Το τετραμελές σχήμα των “Rebetien” στο 6ο Φεστιβάλ Ακορντεόν Σύρου

Γλεντώντας νοσταλγικά

Τραγούδια και σκοπούς από το ρεπερτόριο του ρεμπέτικου και της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής, αλλά και νέες δικές τους συνθέσεις, που κινούνται σε ένα ευρύ φάσμα ρυθμών και ηχοχρωμάτων, θα παρουσιάσει απόψε στο Γήπεδο μπάσκετ στον Πάγο, η Ορχήστρα «Rebetien».

Η Αυγερινή Γάτση (τραγούδι και ακορντεόν), ο Φώτης Βεργόπουλος (μπουζούκι και τραγούδι), ο Γιάννης Ζαρίας (βιολοντσέλο και μπαγλαμά) και ο Κωστής Κωστάκης (κιθάρα, τραγούδι), υπόσχονται στους φίλους του Φεστιβάλ Ακορντεόν μια μοναδική βραδιά, που θα μας κάνει να θυμηθούμε, να νοσταλγήσουμε, μα πάνω από όλα… να γλεντήσουμε.

Χαρακτηριστικό στοιχείο του ήχου των «Rebetien» αποτελεί κυρίως το νοσταλγικό χρώμα της εποχής του γραμμοφώνου, σε διακριτικό συνδυασμό, ενίοτε, με αλλογενείς μουσικές γεύσεις από τις διάφορες παραδόσεις της Ανατολικής Μεσογείου και των Βαλκανίων.

Έμφαση δίνεται στον φυσικό, ακουστικό ήχο των οργάνων, ο συνδυασμός των οποίων παραπέμπει με έναν τρόπο σε σμυρναίικη ορχήστρα του μεσοπολέμου, καθώς επίσης στον πειραματισμό και στη σύνθεση ενός δικού τους ηχητικού και ενορχηστρωτικού ύφους. Με ένα αρκετά μεγάλο φάσμα ρεπερτορίου και τεχνοτροπιών στη διάθεσή τους, αλλά και έντονη αυτοσχεδιαστική διάθεση, το τετραμελές σχήμα είναι σε θέση να μεταβάλει το μουσικό κλίμα από ιδιαίτερα μελαγχολικό και ρομαντικό έως άκρως δυναμικό και γλεντίστικο.

Το συγκρότημα εμφανίζεται σε εβδομαδιαία βάση σε διάφορα μουσικά εστιατόρια της Αθήνας. Επίσης, έχει πραγματοποιήσει εμφανίσεις σε διάφορες μουσικές σκηνές και φεστιβάλ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

«Πειραματιζόμαστε και αυτοσχεδιάζουμε»

Η Αυγερινή Γάτση ξεκίνησε μουσική με βασικό όργανο το πιάνο στα οκτώ της χρόνια, δίπλα στν Μαρία Στούπη και στη συνέχεια φοίτησε στο μουσικό Γυμνάσιο-Λύκειο Παλλήνης, όπου διδάχτηκε θεωρία και πράξη της βυζαντινής και ευρωπαϊκής μουσικής (αρμονία), νέυ και σάζι. Μετά το λύκειο παρακολούθησε τρία χρόνια θεωρία της τροπικής μουσικής (μακάμια) στο Ωδείο Αθηνών με καθηγητή τον Χρίστο Τσιαμούλη και συνέχισε το νέυ με τον Χάρη Λαμπράκη. Τώρα φοιτά στο τμήμα Μουσικών Σπουδών Καποδιστριακού πανεπιστημίου Αθηνών και συμμετέχει στην ορχήστρα παραδοσιακής μουσικής του τμήματος.

Η ίδια συμμετέχει στα φετινά σεμινάρια του Φεστιβάλ Ακορντεόν Σύρου με το εργαστήριο φωνής «Τραγουδιστικές Αφηγήσεις» όπου διδάσκει προπολεμικό και παραδοσιακό τραγούδι. Η συμμετοχή της στο εκπαιδευτικό μέρος της διοργάνωσης άνοιξε το δρόμο για να γνωρίσει η Σύρος τους «Rebetien» μέσα από μία συναυλία με κάποιες δικές τους συνθέσεις και τραγούδια, το ηχόχρωμα των οποίων είναι κοντά στο ρεμπέτικο.

