Συμμετοχή του Νηπιαγωγείου Φολεγάνδρου στο πρόγραμμα eTwinning "The fairy of life values"

Αξίες όπως τις βλέπουν τα παιδικά μάτια

Τον σεβασμό, τη φιλία, την ειρήνη, την ελευθερία, την απλότητα, την ευγένεια και πάνω από όλα… την αγάπη, βίωσαν οι μαθητές  του Νηπιαγωγείου Φολεγάνδρου μέσα από τη συμμετοχή του σχολείου τους σε ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα ψυχοκοινωνικής αγωγής με θέμα τις «Αξίες Ζωής».

Στο πρόγραμμα eTwinning με τίτλο "The fairy of life values", που υλοποιήθηκε κατά τη διάρκεια του τρέχοντος διδακτικού έτους, έλαβαν μέρος εννέα σχολεία από την Αρτέμιδα, το Κιλκίς, τα Ιωάννινα, τη Θεσπρωτία, την Ορεστιάδα, την Ιταλία, τη Λιθουανία και τη Φολέγανδρο με υπεύθυνη τη Νηπιαγωγό Αικατερίνη Μπιρμπίλη.

Κοινή επιθυμία των συνεργαζόμενων σχολείων ήταν η ενασχόληση με ένα θέμα που θα έθετε προβληματισμούς για το πώς η εκπαίδευση ως θεσμός μπορεί να δράσει και να συμβάλει αποτελεσματικά ή όχι στη δημιουργία ενεργών πολιτών. Σε αυτό συνέβαλε βέβαια και η κατάσταση που βιώνει αυτή τη στιγμή η χώρα μας τόσο σε κοινωνικό, όσο σε πολιτικό και οικονομικό επίπεδο, καθώς και η ανάγκη της κοινωνίας μας για ανθρώπους που θα μπορούν να συμμετέχουν ενεργά και να σκέφτονται οικουμενικά.

Kοινωνική, προσωπική και πολιτισμική ανάπτυξη των μαθητών

Η εφαρμογή του προγράμματος στηρίχτηκε στο μοντέλο των κοινωνικών και προσωπικών δεξιοτήτων, οι οποίες στοχεύουν στη διαμόρφωση συμπεριφορών που προάγουν την ψυχοκοινωνική υγεία. Ως εκ τούτου, αξιοποιήθηκε η βιωματική μάθηση, η οποία έδωσε τη δυνατότητα στους μαθητές να εμπλακούν ενεργά στην απόκτηση γνώσης, να ενισχύσουν την ικανότητα μάθησης και να γίνουν πιο υπεύθυνοι και τελικώς, να διαμορφώσουν μια κοινή εμπειρία που δύναται να οδηγήσει σε δράσεις προς την κατεύθυνση κοινωνικών αλλαγών στο σχολικό περιβάλλον.

Μέσα από αφηγήσεις, συζητήσεις, δρώμενα, τραγούδια, παιχνίδια, οι μαθητές αφουγκράστηκαν τις αξίες της ζωής και εκφράστηκαν δημιουργικά μέσω της ζωγραφικής, του χορού, του θεάτρου ή της συγγραφής κειμένων, ποιημάτων και ιστοριών.

Στόχοι του έργου, που υλοποιήθηκε στο Νηπιαγωγείο Φολεγάνδρου καθ’ όλη τη διάρκεια της τρέχουσας χρονιάς ήταν η ανάπτυξη της συνεργασίας σχολείων, μαθητών και εκπαιδευτικών, η αξιοποίηση της αρχής «μαθαίνω πώς να μαθαίνω», η κοινωνική, προσωπική και πολιτισμική ανάπτυξη των μαθητών και η προσαρμογή της διδακτικής πράξης στις ιδιαίτερες ανάγκες των παιδιών με την προώθηση της συμμετοχής τους και την παραγωγή κατάλληλου εκπαιδευτικού υλικού.

Δημιουργία συνεργατικών έργων

Στην πρώτη φάση του προγράμματος (Οκτώβριος – Δεκέμβριος) πραγματοποιήθηκε η πρώτη τηλεδιάσκεψη με τα συνεργαζόμενα σχολεία και υλοποιήθηκαν δραστηριότητες αλληλογνωριμίας. Οι μαθητές ανέβασαν φωτογραφίες στη σχετική πλατφόρμα και μέσω της εφαρμογής της συνεργατικής μάθησης δημιούργησαν ημερολόγιο για το 2018, ποίημα, αφίσα και κοινό τοίχο με δραστηριότητες βασισμένες σε βιβλία για τις αξίες του σεβασμού και της ειρήνης.

Στο επόμενο στάδιο (Ιανουάριος – Μάρτιος) ασχολήθηκαν με την αξία της φιλίας, δημιούργησαν συνεργατικό βίντεο ενάντια στο σχολικό εκφοβισμό, ζωγράφισαν συνεργατικά ήθη και έθιμα της Αποκριάς, εμπνεύστηκαν από τις αξίες της υπευθυνότητας, της ελευθερίας, της ευγένειας και της απλότητας, πραγματοποίησαν δραστηριότητες βασισμένες σε βιβλία για τις αξίες της αγάπης και της συνεργασίας και δημιούργησαν μία συνεργατική έκθεση ζωγραφικής, μία ποιητική Ανθολογία και ένα βίντεο με τίτλο «Αγάπη είναι…».

Τελικό προϊόν του προγράμματος, στο οποίο έλαβαν επίσης μέρος ένα σχολείο από την Ιταλία και ένα από τη Λιθουανία, είναι ένα e- περιοδικό με τις Αξίες όπως τις βλέπουν τα παιδικά μάτια.

Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε τον Μάιο με την αξιολόγηση του έργου από μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς, αλλά και με τη διάχυση των αποτελεσμάτων στην τοπική κοινωνία και την ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα.