Καταξιωμένοι επιστήμονες υπογράμμισαν τη γεωλογική σημασία της Σύρου στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για την ανάδειξη της Απάνω Μεριάς

«Θησαυρός» που γοητεύει ερευνητές και φυσιολάτρες

Οι προοπτικές ανάπτυξης εναλλακτικών μορφών τουρισμού, η ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και όλα τα οφέλη που θα προκύψουν από τη μελλοντική δημιουργία Γεωπάρκου στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων, υπογραμμίστηκαν κατά τη διάρκεια της επιστημονικής ημερίδας με επίκεντρο τον γεωλογικό θησαυρό της Σύρου.

Η ημερίδα διεξήχθη το περασμένο Σάββατο στην Πινακοθήκη Κυκλάδων, στο πλαίσιο των ετήσιων εκδηλώσεων της ΚοινΣΕπ «Απάνω Μεριά Σύρος» με στόχο την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση των πολιτών στο θέμα της γεωλογικής σημασίας της Σύρου και της ίδρυσης του Γεωπάρκου.

«Έργο που θα καταστήσει τη Σύρο σημείο αναφοράς παγκοσμίως»

Στον χαιρετισμό του, ο Δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης Γιώργος Μαραγκός σημείωσε πως, το δημοτικό συμβούλιο «αγκάλιασε» από την πρώτη στιγμή αυτή την πρωτοβουλία με την κατανοώντας τις δυνατότητες που προσφέρει το έργο για την προβολή, προώθηση και προαγωγή του γεωλογικού τουρισμού, την τόνωση της επισκεψιμότητας, την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και την προσέλκυση της επιστημονικής και ερευνητικής κοινότητας.

«Άρα, η προστιθέμενη αξία αυτού του έργου είναι πολύ σημαντική, κάτι που αποδεικνύεται από τη συμμετοχή φορέων με κύριος όπως το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου», ανέφερε χαρακτηριστικά. Ωστόσο, δεν παρέλειψε να συγχαρεί, μεταξύ άλλων, τον Ανδρέα Γιαλόγλου για την ενεργή και ουσιαστική συμμετοχή του στο εν λόγω εγχείρημα. Καταλήγοντας, κάλεσε την τοπική κοινότητα να υποστηρίξει αυτό το έργο, που θα καταστήσει τη Σύρο σημείο αναφοράς παγκοσμίως, αναφορικά με την έρευνα, την ανάδειξη και προβολή της γεωλογικής ομορφιάς του νησιού, της χώρας μας και του πλανήτη.

«Η Απάνω Μεριά θα αποκτήσει τη θέση που της αρμόζει»

Στη θεματική των φετινών εκδηλώσεων από τις οποίες θα ήταν αδύνατο να απουσιάζουν οι αναφορές στη χλωρίδα, την πανίδα, τα αρχαιολογικά ευρήματα το ανθρωπογενές περιβάλλον και σε όλες τις ορατές και αόρατες διαστάσεις που συνθέτουν το μοναδικό τοπίο της Απάνω Μεριάς, αναφέρθηκε ο Γεωλόγος και προϊστάμενος της Μονάδας Παρακολούθησης έργων του Επιχειρησιακού Προγράμματος της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, Ανδρέας Γιαλόγλου.

Όλα αυτά τα στοιχεία, δοσμένα μέσα από τα έργα των καλλιτεχνών που εκτίθενται στην Πινακοθήκη, επιχειρούν να προσεγγίσουν το Πνεύμα της Απάνω Μεριάς, ενός τόπου που έχει αποτελέσει κατά καιρούς αντικείμενο μελέτης για πολλές ομάδες επιστημόνων που επισκέπτονται το νησί και εκπονούν ερευνητικές εργασίες. Ως εκ τούτου, υποστήριξε πως «έχει έρθει η ώρα να αποδώσουμε σε αυτό το μοναδικό γεωλογικό μνημείο τη θέση που του αρμόζει σε σχέση με το ρόλο που διαδραματίζει για την παγκόσμια επιστημονική αναζήτηση».

