“Η Πόλη του Ερμή”, αφιερωμένη στα 200 χρόνια από την ονοματοδοσία της Ερμούπολης, είναι ο τίτλος της ομαδικής έκθεσης φωτογραφίας των μελών της Λέσχης Φωτογραφίας - Κινηματογράφου Σύρου που λαμβάνει χώρα έως και την Δευτέρα 25 Μαΐου, στην αίθουσα τέχνης Γ&Ε Βάτη, στην πλατεία Μιαούλη.
Η έκθεση, τα εγκαίνια της οποίας πραγματοποιήθηκαν το Σάββατο το βράδυ, παρουσία της αντιδημάρχου Πολιτισμού του Δήμου Σύρου - Ερμούπολης, περιλαμβάνει ντοκουμέντα από τον ιστορικό και πολιτιστικό πλούτο του νησιού, έτσι όπως κατεγράφησαν από την πολύμηνη φωτογραφική δουλειά των μελών της Λέσχης.
Για την πολύ σημαντική αυτή αποτύπωση ιστορικών μνημείων, αλλά και σημείων αναφοράς για το νησί, μίλησαν στην “Κοινή Γνώμη”, τόσο ο πρόεδρος, όσο και ο αντιπρόεδρος της Λέσχης, Θάνος Αρβανίτης και Γιάννης Τομαής, αντίστοιχα.
Αναφορά στην έκθεση, μέσω της εφημερίδας, έκανε και η Θωμαή Μενδρινού, τονίζοντας, μεταξύ άλλων, ότι “μέσα από τη φωτογραφία αναδεικνύεται η μνήμη, η αρχιτεκτονική και η ταυτότητα του τόπου μας”.
“Αποτυπώνουμε όλα τα σημαντικά γεγονότα της Ερμούπολης”
“Για εμάς η πόλη του Ερμή, είναι μια πόλη που γεννήθηκε πριν από 200 χρόνια από ανθρώπους που ήρθαν από άλλες περιοχές, στην πλειοψηφία τους πρόσφυγες, αλλά το κυριότερο είναι ότι είναι μία πόλη που δημιουργήθηκε μέσα σε ένα σύντομο χρονικό διάστημα”, δήλωσε αρχικά στην εφημερίδα ο κ. Τομαής αναφερόμενος στη θεματολογία τόσο της έκθεσης, όσο και για τη σημαντικότητα της.
“Η Ερμούπολη δημιουργήθηκε μέσα από το εμπορικό δαιμόνιο που είχαν τότε οι κάτοικοί της, με αποτέλεσμα τουλάχιστον για 40 με 50 χρόνια και συγκεκριμένα από το 1822 έως και το 1880, να είναι ο σημαντικός οικονομικός πνεύμονας του νεοελληνικού κράτους. Δεν μπορούμε να παραβλέψουμε την πολύ σημαντική της πολιτιστική προσφορά και πρέπει να πω ότι αποτελεί ένα μοναδικό παράδειγμα, όχι μόνο στον ελλαδικό χώρο”, υπογράμμισε χαρακτηριστικά.
Συνεχίζοντας τη ξενάγησή του, ο κ. Τομαής επεσήμανε ότι η έκθεση είναι στημένη με τέτοιο τρόπο ώστε να παρουσιάζει με μία χρονική συνέχεια τα σημαντικότερα γεγονότα της πόλης, αρχίζοντας από τον ναό της Μεταμορφώσεως και τη δημιουργία του, ένα αφιέρωμα στη σωτηρία των οικιστών της πόλης και που στο χώρο του το 1826 έδωσαν το όνομα της Ερμούπολης.
