“Φως Καππαδοκίας”, το οδοιπορικό ντοκιμαντέρ για τους Αγίους Αρσένιο και Παΐσιο, στο θέατρο Απόλλων

Δύο από τις σημαντικότερες μορφές της σύγχρονης ορθοδοξίας

Ειρήνη Χαρδαλή: “Η θρησκευτικότητα των Μικρασιατών ήταν και παραμένει βαθιά ριζωμένη με έντονη την τιμή στους Αγίους και τη Παναγία”
Έντυπη Έκδοση
Διαφήμιση

“Φως Καππαδοκίας”, είναι ο τίτλος του ντοκιμαντέρ που προβλήθηκε τη Δευτέρα το βράδυ στο θέατρο Απόλλων, σε συνεργασία του Συλλόγου Μικρασιατών και της μητρόπολης Σύρου, με τη συμμετοχή της χορωδίας Σχολής Βυζαντινής και Παραδοσιακής Μουσικής “Νεόφυτος Βάμβας”.

Το ντοκιμαντέρ, μια παραγωγή του Ελληνικού Ιδρύματος Ιστορικών Μελετών (ΙΔΙΣΜΕ), σε συνεργασία με το Ιερό Ησυχαστήριου Οσίου Αρσενίου του Καππαδόκου, παρουσίασε ένα συναρπαστικό οδοιπορικό, πάνω στα βήματα των δύο πιο πρόσφατων Αγίων της Ορθόδοξης Εκκλησίας, του Αγίου Αρσενίου του Καππαδόκου και του Αγίου Παϊσίου του Αγιορείτη.

Ταξιδεύοντας από τα Φάρασα της Καππαδοκίας έως το Άγιο Όρος, οι δύο μοναχοί αναβιώνουν τη θεία κληρονομιά τους, αποκαλύπτοντας την αντοχή της πίστης μέσα από προσευχή, δοκιμασίες και θαύματα. Το ντοκιμαντέρ συνδύαζε αρχειακό υλικό, μαρτυρίες πιστών και μοναχών, καθώς και εντυπωσιακές κινηματογραφικές λήψεις από τα Φάρασα (Καππαδοκία) και την Ελλάδα, φέρνοντας στο φως αφηγήσεις και πληροφορίες που παρουσιάζονται για πρώτη φορά.

“Η μικρασιατική μας ταυτότητα είναι συνυφασμένη και άρρηκτα συνδεδεμένη με την θρησκεία μας και την ορθόδοξη πίστη. Η θρησκεία για τους ξεριζωμένους Μικρασιάτες αποτέλεσε στοιχείο συνοχής κι ελπίδας, θεμέλιο της μικρασιατικής τους ταυτότητας. Μαζί με τα ήθη και έθιμα, διατήρησαν και τη θρησκευτική τους παράδοση”, δήλωσε στην “Κοινή Γνώμη”, η πρόεδρος του Συλλόγου Μικρασιατών, Ειρήνη Χαρδαλή.

Να σημειωθεί ότι την προβολή του ντοκιμαντέρ, τίμησαν με την παρουσία τους, ο ηγούμενος της μονής Αρσενίου, π. Συνέσιος, καθώς και σκηνοθέτρια του, Ειρήνη Σαρίογλου.

Η θρησκεία λειτούργησε σαν καταφύγιο και δύναμη ψυχής”

“Η θρησκευτικότητα των Μικρασιατών ήταν και παραμένει βαθιά ριζωμένη με έντονη την τιμή στους Αγίους και τη Παναγία. Ο Άγιος Αρσένιος γεννημένος στα Φάρασα της Καππαδοκίας καθοδήγησε πνευματικά τους Έλληνες κατά τη Μικρασιατική καταστροφή και αναμφισβήτητα αποτελεί μία από τις σημαντικότερες μορφές της σύγχρονης Ορθοδοξίας. Ήταν η ψυχή των Ορθοδόξων Χριστιανών της περιοχής των Φαρασών μιας απομονωμένης γεωγραφικά κωμοπόλης στην άγρια περιοχή των βουνών του Αντίταυρου, αλλά βαθιά θρησκευόμενης κοινότητας”, σημείωσε αρχικά στην εφημερίδα, η κα. Χαρδαλή.

Μιλώντας στη συνέχεια για το θέμα, εστίασε στο 1924 και στην ανταλλαγή του πληθυσμού, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι η θρησκεία για τους ξεριζωμένους Μικρασιάτες, αποτέλεσε στοιχείο συνοχής κι ελπίδας, θεμέλιο της μικρασιατικής τους ταυτότητας.

“Το 1924 κατά την ανταλλαγή των πληθυσμών, ο Άγιος Αρσένιος εγκατέλειψε τα Φάρασα μαζί με το ποίμνιό του. Η θρησκεία για τους ξεριζωμένους Μικρασιάτες, αποτέλεσε στοιχείο συνοχής και ελπίδας, θεμέλιο της μικρασιατικής τους ταυτότητας. Μαζί με τα ήθη και έθιμα, οι Μικρασιάτες διατήρησαν και τη θρησκευτική τους παράδοση. Η θρησκεία λειτούργησε σαν καταφύγιο και δύναμη ψυχής για να αντέξουν τις διώξεις, τις σφαγές και το ξεριζωμό”, επεσήμανε η κα. Χαρδαλή.

Μάλιστα, όπως είπε, ο Σύλλογος Μικρασιατών το 2023 είχε διοργανώσει προσκυνηματικό ταξίδι στην Αγιοτόκο Καππαδοκία και άρα η προβολή του ντοκιμαντέρ “Φως Καππαδοκίας”, αποτελεί ουσιαστικά μία συνέχεια γι’ αυτόν.