Υπενθυμίζεται, ότι τον Δεκέμβριο του 2016, η ομάδα των ανθρώπων που εδώ και χρόνια επιδεικνύει μια ιδιαίτερη ευαισθησία στο θέμα της διαφύλαξης του θησαυρού της Απάνω Μεριάς, αποφάσισε να επικεντρώσει τις προσπάθειές της στην ανάδειξη της γεωλογικής κληρονομιάς της Σύρου με στόχο αφενός την προστασία της και αφετέρου, την ανάπτυξη μιας θεματικής μορφής τουρισμού στην οποία το νησί εμφανίζει ξεκάθαρα ένα συγκριτικό πλεονέκτημα.

Για το σκοπό αυτό, η ομάδα ήρθε σε επαφή με το Τμήμα Γεωλογίας και Γεωοπεριβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αθηνών και στη συνέχεια με το Δήμο Σύρου – Ερμούπολης, ο οποίος με ιδίους πόρους ανέθεσε την εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας προκειμένου να αναζητηθεί χρηματοδότηση για την υλοποίηση των πρώτων δράσεων. Παράλληλα, προσέγγισε το Τμήμα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου με έδρα τη Σύρο, προκειμένου να ερευνήσει τις δυνατότητες συμμετοχής του στο εγχείρημα.

Ως από μηχανής θεό, την προσπάθειά της ήρθε να πλαισιώσει ο Ομότιμος καθηγητής Πετρολογίας του Πανεπιστημίου Βέρνης, Martin Engi, που με 30 χρόνια μελέτης γύρω από τα πετρώματα της Σύρου, αποτελεί τον ακούραστο και γενναιόδωρο καθοδηγητή της ομάδας. Ο ίδιος ήρθε άμεσα σε επαφή με συναδέλφους του ανά τον κόσμο που έχουν ασχοληθεί ερευνητικά με τη γεωλογία της Σύρου και εξασφάλισε την ενθουσιώδη συμμετοχή τους σε μια ομάδα συμβούλων για το εγχείρημα αυτό.

Τα πρώτα σημαντικά βήματα

Η πρόταση για τη δημιουργία ενός Γεωολογικού Μουσείου που θα φιλοξενηθεί σε χώρο της Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Αιγαίου, καθώς και ενός δικτύου επιλεγμένων μονοπατιών που θα συνδέονται θεματικά με το μουσείο κατατέθηκε στο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Ειδικού Σκοπού Νοτίου Αιγαίου, τον Ιούλιο του 2017 και τον επόμενο Μάιο εγκρίθηκε η χρηματοδότησή της με το ποσό των 367.000 ευρώ.

Σύμφωνα με τον κ. Γιαλόγλου, η υλοποίηση αυτού του έργου θα ανοίξει το δρόμο για έναν πιο μακροπρόθεσμο στόχο, αυτόν της δημιουργίας Γεωπάρκου, για το κρίνεται απαραίτητη η συνεργασία και με άλλα νησιά, προκειμένου να επιτευχθεί η κρίσιμη εκείνη μάζα που θα καταστήσει τις Κυκλάδες έναν από τους πιο γοητευτικούς προορισμούς και σε αυτόν τον τομέα.

Στη συνέχεια, ο καθηγητής Martin Engi κατέστησε σαφείς τους λόγους για τους οποίους η Σύρος αποτελεί Παράδεισο για τους Γεωλόγους. Στην ημερίδα συμμετείχαν επίσης ο Δρ. Γεωλογίας Νίκος Ζουρός, καθηγητής τμήματος Γεωγραφίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου, ο Χαράλαμπος Φασουλάς, Υπεύθυνος Τμήματος Γεωποικιλότητας Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Κρήτης, η Γεωεπιστήμονας Γεωργία Κανελλοπούλου, με μεταπτυχιακή εξειδίκευση στην Ολοκληρωμένη Ανάπτυξη των Γεωγραφικά Απομονωμένων Περιοχών και ο Επίκουρος Καθηγητή του Πανεπιστημίου Αιγαίου στο Τμήμα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων Αιγαίου, Παναγιώτης Κουτσαμπάσης.