Οι μαθητές παρασκευάζουν σαπούνι, δημιουργούν τουριστικό οδηγό, μαγειρεύουν, παράγουν ταινίες και κατασκευάζουν κούκλες και σκηνικά για τη θεατρική παράστασή τους

Μια Νέα Αρχή στο ΕΠΑΛ Σύρου

Έξι δράσεις με στόχο την ανάπτυξη της προσωπικότητας και της κοινωνικότητας των μαθητών, την ανάδειξη των δεξιοτήτων τους, καθώς και την ενθάρρυνση της δημιουργικότητάς τους, υλοποιεί φέτος το ΕΠΑΛ Σύρου, σε συνεργασία με το Εργαστηριακό Κέντρο Σύρου.

Οι δράσεις αυτές εντάσσονται στο πρόγραμμα «Μια νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ», το οποίο μετά από την πιλοτική εφαρμογή του σε 9 Επαγγελματικά Λύκεια της χώρας κατά τη σχολική χρονιά 2017-18, εφαρμόζεται πλέον καθολικά σε όλη την επικράτεια.

Το Πρόγραμμα επικεντρώνεται κυρίως στην Α΄ τάξη, ως καθοριστική τάξη “μετάβασης” των μαθητών ενώ οι δράσεις του επιδιώκουν να προσφέρουν ευκαιρίες για μια νέα αρχή.

Ερευνητική Εργασία στην Τεχνολογία

Τέσσερα συνολικά έργα θα αναπτυχθούν στο πλαίσιο του μαθήματος «Ερευνητική Εργασία στην Τεχνολογία» της Α’ Τάξης και συγκεκριμένα του τμήματος Α3 του ΕΠΑΛ Σύρου για τη σχολική χρονιά 2018-2019.

Κατόπιν ομαδικής έρευνας, θα σχεδιαστεί και θα κατασκευαστεί μικρή ανεμογεννήτρια από ανακυκλώσιμα υλικά με χρήση υποδομών και εξοπλισμού των εργαστηρίων του Ε.Κ. Σύρου. Μέσω αυτών θα επιχειρηθεί επίσης η μύηση των παιδιών στη λογική της Πράσινης Χημείας και των εφαρμογών της στην καθημερινότητα με την παρασκευή οικολογικού σαπουνιού από ανακύκλωση ελαίων. Επιπλέον, θα πραγματοποιηθεί επίσκεψη σε επαγγελματικό χώρο-τοπική βιοτεχνία παρασκευής σαπουνιών.

Σε συνεργασία με τον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης, θα προγραμματιστούν επισκέψεις και ξεναγήσεις στη Δημοτική Βιβλιοθήκη, στο Βιομηχανικό Μουσείο και στο Μουσείο Μάρκου Βαμβακάρη για την ανεύρεση πηγών και την υλοποίηση μελέτης πεδίου, στο πλαίσιο όλων των υποέργων και ειδικότερα για τη δημιουργία τουριστικού οδηγού της Άνω Σύρου. Αντίστοιχες επισκέψεις θα πραγματοποιηθούν στη βιοτεχνία «Πλαστικά Σύρου» και στον Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟ.Δ.Σ.Α.) του Δήμου, στο πλαίσιο δράσεων με θέμα τη συσκευασία και την ανακύκλωση.

Δημιουργική Ζώνη «Κήποι Πόλης»

Οι πόλεις διαρκώς μεγαλώνουν, καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι συρρέουν σε αυτές. Σε αστικό περιβάλλον, οι χώροι που θυμίσουν φύση, λιγοστεύουν. Οι κάτοικοι τρέφονται – εξαρτώνται αποκλειστικά από προϊόντα εταιριών. Οι ταράτσες των κτιρίων μπορούν να λειτουργήσουν ως σημεία χαλάρωσης (κήποι), επιβίωσης (λαχανόκηποι) των ενοίκων. Μπορούν επίσης, να λειτουργήσουν ως σημεία κοινωνικοποίησης αν εγκατασταθούν σε γειτονιές. Στο πλαίσιο της Δημιουργικής Ζώνης, οι μαθητές θα αξιοποιήσουν ένα σημείο του σχολείου και παρόλο που δεν υπάρχει κατάλληλο χώμα, θα δημιουργήσουν εκεί έναν λαχανόκηπο με φυτά που θα τροφοδοτήσουν την οικογένειά τους.

