Άκαιρη και βεβιασμένη χαρακτηρίζουν την εφαρμογή της σχετικής υπουργικής απόφασης οι Διευθυντές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης

Αντίθετοι στην αξιολόγηση των σχολείων εν μέσω πανδημίας

  • Τρίτη, 9 Φεβρουαρίου, 2021 - 06:16

Την αναστολή εφαρμογής της εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης των σχολικών μονάδων για τη φετινή σχολική χρονιά ζητά από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας η Πανελλήνια Επιστημονική Ένωση Διευθυντών/ντριών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Αναφορικά με την εν λόγω υπουργική απόφαση, οι Διευθυντές επισημαίνουν σε σχετική ανακοίνωσή τους ότι «ο προγραμματισμός και η εσωτερική αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας, ως συλλογική και δημοκρατική διαδικασία του Συλλόγου Διδασκόντων, μπορούν να συμβάλουν στην ανάπτυξη κουλτούρας αυτοβελτίωσης στις σχολικές μονάδες, στη βελτίωση της ποιότητας και της αποτελεσματικότητάς τους καθώς και στη δημιουργία Σχολείων–Κοινοτήτων μάθησης, που πρέπει να είναι το ζητούμενο. Επίσης, σε συνδυασμό με την εξωτερική αξιολόγηση, η οποία θα πρέπει να έχει καθαρά υποστηρικτικό και όχι ελεγκτικό χαρακτήρα, μπορούν να εξελιχθούν σε εργαλεία θετικής ανατροφοδότησης του εκπαιδευτικού έργου, με στόχο την ανάληψη βελτιωτικών δράσεων, τόσο από τη σχολική μονάδα όσο και από τον κάθε εκπαιδευτικό, μακριά από κατηγοριοποιήσεις και ανταγωνισμούς και μέσα σε ένα κλίμα εμπιστοσύνης, συνεργασίας και συλλογικότητας, που πρέπει να  χαρακτηρίζει το δημόσιο σχολείο».

Ωστόσο, η Πανελλήνια Επιστημονική Ένωση Διευθυντών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης θεωρούν ότι η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου πρέπει να καλύπτει και όλα τα θέματα που άπτονται της ευθύνης της Πολιτείας (υποδομές, μέσα, προγράμματα σπουδών, βιβλία, χρηματοδότηση κ.λπ.), και τα οποία δεν αποτελούν ευθύνη των εκπαιδευτικών.

Στη συνέχεια, προσθέτουν ότι η Πολιτεία θα πρέπει να δεσμευθεί ότι θα εξασφαλίζονται τα μέσα, οι διαδικασίες και οι πόροι για να πραγματοποιηθούν οι βελτιώσεις και οι αλλαγές που θα προτείνονται από τους Συλλόγους Διδασκόντων, στο πλαίσιο  της αυτοαξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας.

«Η αυτοαξιολόγηση  θα εξελιχθεί σε στείρα γραφειοκρατική διαδικασία»

Δεδομένου, ότι βάσει της Υπουργικής Απόφασης, ζητείται από τους Συλλόγους Διδασκόντων να βρίσκονται σε μία συνεχή δυναμική και συμμετοχική  διαδικασία, αλλά και σε συνεργασία με εξωτερικούς παράγοντες, χωρίς όμως να έχουν θεσμοθετηθεί συγκεκριμένες ρυθμίσεις που αφορούν στο πλαίσιο υλοποίησής της, οι Διευθυντές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης εκτιμά πως «η διαδικασία της αυτοαξιολόγησης θα εξελιχθεί σε μια στείρα γραφειοκρατική διαδικασία, που θα συρρικνώνει κάθε νόημα αναζήτησης δημιουργικής ανατροφοδότησης του περιεχομένου της εκπαιδευτικής διαδικασίας στη σχολική μονάδα».

Τέλος, επισημαίνουν ότι θεωρούν εντελώς άκαιρη και βεβιασμένη την εφαρμογή εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης εν μέσω πανδημίας, με σχολεία που ανοιγοκλείνουν, και με  κυρίαρχη την ανησυχία και αγωνία εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων για τη διασφάλιση, πρωτίστως, της υγείας τους.

