Τι προκαλεί την έκρηξη των ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη

  • Τώρα

Η αυξανόμενη διάδοση των Digital Nomad Visas σε ολόκληρη την Ευρώπη ενθαρρύνει ολοένα και περισσότερους επαγγελματίες να εγκαταλείψουν την παραδοσιακή εργασία γραφείου και να αναζητήσουν νέα καριέρα σε άλλες χώρες. Αυτό προκύπτει από νέα έρευνα που ανέθεσε η The Social Hub – ξενοδοχειακή αλυσίδα με εξειδίκευση σε χώρους φιλοξενίας και συνεργατικής εργασίας σε ευρωπαϊκές πόλεις.

Ισπανία, Πορτογαλία και Ιταλία συγκαταλέγονται πλέον στις χώρες που έχουν θεσπίσει ειδικές άδειες παραμονής για ψηφιακούς νομάδες, διευκολύνοντας την εγκατάσταση μη Ευρωπαίων πολιτών με στόχο την προσέλκυση ταλέντου και την ενίσχυση της οικονομίας. Στο ίδιο μοτίβο εντάσσεται και η Σλοβενία, η οποία από τις 21 Νοεμβρίου γίνεται το νεότερο κράτος της Ευρώπης που εισάγει Digital Nomad Visa.

Τι ζητούν οι νομάδες – Και τι αποφεύγουν

Η έρευνα –σε δείγμα άνω των 2.000 ψηφιακών νομάδων που ζουν και εργάζονται στην Ευρώπη– δείχνει ότι το συγκεκριμένο πλαίσιο λειτουργεί. Το 74% των συμμετεχόντων δήλωσε ότι εγκατέλειψε τη δουλειά του και μετακόμισε σε άλλη χώρα επειδή η ύπαρξη visa το έκανε εφικτό. Το ίδιο ποσοστό απέρριψε προορισμούς που δεν διαθέτουν αντίστοιχο πρόγραμμα.

Για το 78% των ερωτηθέντων, η δημιουργία τέτοιας άδειας θεωρείται σαφές μήνυμα ότι μια χώρα είναι φιλόξενη προς τους ψηφιακούς νομάδες.

Οι ψηφιακοί νομάδες –όσοι δηλαδή εργάζονται εξ αποστάσεως ταξιδεύοντας ή διαμένοντας σε διαφορετικές περιοχές αντί για ένα σταθερό γραφείο– δραστηριοποιούνται σε ευρύ φάσμα επαγγελμάτων. Η έρευνα καταγράφει έντονη παρουσία από κλάδους όπως μεταποίηση, λιανεμπόριο, εστίαση και αναψυχή, αλλά και από τομείς υψηλής εξειδίκευσης όπως IT και τηλεπικοινωνίες. Οικονομικά, πρόκειται κυρίως για μεσαία και υψηλά εισοδήματα: το 54% κερδίζει μεταξύ 40.000 και 80.000 ευρώ, ενώ πάνω από το ένα τρίτο υπερβαίνει τις 80.000 ευρώ ετησίως.

Γενιές με διαφορετικά κίνητρα – και κοινές προκλήσεις

Οι Gen Z (18–28 ετών) ηγούνται σε αυτή τη νέα τάση: το 40% επέλεξε τη ζωή του νομά επειδή προσφέρει καλύτερη ποιότητα ζωής και 42% για τις ευκαιρίες ταξιδιών. Ωστόσο, είναι και οι λιγότερο ενταγμένοι στον τοπικό τρόπο ζωής, με το 37% να δηλώνει ότι δεν νιώθει μέρος της τοπικής κουλτούρας.

Οι Millennials (29–44 ετών), η πολυπληθέστερη πλέον ομάδα στην αγορά εργασίας, εμφανίζονται περισσότερο πρακτικοί: προτεραιότητα για αυτούς είναι η ευελιξία και η ελευθερία. Είναι επίσης οι πιο ενεργοί χρήστες χώρων σε αυτό το συνεργατικό μοντέλο εργασίας (coworking) και κοινωνικών δραστηριοτήτων για να διατηρούν επαγγελματική και κοινωνική σύνδεση.

