Συμμετοχή του ΔΕΕΠΣ και του Νηπιαγωγείου Βάρης στο πρόγραμμα “Kids Guernica”

Η Γκουέρνικα της ειρήνης

Την αποστροφή τους στον πόλεμο και την επιθυμία τους για ειρήνη εξέφρασαν μέσω της Τέχνης τα παιδιά του Νηπιαγωγείου Βάρης.

Στο πλαίσιο του παγκόσμιου πρότζεκτ «Kids Guernica», μικροί μαθητές είχαν την ευκαιρία να «μεταμορφώσουν» το διάσημο πίνακα του Πάμπλο Πικάσο «Γκουέρνικα», προσδίδοντάς του έναν πιο ειρηνικό χαρακτήρα.

Η δράση πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το Δίκτυο Εικαστικών Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων Σύρου, αποτελώντας συνέχεια της άριστης συνεργασίας μεταξύ των δύο πλευρών, αφετηρία της οποίας υπήρξε, κατά τη διάρκεια της περυσινής σχολικής χρονιάς, η έκθεση του ΔΕΕΠΣ «Διαδρομές εν Πλω».

Το «Kids’ Guernica» είναι ένα διεθνές ειρηνευτικό σχέδιο που ξεκίνησε το 1995, πενήντα χρόνια μετά τη λήξη του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου. Στόχος του προγράμματος, είναι παιδιά από διαφορετικά μέρη του κόσμου να διδαχθούν και να εκφράσουν μέσα από την τέχνη την Ειρήνη, συνεισφέροντας με τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους στη δημιουργία ενός ευνοϊκότερου περιβάλλοντος παγκόσμιας ειρηνικής συνύπαρξης.

Μέχρι και σήμερα, 40 χώρες έχουν λάβει μέρος στο εν λόγω πρότζεκτ. Η Σύρος αποτελεί την τρίτη περιοχή της Ελλάδας μετά την Κρήτη και την Αθήνα, η οποία διεξήγαγε αντίστοιχη δράση.

Πειραματισμός και βιωματική μάθηση

Στην έναρξη του εικαστικού εργαστηρίου, η υπεύθυνη του ΔΕΕΠΣ, Eileen Botsford – Βελισσαροπούλου συζήτησε με τα παιδιά για τον πόλεμο και την ειρήνη. Η ίδια αναφέρθηκε στην ανάγκη των καλλιτεχνών να καταπιάνονται και με θέματα που τους γεννούν πόνο, όπως ακριβώς έκανε ο Πικάσο, ζωγραφίζοντας τη Guernica, έναν πίνακα που αποτυπώνει τις επιπτώσεις του πολέμου τόσο στους ανθρώπους όσο και στα ζώα. Επιπλέον μίλησαν για τα σύμβολα της ειρήνης σε όλο τον κόσμο, την καταγωγή και το έργο του Πικάσο, αλλά και για την πόλη Γκουέρνικα, η οποία βομβαρδίστηκε κατά τη διάρκεια του Ισπανικού Εμφυλίου Πολέμου.

«Μέσα από ένα έργο τέχνης, μπορέσαμε και αγγίξαμε πολλές θεματικές. Αυτή είναι και η ιδανική διαδικασία. Το έργο να έρχεται στην τάξη και να γίνεται αφορμή για να μάθουμε πολλά και ενδιαφέροντα πράγματα», δήλωσε στην «Κοινή Γνώμη» η κ. Botsford.

 Στη συνέχεια, παιδιά και εκπαιδευτικοί βγήκαν στην αυλή και δούλεψαν πάνω σε μια απλή «βάση» της Guernica, την οποία είχα ετοιμάσει η υπεύθυνη του ΔΕΕΠΣ. Οι μικροί μαθητές μεταμόρφωσαν μια σκηνή πολέμου σε σκηνή ειρήνης, ζωγραφίζοντας άσπρες τις σχεδιασμένες φιγούρες του πίνακα και προσθέτοντας τα δικά τους σύμβολα ειρήνης.

«Το εργαστήρι ήταν επιτυχημένο, διότι δόθηκε έμφαση στη διαδικασία και όχι στο αποτέλεσμα», κατέληξε η κ. Botsford, εξηγώντας ότι ειδικά στις ηλικίες αυτές, βασικός σκοπός είναι ο πειραματισμός και η βιωματική μάθηση.