θα έχουμε εναλλακτική λύση”, υπογράμμισε, λέγοντας πως, “η πρότασή μου είναι η Επιτροπή να μην προχωρήσει στη λύση με το ογκώδες μηχάνημα και να κατευθυνθεί στην ήπια λύση”.