Ο Παραολυμπιονίκης Μάκης Καλαράς παρέθεσε δημόσια την εμπειρία του για την προσβασιμότητα ατόμων με αναπηρικό αμαξίδιο στην Ερμούπολη

Αδύνατη η μετακίνηση στην “καρδιά” της πόλης

Την ανάγκη μετουσίωσης της ευαισθησίας των αρμόδιων Αρχών όσο το δυνατόν αμεσότερα σε πράξη, με στόχο την ανάπτυξη της δυνατότητας μετακίνησης των ατόμων που χρησιμοποιούν αναπηρικά αμαξίδια και στην “καρδιά” της Ερμούπολης, επεσήμανε ο Παραολυμπιονίκης Μάκης Καλαράς με αφορμή την επίσκεψή του στο νησί, στο πλαίσιο της συμμετοχής του στην αθλητική διοργάνωση “Syros Run 2017”.

Ο σπουδαίος αθλητής μεταφέροντας την εμπειρία του από την ολιγοήμερη παραμονή και μετακίνησή του στην Ερμούπολη, έθεσε επί τάπητος σημαντικές διαπιστώσεις, κατά τη διάρκεια του σύντομου χαιρετισμού του στην ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στο Επιμελητήριο Κυκλάδων με θέμα “Αθλητική Διατροφή και Υπερτροφές: Ενέργεια και Αποκατάσταση”, προσκαλώντας κάθε πολίτη και αρμόδια πλευρά να μεριμνήσουν για το δικαίωμα της ομαλής και ισότιμης πρόσβασης των ατόμων με αναπηρικό αμαξίδιο - εν προκειμένω - στην ιστορική Ερμούπολη.

Με φόντο τις πολύτιμες αναφορές του ίδιου δημοσίως, κλήθηκε η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης να γνωστοποιήσει πιθανές ενέργειες που έχουν γίνει ή μπορούν να προωθηθούν, με σκοπό την κατεύθυνση της απρόσκοπτης(;) εξυπηρέτησης των συμπολιτών μας.

Αξίζει να υπενθυμιστεί πως, σχετικές παρεμβάσεις έχει πραγματοποιήσει και ο Συριανός, Νίκος Ρούσσος, που συνόδευσε τον Παραολυμπιονίκη στις μετακινήσεις του στη Σύρο.

 

Ομαλή μετακίνηση σε παραλία. Προβλήματα στο εσωτερικό της πόλης

Ειδικότερα, ο Μάκης Καλαράς διεκδικώντας σταθερά τη δυνατότητα διαμόρφωσης των πόλεων και των διάφορων περιοχών στη χώρα, ως τόπων προσβάσιμων κι επισκέψιμων για τους συμπολίτες μας με αναπηρικό αμαξίδιο, αναφέρθηκε λακωνικά στην εικόνα που σχημάτισε από την υφιστάμενη λειτουργία της πόλης. “Εξερχόμενος από το πλοίο είδα ότι υπάρχει δυνατότητα προσβασιμότητας στο παραλιακό τμήμα και σκέφτηκα ότι θα είναι εύκολη η μετακίνηση” σχολίασε χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας στη συνέχεια πως, η ίδια διαπίστωση δεν ισχύει για την “καρδιά” της πόλης. “Ένα τετράγωνο πίσω, διαπίστωσα πως δεν μπορούσα να φθάσω ούτε ως το Ταχυδρομείο, δεν μπορούσα να μεταβώ στην αγορά και δεν μπορούσα να διασχίσω τους εμπορικούς δρόμους της Ερμούπολης” πρόσθεσε ο Παραολυμπιονίκης, τονίζοντας επιπλέον πως, του γνωστοποιήθηκε ότι μόνον δύο παραλίες είναι προσβάσιμες για ανθρώπους με κινητικά προβλήματα.