Δημιουργία ταινίας μικρού μήκους

Οι μαθητές θα δημιουργήσουν μια ταινία μικρού μήκους, το θέμα και τον τίτλο της οποίας θα επιλέξουν οι ίδιοι, έτι ώστε να τους αυτός να τους αντιπροσωπεύει και να μπορούν να το εκφράσουν με το δικό τους τρόπο. Η δημιουργία της ταινίας θα βασίζεται εξ’ ολοκλήρου στους μαθητές καθώς θα αναλάβουν ρόλους ηθοποιών, σκηνοθέτη, σεναριογράφου, εικονολήπτη αλλά και τεχνικής υποστήριξης. Η αρμονική συνεργασία αλλά και η καλή γνώση του ρόλου που θα αναλάβουν είναι βασικές προϋποθέσεις για ένα καλό αποτέλεσμα. Θα πρέπει να ανταλλάσσουν απόψεις, ιδέες, να προτείνουν και να αποφασίζουν. Με την ενεργή συμμετοχή τους θα αποκτήσουν γνώσεις και δεξιότητες στο αντικείμενο που τους ενδιαφέρει (σκηνοθεσία, μοντάζ, υποκριτική κλπ)

Κατασκευή πάνινης κούκλας

Με απλά υφάσματα, θα κατασκευαστούν βήμα-βήμα κούκλες καλλιτεχνικής αισθητικής που μπορούν ωστόσο να χρησιμοποιηθούν και σαν παιχνίδι. Με αφορμή το ντύσιμο και το στόλισμα της κούκλας, οι μαθήτριες θα μάθουν βασική ραπτική, πατρόν, κατασκευή υφασμάτινων λουλουδιών και άλλα. Σημειώνεται, ότι θα μάθουν να ράβουν στο χέρι αλλά και σε ραπτομηχανή κάθε είδους γαζιά και θα εξασκηθούν σε απλές εργασίες ραπτικής, όπως ράψιμο κουρτίνας. Θα επισκεφτούν μαγαζιά με υφάσματα και είδη ραπτικής για να εξοικειωθούν με τα υλικά που υπάρχουν και για να γνωρίσουν επιλογές που έχουν αλλά και το κόστος κάθε κατασκευής.

Δημιουργική Μαγειρική – Ζαχαροπλαστική

Οι ρυθμοί της ζωής σήμερα είναι έντονοι και το άγχος κυριαρχεί στην καθημερινότητά μας. Όλα αυτά πέρασαν και στη διατροφή μας. Όλοι αναζητούμε μια γρήγορη λύση όταν πεινάμε, έχοντας υιοθετήσει μια fast food συμπεριφορά. Τα παιδιά είναι σε μια ηλικία που μπορούν να καταλάβουν ότι το γρήγορο φαγητό δε σημαίνει και απαραίτητα ανθυγιεινό. Στο πλαίσιο της Ζώνης Δημιουργικών Δραστηριοτήτων, οι μαθητές θα ασχοληθούν με την υγιεινή διατροφή και το πώς μπορεί κανείς να μαγειρέψει υγιεινά με εύκολα υλικά. Κάθε εβδομάδα, θα επιλέγουν τα υλικά που θα χρειαστούν, θα αναζητούν συνταγές και θα δημιουργούν γευστικές απολαύσεις. Θα επισκεφτούν ιχθυοπωλεία, κρεοπωλεία, οπωροπωλεία και παντοπωλεία, όπου οι ειδικοί θα εξηγήσουν στα παιδιά τι πρέπει να προσέχουν κατά την επιλογή των υλικών. Τέλος, θα μιλήσουν με μάγειρες, οι οποίοι θα τους αποκαλύψουν μικρά μυστικά της μαγειρικής.

Σκηνογραφική μελέτη – Κατασκευή σκηνικών

Η θεατρική ομάδα του σχολείου θα ανεβάσει το έργο «Υπάρχει και φιλότιμο» γνωστό από την ελληνική κωμική ταινία της Φίνος Φιλμ του 1965 σε σκηνοθεσία Αλέκου Σακελλάριου, με πρωταγωνιστή τον Λάμπρο Κωνσταντάρα.

Το κινηματογραφικό έργο βασίστηκε στο θεατρικό έργο ‘Ανώμαλη προσγείωση», μια διαχρονική κωμωδία που σατιρίζει εύστοχα την εκλογική διαδικασία και τα συμφραζόμενά της στη χώρα μας, που έγραψαν οι Αλέκος Σακελλάριος – Χρήστος Γιαννακόπουλος. Για την εξυπηρέτηση της θεατρικής παράστασης, οι μαθητές θα κάνουν τη σκηνογραφική μελέτη και θα κατασκευάσουν σκηνικά μέσα στα οποία θα εξελιχθεί η δράση του έργου. Συγκεκριμένα, θα αποδοθεί ένας εσωτερικός χώρος (γραφείο-σπίτι) του υπουργού Μαυρογιαλούρου και ένας εξωτερικός χώρος, όπου θα αποδίδεται η αυλή ενός χωριάτικου σπιτιού.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, το Εσπερινό ΕΠΑΛ Σύρου έχει καταθέσει αντίστοιχο Σχέδιο Δράσης, η έγκριση του οποίου αναμένεται.