Επιστολές

ΑΝΘΕΛΛΗΝΕΣ

Είμαστε ομοιογενής λαός. Μιλάμε την ίδια ζωντανή, διαρκώς εξελισσόμενη, γλώσσα. Κάθε τι ζωντανό διαρκώς εξελίσσεται. Αν μένει αμετάβλητο, σημαίνει ότι είναι νεκρό, μούμια – σαν τα Λατινικά, γλώσσα μητρική, μαζί με την Ελληνική, για πλείστες σύγχρονες ακμάζουσες γλώσσες, πάντως νεκρή. Έχομε οι...

ΠΟΥ ΣΤΡΑΒΩΣΕ;

  • Τετάρτη, 13 Φεβρουαρίου, 2019 - 06:11
  • 0 Σχόλια

Κάποτε οι άνθρωποι άρχισαν να οργανώνονται σε κοινωνίες. Στροφή από την καρποσυλλογή στην καρποπαραγωγή. Με την παραγωγή δημιούργησαν "αποθήκες" με αγαθά που αυτοαναπαράγονταν, έτσι που αντιμετώπισαν τις συνηθισμένες ένδειες από τυχαία φαινόμενα, αναβροχές, χιονοθύελλες κλπ. Καλλιεργήσιμη γη και...

ΧΑΣΑΜΕ Ή ΚΕΡΔΙΣΑΜΕ;

Έχομε συνηθίσει κάθε αγώνας να σημαίνει νίκη ή ήττα. Κι όμως δεν είναι έτσι και πρέπει να το χωνέψουμε καλά. Ο αγώνας για την επιβίωση υπάρχει πάντοτε. Φανταστείτε να είστε η ψυχούλα μιας σταγόνας νερού. Και προσεύχεστε για το περιβάλλον που θα θέλατε να ζείτε. Τι θα διαλέγατε; Ένα "εχθρικό",...

ΠΡΟΘΕΣΜΙΕΣ

Γεννιόμαστε με προθεσμία. Αμέσως μετά τη γέννησή μας, έως μετά από μερικές δεκάδες χρόνια ένα είναι βέβαιο: θα πεθάνουμε. Ό,τι είναι να κάνουμε θα πρέπει να το πραγματοποιήσουμε μέσα σ΄ αυτό το περιθώριο. Το τι "είναι να κάνουμε" υπαγορεύεται από παράγοντες έξω από εμάς σε συνδυασμό με την...

ΕΓΚΛΗΜΑ ΚΑΙ ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΕΣ

«Στα Τρίκαλα στα δυο στενά σκοτώσανε το Σακαφλιά», τραγουδά ο Τσιτσάνης. Ηθική είναι η βούληση της κοινωνίας. Αρκετά ασαφής. Σαφέστερο, συνήθως γραπτό, είναι το Δίκαιο, η βούληση των αρχόντων. Υπάρχει όμως τρόπος να εκφρασθεί η ασαφής ηθική; Η λαϊκή τέχνη. Θρηνεί το θύμα· καταδικάζει τη...

ΜΑΘΑΙΝΩ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΟΥ

"Μπορείτε να παλέψετε για να τους μοιάσετε, μα μη ζητάτε να κάνετε αυτά να σας μοιάσουν", γράφει ο Χαλίλ Τζιμπράν για τα παιδιά. Μου φάνηκε παράδοξο, αλλά το πήρα λίγο σοβαρά. Προχώρησα μάλιστα και άρχισα να μαθαίνω από τα παιδιά μου. Ε, αυτό κι αν είναι παράδοξο! Είναι δυνατό τα παιδιά να...

ΥΠΟ- Ή ΥΠΕΡ-ΓΕΝΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ

Γεννιόμαστε, ωριμάζομε, πεθαίνομε. Τα παιδιά στις πρωτόγονες κοινωνίες είναι πολλά, οι ενήλικες λιγότεροι, οι γέροι ελάχιστοι. Στη δημογραφία μιας αναπτυγμένης χώρας, θα δούμε, αντίθετα, λίγα παιδιά, περισσότερους ενήλικες και πολλούς γέρους που γερνώντας λιγοστεύουν, αλλά φθάνοντας σε πολύ...

Ευχαριστήρια επιστολή προς τον Μαρτίνο από το "Δικαίωμα"

Προς κον Μαρτίνο

Αξιότιμοι κύριοι

Εκ μέρους του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου μας, σας εκφράζουμε τα θερμά μας ευχαριστήρια για την προσφορά σας στη πραγματοποίηση της ετήσιας συνεστίασης για την Παγκόσμια Ημέρα Αναπηρίας την οποία προσφέρατε στα μέλη του συλλόγου μας. Τα...

ΠΟΙΟΣ ΜΕΣΣΙΑΣ;

Μεσσίας είναι ο Σωτήρας που περιμένουν οι Εβραίοι να τους σώσει. Εμείς θεωρήσαμε Μεσσία τον Ιησού, που μας έσωσε από το προπατορικό αμάρτημα. Πίστη μας. Η Ελληνική παράδοση όμως σωτήρα δεν περιμένει κάποιο πρόσωπο, αλλά το δήμο, όλο το λαό. Το ανοργάνωτο πλήθος χειραγωγείται εύκολα από μια...

ΝΟΜΟΣ

Παιδάκι, κρατώντας το χέρι του μπαμπά, περπατούσα στο δρόμο. Όποτε διασταυρωνόμαστε με γνωστούς, ο πατέρας μου έβγαζε το καπέλο του, ρεπούμπλικα το χειμώνα, ψαθάκι το καλοκαίρι. Ο άλλος ανταπέδιδε παρόμοια το χαιρετισμό, αν ήταν εργάτης ή χωρικός με τραγιάσκα, αν ήταν ναυτικός με κασκέτο. Τα...

