Ολοκληρώνεται το τριετές πρόγραμμα «Recognize and Change» της Βαρδακείου Σχολής Ερμούπολης με τον καθιερωμένο διαγωνισμό μαθητικών βίντεο

Η Σύρος επέσπευσε και τα κατάφερε

«Νότα» ζωής στις δύσκολες ημέρες που διανύουμε αποτελεί η επιτυχής έκβαση του τρίτου κύκλου του διεθνούς έργου «Recognize and Change», το οποίο έδωσε την ευκαιρία σε μαθητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Σύρου να στείλουν το δικό τους μήνυμα κατά της βίας ως συνέπειας των διακρίσεων και της διαφορετικότητας.     

Η Ελλάδα, μέσω της Βαρδακείου Σχολής Ερμούπολης, είναι η μοναδική από τις συμμετέχουσες χώρες που κατάφερε να υλοποιήσει τις φετινές δράσεις του προγράμματος πριν από το ξέσπασμα του νέου κορωνοϊού και να προχωρήσει αισίως στο τελευταίο σκέλος, τη διεξαγωγή του διαγωνισμού #acthuman για την ανάδειξη των καλύτερων βίντεο με την υπογραφή μαθητών.

Οι επισκέπτες της σχετικής πλατφόρμας (videowall.recognizeandchange.eu/contest/gr) έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν και να ψηφίσουν τα εννιά σποτάκια, διάρκειας μικρότερης του ενός λεπτού το καθένα, που δημιουργήθηκαν από ομάδες του Γενικού Λυκείου Σύρου, του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου – Λυκείου Σύρου και του 3ου Γυμνασίου Σύρου.

 Δώστε τη θετική σας ψήφο και στηρίξτε τα παιδιά πατώντας «Like» στο ειδικά σχεδιασμένο κουμπί δίπλα από τα βίντεο. Ο διαγωνισμός θα διαρκέσει έως  τις 31 Μαΐου 2020 στις 23:59.Η τελική βαθμολογία θα καθοριστεί από τις ψήφους του κοινού και από την επιτροπή αξιολόγησης. Οι ομάδες που δημιούργησαν τα 3 πρώτα βίντεο θα βραβευθούν με το ποσό των 800 ευρώ η καθεμία.

Το διεθνές έργο “Recognize and Change” έχει ως στόχο να προωθήσει την ευαισθητοποίηση και τον προβληματισμό σχετικά με θέματα ταυτότητας, σχέσεων, διαφορετικότητας και διακρίσεων. Τα βίντεο δημιουργήθηκαν από μαθητές που συμμετείχαν στα βιωματικά εργαστήρια που πραγματοποίησαν στα σχολεία οι νέοι εκπαιδευτές της Βαρδακείου Σχολής, κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.

Οι «καρποί» της έγκαιρης υλοποίησης

Η συντονίστρια της δράσης Βιβέτα Καρποντίνη δήλωσε στην «Κοινή Γνώμη» ότι η Βαρδάκειος Σχολή Ερμούπολης είναι τυχερή και ταυτόχρονα, πρωτοπόρα, καθώς πραγματοποίησε έγκαιρα την εκπαίδευση των νέων στα σχολεία του νησιά, καλύπτοντας το 85% των προγραμματισμένων εργαστηρίων πριν από τον «συναγερμό» που σήμανε λόγω της πανδημίας.

Στο πρόγραμμα έλαβαν για πρώτη φορά μέρος το ΓΕΛ Σύρου και το 3ο Γυμνάσιο Σύρου (Β’ Τάξη) και για Τρίτη φορά, το ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. Σύρου (μικτό τμήμα). Στο έργο επρόκειτο να συμμετάσχει και το 2ο Γυμνάσιο Σύρου, το οποίο τελικά δεν πρόλαβε, εξαιτίας του κορωνοϊού.

«Πέρα από το γεγονός ότι φέτος ξεκινήσαμε νωρίς την υλοποίηση του προγράμματος, είχαμε αποφασίσει την παραγωγή των βίντεο κατά τη διάρκεια της τελευταίας ώρας των εργαστηρίων εντός του σχολείου και όχι μετά, όπως τις προηγούμενες χρονιές. Επομένως, είχαμε επιτόπου παραδοτέο υλικό», ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Καρποντίνη.

Τα εννέα βίντεο, που έχουν αναρτηθεί στην ειδική πλατφόρμα, αν και μικρά στέλνουν με απλό και καθαρό τρόπο το μήνυμα των μαθητών κατά της βίας που προκαλείται από τις διακρίσεις. «Η συμβουλή μας προς τα παιδιά ήταν να μη δώσουν ιδιαίτερη έμφαση στην τεχνική αρτιότητα ή το αισθητικό αποτέλεσμα, αλλά να φροντίσουν να στείλουν ένα δυνατό, σύντομο και εντός του στόχου μήνυμα με βάση την εμπειρία τους από τις δράσεις». Οι μαθητές συμμετείχαν σε βιωματικά εργαστήρια, θεατρικό παιχνίδι, παιχνίδι ρόλων, και ερωτήσεις-απαντήσεις που τους βοήθησαν να γνωριστούν καλύτερα. Όπως σημείωσε η κ. Καρποντίνη, «υπάρχουν παιδιά που κάθονται δίπλα-παραδίπλα και δε γνωρίζονται. Μέσα από αυτά τα παιχνίδια μαθαίνουν πράγματα για τον συμμαθητή τους που δεν τα είχαν φανταστεί. Αυτό φέρνει πιο κοντά τα παιδιά, την ομάδα και την τάξη. Είναι ένα πολύ καλό συστατικό και για τη μετέπειτα ζωή τους».

