Σε πλήρη εξέλιξη έργα ανάδειξης του πολιτισμού στη Μύκονο

Σε μία σειρά από παρεμβάσεις για τη βελτίωση των πολιτιστικών χώρων στη Μύκονο, προχωράει η Δημοτική Αρχή, με πιο πρόσφατη την χρηματοδότηση του Ναυτικού Μουσείου Μυκόνου, η οποία εξασφαλίστηκε από το επιχειρησιακό πρόγραμμα «Αλιεία και Θάλασσα 2014-2020». Όπως τόνισε ο δήμαρχος Μυκόνου Κωνσταντίνος Κουκάς, “αποτελεί μία σημαντική εξέλιξη για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση του μοναδικού αυτού μουσείου που προβάλλει την ναυτοσύνη του Αιγαίου”. Παράλληλα, με το Ναυτικό Μουσείο Αιγαίου, σε εξέλιξη βρίσκονται οι παρεμβάσεις στο Λαογραφικό Μουσείο Μυκόνου, αλλά και η συντήρηση του παραδοσιακού σκάφους - πλωτού μουσείου «Ευαγγελίστρια».

Ναυτικό Μουσείο

Ο Ειδικός Σύμβουλος του δημάρχου Μυκόνου σε θέματα Πολιτισμού, Βαγγέλης Πελέκης, μίλησε στην “Κοινή Γνώμη” για τα σημαντικά έργα που γίνονται στο νησί και αφορούν στον Πολιτισμό, στην ανάδειξή του αλλά και στην διαφύλαξή του, ξεκινώντας από το Ναυτικό Μουσείο του νησιού για το οποίο εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση, “Το Ναυτικό Μουσείο Αιγίου είναι ένα κόσμημα. Είναι ένα μικρό boutique μουσείο, το οποίο είναι πολύ οργανωμένο και φιλοξενεί μέσα σπουδαία εκθέματα. Το έργο που θα γίνει σκοπό έχει τον εκσυγχρονισμό του και την λειτουργικότητά του. Σημασία για μας ωστόσο δεν έχει μόνο η λειτουργικότητα αλλά και τα εκθέματα που θα πρέπει να προστατευτούν και να αναδειχτούν περαιτέρω.”

Αναφορικά με την χρηματοδότηση που είναι και η πιο πρόσφατη εξέλιξη και τα έργα που θα ξεκινήσουν, αναφέρει, «Ο ενδιάμεσος φορέας είναι η Αναπτυξιακή Εταιρία Κυκλάδων και απευθύνεται προς τον Δήμο Μυκόνου. Τα χρήματα θα εκταμιευτούν και εμείς βρισκόμαστε στην αρχική φάση, όπου θα αρχίσει η διαδικασία του εκσυγχρονισμού, της αναβάθμισης, συμπεριλαμβανομένης και της ενεργειακής αναβάθμισης» ενώ αναφορικά με την ολοκλήρωση του έργου, έθεσε ως όριο το τέλος του 2023.

Οι απαραίτητες εργασίες

Το έργο έχει σχεδιαστεί σύμφωνα με τις ανάγκες που προκύπτουν και αφορούν στον εκσυγχρονισμό του μηχανολογικού εξοπλισμού, την προμήθεια συστημάτων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ), την προμήθεια συστημάτων ήχου και εικόνας καθώς επίσης και τον σχεδιασμό και την εγκατάσταση ειδικών κατασκευών και προθηκών για την τοποθέτηση των εκθεμάτων. Προτεραιότητα αποτελεί η αρχή της πολυκαναλικής διάθεσης του περιεχομένου έργου στο διαδικτυακό και φυσικό περιβάλλον του μουσείου. Η παράμετρος αυτή κρίνεται σημαντική και στην παροχή και την ανάπτυξη των διάφορων υποσυστημάτων και εφαρμογών του έργου, τα οποία θα επιτρέπουν την πρόσβαση και την εικονική περιήγηση στο χώρο και την πληροφορία από διαφορετικά μέσα.

