Απαντήσεις του δημάρχου Σύρου - Ερμούπολης, Αλέξη Αθανασίου για τις κινήσεις σχετικά με το ΣΒΑΑ και την αξιοποίηση ευρωπαϊκών πόρων

Προτεραιότητες και αλλαγές για απορρόφηση 10,3 εκατ. ευρώ

Προωθούνται parking Λαλακιάς, 5ο Δημοτικό Σχολείο και Στέγη Υποστηριζόμενης Διαβίωσης, ενώ το βλέμμα στρέφεται και στο στρατόπεδο Σύρου

Κινητικότητα παρουσιάζεται στον Δήμο Σύρου - Ερμούπολης όσον αφορά στις χρηματοδοτήσεις που θα πρέπει να απορροφήσει μέσω του σχεδίου Στρατηγικής Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΣΒΑΑ), καθώς του αναλογεί το ποσό των 10,3 εκατ. ευρώ, ώστε να γίνουν έργα και αναπλάσεις στο νότιο, αλλά και στο δυτικό τμήμα της πόλης.

Σε συνέχεια της συμμετοχής του δημάρχου Σύρου - Ερμούπολης, Αλέξη Αθανασίου στην 4η συνεδρίαση της Επιτροπής Παρακολούθησης του προγράμματος “Νότιο Αιγαίο 2021 – 2027”, που έλαβε χώρα στη Μύκονο προ ημερών, ο ίδιος μίλησε στην “Κοινή Γνώμη” για τις προτεραιότητες και τις αλλαγές που επιθυμεί η Δημοτική Αρχή να ζητήσει.

Σύμφωνα με όσα διευκρίνισε, δυστυχώς για τις εν λόγω περιοχές παρέμβασης και δη για το τμήμα της περιοχής του Αξού, δεν υπάρχουν ώριμες μελέτες και ως εκ τούτου, η προσπάθεια αρχίζει εκ του μηδενός.

Συγκεκριμένα, τόνισε πως ήδη ο Δήμος έχει προτάξει τις μελέτες για την ενεργειακή αναβάθμιση του 5ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης, τη δημιουργία Στέγης Υποστηριζόμενης Διαβίωσης, καθώς και τη βελτίωση του parking της Λαλακιάς, ενώ μελετάει να ζητήσει ένταξη περισσότερων τμημάτων και δρόμων περιμετρικά του στρατοπέδου.

Πάντως, όπως επεσήμανε ο κ. Αθανασίου, εντός του καλοκαιριού και το αργότερο μέχρι και Σεπτέμβριο, οι τελικές προτάσεις του Δήμου θα τεθούν προς τον περιφερειάρχη, Γιώργο Χατζημάρκο και τη Διαχειριστική Υπηρεσία για ένταξη ή και απένταξη έργων που αντιμετωπίζουν δυσκολία στην υλοποίηση τους. Ένα εξ αυτών δεν αποκλείεται να είναι μέρος του τμήματος της ανάπλασης της οδού Ηρώων Πολυτεχνείου.

“Δεν έχουμε ούτε μία μελέτη και ζητήσαμε τεχνικό σύμβουλο”

Ειδικότερα, για την 4η συνεδρίαση της Επιτροπής Παρακολούθησης, ο κ. Αθανασίου ανέφερε πως “μιλήσαμε για το ΣΒΑΑ κυρίως, το οποίο και στις τέσσερις πόλεις του Ν. Αιγαίου που έχουν ενταχθεί σε αυτό το πολύ σημαντικό πρόγραμμα δεν είμαστε προχωρημένοι στις μελέτες μας. Ειδικά για την Ερμούπολη, εξήγησα πως είμαστε σε μία περιοχή παρέμβασης που δεν είχαμε ούτε μία μελέτη. Ούτε μία”. Κατά συνέπεια, για να υποστηριχθεί ο Δήμος, σημείωσε πως “ζητήσαμε τεχνικό σύμβουλο, για να προχωρήσουν οι μελέτες, γιατί δεν μπορεί τόσο εξειδικευμένες μελέτες να τις κάνουν μόνο οι δικοί μας μηχανικοί”. Συμπλήρωσε, μάλιστα, πως “τον τεχνικό σύμβουλο τον έχουμε ήδη στα σκαριά, απλά έγινε μία συζήτηση για το αν θα καλύψει την πληρωμή του το πρόγραμμα ή όχι. Νομίζω πως αυτό λύθηκε και είναι με παρέμβαση Διαχειριστικής Αρχής και περιφερειάρχη”.

