Συμμετοχή του Κέντρου Ρομποτικής Σύρου στον online διαγωνισμό του WRO με προπονητή τον εκπαιδευτικό Μανώλη Αργυρό

Δυναμική παρουσία της Σύρου στον RoboMarathon

Επιτυχημένη είναι η παρουσία της Σύρου στον On-Line Μαραθώνιο Εκπαιδευτικής Ρομποτικής που διεξάγεται από τα τέλη του περασμένου Νοεμβρίου.

Ο διαγωνισμός RoboMarathon διοργανώνεται από τον WRO και απευθύνεται σε μαθητές Δημοτικού, Γυμνασίου και Α’ Λυκείου (10-16 ετών).

Η ρομποτική αποτελεί έναν ισχυρό εκπαιδευτικό εργαλείο για την εισαγωγή των μαθητών στη μεθοδολογία STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Σήμερα, ο αριθμός των kit ρομποτικής που έχουν αναπτυχθεί, από εταιρίες και εκπαιδευτικούς οργανισμούς, για την κατασκευή και τον προγραμματισμό ρομποτικών μηχανών που κινούνται και αλληλοεπιδρούν με το φυσικό περιβάλλον είναι πολύ μεγάλος. Παράλληλα με τα kit ρομποτικής, έχει αναπτυχθεί και ένας σημαντικός αριθμός από εικονικά περιβάλλοντα προσομοίωσης.

Ένα τέτοιο εικονικό περιβάλλον προσομοίωσης ρομποτικής είναι και το λογισμικό TRIK Studio, το οποίο έχει αναπτυχθεί από το Πανεπιστήμιο Innopolis στη Ρωσία. Διανέμεται δωρεάν και έχει χρησιμοποιηθεί με επιτυχία για τη διεξαγωγή εικονικού μαθητικού διαγωνισμού ρομποτικής σε όλη τη Ρωσική επικράτεια.

Το TRIK Studio, είναι μια ολοκληρωμένη πλατφόρμα εκπαιδευτικής ρομποτικής. Η βασική του έκδοση διατίθεται ΔΩΡΕΑΝ. Υποστηρίζει το διαδεδομένο kit της LEGO EV3 Mindstorms. Για τον προγραμματισμό του ρομπότ διαθέτει μια οπτική γλώσσα προγραμματισμού, φιλική προς τον αρχάριο προγραμματιστή. Το λογισμικό TRIK προσφέρει ένα εικονικό περιβάλλον πλοήγησης σε δύο διαστάσεις (2D). Προσομοιώνει τη λειτουργία των παρακάτω αισθητήρων: χρώματος, φωτός, επαφής, υπερήχων και γυροσκόπιο, καθώς και σφάλματα στους αισθητήρες και τους κινητήρες, ώστε η συμπεριφορά τους να ομοιάζει με την πραγματική.

Ο διαγωνισμός RoboMarathon πραγματοποιείται με τη χρήση του παραπάνω λογισμικού και διεξάγεται σε δύο φάσεις, την προκριματική και την τελική.

Στην προκριματική φάση, οι ομάδες μαθητών συμμετέχουν σε 6 δεκαπενθήμερους online διαγωνισμούς/προπονήσεις που στόχο έχουν την σταδιακή βελτίωση των δεξιοτήτων τους στον προγραμματισμό. Σε αυτές τις 6 δοκιμασίες, οι μαθητές θα γνωρίσουν τους αισθητήρες: φωτός, χρώματος, επαφής, υπερήχων και γυροσκόπιο.

Η φάση αυτή δεν έχει ανταγωνιστικό χαρακτήρα. Οι μαθητές με τη συμμετοχή τους και μόνο, κάθε 2 εβδομάδες συγκεντρώνουν 2 βαθμούς. Μετά το πέρας των 6 δεκαπενθήμερων δραστηριοτήτων, όσοι μαθητές συγκεντρώσουν περισσότερους από 8 βαθμούς, προκρίνονται στην τελική φάση του online διαγωνισμού.

Μέχρι σήμερα έχουν διεξαχθεί οι τρεις πρώτοι διαδικτυακοί διαγωνισμοί. Οι ομάδες θα διαγωνισθούν ξανά αύριο, ενώ η έκτη και τελευταία δοκιμασία θα διεξαχθεί στις 20 Φεβρουαρίου 2021.

