Στη δεύτερη γραμμή των έργων του Δήμου Σύρου - Ερμούπολης, η Παγκάλειος εξέδρα μουσικής της πλατείας Μιαούλη, σύμφωνα με την Τεχνική Υπηρεσία

Αρχιτεκτονικό “κόσμημα” που ζητάει αποκατάσταση

Συνεχής η επιβάρυνση της εικόνας της, ενώ καθημερινά υποβαθμίζεται με απορρίμματα από νέα παιδιά που συγκεντρώνονται στο εσωτερικό της

Εικόνα αποσύνθεσης αποπνέει η εξέδρα της μουσικής στην πλατεία Μιαούλη, καθώς οι μεγάλες φθορές και τα σπασίματα που τη συνοδεύουν εδώ και χρόνια, δεν έχουν τύχει αποκατάστασης μέχρι σήμερα, αν και ο Δήμος Σύρου - Ερμούπολης διαθέτει εγκεκριμένη μελέτη από το Υπουργείο Πολιτισμού.

Ρωγμές σε μαρμάρινα μέρη, σπασμένα και αποκολλημένα τμήματα μαρμάρων - εσωτερικά και εξωτερικά -, καθώς και σοβαρές φθορές σε όλες τις επιφάνειες με τις ανάγλυφες μορφές των εννέα μουσών και του Απόλλωνα, συνθέτουν μία κατάσταση εγκατάλειψης, η οποία επιβαρύνεται και από τη συγκέντρωση νέων στην εξέδρα, οι οποίοι δεν διστάζουν να βάψουν με σπρέι.

Για το πότε θα προχωρήσει το έργο, από τη στιγμή που ήδη από την περασμένη θητεία είχε εκπονηθεί η μελέτη και είχε σταλεί στο Υπουργείο Πολιτισμού για έγκριση, έδωσε απαντήσεις ο αναπληρωτής προϊστάμενος των Τεχνικών Υπηρεσιών, Δαυίδ Διακοδημητρίου, λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων του αρμόδιου αντιδημάρχου.

Σύμφωνα με όσα εξήγησε, το έργο είναι της τάξεως των περίπου 60 χιλ. ευρώ και χρήματα διαθέτει ο Δήμος στον προϋπολογισμό του. Ωστόσο, δεδομένου του αριθμού των μεγάλων έργων που έχει στην εποπτεία της, η Τεχνική Υπηρεσία, η αποκατάσταση της Παγκαλείου εξέδρας, μπαίνει σε δεύτερη “ατζέντα”.

Για την αρχιτεκτονική αξία της μουσικής εξέδρας, αξίζει να υπενθυμιστεί πως λειτουργεί από την κατασκευή της σαν φυσικό ηχείο και υπήρξε έργο του γλύπτη, Γιάννη Βιτάλη.

“Θα γίνει πλήρης αποσύνδεση”

Αρχικά, για το αν υπάρχει εγκεκριμένη η μελέτη για την αποκατάστασή της, μιας και βρίσκεται σε κεντρικό σημείο της πόλης και η Ερμούπολη το επόμενο έτος θα γιορτάσει τα 200 έτη από την ίδρυσή της, ο κ. Διακοδημητρίου, γνωστοποίησε τα παρακάτω. “Έχει εγκριθεί η μελέτη αποκατάστασης για τη μουσική εξέδρα στην πλατεία Μιαούλη από το Υπουργείο Πολιτισμού. Άρα, υπάρχει η μελέτη τα τελευταία χρόνια”, ανέφερε σχετικά, προσθέτοντας πως, “ουσιαστικά θα πρέπει να καθαιρεθούν όλα τα μάρμαρα που είναι σαθρά, αλλά επί της ουσίας, θα καθαριστούν όλα γιατί είναι “κουμπωμένα” το ένα επάνω στο άλλο”.

Την ίδια ώρα, συμπλήρωσε πως “ουσιαστικά θα γίνει πλήρης αποσύνδεση της εξέδρας για να εξετάσουν τους συνδετήρες και σε τι κατάσταση είναι ώστε να μπορέσουν να μπουν ξανά στη θέση τους και να συναρμολογηθεί εκ νέου. Πρακτικά, θα πρέπει να γίνει ένα έργο όπως έχει ακολουθηθεί και στα ταφικά μνημεία του κοιμητηρίου του Αγίου Γεωργίου”.

Στην ερώτηση αν η έγκριση από το Υπουργείο Πολιτισμού ήταν απαραίτητη, ο κ. Διακοδημητρίου επεσήμανε πως “δεν είναι χαρακτηρισμένο σαν μνημείο μεμονωμένα, ωστόσο κατά κάποιο τρόπο είναι ένα χαρακτηριστικό στοιχείο της πλατείας Μιαούλη, που και η ίδια και το Δημαρχιακό Μέγαρο είναι ένα μνημείο. Άρα, παίρνουμε την έγκριση και την άδεια γιατί γειτνιάζει με ένα διατηρητέο μνημείο. Βέβαια και μόνο το γεγονός ότι είναι εξέδρα άνω των 100 ετών και βρίσκεται στον ιστορικό τόπο, πρέπει να πάρει άδεια”.