Σε αυτά τα πλαίσια, θα προηγηθεί η ιστορική αναδρομή για την Ελληνική Ναυτιλία, ώστε να δώσει την επιστημονική τεκμηρίωση στο έργο και να φέρει στο “φως” ενδιαφέρουσες πτυχές της ιστορίας που αφορούν την εμπορική, πολιτιστική και οικονομική πτυχή του Αιγαίου. Τα πληροφοριακά συστήματα που θα διατεθούν και οι ψηφιακές υπηρεσίες που θα αναπτυχθούν στο πλαίσιο του έργου υιοθετούν την αρχή του «Σχεδιάζοντας για Όλους» εντάσσοντας τις προϋποθέσεις και τους όρους της προσβασιμότητας για άτομα με αναπηρία. Βασικό χαρακτηριστικό της λειτουργίας των συστημάτων και των εφαρμογών είναι η ευκολία και η φιλικότητα της χρήσης. Η εξωστρέφεια και η περαιτέρω ανάδειξη και προβολή του μουσείου και των εκθεμάτων αποτελούν ένα από τα βασικά στοιχεία του έργου.

Λαογραφικό Μουσείο

Ο κ. Πελέκης αναφέρθηκε και σε ένα ακόμα σπουδαίο έργο που ετοιμάζεται στη Μύκονο και έχει να κάνει με το Λαογραφικό Μουσείο, το οποίο αναμένεται να ξεκινήσει. Συγκριμένα, τονίζει, «και για το Λαογραφικό Μουσείο έχει ανακοινωθεί η εκταμίευση, η οποία βρίσκεται στην πρώτη φάση, αλλά και σε αυτό το έργο όλα προχωρούν κατ’ ευχήν και πολύ σύντομα  θα ολοκληρωθούν οι πρώτες φάσεις και στα δύο μουσεία. Τα δύο αυτά έργα θα λειτουργούν παράλληλα στο νησί της Μυκόνου».   

Σε ερώτηση αναφορικά με την βοήθεια που λαμβάνει ο Δήμος για τα συγκεκριμένα έργα από το κράτος, ανέφερε, «Χρειάζεται υπομονή, επιμονή και πίστη στο όραμα, που είναι κάτι που διαθέτει ο Δήμος Μυκόνου αυτή τη στιγμή γιατί αλλιώς δεν εκταμιεύονται ποσά. Θέλει βαθιά γνώση του αντικειμένου.»

Οι απαραίτητες εργασίες

Οι εργασίες που περιλαμβάνονται, είναι καθαίρεση τμήματος της υπάρχουσας καλαθωτής στέγης του ανεμόμυλου και η εκ νέου επανατοποθέτηση καλαμιών και βούρλων σύμφωνα με την παραδοσιακή κατασκευή, επισκευές και επαναχρωματισμοί των ξύλινων κουφωμάτων, επεμβάσεις εσωτερικά στον μηχανισμό του μύλου με αντικατάσταση ή επισκευή των ξύλινων τμημάτων του, όπου απαιτείται, καθώς και η επάλειψη με μυκητοκτόνα φάρμακα στα ξύλινα μέρη, αντικατάσταση επιχρισμάτων εξωτερικά και εσωτερικά της τοιχοποιίας και ο επαναχρωματισμός αυτής. Τέλος θα υπάρξει η συντήρηση και οι χρωματισμοί κινητών αντικειμένων / εκθεμάτων που βρίσκονται εντός του μύλου και της οικίας Μυλωνά. Ο χώρος υλοποίησης του έργου βρίσκεται στην περιοχή Πέτασος - Άνω Μύλοι Μυκόνου, σε σημείο ανατολικά της Χώρας Μυκόνου.