Ωστόσο, όπως υπογραμμίζει στην «Κοινή Γνώμη», η ενασχόληση του σχήματος με τη μουσική είναι πιο γενική. «Δεν επικεντρώνουμε μόνο στο ρεμπέτικο, αυτά που γράφουμε και παίζουμε έχουν διάφορες επιρροές», αναφέρει χαρακτηριστικά η Αυγερινή Γάτση. Η πρώτη ώρα της αποψινής συναυλίας θα είναι αφιερωμένη στο ρεμπέτικο και στη συνέχεια θα παρουσιαστούν κάποιες διασκευές του σχήματος από γνωστά τραγούδια αυτού του είδους. «Έχουμε μια πιο σύγχρονη οπτική, δεν θεωρούμε ότι η αυθεντικότητα έχει να κάνει με τη μίμηση ενός ήχου που ακούμε. Αν κάποιος το μελετήσει, το βιώσει, το κάνει δικό του, μπορεί πάνω σε αυτό να έχει μετά μια πιο σύγχρονη Επιπλέον, κάθε μουσικός έχει τις δικές του επιρροές, έχει μελετήσει διαφορετικά πράγματα άρα δίνει κάτι διαφορετικό στο χρώμα που παίζουμε. Είμαστε πιο ανοιχτοί, θα πειραματιστούμε, θα αυτοσχεδιάσουμε με πιο σύγχρονο τρόπο», συμπληρώνει το μέλος του σχήματος.

Ο Φώτης Βεργόπουλος, γεννημένος στην Αυστραλία, ασχολήθηκε από μικρός με τη μουσική (γύρω στα 6-7) με την έμμεση παρακίνηση του πατέρα του, ο όποιος είχε διατελέσει μέλος της Απόδημης Κομπανίας στη Μελβούρνη. Μετά το λύκειο, έφυγε πάλι για την Αυστραλία για σπουδές (Πολιτικός Μηχανικός), όπου ασχολήθηκε πιο σοβαρά με το μπουζούκι και άρχισε να εργάζεται σε διάφορα μαγαζιά, αλλά παράλληλα να παίζει με το μουσικό του σχήμα σε διάφορα φεστιβάλ στην Αυστραλία (Brunswick Music Festival, Port Fairy Folk Festival). Απ’ τα τέλη του 2013 μένει μόνιμα στην Αθήνα. «ο Φώτης είναι περισσότερο ταγμένος στο ρεμπέτικο και το λαϊκό», σημειώνει η Αυγερινή Γάτση.

Ο Γιάννης Ζαρίας δραστηριοποιείται επί σειρά ετών ως βιολιστής στο χώρο του ρεμπέτικου, της λαϊκής, παραδοσιακής, έντεχνης και γενικότερα της ελληνικής μουσικής. Παράλληλα είναι τα μουσικά του ενδιαφέροντα και ενασχόληση στο χώρο της βαλκανικής και της ευρύτερης αυτοσχεδιαστικής σκηνής. Σπούδασε κλασσικό βιολί στην Αθήνα (δίπλωμα) και τζαζ μουσική στην Ολλανδία (Conservatorium van Amsterdam). Επίσης, είναι διδάκτορας της ειδίκευσης βιολιού του τμήματος Μουσικής Επιστήμης & Τέχνης του Πανεπιστήμιου Μακεδονίας, καθώς επίσης διδάσκων βιολιού στο ίδιο τμήμα.

Η πρώτη επαφή του Κώστα Κωστάκη με την κιθάρα έγινε σε ηλικία 8 χρονών, πρώτα με την κλασική, όπου παρακολούθησε μαθήματα σε ωδείο για πέντε χρόνια μαζί με θεωρητικά και ύστερα, τα χρόνια του γυμνασίου και του λυκείου με την ηλεκτρική, σχηματίζοντας μαθητικά γκρουπάκια με φίλους. Τα ρεμπέτικα και σμυρνέικα τον ακολουθούσαν πάντα σαν άκουσμα από πολύ μικρή ηλικία μέσω του πατέρα του που ασχολείται ερασιτεχνικά με το ακορντεόν. Από την ηλικία των 18 εργάζεται επαγγελματικά σε μαγαζιά και όχι μόνο.

Γιατί «Rebetien»;

Το όνομα του σχήματος γεννήθηκε από την αγάπη και των τεσσάρων μελών για το ρεμπέτικο. «Ξεκινήσαμε πριν από επτά χρόνια, παίζοντας μόνο ρεμπέτικα. Τώρα πειραματιζόμαστε και με τραγούδια από άλλο ρεπερτόριο. Το ρεμπέτικο όμως ήταν η κοινή αρχή, που μας ένωσε και μας έδεσε σαν ομάδα, καθώς εκτός από συνάδελφοι είμαστε και φίλοι», εξηγεί η κ. Γάτση. Όπως τονίζει, οι συναυλίες των «Rebetien» απευθύνονται σε όλους, δεδομένου ότι ο στίχος των τραγουδιών που παρουσιάζουν είναι διαχρονικός, άμεσος, στιβαρός, με απαράμιλλη απλότητα και μιλάει κατευθείαν στις ψυχές των ανθρώπων. Καταλήγοντας, εκφράζει τη χαρά της για τη συμμετοχή του σχήματος στο Φεστιβάλ Ακορντεόν Σύρου, το οποίο αποτελεί μια ετήσια μουσική συνάντηση χωρίς σύνορα. «Κάθε μέρα αυτοσχεδιάζουμε, παίζουμε όπου βρεθούμε στον Άγιο Παύλο. Υπάρχει χώρος για πειραματισμό και για δοκιμές και συνεργασίες. Παίζουν όλοι με όλους, υπάρχει μια διάδραση».