Στη φετινή 10μελής ομάδα των νέων εκπαιδευτών συμμετείχαν και πολλοί από το Τμήμα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου, οι οποίοι εξυπηρέτησαν τους σκοπούς του προγράμματος χάρη στη θετική στάση τους, τη διάθεση και την πολύτιμη βοήθειά τους.

Στο πλαίσιο της ανταλλαγής εκπαιδευτών μεταξύ των χωρών-εταίρων, η Βαρδάκειος Σχολή Ερμούπολης φιλοξένησε ταυτόχρονα στη Σύρο έναν νέο από τη Βουλγαρία και έναν από τη Ρουμανία, ενώ αντίστοιχα ένας εκπαιδευτής από το νησί πρόλαβε και επισκέφτηκε τη Βουλγαρία. Η δεύτερη προγραμματισμένη κινητικότητα στη Ρουμανία δεν κατέστη εφικτή λόγω κορωνοϊού.

Η ψηφοφορία για την ανάδειξη των καλύτερων βίντεο ξεκίνησε στις 8 Μαΐου και προσφέρει σε όλους εμάς τη δυνατότητα να στηρίξουμε την προσπάθεια των μαθητών. |Το τελευταίο διάστημα  βλέπουμε περισσότερες ταινίες, παίζουμε παιχνίδια και βρισκόμαστε λίγο παραπάνω στο διαδίκτυο. Μπορούμε να αφιερώσουμε λίγο χρόνο να δούμε αυτά τα εννιά βίντεο να τα ψηφίσουμε και να συναισθανθούμε», δήλωσε η κ. Καρποντίνη.

«Επιθυμούμε τη συνέχεια της δράσης από τον Δήμο ή την Περιφέρεια»

Οι ομάδες των τριών βίντεο που θα συγκεντρώσουν τα περισσότερα like θα λάβουν από 800 ευρώ η καθεμία. Τα χρηματικά έπαθλα διανέμονται για την εκπλήρωση κάποιου κοινωνικού σκοπού (στήριξη σε φορέα-δομή ή συμπολίτη μας), για την προμήθεια εξοπλισμού του σχολείου ή για διάχυση του προγράμματος σε σχολεία άλλων νησιών (παραδείγματα στο παρελθόν: Τήνος και Νάξος). Τα αποτελέσματα θα ανακοινωθούν περίπου δέκα ημέρες μετά από τη λήξη του διαγωνισμού, ενώ αν οι συνθήκες το επιτρέψουν, η Βαρδάκειος Σχολή Ερμούπολης θα διοργανώσει τον προσεχή Σεπτέμβρη ανοιχτή εκδήλωση για τη βράβευση των ομάδων, στα πρότυπα εκείνων που είχαν πραγματοποιηθεί κατά τα δύο προηγούμενα έτη.

Καταλήγοντας, η συντονίστρια της δράσης εξέφρασε την ικανοποίηση της Σχολής για την αίσθηση που το πρόγραμμα άφησε στο σύνολο των εμπλεκομένων και γενικότερα, στην τοπική κοινωνία. «Μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς έχουν καταλάβει την αξία του και το έχουν αγκαλιάσει. Τα παιδιά μας λένε «μακάρι να κάναμε συνεχώς τέτοια πράγματα». Όλοι χαίρονται που είχαν την ευκαιρία να μάθουν, να δράσουν, να ανταλλάξουν απόψεις και να μιλήσουν με ελευθερία. Το να έχεις έναν εκπαιδευτή, τρία-πέντε χρόνια μεγαλύτερο από σένα που δεν είναι δάσκαλος αλλά έχει έρθει να κάνει διάλογο, είναι σημαντικό και πολύ διαφορετικό από τη διαδικασία της κλασικής διδασκαλίας. Δημιουργεί μία οικειότητα», ανέφερε χαρακτηριστικά. Επιπλέον, τόνισε ότι η Βαρδάκειος Σχολή στεναχωριέται πάρα πολύ που το συγκεκριμένο πρόγραμμα φτάνει στο τέλος του, ωστόσο θα ήθελε είτε ο Δήμος είτε η Περιφέρεια να έβρισκε κάποιον τρόπο να το υιοθετήσει και να το χρηματοδοτήσει έτσι ώστε η υλοποίησή του να συνεχιστεί στα σχολεία.