Οι προγραμματικές δηλώσεις της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, Ν. Κεραμέως

Κατάργηση του ασύλου και ελάχιστη βάση εισαγωγής στα ΑΕΙ

  • Τρίτη, 23 Ιουλίου, 2019 - 06:12

Οι προτεραιότητες της κυβέρνησης στον τομέα της παιδείας αναπτύχθηκαν από την Υπουργό Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, στις προγραμματικές δηλώσεις της στη Βουλή.

Η υπουργός ανέπτυξε τους έξι βασικούς στόχους του κυβερνητικού προγράμματος για την παιδεία.

Πρώτον, μεγαλύτερη ελευθερία και μεγαλύτερη αυτονομία για σχολεία και πανεπιστήμια, με αξιοποίηση των δυνατοτήτων των εκπαιδευτικών.

Δεύτερον, εξωστρέφεια και ουσιαστικότερη διασύνδεση με την αγορά εργασίας.

Τρίτον, ίσες ευκαιρίες για όλους, με εξασφάλιση ισότιμης πρόσβασης σε ποιοτικότερη εκπαίδευση για όλους.

Τέταρτο, έμφαση και αξιοποίηση των νέων δεδομένων της ψηφιακής εποχής σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης.

Πέμπτο, ενίσχυση των δεικτών κοινωνικού κεφαλαίου, που θα δώσουν ώθηση και στην κοινωνική και την οικονομική ανάπτυξη, με πολίτες που θα έχουν ανεπτυγμένες ήπιες δεξιότητες, που θα μπορούν να προσαρμόζονται σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον.

Έκτο, υιοθέτηση πολιτικών βάσει τεκμηρίωσης, δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση στα οικονομικά της εκπαίδευσης, με έμφαση στο ανθρώπινο κεφάλαιο.

Οι προγραμματικές θέσεις

Έμφαση στην ενίσχυση της προσχολικής εκπαίδευσης, με το να γίνει πράξη η δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση.

Πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση

- Απλούστευση των διαδικασιών για τη διοργάνωση εκπαιδευτικών δράσεων, όπως για παράδειγμα η διενέργεια σχολικών εκδρομών και η συμμετοχή σε διαγωνισμούς και ολυμπιάδες.

- Θεσμική θωράκιση της σχολικής μονάδας, με αναβάθμιση του ρόλου του Διευθυντή, προώθησης ενός νέου συστήματος επιλογής στελεχών της εκπαίδευσης, αναδιοργάνωση των δομών υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου, σταδιακή κατάργηση των υφιστάμενων, υδροκέφαλων και συγκεντρωτικών δομών.

- Μεγαλύτερη ελευθερία στους εκπαιδευτικούς όσον αφορά τη διδασκαλία στην τάξη.

- Προσφορά των κατάλληλων εργαλείων στους εκπαιδευτικούς προκειμένου να επιτελούν απρόσκοπτα το έργο τους.

- Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.

- Προώθηση συστήματος αξιολόγησης, από τις σχολικές μονάδες και τους εκπαιδευτικούς, με αποκλειστικό στόχο την επιβράβευση των εκπαιδευτικών και τη βελτίωσή τους μέσω επιμόρφωσης.

- Καταγραφή συγκεκριμένων αναγκών που υπάρχουν για εκπαιδευτικούς γενικής εκπαίδευσης ανά τη χώρα και σταδιακή επίλυση το μείζονος θέματος των αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Μείωση των αποσπάσεων εκπαιδευτικών σε φορείς, για να επιστρέψουν περισσότεροι εκπαιδευτικοί στις τάξεις.

- Στην ειδική αγωγή, επίσπευση της διαδικασίας πρόσληψης 4.500 εκπαιδευτικών.

Ποιοτική εκπαίδευση και δεξιότητες

Σε ένα τρίτο επίπεδο, διασφάλιση της πρόσβασης σε ποιοτικότερη εκπαίδευση για όλους τους μαθητές και τους εξοπλισμός τους με νέες δεξιότητες.

- Επαναφορά και ενίσχυση του θεσμού των πρότυπων και πειραματικών σχολείων.

- Νέο συνεκτικό πρόγραμμα σπουδών από το Δημοτικό έως το Λύκειο, με εμπλουτισμό του με νέες εκπαιδευτικές θεματικές, όπως εθελοντισμός, επιχειρηματικότητα, σεβασμός στον άλλο, προφύλαξη από φυσικές καταστροφές, διατροφή και υγιεινή. Ενίσχυση της εκμάθησης ξένων γλωσσών και γνώσεων πληροφορικής.

- Καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων και καλλιέργεια ψηφιακών δεξιοτήτων.

- Καθιέρωση του σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού από το Γυμνάσιο, ώστε να αναδεικνύονται οι κλίσεις και οι δεξιότητες όλων των μαθητών.

- Στην Ειδική Αγωγή, σταδιακή προσαρμογή του εκπαιδευτικού μας συστήματος στην κατεύθυνση της πλήρους ανάπτυξης της ενταξιακής εκπαίδευσης, δημιουργία προγραμμάτων σπουδών για τις σχολικές δομές ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, κατάλληλα σταθμισμένα ως προς το είδος της αναπηρίας και των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών, και ίδρυση προστατευμένων εργαστηρίων μαθητείας και κατάρτισης.