Θέμα Τελικής Φάσης για 1ο group: «The Yoda Game»

Ο Πόλεμος των Άστρων οδεύει προς το τέλος του. Η Γαλαξιακή Δημοκρατία έχει επανέλθει στην εξουσία. Η τελευταία αποστολή του Γιόντα είναι να καταστρέψει τους εκρηκτικούς μηχανισμούς που είναι ξεχασμένοι μέσα σε μπάλες, στους 4 διαστημικούς σταθμούς. Μπορείτε να βοηθήσετε το σοφό δάσκαλο των Τζεντάι να αποκωδικοποιήσει τις πληροφορίες που έχουν διαρρεύσει και να εντοπίσει γρήγορα και σωστά τους εκρηκτικούς μηχανισμούς;

Θέμα Τελικής Φάσης  2ο group: «Τα ποτάμια ενώνουν την Ευρώπη»

Μέσα από αυτή τη δοκιμασία, οι συμμετέχοντες θα προγραμματίσουν ρομπότ που διασχίζουν με μεγάλη ταχύτητα τους πλωτούς δρόμους της Ευρώπης. Το ταξίδι ξεκινά από τη Θεσσαλονίκη, όπου στο μέλλον θα βρίσκεται η πύλη της Ευρωπαϊκής ποτάμιας διαδρομής προς και από τις χώρες της Μεσογείου. Ξεκινώντας από τον Αξιό και μέσω του Δούναβη και των υπόλοιπων διασυνδεμένων ποταμών, θα είναι δυνατή η επικοινωνία και η μεταφορά αγαθών, ανθρώπων αλλά και πολιτισμών, σχεδόν σε κάθε γωνιά της Ευρώπης.

Το θέμα αυτό, αποτελεί μια παραλλαγή του αντίστοιχου θέματος του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2020 για τους μαθητές του Γυμνασίου. Στο αρχικό θέμα που περιγράφεται αναλυτικά παραπάνω έχουν γίνει οι απαραίτητες τροποποιήσεις για να μπορεί να διεξαχθεί σε εικονικό περιβάλλον.

Διαδικασία Διεξαγωγής Τελικής φάσης

Οι μαθητές εργάζονται πάνω στο θέμα (για 1-2 μήνες) προσπαθώντας να προγραμματίσουν το ρομπότ τους να φέρει με επιτυχία σε πέρας την αποστολή.

Την ημέρα διεξαγωγής του online διαγωνισμού, ανακοινώνεται στις ομάδες ένας έξτρα κανόνας, που σκοπό έχει να αναγκάσει τους μαθητές να πραγματοποιήσουν αλλαγές στην υπάρχουσα λύση που έχουν προγραμματίσει.

Στις ομάδες εκείνη την ημέρα δίδονται 3-4 ώρες χρόνος να «λύσουν» την νέα δοκιμασία και να παραδώσουν σε email τον κώδικα με την δική τους λύση.

Οι κριτές του διαγωνισμού «τρέχουν» τα προγράμματα των μαθητών στο περιβάλλον προσομοίωσης και καταγράφουν τις επιδώσεις.

Δυναμική η παρουσία της πρωτεύουσας των Κυκλάδων

Το Κέντρο Ρομποτικής Σύρου συμμετέχει στον διαγωνισμό RoboMarathon με τον προπονητή Μανώλη Αργυρό ο οποίος, σε συνεργασία με γονείς μαθητών προετοιμάζουν τις ομάδες. Τα μαθήματα γίνονται διαδικτυακά από μέσα Νοεμβρίου 2-3 φορές κάθε βδομάδα.

Από το νησί της Σύρου λαμβάνουν μέρος οι ομάδες:

Syros_Giannektors 3ο Δημοτικό Σχολείο Σύρου-Ερμούπολης Γιάννης Κυριανάκης, Έκτωρας Φυντανάκης (Προπονητές:   Αλέκος Κυριανάκης - Αργύριος Φυντανάκης)

Syros Jedi Robots  3ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης Μυρτώ Πυρουνάκη, Δώρα Πρέκα  

(Προπονητής : Γιώργος Πυρουνάκης)

SyrosOmBerg 4ο Δημοτικό Σχολείο Σύρου Γιώργος Βλαχογιάννης (Προπονητής : Βαγγέλης Βλαχογιάννης)

Syros_Roboboys 4ο Δημοτικό Σύρου Ιωσήφ Βουτσίνος   ( Προπονητής: Μανώλης Αργυρός)

srev3 6ο Δημοτικό Ερμούπολης Σοφία Ζερβού   ( Προπονητής : Ειρηναίος Ζερβός)

Syros_EV2  6ο Δημοτικό Σύρου Στράτος Δεναξάς   ( Προπονητής: Μανώλης Αργυρός)

Syrosme2009 6ο Δημοτικό Σχολείο Σύρου Έφη Λιάπη, Μυρτώ Νικολακοπούλου  

Syros_RobotExpert 1ο Γυμνάσιο Σύρου Πάτρικ Ηλίας Μαλλάνεϋ   ( Προπονητής: Μανώλης Αργυρός)

Syros_SmartBoys 1o - 2o Γυμνάσιο Σύρου Αντώνης Καπέλλας, Μιχάλης Ζαμπετάνης  ( Προπονητής: Μανώλης Αργυρός).

Αξίζει να σημειωθεί ότι στον Διαγωνισμό συμμετέχει, μεταξύ άλλων και ομάδα από το Δημοτικό Σχολείο Οίας.