Οι τρεις προτεραιότητες

Στην ερώτηση για το αν μέχρι σήμερα “τρέχουν” ορισμένες μελέτες από τον Δήμο και τι ιεραρχεί ως προτεραιότητα, πρόσθεσε πως “οι πρώτες μελέτες που δουλεύουμε σαν Δημοτική Αρχή είναι ο χώρος στάθμευσης της Λαλακιάς διότι ναι μεν πολύ σωστά αγοράστηκε από την προηγούμενη Δημοτική Αρχή, ομόφωνα καθώς κι εμείς είχαμε ψηφίσει το θέμα, αλλά χρειάζονται πολλά για να γίνει ένας σωστός χώρος στάθμευσης. Θέλει παρεμβάσεις”.

Επιπλέον, συμπλήρωσε πως “είναι η Στέγη Υποστηριζόμενης Διαβίωσης για ΑΜΕΑ την οποία επίσης την “τρέχουμε” και προσπαθούμε να βρούμε κτήριο που είναι και το βασικότερο θέμα αυτό για να την υλοποιήσουμε. Αυτό σαν έργο είναι επίσης στο ΣΒΑΑ”.

Τέλος, εξήγησε πως στο πλάνο της Δημοτικής Αρχής “είναι και η εκκίνηση που έχουμε κάνει για την ενεργειακή αναβάθμιση του 5ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης”.

“Ζητήθηκε να επιταχύνουμε”

Στην ερώτηση αν από την Περιφερειακή Αρχή ζητήθηκε να υπάρξει επιτάχυνση του ρυθμού των Δήμων για το ΣΒΑΑ, ο Αλέξης Αθανασίου ανέφερε πως “αυτά τα τρία έργα τα “τρέχουμε” τώρα και προσπαθούμε δηλαδή στο κομμάτι των μελετών για να βγουν και οι προσκλήσεις. Γιατί προσκλήσεις βγαίνουν, αλλά δεν έχει συμμετάσχει κανένας από τους τέσσερις Δήμους. Δεν προλαβαίνουμε. Αυτό ήταν και το θέμα που συζητήσαμε κυρίως από πλευράς ΣΒΑΑ. Ειπώθηκε πως πρέπει να επιταχύνουμε. Βέβαια”. Συμπλήρωσε, δε, πως “μάλιστα η προτροπή και η αγωνία του περιφερειάρχη και της Διαχειριστικής Αρχής είναι να “τρέξουν” τα έργα. Εμάς είναι 10,3 εκατ.  ευρώ. Δεν είναι μικρό ποσό”.

“Στο τραπέζι το θέμα του στρατοπέδου”

Παρακάτω ρωτήθηκε για το αν μελετώνται αλλαγές στις ήδη ενταγμένες προτάσεις, οι οποίες αναλυτικά παρουσιάζονται στο τέλος του παρόντος άρθρου. “Στόχος της Δημοτικής Αρχής είναι να απορροφήσουμε όλο το ποσό. Δεν το συζητάμε. Βέβαια εμείς έχουμε ώριμες μελέτες σε άλλη περιοχή παρέμβασης. Ένα από τα θέματα που έθεσα και πρέπει να κάνουμε και μία σύσκεψη όταν έρθει στη Σύρο ο Γιώργος Χατζημάρκος είναι να δούμε αν μπορούμε να κάνουμε κάποιες αλλαγές και να εντάξουμε πιο ώριμα κομμάτια που έχουμε. Του εξήγησα πως μέχρι Σεπτέμβριο και Οκτώβριο θα έχουμε σίγουρα τις εξελίξεις για το στρατόπεδο (σ.σ. μεταβίβαση) που εκεί έχει σημαντικά έργα και θα μπορούσαν να μπουν στο ΣΒΑΑ. Γιατί το στρατόπεδο της Σύρου είναι μέσα στην περιοχή παρέμβασης”, συμπλήρωσε, λέγοντας ακόμη πως “έφυγα με μία αίσθηση θετική και καλή πως θα γίνουν δεκτά αυτά τα αιτήματά μας”.

Για το πότε, χρονικά θα γίνουν αυτές οι αλλαγές, υπογράμμισε πως “αυτό αν δεν γίνει μέσα στο καλοκαίρι, θα προχωρήσει τον Σεπτέμβριο σίγουρα. Θα γίνει μία ευρεία σύσκεψη στην οποία θα δούμε τι μπορούμε να βγάλουμε για να εντάξουμε κάτι πιο ώριμο. Υπό αυτή την έννοια να λειτουργήσουμε δηλαδή. Και όχι απορρόφηση για την απορρόφηση αλλά να γίνει στην πόλη κάτι σημαντικό”. Επανέλαβε, δε, πως “για εμένα το βασικό που πρέπει να εντάξουμε είναι το στρατόπεδο. Δηλαδή οι τρεις δρόμοι περιμετρικά του στρατοπέδου και ό,τι άλλο χρειαστεί. Ακόμη και η περίφραξη τύπου ΝΑΤΟ μπορεί να γίνει από αυτά τα χρήματα”.