Αναφορικά με το κόστος σημείωσε πως “δεν είναι ιδιαίτερα υψηλό, αλλά έχουμε περίπου 60 χιλ. ευρώ στον προϋπολογισμό για την εξέδρα”.

“Δεν είναι στις άμεσες προτεραιότητες”

Για το αν θα βγει διαγωνισμός ή θα γίνει με ανάθεση, ο προϊστάμενος της Υπηρεσίας επεσήμανε πως “το συγκεκριμένο έργο, θα πρέπει να το υλοποιήσει κάποια εταιρεία εξειδικευμένη, ενδεχομένως και οι ίδιοι μελετητές αν κατέβουν στον διαγωνισμό ή και κάποιος άλλος που να έχει γνώση. Ενδεχομένως, το συγκεκριμένο έργο να μπορούσε να πάει σε απευθείας ανάθεση. Ακόμη όμως δεν είναι δρομολογημένο”. Για τους λόγους που αυτό το έργο, αν και έχει εδώ και χρόνια εγκεκριμένη μελέτη, δεν είναι στις προτεραιότητες, ο κ. Διακοδημητρίου, πρόσθεσε πως “δεν είναι στο άμεσο πρόγραμμά μας, λόγω μεγάλου όγκου έργων που έχουμε σε εξέλιξη και έχουμε όλες τις δυνάμεις μας σε αυτά. Είναι μεγάλα έργα και ενταγμένα και πρέπει να τα έχουμε σε προτεραιότητα”.

Κατέληξε μάλιστα πως, “η συγκεκριμένη αποκατάσταση καλό θα ήταν να γίνει αλλά πρέπει να γίνει σε μία εποχή πιο ήσυχη για την Τεχνική Υπηρεσία”.

Οι βασικές κατηγορίες παρεμβάσεων

Σύμφωνα με τη μελέτη, ο Δήμος με το έργο θα πρέπει να προχωρήσει στα εξής:

α) στη συντήρηση – αισθητική αποκατάσταση των στοιχείων της μουσικής εξέδρας, όπως επεμβάσεις καθαρισμού, στερέωσης, συγκόλλησης και αισθητικής αποκατάστασης των μαρμάρινων επιφανειών αυτής και
β) στην αποκατάσταση των δομικών επιμέρους στοιχείων της μουσικής εξέδρας όπως, επεμβάσεις συντήρησης φανοστατών με αποσυναρμολόγηση της κατασκευής για την αποκάλυψη και αντικατάσταση οξειδωμένων μεταλλικών συνδέσμων με παρόμοιους από ανοξείδωτο χάλυβα και τιτάνιο, για την άρση υφιστάμενης και μελλοντικής παθολογίας.

“Δεν μπορούμε να απαγορεύσουμε στα παιδιά την πρόσβαση”

Τέλος, ο κ. Διακοδημητρίου κλήθηκε να σχολιάσει αν η συνεχής παρουσία νέων παιδιών στην εξέδρα επιβαρύνει την κατάστασή της, με πρόκληση νέων φθορών.  “Αυτό δεν μπορούμε να το αποφύγουμε πουθενά. Δεν μπορούμε να πάρουμε κάποιο μέτρο ώστε να μην ανεβαίνουν παιδιά. Εδώ ανεβαίνουν δυστυχώς, για να κάνουν “τσουλήθρα” δίπλα από τα σκαλοπάτια του Δημαρχείου. Εφιστάς την προσοχή στους γονείς, αλλά τι άλλο να κάνουμε;”, σχολίασε, λέγοντας παρακάτω πως “το μνημείο είναι φθαρμένο από τον χρόνο, συν πως τα παιδιά ανεβαίνουν, αλλά περισσότερο μας ανησυχεί μην χτυπήσει κάποιο και όχι αν θα προκαλέσει επιπλέον φθορά γιατί είναι δύσκολο να ξεκολλήσει ένα μάρμαρο, αν αυτό δεν έχει υποστεί ήδη κάποια φθορά. Αν κάποιο μάρμαρο είναι αποσαθρωμένο και κρεμαστεί ένα παιδάκι, τότε είναι επικίνδυνο να χτυπήσει”. Κατά συνέπεια, συμπλήρωσε πως “όταν θα αποκατασταθεί η εξέδρα, νομίζω και πάλι δεν θα υπάρχει τρόπος να απαγορεύσεις στα παιδιά να ανέβουν, αλλά τουλάχιστον θα είναι ασφαλή”.