Προβαίνοντας στην αυτονόητη αναφορά πως, “Κι εμείς βγαίνουμε έξω. Κι εμείς θέλουμε να επισκεφθούμε κάποιο μαγαζί να φάμε, να κάνουμε βόλτα στην παραλία” ο Μάκης Καλαράς μίλησε επιπρόσθετα για την κατηγορία των ατόμων με αναπηρικά αμαξίδια που αποτελούν ένα σημαντικό μέρος της τουριστικής πίτας σε παγκόσμιο επίπεδο, το οποίο συνηθίζει να επισκέπτεται αρκετές πόλεις και περιοχές. Πέραν της κοινωνικής παραμέτρου, ο ίδιος επεσήμανε και το οικονομικό όφελος που μπορεί να αποκομίσει ο κάθε τόπος που δύναται να υποδεχθεί τη συγκεκριμένη κατηγορία ΑΜΕΑ. “Δείτε το κι επιχειρηματικά, οικονομικά, αν δεν το βλέπετε κοινωνικά” σχολίασε ο ίδιος, παρατηρώντας πως στην Ερμούπολη, “Και οι επιχειρηματίες πρέπει να κάνουν προσβάσιμες τις επιχειρήσεις τους ώστε να κερδίσουν τουρίστες όπως είμαι εγώ, δηλαδή άτομα με αναπηρία που συνήθως συνοδευόμαστε από κάποιον φίλο, από την οικογένειά μας”. Ολοκληρώνοντας την αναφορά του, εξήγησε δε, πως, ένα μικρό ποσοστό αυτής της ομάδας των ανθρώπων, θα μπορούσε εύλογα να αυξηθεί, υπό την προϋπόθεση ότι αρκετές πόλεις και περιοχές μπορούν να καταστούν προσβάσιμες.

 

Εμπόδια και δυσκολίες στη νεοκλασική πόλη

Αναφορικά με το θέμα, από τεχνικής απόψεως κλήθηκε να μιλήσει στην εφημερίδα ο αναπληρωτής προϊστάμενος της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, Δαυίδ Διακοδημητρίου, υπογραμμίζοντας αρχικά πως, “Η προσβασιμότητα για τους συμπολίτες μας με αναπηρικό αμαξίδιο, συνήθως προσδιορίζεται σε δρόμους με μεγάλη επισκεψιμότητα, στους οποίους οι ίδιοι δεν έχουν δυνατότητα μετακίνησης, όπως στην Ερμούπολη η οδός Σταματίου Πρωίου ή και το τμήμα προς το θέατρο, όπου όμως εκεί δεν επιτρέπουν πολλά... τα πεζοδρόμια και ο δρόμος”.

Ειδικότερα, ο κ. Διακοδημητρίου εξήγησε πως σε ό,τι αφορά στη νεοκλασική πόλη της Σύρου, η υφιστάμενη κατάσταση και η οικιστική ανάπτυξή της, επιτρέπουν παρεμβάσεις μελετημένες σε ορισμένα σημεία.

Συγκεκριμένα, σχετικά με την οδό Ελ. Βενιζέλου (πρώην οδό Ερμού), γνωστοποίησε πως, “Υπήρχε μία μελέτη προσβασιμότητας για την οδό Ελ. Βενιζέλου παλαιότερα, η οποία δεν προχώρησε γιατί προέκυπταν κάποια θέματα με τις υποδομές, τα καταστήματα κλπ”. Όπως εξήγησε, σε αρκετά παλαιά κτίρια και στα υφιστάμενα πεζοδρόμια οι είσοδοί τους και οι προτεινόμενες θέσεις ραμπών θα συνέπιπταν κι όπως ανέφερε, “θα γινόταν ίσως χειρότερη η κατάσταση και θα προέκυπτε θέμα επικινδυνότητας ή και προβλημάτων σε επιχειρήσεις και πάνω απ΄ όλα δεν θα μετακινούνταν με ασφάλεια οι πολίτες με τα αμαξίδια”.

Σημείωσε μάλιστα πως, “Μόνον σε μερικές γωνίες θα μπορούσε να γίνει μία υποβίβαση των πεζοδρομίων” ωστόσο στη μελέτη αυτή δεν ήταν εύκολη η χάραξη των ραμπών”. Θέλησε να εξηγήσει δε, πως, η ταπείνωση σημείων σε πεζοδρόμια προϋποθέτει και την ύπαρξη του απαιτούμενου πλάτους αυτών.

“Μετά παρεμβάλλονται κάποιες μικρές οδοί (πχ. Κοτσοβίλη. Τιμ. Αμπελά κλπ) και στις κάθετες οδούς δεν υπάρχουν πεζοδρόμια με αποτέλεσμα η ράμπα να βγαίνει πολλές φορές έως και την πόρτα κάποιων καταστημάτων” συμπλήρωσε, αναφέροντας ενδεικτικά ορισμένα σημεία που σήμερα δεν επιτρέπουν παρεμβάσεις.

