Συνεταιρισμός 3ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης

Οι μαθητές διαχειρίζονται το κυλικείο τους

  • Τρίτη, 28 Νοεμβρίου, 2017 - 06:13

Η εκπαίδευση των μαθητών σε συλλογικές μορφές δραστηριοτήτων, τις οποίες θα σχεδιάζουν, θα υλοποιούν, θα αναπροσαρμόζουν ή θα καταργούν οι ίδιοι, αποτελεί το βασικό σκοπό του Συνεταιρισμού που δημιουργήθηκε πριν από δύο χρόνια στο 3ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης.

Επαναπροσδιορίζοντας τους στόχους των Σχολικών Συνεταιρισμών που λειτουργούσαν κατά το παρελθόν, βασιζόμενοι στην αρχή της αυτοδιαχείρισης με πλήθος δραστηριοτήτων όπως: χειροτεχνία, σχολικός κήπος, ζωοτεχνία, πρατήριο ειδών, κυλικείο και έργα πολιτισμού, το σχολείο της Σύρου απέκτησε ένα δικό του είδος «συνεταιρισμού».

Πολύτιμη η συμβολή γονέων και εκπαιδευτικών

Στο πλαίσιο αυτό, οργανώθηκε και λειτουργεί ένα κυλικείο, διαχειριστές του οποίου είναι τα παιδιά, μέσω των μαθητικών συμβουλίων τους. Αυτά αποφασίζουν για το μενού κάθε εβδομάδας, για το ποιες τάξεις θα είναι υπεύθυνες καθώς και για την αξιοποίηση των χρημάτων που συγκεντρώνονται.

Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου αναλαμβάνουν επικουρικό και συμβουλευτικό ρόλο, φροντίζουν για την αγορά των υλικών και αναλαμβάνουν ρόλο συντονιστή στα μαθητικά συμβούλια.

Ουσιαστική είναι και η συμβολή των γονέων, οι οποίοι κάθε εβδομάδα αναλαμβάνουν να εφοδιάσουν το κυλικείο με τρόφιμα που έχουν προτείνει οι ίδιοι. Σημειώνεται ότι, την προσπάθεια αυτή υποστηρίζουν οι μισοί και περισσότεροι γονείς του 3ου Δημοτικού.

Ορισμένα από τα τρόφιμα που διατίθενται στο κυλικείο παρασκευάζονται από τους μαθητές, όπως π.χ. η τυρόπιτα ή η σπιτική πίτσα και φυσικά οι φρουτοσαλάτες, χυμοί κλπ. Επίσης, μπορεί να βρει κανείς, γιαούρτι με μέλι ή γλυκό κουταλιού ή φρούτα, ψωμί με μέλι ή μαρμελάδα, κέικ, κουλουράκια, φυσικό χυμό πορτοκάλι, κρέπες, αραβική πίτα με ντομάτα, τυρί και μαρούλι.

Η αγορά τους είναι προαιρετική και το αντίτιμό τους συμβολικό. Το ποσό που συγκεντρώνεται από τους ταμίες κάθε εβδομάδα καταγράφεται σε ειδικό τετράδιο και θα αξιοποιηθεί σύμφωνα με τις αποφάσεις των μαθητών στα συμβούλια.

Εξοικείωση με δημοκρατικές και ισότιμες διαδικασίες

Ο σκοπός αυτής της πρωτοβουλίας είναι διττός: σε ένα πρώτο επίπεδο να εξασφαλίσει ένα είδος αυτοχρηματοδότησης του σχολείου, ώστε να καλύψει μικρές έστω ανάγκες σε εκπαιδευτικό υλικό, ικανοποιώντας ταυτόχρονα και τις ανάγκες ενός κυλικείου που δεν υπάρχει στο σχολείο μας, με υγιεινά προϊόντα. Παράλληλα, οι μαθητές αποκτούν ευθύνες, καθώς καλούνται να αποφασίσουν, να εντοπίσουν προβλήματα και να προτείνουν λύσεις. Κυρίως όμως, μαθαίνουν να συνεργάζονται, να συνδιαλέγονται, να συναποφασίζουν και να εξοικειώνονται με δημοκρατικές και ισότιμες διαδικασίες, μέσα στο χώρο του σχολείου, για κάτι που τους αφορά, για κάτι που τα ίδια δημιούργησαν και στηρίζουν.