Η δράση του ΔΕΕΠΣ Σύρου «Μένουμε Δημιουργικοί» στο Πανελλαδικό Συνέδριο Καλλιτεχνικής Παιδείας της Ένωσης Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων

«Ένεση» δημιουργικότητας την περίοδο της καραντίνας

Οι σημαντικές προσπάθειες του Δικτύου Εικαστικών Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων Σύρου για τη συνέχιση της δημιουργικής απασχόλησης των παιδιών στη δύσκολη συγκυρία του εγκλεισμού, λόγω της πανδημίας, θα αναδειχθούν στο πλαίσιο του Ετήσιου Πανελλαδικού Συνεδρίου Καλλιτεχνικής Παιδείας της Ένωσης Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων.

Κατά τη διάρκεια των φετινών εργασιών, που θα διεξαχθούν, από 17 έως 19 Σεπτεμβρίου 2020 στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα, η υπεύθυνη του ΔΕΕΠΣ, Eileen Botsford – Βελισσαροπούλου θα παρουσιάσει τη δράση «Μένουμε Δημιουργικοί», την πρώτη διαδικτυακή δράση στην Ελλάδα με σκοπό την καθημερινή επαφή των μικρών καλλιτεχνών με τον κόσμο της δημιουργίας.

Στις αρχές του περασμένου Μαρτίου, παιδιά και γονείς έζησαν κάτι πρωτόγνωρο. Η εμφάνιση του κορωνοϊού οδήγησε στην αναστολή λειτουργίας τόσο των σχολείων όσο και κάθε εκπαιδευτικής δομής, καθώς και στην απαγόρευση της κυκλοφορίας. Οι πολίτες έμειναν κλεισμένοι στα σπίτια τους για ένα εκτεταμένο χρονικό διάστημα.

Διέξοδος για παιδιά και γονείς μέσω… της τέχνης

Η σύγχυση των πρώτων εβδομάδων σχετικά με τη διαδικτυακή εκπαίδευση, που εφαρμόστηκε καθυστερημένα σε πολλά σχολεία, σε κάποια εκ των οποίων, δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, έφερε σε απόγνωση τους περισσότερους γονείς, μεταξύ αυτών και την «ψυχή» του ΔΕΕΠΣ.

«Ως γονέας τριών μικρών παιδιών αλλά και ως εκπαιδευτικός εικαστικών είδα ένα μεγάλο κενό. Το κενό που με φόβισε εμένα δεν ήταν το μαθησιακό, ήταν το κενό που δημιουργεί η αδράνεια», αναφέρει χαρακτηριστικά στην «Κοινή Γνώμη».

Η ίδια αισθάνθηκε την ανάγκη να δημιουργήσει μια διέξοδο για τα παιδιά και τους γονείς που βρίσκονταν στην ίδια απόγνωση και βέβαια η διέξοδο αυτή αυθόρμητα βγήκε με καλλιτεχνικό πλαίσιο. Έτσι γεννήθηκε το #μενουμεδημιουργικοι η οποία δράση ήταν και η πρώτη καλλιτεχνική δράση στην Ελλάδα εν μέσω καραντίνας.

«Μετά από μερικές εβδομάδες ακολούθησαν και άλλες δράσεις από μουσεία κτλ. και χαίρομαι πολύ που η δική μας πρωτοβουλία αποτέλεσε την αρχή αυτής της προσπάθειας. Παρά το γεγονός ότι η ιδέα ήταν απλή και εφαρμόσιμη, το πρότζεκτ πήρε μεγάλες διαστάσεις, καθώς η ανταπόκριση των παιδιών και των γονέων ήταν ιδιαιτέρως θερμή. Σε αυτή τη φάση προσφέρθηκε να με βοηθήσει η κ. Μελίνα Λεγάκη η οποία είναι και επαγγελματίας στο κομμάτι της επικοινωνίας. Είμαι πολύ ευγνώμων για τη συμβολή της, καθώς ως γονέας μικρών παιδιών και η ίδια, αφουγκράστηκε την ανάγκη για τη συνέχιση της δράσης και την ενίσχυσή της».

Έτσι, μπορεί το ΔΕΕΠΣ να μην μπορούσε να υλοποιήσει τα ανοιχτά του εικαστικά εκπαιδευτικά προγράμματα κατά τη διάρκεια την καραντίνας, αλλά πήρε μια προσωρινή ψηφιακή ταυτότητα και μπόρεσε να κερδίσει τα παιδιά όχι μόνο της Σύρου, αλλά και όλου του κόσμου. «Κάποια στιγμή αρχίσαμε να λαμβάνουμε συμμετοχές και από πολλές χώρες, εκτός Ελλάδας», επεσήμανε η κ. Botsford-Βελισσαροπούλου.  

Δημιουργία μιας πλατφόρμας στήριξης

Μέσα από τη δράση διαμορφώθηκε μια καθημερινή ρουτίνα δημιουργικότητας και γεννήθηκε στα παιδιά το αίσθημα της ικανοποίησης για τα μικρά καθημερινά κατορθώματά τους, εφόσον έβλεπαν τις συμμετοχές τους στις ψηφιακές εκθέσεις του Δικτύου.

Παιδιά και γονείς άρχισαν να βλέπουν τα απλά πράγματα γύρω τους με διαφορετική ματιά. Να παρατηρούν αντικείμενα, δωμάτια, τη θέα από το παράθυρο, το πρόσωπο ενός συγγενή τους και να τα απεικονίζουν.

«Μέσω της δράσης δημιουργήθηκε μια πλατφόρμα στήριξης. Οι γονείς άρχισαν να δημιουργούν μέσα στη σελίδα του ΔΕΕΠΣ ένα “community” αλληλοϋποστήριξης. Εμείς καθημερινά απαντούσαμε και μιλούσαμε με τους γονείς που μας έστελναν τις δημιουργίες των παιδιών τους ή μας εξηγούσαν πόσο τους έχει βοηθήσει αυτή η πρωτοβουλία».

Καταλήγοντας, η κ. Botsford – Βελισσαροπούλου δήλωσε ότι το ΔΕΕΠΣ θα βρίσκεται πάντα στο πλευρό των παιδιών, παρέχοντάς τους τη δυνατότητα να ξεδιπλώσουν τις ικανότητες και τα ταλέντα τους, ακόμη και σε περιόδους με περισσότερα σύννεφα στον ουρανό.

«Δεν ξέρουμε τι επιφυλάσσει το μέλλον. Το σίγουρο είναι ότι σε περίπτωση νέας αναστολής λειτουργίας των σχολείων, οι εκπαιδευτικοί λογικά θα είναι έτοιμοι να αρχίσουν άμεσα να διδάσκουν διαδικτυακά. Εάν προκύψει μια παρόμοια κατάσταση lockdown τότε επανεξετάζουμε τα κενά και θα δούμε πώς μπορεί το ΔΕΕΠΣ  τα συμπληρώσει ή να βοηθήσει τα παιδιά να έχουν μια δημιουργική καθημερινότητα ανεξάρτητα από τις συνθήκες».