«Πολύ δε περισσότερο, όταν η διαδικασία αυτή δεν ξεκινάει από την αρχή αλλά στη μέση της σχολικής χρονιάς,  και ζητείται από τους Συλλόγους Διδασκόντων να αποτιμήσουν τις όποιες δράσεις τους, όχι με βάση τον προγραμματισμό που έκαναν στην έναρξη  του σχολικού έτους, αλλά με ένα πλαίσιο, το οποίο επιβάλλεται τώρα! Η εφαρμογή της αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων, υπό αυτές τις συνθήκες, θα την αποστεώσει από την ουσία της και θα την μετατρέψει σε καταναγκαστική γραφειοκρατική πράξη».

Καταλήγοντας, τονίζει πως η συγκεκριμένη απόφαση θα πρέπει να επανεξεταστεί, μέσα από ένα ουσιαστικό διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, όλο το πλαίσιο εφαρμογής τής εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, με στόχο η αυτοαξιολόγηση  να αποτελέσει ένα δυναμικό εργαλείο κριτικής θεώρησης της σχολικής πραγματικότητας, ανατροφοδότησης και βελτίωσης των εκπαιδευτικών πρακτικών και ανάπτυξης των σχολικών μονάδων.

 

Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Σύρου – Τήνου - Μυκόνου

 

Την αντίθεσή του στην απόφαση περί αξιολόγησης εξέφρασε με τη σειρά του ο Σύλλογος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σύρου – Τήνου – Μυκόνου.

Όπως τονίζει σε σχετική ανακοίνωσή του «η αξιολόγηση θα γίνει με βάση 14 θεματικούς άξονες (που αναλύονται σε επιμέρους δείκτες) και τους οποίους θα επεξεργάζονται ομάδες εκπαιδευτικών του σχολείου, με συμμετοχή κάθε εκπαιδευτικού σε 2 τουλάχιστον από αυτούς».

Σημειώνει μάλιστα ότι από τους 14 παραπάνω άξονες μόνο οι δύο αναφέρονται στην εκπαιδευτική διαδικασία και μάλιστα σε μια κατεύθυνση διερεύνησης της απόκτησης δεξιοτήτων και επίτευξης μετρήσιμων στόχων, αντί της πραγματικής γνώσης και κριτικής σκέψης. «Οι υπόλοιποι άξονες είτε σχετίζονται με την εφαρμογή προγραμμάτων, είτε με τη διοίκηση του σχολείου, τη συνεργασία με τοπικούς φορείς και εξεύρεση πόρων για την λειτουργία του είτε με την «επαγγελματική ανάπτυξη» των εκπαιδευτικών (συλλογή προσόντων). Εφαρμόζεται με άλλα λόγια το λεγόμενο αγγλοσαξονικό μοντέλο αξιολόγησης, γνωστό για τα αποτελέσματά του όπου έχει εφαρμοστεί: κατηγοριοποίηση και κλείσιμο σχολείων και απολύσεις εκπαιδευτικών».

Προσθέτει επίσης πως «από τα παραπάνω αλλά και τις ανακοινώσεις σχετικά με τα νομοσχέδια που ετοιμάζονται για το επόμενο διάστημα, γίνεται φανερό ότι το Υ.ΠΑΙ.Θ. και η κυβέρνηση επιδιώκουν , εν μέσω πανδημίας και με την ασθενή (όπως υπολογίζουν) αντίσταση του εκπαιδευτικού κινήματος, να θεσμοθετήσουν κάθε ακραία νεοφιλελεύθερη "επιταγή" για τη δόμηση ενός αντιδραστικού, αναχρονιστικού και απόλυτα προσαρμοσμένου στις ανάγκες της αγοράς εκπαιδευτικού συστήματος. Μια πολιτική που επιδίωξαν να περάσουν και όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις και αμφισβητεί απροκάλυπτα τα μορφωτικά δικαιώματα παιδιών και νεολαίας και τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών».

Καταλήγοντας, ο Σύλλογος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σύρου – Τήνου – Μυκόνου κάλεσε τους δασκάλους και τους νηπιαγωγούς της περιοχής να ενώσουν τις δυνάμεις τους για να βάλουν φραγμό  στην αξιολόγηση και να διεκδικήσουνπαιδαγωγική ελευθερία και δημοκρατία στο σχολείο.