Η έκπληξη έρχεται από τους Baby Boomers (61–79 ετών). Παρά τις αρχικές προβλέψεις ότι θα ήταν η πιο επιφυλακτική γενιά, σχεδόν οι μισοί (45%) επέλεξαν τη νομαδική ζωή για καλύτερη ποιότητα ζωής και ταξίδια – ποσοστό υψηλότερο από όλες τις άλλες ομάδες. Ωστόσο, αποτελούν και τη γενιά που πλήττεται περισσότερο από την απομόνωση, με 45% να αναφέρει ότι η μοναξιά αποτελεί τη μεγαλύτερη δυσκολία.

Συνολικά, το 34% όλων των ερωτηθέντων θεωρεί τη μοναξιά κύριο μειονέκτημα, ενώ σχεδόν ένας στους πέντε παραδέχεται ότι έχει κλάψει από αισθήματα απομόνωσης. Το 25% δηλώνει ότι έχει πει ψέματα σε φίλους ή οικογένεια για το πόσο απολαμβάνει τον τρόπο ζωής του.

«Κλειδί» η κοινότητα – Η απάντηση των νέων χώρων φιλοξενίας

Με αυτά τα δεδομένα, αυξάνεται η αναζήτηση κοινοτήτων και κοινόχρηστων χώρων: σχεδόν το 29% έχει πληρώσει για συνεργατικούς χώρους εργασίας, ενώ δύο στους πέντε συμμετέχουν συχνά σε τοπικές δράσεις για να χτίσουν κοινωνικούς δεσμούς.

Η συζήτηση έρχεται σε μια περίοδο κατά την οποία αναπτύσσονται και αντιδράσεις κατά της μαζικής παρουσίας ψηφιακών νομάδων, όπως συμβαίνει σε Πορτογαλία και Μεξικό. Το 43% των συμμετεχόντων δηλώνει ότι τέτοια φαινόμενα τους κάνουν να σκέφτονται περισσότερο τον αντίκτυπό τους στις τοπικές κοινότητες, ενώ το ένα τρίτο επηρεάζεται στις επιλογές προορισμών.

Ο ρόλος της The Social Hub

Η Tasha Young, Chief Membership Officer της The Social Hub, σημειώνει ότι η έρευνα επιβεβαιώνει αυτό που βλέπει η εταιρεία στην πράξη: ότι η δυνατότητα να εργάζεται κανείς σε νέες τοποθεσίες και να εξελίσσει την καριέρα του καθιστά τη ζωή του ψηφιακού νομά εξαιρετικά ελκυστική, αλλά η ανάγκη για σύνδεση και κοινότητα παραμένει καθοριστική.

Η The Social Hub – η οποία λειτουργεί 21 ξενοδοχεία σε πόλεις όπως το Άμστερνταμ, η Βαρκελώνη, η Φλωρεντία, η Ρώμη, το Πόρτο, η Γλασκόβη και η Βιέννη – συνδυάζει φιλοξενία με χώρους συνεργατικής εργασίας και πλήθος κοινοτικών δράσεων, παρέχοντας στους νομάδες σταθερή βάση και ευκαιρίες για επαγγελματικές και κοινωνικές σχέσεις. Με δεδομένο ότι τόσο οι νεότεροι όσο και οι μεγαλύτεροι σε ηλικία χρήστες δυσκολεύονται περισσότερο να αισθανθούν ότι ανήκουν, η εταιρεία υπογραμμίζει ότι η αποστολή της δεν περιορίζεται στη δημιουργία «εργασιακά φιλικών» χώρων, αλλά και στην καλλιέργεια πραγματικών κοινωνικών δεσμών.

Όπως σημειώνει η Young, η Ευρώπη αποτελεί μια μοναδική περιοχή όπου η ελευθερία μετακίνησης δημιουργεί τεράστιες ευκαιρίες. Η αυξανόμενη υιοθέτηση Digital Nomad Visas από χώρες της ΕΕ στέλνει σαφές μήνυμα ότι οι εργαζόμενοι αυτοί είναι ευπρόσδεκτοι – και, όπως δείχνουν τα στοιχεία, ανταποκρίνονται θετικά.

Πηγή: tornosnews.gr