“Κάθε φορά στα ταξίδια μας στην καθ’ υμάς Ανατολή, εκκλησιαζόμαστε όπως το 2022 στη Σμύρνη που δεχθήκαμε την ευλογία του Οικουμενικού μας Πατριάρχη, κ.κ.Βαρθολομαίου, στην Ίμβρο του μητροπολίτη Ίμβρου, κ.κ Κύριλλου. Τονίζω λοιπόν ξανά ότι η μικρασιατική μας ταυτότητα είναι συνυφασμένη και άρρηκτα συνδεδεμένη με την θρησκεία μας και την ορθόδοξη πίστη. Μη ξεχνάτε ότι οι πρόσφυγες το 1922, αλλά και κατά την ανταλλαγή των πληθυσμών το 1924 έφεραν στην αγκαλιά τους μαζί με τα παιδιά τους, τις ιερές εικόνες από τις εκκλησίες της πατρίδας. Θέλω επίσης να τονίσω ότι είναι δε, η τέταρτη φορά που ο Σύλλογός μας συνεργάζεται με την Ιερά Μητρόπολη Σύρου. Η πρώτη το επετειακό έτος 2021, με εκδήλωση στο θέατρο Απόλλων, το 2022 αντίστοιχα με την υποδοχή της εικόνας της Παναγίας της Βουρλιώτισσας και πρόσφατα με την υποδοχή της εικόνας της Παναγίας της Ατταλειώτισσας στον Ιερό ναό της Ανάστασης. Με την εκδήλωση αυτή στέλνουμε και ένα σημαντικό μήνυμα προς όλους, ότι η θρησκευτική κληρονομιά των Μικρασιατών παραμένει ζωντανή”, δήλωσε, κλείνοντας.

Έχουμε όμως τιτάνια ευθύνη να προφυλάξουμε την πίστη, την γλώσσα και την ιστορία της Ελλάδας”

Μετά την προβολή του ντοκιμαντέρ, από σκηνής του θεάτρου Απόλλων μίλησε και η Ειρήνη Σαρίογλου, σκηνοθέτρια του “Φως Καππαδοκίας”, μια παραγωγή του Ελληνικού Ιδρύματος Ιστορικών Μελετών (ΙΔΙΣΜΕ), σε συνεργασία με το Ιερό Ησυχαστήριου Οσίου Αρσενίου του Καππαδόκου.

“Αισθάνομαι την ανάγκη να ευχαριστήσω δημόσια τον Σύλλογο Μικρασιατών Σύρου, γι’ αυτή την εξαιρετική επιμέλεια και προσοχή που έδειξε για τη συγκεκριμένη προβολή. Όπως είπε και ο ηγούμενος, π. Συνέσιος, είναι ένα έργο που πραγματοποιήθηκε με αφορμή τα 100 χρόνια από τη βάρβαρη υποχρεωτική ανταλλαγή του πληθυσμού μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας. Το 1924 έρχεται στην Ελλάδα ο Άγιος Αρσένιος και μωρό ο Άγιος Παΐσιος. Το σπουδαίο έργο των δύο αγίων, συνεχίζεται σήμερα και αν θέλετε να το διαπιστώσετε ιδίοις σώμασι, αξίζει, κατά την άποψή μου, να κάνετε μία επίσκεψη στην Χαλκιδική”, σημείωσε.

Στη συνέχεια και απευθυνόμενη στο κοινό, υπογράμμισε χαρακτηριστικά ότι “να συμφωνήσουμε σε ένα θέμα. Δεν επιλέξαμε να γεννηθούμε Έλληνες, δεν επιλέξαμε να έχουμε αυτή τη γλώσσα, αυτή την πίστη, αυτό τον πολιτισμό και την ιστορία. Έλαχε. Έχουμε όμως τιτάνια ευθύνη να προφυλάξουμε την πίστη, να προφυλάξουμε αυτή την σπουδαία γλώσσα, αλλά και την ιστορία. Έχουμε χρέος, μιας που κληρονομήσαμε αυτά τα σπουδαία πράγματα”

100 έτη από την κοίμηση του Αγίου Αρσενίου και τη γέννηση του Αγίου Παϊσίου”

Στη Σύρο και συγκεκριμένα στο χώρο του θεάτρου Απόλλων με αφορμή την προβολή του ντοκιμαντέρ, βρέθηκε ο ηγούμενος της μονής Αρσενίου, π. Συνέσιος, ο οποίος στον σύντομο χαιρετισμό του επεσήμανε, μεταξύ άλλων, ότι “τιμούμε την επέτειο των 100 ετών από την ανταλλαγή των πληθυσμών, την κοίμηση του Αγίου Αρσενίου και τη γέννηση του Αγίου Παϊσίου”, μιλώντας στη συνέχεια για τη μακρόχρονη και σκληρή δοκιμασία υγείας στο τέλος της ζωής του, την οποία ο ίδιος αντιμετώπισε ως ένα ιδιότυπο "μαρτύριο" και ευλογία. 

“Στα τελευταία χρόνια της ζωής του, υπέφερε από σοβαρά προβλήματα υγείας, συμπεριλαμβανομένου του καρκίνου. Ο Άγιος Παΐσιος ζήτησε από το Θεό και τον εαυτό του να περάσει αυτή τη σκληρή δοκιμασία, γιατί ήθελε να συμπάσχει στην κυριολεξία με τους καρκινοπαθείς, ήθελε να τους συμπονέσει, ήθελε η πνευματική του βοήθεια προς αυτούς να μην είναι εκ του ασφαλούς, αλλά μέσα από το δικό του πόνο”, κατέληξε χαρακτηριστικά.