Εκτός της κεντρικής οδού της πόλης όμως, ο κ. Διακοδημητρίου επέκτεινε την αναφορά του και στην οδό Σταματίου Πρωίου. “Εναλλακτικά, έχουν τοποθετηθεί ορισμένες μεταλλικές ράμπες ΑΜΕΑ σε κάποια σημεία για να μπορεί να ανεβαίνει κάποιος στο πεζοδρόμιο και μετά να μπορεί να μετακινηθεί σε ορισμένα κεντρικά σημεία” δήλωσε, εξηγώντας όμως, πως σε αρκετά σημεία της εν λόγω οδού, το πλάτος των πεζοδρομίων επ΄ ουδενί δεν επιτρέπει τη διαμόρφωση ραμπών ΑΜΕΑ. “Στην οδό Σταματίου Πρωίου μετά τον Ι.Ν. Κοιμήσεως υπάρχουν κάποιες ράμπες που είναι πάνω σε στενό πεζοδρόμιο και γίνεται χειρότερη η κατάσταση” πρόσθεσε χαρακτηριστικά, προβαίνοντας στη συνέχεια σε μία συνολικότερη αναφορά για το κέντρο της Ερμούπολης, δίνοντας έμφαση και στον πεζόδρομο.

“H πόλη είναι παλαιά νεοκλασική. Ακόμη και σε πολλά δημόσια ή ιδιωτικά κτίρια, άνθρωποι που μετακινούνται με αναπηρικό αμαξίδιο δεν έχουν πρόσβαση” συμπλήρωσε ο ίδιος, λέγοντας παράλληλα πως, “Πιστεύω ότι στο κέντρο θα μπορούσε να γίνει κάτι ή έστω να υπάρξει μία καλύτερη εξυπηρέτηση με αυτές τις μεταλλικές ράμπες και κάποια στιγμή στο μέλλον αν μπορέσει να γίνει μία συνολική ανάπλαση του πεζόδρομου, ώστε να υπάρχει δυνατότητα επικοινωνίας και να μην χρειάζεται κάποιος συμπολίτης μας να ανεβοκατεβαίνει”.

Αναφορικά με το σοβαρό θέμα της προσβασιμότητας ΑΜΕΑ στην Ερμούπολη, ο ίδιος θέλησε να καταστήσει σαφές, πως, επί της ουσίας η πόλη χρειάζεται μία συνολική μελέτη που θα υποδεικνύει πώς η μετακίνηση των ΑΜΕΑ, των οχημάτων, των δικύκλων, των μέσων μεταφοράς γενικά και των πεζών αλλά και η διαδικασία της τροφοδοσίας μπορούν να συνυπάρξουν. “Κατά τη γνώμη μου τίθενται πολλά θέματα στο προσκήνιο όπως για παράδειγμα η ανάγκη διαπλάτυνσης των πεζοδρομίων προκειμένου να δημιουργηθούν σωστές ράμπες για τα ΑΜΕΑ, αλλά κι αυτό θα προϋπέθετε άλλα. Ενδεχομένως να μην σταθμεύουν οχήματα. Εκ των πραγμάτων σε κάποια σημεία θα άλλαζαν τα δεδομένα” σχολίασε, κλείνοντας την ενημέρωσή του σε τεχνικό επίπεδο.

 

Φρ. Βακόνδιος: Απαιτείται συνολική εξέταση

Ως νέος πολιτικός προϊστάμενος στην Τεχνική Υπηρεσία, κλήθηκε να καταστήσει σαφή την πρόθεση της Δημοτικής Αρχής ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος, Φραγκίσκος Βακόνδιος, τονίζοντας πως, “στην Υπηρεσία έχει συζητηθεί το θέμα”. Ωστόσο, όπως επεσήμανε, για κάθε απόφαση ή ενέργεια, “απαιτείται μελέτη για ό,τι κι αν γίνει ακόμη και για τη διαμόρφωση των πεζοδρομίων, ώστε μετά να εξετάσουμε το θέμα του κόστους και της χρηματοδότησης των όποιων παρεμβάσεων”.

Συμπληρώνοντας μάλιστα πως, “Ακόμη δεν έχουμε κάτι συγκεκριμένο και οριστικό” αλλά τονίζοντας πως, η κατάσταση προσβασιμότητας ίσως να μπορούσε να αμβλυνθεί “κυρίως στις οδούς Σταματίου Πρωίου, στον πεζόδρομο και στην οδό Ελ. Βενιζέλου” κατέληξε στις δηλώσεις του, υπογραμμίζοντας πως, “Η προσβασιμότητα για όλους είναι ένα σοβαρό θέμα που πρέπει να εξετάσουμε συνολικά”.