Παραδοσιακό και ιστορικό ιστιοφόρο «Ευαγγελίστρια»

Κλείνοντας την επικοινωνία μας ο Ειδικός Σύμβουλος του Δημάρχου Μυκόνου, αναφέρθηκε και στην συντήρηση του πλωτού Μουσείου, το οποίο είναι το ιστιοφόρο «Ευαγγελίστρια». Το πλοίο βρίσκεται ήδη στο ναυπηγείο του κυρίου Ιωάννη Πράσινου στη Σαλαμίνα και ο κ. Πελέκης ανέφερε, «Αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό έργο. Ο Δήμος Μυκόνου έχει εκταμιεύσει από το ταμείο του, περίπου 100.000 ευρώ για να μπορέσει να συντηρήσει το «Ευαγγελίστρια» αλλά λόγω κωλύματος της Αποκεντρωμένης και εγκρίσεων της σύμβασης έργου, έχει καθυστερήσει η ολοκλήρωση του έργου. Παρόλα αυτά, οι εργασίες συνεχίζονται και ελπίζουμε σύντομα να μπορέσει να πληρωθεί το ειδικό ναυπηγείο που έχει αναλάβει τη συντήρηση του έργου.»

Οι απαραίτητες εργασίες

Για να μπορέσει να υλοποιηθεί η συντήρηση του «Ευαγγελίστρια» θα χρειαστούν εργασίες σε 3 διαφορετικές κατηγορίες και αυτές αφορούν σε εργασίες ναυπηγείου, εργασίες μηχανουργείου και τέλος ηλεκτρολογικές εργασίες.

Ο πίνακας εργασιών και υλικών που θα χρειαστούν για τις εργασίες ναυπηγείου (Ξυλουργικές) αφορούν ενδεικτικά σε ανέλκυση-καθέλκυση-πλύσιμο, αλλαγή μαδεριών και τσάπας, αλλαγή κουπαστών, αλλαγή μπαστεγάγιο και όλης της μπραγκάτσας και του πετσώματος της, επισκευή καθρέφτη πλώρα, επισκευή του πίσω ποδοστάματος, αλλαγή τιμονιού, καλαφάτισμα και στοκάρισμα ολόκληρης της κουβέρτας, τρίψιμο όλου του σκάφους εξωτερικά και βίδωμα όπου χρειαστεί, βάψιμο εξωτερικά και εσωτερικά καθώς και βάψιμο κουβέρτας και κουπαστών, αντικατάσταση κύριας δέστρας πρώρα, αντικατάσταση και τοποθέτηση σκαλιέρων, κατασκευή και τοποθέτηση βάσεων για ηλεκτρογεννήτρια, κομπρεσέρ αέρος και μικρής φιάλης αέρος εντός αμπαριού και αρκετές ακόμα επιμέρους εργασίες.

Όσο για τις εργασίες μηχανουργείου θα χρειαστεί εξάρμοση, επιθεώρηση, άρμοση δειγματοληπτικώς ενός κυλίνδρου μηχανής και των ψυγείων ύδατος ψύξεως και λαδιού, επιθεώρηση αντλιών ύδατος ψύξεως και θαλάσσης, καθαρισμός ή αντικατάσταση φίλτρων ελαίου και πετρελαίου, αντικατάσταση και ρύθμιση ντιζών χειριστηρίου, ρύθμιση βαλβίδων εισαγωγής και εξαγωγής, επισκευή σπασμένου διπλού κόμπλερ με κατασκευή καινούργιων ελαστικών συνδέσμων, εξαγωγή, αναμετάλωση και επανατοποθέτηση πρυμναίας μπούσας, λόγω υπερβολικής φθοράς, κατασκευή καινούργιας βάσης σκάλας και διάφορες επιπλέον εργασίες.

Ενώ τέλος οι ηλεκτρολογικές εργασίες αφορούν στην προμήθεια και τοποθέτηση δυο καινούργιων διακοπτών, ενός βολτομέτρου για την φόρτιση των μπαταριών από τους φορτιστές ή το δυναμό της μηχανής και επιπλέον σύνδεση φορτιστών και δυναμό μηχανής με καινούργιους διακόπτες και μπαταρίες.