Πολιτική λύση σχετικά με την υπόθεση της ανάρτησης δασικών χαρτών

Αξιότιμες κυρίες/Αξιότιμοι κύριοι,

Μετά την πρόσφατη ανάρτηση των Δασικών χαρτών προέκυψε μείζον ιδιοκτησιακό πρόβλημα. Αμφισβητείται η κυριότητα πατρογονικών ιδιοκτησιών και απαιτείται πολύχρονη δικαστική και δαπανηρή διαδικασία για να αποδειχθεί το αυτονόητο. Θα πρέπει ο νησιώτης να...

ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΣΥΝΤΕΧΝΙΕΣ

Καθένας λογικό είναι να αγωνίζεται για τα συμφέροντά του. Σ΄ αυτό τον αγώνα του, αναμενόμενο είναι να προσβάλλει τα συμφέροντα άλλων, αλλά και να απειλείται από άλλους αντίστοιχα. Η ισχύς εν τη ενώσει. Πολλοί με κοινά συμφέροντα παρακάμπτουν μικροδιαφορές μεταξύ τους και ενωμένοι αντιμετωπίζουν...

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΤΕΛΟΣ

Στον καφενέ, καρσί στο σεράι, έπαιζαν τάβλι ο Διάβολος με τον Καραγκιόζη. Όποιος νικήσει παίρνει τον άλλο δούλο. Έπαιζε ο Διάβολος κι ό,τι ζαριά ήθελε έφερνε. Έπαιζε κι ο Καραγκιόζης κι αν η ζαριά δεν του άρεσε προλάβαινε να τη χαλάσει και ξανάπαιζε. Στα 100 παιχνίδια, ήταν ισόπαλοι....

ΕΞΟΥΣΙΕΣ

Εξουσία είναι η δυνατότητα να επιβάλλει κάποιος (ή ένα κράτος), τη θέλησή του σε άλλους με βάση νόμο, παράδοση κλπ. Στις σύγχρονες κοινωνίες του αναπτυγμένου κόσμου, όπως και στην αρχαία Ελλάδα, τέτοια εξουσία αρμόζει μόνο στο Δήμο. Δήμος είναι πολιτικό σώμα που συγκροτείται με κανόνες. Αυτοί...

ΗΘΙΚΗ. ΘΕΙΑ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ

Έχω ξαναγράψει για την ηθική στην Κοινή Γνώμη, αλλά το θέμα ποτέ δεν εξαντλείται. Ετυμολογικά η ηθική παράγεται από το ήθος ή έθος, δηλαδή από τις συνήθειες. Στην ουσία, νοιώθομε την ηθική σα μια βούληση, σαν το «θέλω» μιας υπερανθρώπινης οντότητας. Και «τι θα πει θέλω;», ρώτησα ένα νήπιο κάποτε...

ΣΥΝ ΚΑΙ ΠΛΗΝ

Παρακολούθησα προ καιρού διάλεξη της Μαρίας Ευθυμίου με τα θετικά στοιχεία του Ελληνισμού εδώ και 4000 χρόνια. Έξοχη τονωτική ένεση. Αρκετά από όσα είπε τα έχω επισημάνει, μερικές φορές εμβαθύνοντας λίγο περισσότερο, ενώ έφερε σωρεία πληροφοριών που πλήρως αγνοούσα. Η ομιλήτρια υπαινίχθηκε,...

16 Οκτωβρίου: Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής

Ζούμε στην εποχή που όλα γύρω μας είναι σε αφθονία και κάθε στιγμή μπορούμε να έχουμε πρόσβαση σε κάθε “άχρηστο” προϊόν, αδιαφορώντας για τις μελλοντικές επιπτώσεις του στο σώμα μας.

Ζούμε σε μια εποχή που πολιορκούμαστε από κάθε λογής τρόφιμα. Ο...

ΓΡΑΦΗ ΚΑΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

Φυσικός τρόπος λογικής επικοινωνίας των ανθρώπων είναι η ομιλία. Άλλοι τρόποι, π.χ. παντομίμα, είναι δευτερεύοντες. Με την ομιλία μετατρέπεται ο νοητός Λόγος σε ακουστά σήματα. Στο Λόγο, οι έννοιες συμβολίζονται με λέξεις (χωρίς αυστηρή αντιστοίχηση), ενώ τα νοήματα με προτάσεις.

Η γραφή...

ΣΩΦΡΟΝΙΣΜΟΣ

Ένας μεσήλικας άκουσε θόρυβο στο σπίτι του. Είδε να λείπει το στερεοφωνικό του. Βγήκε στο μπαλκόνι και αντίκρισε το ληστή, ένα νεαρό, να ακροβατεί στη μεσοτοιχία με το στερεοφωνικό στα χέρια του. Ο νεαρός εισβολέας σαν είδε τον ιδιοκτήτη έπεσε στο κενό, ευτυχώς από μικρό ύψος. Ο ιδιοκτήτης...

ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ

Στη δεκαετία του ΄60 ο τότε υπουργός Α.Πρωτοπαπαδάκης, μαζί με έναν Ολλανδό υπουργό δέχθηκαν μια άβολη ερώτηση από ένα δημοσιογράφο. "Το κακό στη δημοκρατία είναι οι κακοί δημοσιογράφοι" ή κάπως έτσι, ήταν το σχόλιο του υπουργού μας. "Ένα αστείο είπα", δικαιολογήθηκε ο δικός μας όταν η φράση του...

Σελίδες