Κορυφαίο μουσικό αντάμωμα Ξαρχάκου-Πρωτοψάλτη στη Σύρο

Μία ευτυχή στιγμή της ελληνικής μουσικής, την συνύπαρξη επί σκηνής του συνθέτη Σταύρου Ξαρχάκου και της ερμηνεύτριας Άλκηστις Πρωτοψάλτη, είχε την ευκαιρία να απολαύσει το κοινό της Σύρου, στη συναυλία των δύο καλλιτεχνών, το Σάββατο 28 Ιουλίου.

Ένα απάνθισμα της δημιουργικής πορείας του μεγάλου συνθέτη, Σταύρου Ξαρχάκου, στον χώρο του ελληνικού τραγουδιού, αποδόθηκε με την ερμηνευτική δωρικότητα της Άλκηστις Πρωτοψάλτη, ενθουσιάζοντας το πολυπληθές κοινό που κατέκλυσε τον συναυλιακό χώρο «Μάνος Ελευθερίου» της Ερμούπολης.

Τραγούδια που έμειναν ανεξίτηλα στο πέρασμα των χρόνων, τα οποία συνδέθηκαν αναπόσπαστα με κινηματογραφικές ταινίες και θεατρικές παραστάσεις, αλλά και σημεία αναφοράς των συνεργασιών του συνθέτη με κορυφαίους ερμηνευτές, αποδόθηκαν με νέες εμπνευσμένες και ιδιαιτέρως απαιτητικές ενορχηστρώσεις, με τον μαέστρο να διατηρεί το παθιασμένο νεύρο του επί σκηνής και την ερμηνεύτρια να τα αποδίδει λιτά αλλά ουσιαστικά, χωρίς περιττές εξάρσεις αποφεύγοντας τον εύκολο εντυπωσιασμό.

Ένα ρεπερτόριο λιτό και καλοδουλεμένο, που φέρει τις δύο μεγάλες υπογραφές στη σύνθεση και την ερμηνεία, δικαιολογώντας απόλυτα την επιτυχία που καταγράφεται στη σειρά των εμφανίσεων τους.

Με αιχμές για τον συναυλιακό χώρο

Μπορεί ο φυσικός χώρος του νταμαριού, όπου πραγματοποιήθηκε η συναυλία, με το φυσικό σκηνικό της πέτρας, να εξυπηρέτησε τέλεια την ακουστική, όμως η κακή διαμόρφωση του δεν ξέφυγε της προσοχής του συνθέτη, ο οποίος πριν την έναρξη της συναυλίας υπήρξε ιδιαιτέρως καυστικός στον σχολιασμό του.

Ο Σταύρος Ξαρχάκος, αναφέρθηκε στην απώλεια του επιφανούς Συριανού Μάνου Ελευθερίου, σχολιάζοντας όμως ότι ο συναυλιακός χώρος που φέρει το όνομα του δεν είναι αντάξιος του, προτρέποντας οικονομικά επιφανείς φίλους της Σύρου να δράσουν αναλόγως και να συνδράμουν ώστε ο χώρος να τύχει της αναβάθμισης που αρμόζει στον μεγάλο εκλιπόντα.

Για την ιστορία να αναφερθεί, ότι κατόπιν μεσολάβησης του κ. Στέλιου Νιώτη υπήρξε προ 4μήνου επαφή της Αντιδημάρχου Πολιτισμού, Θωμαής Μενδρινού, με τον διεθνώς αναγνωρισμένο αρχιτέκτονα Στέλιο Αγιοστρατίτη, προκειμένου να σταθεί αρωγός στην εκπόνηση της μελέτης αναβάθμισης του χώρου.

Χαρακτηριστική, της σημασίας της ονομασίας «Μάνος Ελευθερίου» που φέρει ο συναυλιακός χώρος, η αναφορά στην αλληλογραφία του Τμήματος Πολιτισμού του Δήμου με τον αρχιτέκτονα, όταν επισημαίνεται ότι «η αρωγή σας θα αποτελέσει  μια ουσιαστική και καίρια ώθηση προκειμένου ο χώρος αυτός να είναι αντάξιος του ονόματος του».

Καθώς η πρώτη αντίδραση στο κατατεθειμένο επισήμως αίτημα ήταν θετική, εντός των επομένων ημερών πρόκειται να πραγματοποιηθεί συνάντηση των δύο πλευρών για την επικύρωση της αρχικά θετικής ανταπόκρισης.

Έντονη συναισθηματική φόρτιση

Με έντονη συναισθηματική φόρτιση ο μαέστρος αναφέρθηκε στον Μάνο Ελευθερίου και τι σηματοδοτεί η απώλεια του, καθώς τόνισε ότι μικραίνει η λίστα των ανθρώπων που αποτέλεσαν πολιτιστικό κεφάλαιο για την χώρα, όπως ο Γκάτος, ο Πλωρίτης, ο Χατζιδάκις, ο Ελύτης, ο Σεφέρης…, σημειώνοντας ότι «όσο αποψιλώνεται αυτή η λίστα τόσο αμβλύνεται ο πολιτιστικός ιστός της χώρας».

Εκτός της έντονης συναισθηματικά αναφοράς του στον επιφανή Συριανό, δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στα θύματα των πυρκαγιών της Αττικής, ζητώντας από το κοινό να προσευχηθεί γι’ αυτούς που χάθηκαν άδικα και να τηρήσει ενός λεπτού σιγή.