Προβληματισμός για την ανάπλαση της Ηρώων Πολυτεχνείου

Σε συνέχεια των παραπάνω, ρωτήθηκε και αν θα φέρουν αλλαγές ως προς τις παρεμβάσεις ανάπλασης της Ηρώων Πολυτεχνείου. “Έχουμε πει με τους συνεργάτες μας στη Δημοτική Αρχή και με την Τεχνική Υπηρεσία πως η οδός Ηρώων Πολυτεχνείου πρέπει να φτιαχτεί. Το πρόβλημα είναι πως δεν θα έχει πρόσβαση η πόλη. Και εννοούμε για να “σωθεί” και στο θέμα των όμβριων και των πλημμυρικών φαινομένων. Αν γίνει ένα έργο εκεί, θα έχουμε πρόβλημα καθώς από τις εξοχές προς την πόλη έχουμε μόνο έναν κεντρικό δρόμο”, περιέγραψε ο δήμαρχος, φέρνοντας στο προσκήνιο τον προβληματισμό που υπάρχει για το συγκεκριμένο σημείο της πόλης.

“Πώς μπορεί να γίνει ένα σοβαρό υδραυλικό έργο στην Ηρώων Πολυτεχνείου; Προσπαθούμε να βρούμε τρόπους να το εντάξουμε με τη μικρότερη δυνατή όχληση. Είναι σκέψη όλο αυτό γιατί δεν υπάρχει έτοιμη μελέτη για ένα τέτοιο έργο”, σχολίασε ο ίδιος. Κατά συνέπεια, σημείωσε πως “συγκεντρώνουμε τις σκέψεις μας και θα παίξει μεγάλο ρόλο ο τεχνικός σύμβουλος, για το αν θα αρχίσει να μελετά πάνω σε αυτό το θέμα επί καθημερινής βάσεως, ώστε να μπορέσουμε όταν θα βγάζει τις προσκλήσεις η Περιφέρεια να ανταποκρινόμαστε”.

Έργα και προϋπολογισμός

Αναλυτικά τα 14 μεγάλα έργα για τη νότια Ερμούπολη και το δυτικό τμήμα είναι τα παρακάτω:

1. Ψηφιακή τεκμηρίωση των ταφικών μνημείων του νεκροταφείου Αγίου Γεωργίου – 200.000 ευρώ.

2. Μετατροπή και επανάχρηση πρώην εργοστασίου Λαδόπουλου σε χώρο πολιτισμού - 1.150.000 ευρώ.

3. Φωτισμός εξοικονόμησης ενέργειας μέσω έξυπνης διαχείρισης – 500.000 ευρώ.

4. Ενεργειακή αναβάθμιση 5ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης – 890.000 ευρώ.

5. Βιοκλιματική ανάπλαση πλατείας Ανδρέα Περτέση (Πευκάκια) – 230.000 ευρώ.

6.  Διαμόρφωση χώρου πολλαπλών χρήσεων στη θέση του νέου parking Λαλακιάς – 650.000 ευρώ.

7. Ανάπλαση περιοχών κατά μήκος του οδικού άξονα Ηρώων Πολυτεχνείου – Μανδηλαρά – Αλ. Παναγούλη – 3.200.000 ευρώ.

8. Ανάπτυξη “αστικών μονοπατιών” σύνδεσης Δυτικής Ερμούπολης με ιστορικό κέντρο - 540.000 ευρώ.

9. Προμήθεια ηλεκτρικών mini buses – 900.000 ευρώ.

10. Πρόγραμμα κινήτρων για εγκατάσταση νέων επιχειρήσεων στη δυτική περιοχή – 400.000 ευρώ.

11. Κατασκευή νέου δικτύου οδοποιίας / κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην είσοδο της πόλης από Τάλαντα – 500.000 ευρώ.

12. Στέγη Υποστηριζόμενης Διαβίωσης για ΑΜΕΑ – 500.000 ευρώ.

13. Παρεμβάσεις για την υποστήριξη αναβάθμισης της Ερμούπολης σε προορισμό φιλικό για τα παιδιά – 350.000 ευρώ.

14. Παρεμβάσεις βελτίωσης προσβασιμότητας ΑΜΕΑ (πεζοδρόμια,διαβάσεις, πλατείες, χώροι στάθμευσης, δημόσια κτήρια κ.λπ.) - 250.000 ευρώ.