“Αποτυπώνουμε όλα τα σημαντικά γεγονότα της Ερμούπολης, που δείχνουν την ονοματοδοσία, την ανάπτυξη του λιμανιού, τα νεοκλασικά κτήρια που κατασκεύασαν κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα, ιδιαίτερο βάρος δίνουμε στο πρώτο νοσοκομείο “Ελπίς”, το μνημείο του αφανή αγωνιστή που είναι από τα πρώτα στην Ευρώπη, το θέατρο Απόλλων, την πλατεία Μιαούλη, το δημαρχείο, την πρώτη καθολική εκκλησία της Ερμούπολης, το κοιμητήριο του Αγίου Γεωργίου με τα απίστευτα ταφικά μνημεία, ίσως το πλουσιότερο πολιτιστικό στοιχείο του νησιού. Βέβαια τα εργοστάσια της Ερμούπολης, με την σημαντική εμπορική και βιομηχανική ανάπτυξη που παρουσίασαν”, δήλωσε ο κ. Τομαής.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Λέσχης Φωτογραφίας, Θάνος Αρβανίτης τόνισε ότι “ουσιαστικά εμείς αρχίσαμε τη φωτογράφιση για τη συγκεκριμένη έκθεση πριν από εννέα μήνες και συμμετέχουν 15 φωτογράφοι. Είναι ένα τεράστιο project για εμάς, καθώς προσπαθήσαμε να καλύψουμε όλη τη θεματολογία, αλλά πιστεύουμε ότι δεν το έχουμε καταφέρει αυτό, καθώς το υλικό που μας δίνει η ιστορία της Ερμούπολης, είναι τεράστιο. Σίγουρα θα χρειαζόμασταν δύο αίθουσες για να εκθέσουμε τις φωτογραφίες, ώστε να μπορέσουμε να πούμε ότι φθάσαμε σε ένα ικανοποιητικό σημείο. Το υλικό που συγκεντρώσαμε ήταν πάνω από 1.200 φωτογραφίες και καταφέραμε να φέρουμε στην έκθεση 150 με 160 φωτογραφίες, ως ένα ενδεικτικό στοιχείο της συμμετοχής και των 15 φωτογράφων”.
Σύμφωνα με τα όσα είπε, οι ενότητες που για εκείνους ξεχωρίζουν είναι τα ταφικά μνημεία, η πλατεία Μιαούλη, αλλά και τα κτήρια που την περιβάλλουν.
“Αποφασίσαμε να εκθέσουμε τις συγκεκριμένες φωτογραφίες, ως ένα αφιέρωμα στα 200 χρόνια της Ερμούπολης, καθώς γνωρίζουμε ότι ο κόσμος, όχι μόνο οι επισκέπτες, αλλά και πολλοί Συριανοί, γνωρίζουν λίγα πράγματα για την ιστορία της πόλης, για τα κτήρια της, αλλά και για τις ιστορικές στιγμές που διαδραματίστηκαν στο νησί. Οπότε σκεφθήκαμε ότι είναι μία πολύ καλή ευκαιρία στο πλαίσιο του επετειακού εορτασμού, να δώσουμε μέσω της εικόνας τις ιστορικές αυτές πληροφορίες. Να δουν πράγματα που ίσως δεν έχουν δει”, υπογράμμισε.
Κλείνοντας και απαντώντας σε σχετικό ερώτημα, ο κ. Αρβανίτης δήλωσε ότι η “φωτογραφία μπορεί να λειτουργήσει ως ένας τρόπος μνήμης, αλλά και διατήρησης της πολιτιστικής ταυτότητας της Σύρου. Αρκετά μέλη της Λέσχης, αλλά και αρκετοί φωτογράφοι εκτός αυτής, τονίζουν ότι είναι πολύ σημαντικό να κρατάμε ένα αρχείο, ώστε να έχουμε τη δυνατότητα να βλέπουμε πως ήταν πράγματα και πως αλλάζουν στο πέρασμα των χρόνων. Αρκετές ενότητες τις έχουμε πλαισιώσει με παλαιότερο υλικό, με αποτέλεσμα, όχι μόνο να ξυπνούν οι μνήμες, αλλά ο θεατής να μπορεί να δει το πριν και το σήμερα, αλλά και πως μπορούμε να τα διαχειριστούμε στο μέλλον”.
“Φωτογραφική αποτύπωση των κρυμμένων θησαυρών της Ερμούπολης”
“Με ιδιαίτερη χαρά συνεργαστήκαμε με την Λέσχη Φωτογραφίας - Κινηματογράφου Σύρου στο πλαίσιο του επετειακού προγράμματος για τον εορτασμό της πόλης μας. Μια έκθεση που αναδεικνύει τον ιστορικό και πολιτιστικό πλούτο της Σύρου με έργα που φωτίζουν ταφικά μνημεία, ιστορικά κτήρια και σημαντικά σημεία της πόλης μας. Ξεχωριστή θέση κατέχει το πρώτο νοσοκομείο της Σύρου, στο Casino, ένας χώρος με σπουδαία ιστορία που παραμένει κρυμμένος θησαυρός της Ερμούπολης. Μέσα από τη φωτογραφία αναδεικνύεται η μνήμη, η αρχιτεκτονική και η ταυτότητα του τόπου μας”, δήλωσε, με αφορμή την έκθεση, η αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Θωμαή Μενδρινού.