- Ενίσχυση του αυτόνομου παιδαγωγικού ρόλου του Λυκείου, με στοχευμένες παρεμβάσεις αναφορικά με το Εθνικό Απολυτήριο και τις προαγωγικές εξετάσεις από τάξη σε τάξη.

- Θέσπιση νέου πλαισίου για την ιδιωτική εκπαίδευση με μεγαλύτερους βαθμούς ελευθερίας, όπως στην εκπόνηση πρόσθετων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών.

- Άμεση βελτίωση στρεβλώσεων τους ισχύοντος συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, και σε βάθος χρόνου, ουσιαστικές αλλαγές μετά από ενδελεχή διάλογο με τους εμπλεκόμενους φορείς. Καθορισμός ελάχιστης βάσης εισαγωγής στα τριτοβάθμια ιδρύματα. Τα ιδρύματα θα μπορούν να καθορίζουν βάση εισαγωγής υψηλότερη της ελάχιστης και θα ορίζουν επίσης τον ετήσιο αριθμό των εισακτέων.

Επαγγελματική Εκπαίδευση και Δια βίου μάθηση

- Ίδρυση πρότυπων ΕΠΑ.Λ. και ενεργότερος ρόλος των κοινωνικών εταίρων σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο.

- Θέσπιση νέου πλαισίου λειτουργίας των Επαγγελματικών Σχολών Μαθητείας.

Στη Δια Βίου Μάθηση:

- Πιστοποίηση γνώσεων και δεξιοτήτων σε κάθε ενδιαφερόμενο, στο πλαίσιο της μη τυπικής και άτυπης μάθησης.

- Αναβάθμιση των δεξιοτήτων των ενηλίκων για τη βέλτιστη ένταξη ή επανένταξη στην αγορά εργασίας και τη μείωση του κοινωνικού αποκλεισμού.

Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

Η μεταρρύθμιση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στοχεύει σε ακαδημαϊκά ιδρύματα πραγματικά αυτόνομα, αυτοδιοικούμενα, αξιολογούμενα, ανταγωνιστικά, εξωστρεφή, σε κοινό βηματισμό με την αγορά εργασίας.

- Κατάργηση του ασύλου. Οι δημόσιες αρχές θα μπορούν να επεμβαίνουν αυτεπαγγέλτως για κάθε αξιόποινη πράξη που διαπράττεται εντός πανεπιστημίου.

- Θέσπιση σύγχρονων και αποτελεσματικών δομών διοίκησης, με διακριτές και σαφώς καθορισμένες αρμοδιότητες.

- Καθιέρωση ανώτατου χρονικού ορίου ολοκλήρωσης των προπτυχιακών σπουδών ν+2, πλην εξαιρέσεων.

- Ενίσχυση της αυτονομίας και εξωστρέφειας των Ιδρυμάτων.

- Απελευθέρωση των προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών.

- Διεύρυνση της δυνατότητας δημιουργίας ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων.

- Ενίσχυση των θερινών/χειμερινών σχολείων σε τομείς που η χώρα έχει συγκριτικό πλεονέκτημα (π.χ. πολιτισμός, ναυτιλία, τουρισμός).

- Ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων εξ αποστάσεως σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο, με επένδυση στις νέες τεχνολογίες.

- Αξιοποίηση της δυνατότητας ΣΔΙΤ για την κάλυψη επιμέρους αναγκών των Ιδρυμάτων (π.χ. για κατασκευή φοιτητικών εστιών).

- Νέο θεσμικό πλαίσιο για δωρεές προς τα Ιδρύματα και για την υλοποίηση πατεντών και επιστημονικών ιδεών.

- Απλοποίηση του πλαισίου λειτουργίας των ΕΛΚΕ, χωρίς να παραβιάζονται οι κανόνες διαφάνειας και λογοδοσίας.

- Επέκτση του θεσμού της πρακτικής άσκησης φοιτητών σε δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, σε συναφή με τις σπουδές τους αντικείμενα.

- Θωράκιση της Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π) και εισαγωγή διαδικασιών αξιολόγησης σε όλα τα επίπεδα.

- Η κρατική χρηματοδότηση προς τα ανώτατα ιδρύματα θα εξαρτάται από αντικειμενικά κριτήρια όπως  το κόστος σπουδών ανά φοιτητή, η διάρκεια των προγραμμάτων σπουδών, μέγεθος και γεωγραφική διασπορά του ιδρύματος αλλά θα συνδέεται και με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης.

- Ο ακαδημαϊκός χάρτης της χώρας θα προκύπτει από την αξιολόγηση της Α.ΔΙ.Π και στη βάση συγκεκριμένων κριτηρίων, ώστε να μην επαναληφθεί το καταστροφικό φαινόμενο ίδρυσης νέων τμημάτων και συγχωνεύσεων τμημάτων για την εξυπηρέτηση καθαρά ψηφοθηρικών σχεδιασμών και μικροπολιτικών συμφερόντων.