Συνέντευξη του Διευθυντή του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας Σύρου, Γιώργου Στεφάνου για την πορεία της τηλεκπαίδευσης από τον Νοέμβριο του 2020 μέχρι και σήμερα

«Το ΣΔΕ έκανε μεγάλο άλμα στην ψηφιακή εποχή»

Εξ΄ αποστάσεως θα ολοκληρωθεί, όπως φαίνεται, ο φετινός κύκλος μαθημάτων των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας.

Εν αντιθέσει με τις υπόλοιπες σχολικές μονάδες που κατά διαστήματα επαναλειτούργησαν διά ζώσης, στα ΣΔΕ εφαρμόζεται συνεχόμενα από τον περασμένο Νοέμβριο το σύστημα τηλεκπαίδευσης.

Σε συνέντευξή του, ο Διευθυντής του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας Σύρου, Γιώργος Στεφάνου εξηγεί ότι παρά τις αρχικές επιφυλάξεις για την έκβαση της διαδικασίας που αξιοποιείται για πρώτη φορά συστηματικά, οι ψηφιακές τάξεις που δημιουργήθηκαν λειτουργούν με επιτυχία, καλύπτοντας σε μεγάλο βαθμό τις εκπαιδευτικές ανάγκες και εξυπηρετώντας τους ενήλικες μαθητές.

Ο ίδιος κάνει λόγο για ένα σημαντικό εργαλείο που θα μπορούσε να αξιοποιηθεί τόσο για την κάλυψη των κενών σε παραρτήματα του ΣΔΕ, λόγω έλλειψης ωρομίσθιων εκπαιδευτών, όσο και για τη δημιουργία τμημάτων σε άλλα νησιά των Κυκλάδων.

Ο κ. Στεφάνου αναφέρεται επίσης στη στελέχωση των τμημάτων, αλλά και στον αριθμό των μαθητών που θα λάβουν φέτος τον τίτλο σπουδών τους και θα έχουν την ευκαιρία να φοιτήσουν στη συνέχεια σε κάποιο από τα Λύκεια του νησιού.

 

Σε τι φάση βρήκε η δεύτερη φάση της πανδημίας το Σχολείο σας και τα παρατήματά του στα άλλα δύο νησιά του νομού και πώς διαμορφώθηκε το εκπαιδευτικό σας πλαίσιο για τη συνέχιση των μαθημάτων;

«Από τις 7 Νοεμβρίου 2020, το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Σύρου λειτουργεί με σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση ενώ, δια ζώσης, παρέχει κάθε απόγευμα μόνο διοικητικές υπηρεσίες (πληροφορίες για εγγραφές, βεβαιώσεις κλπ).

Επειδή για τα ΣΔΕ δεν υπήρξε πρόβλεψη για τη πλατφόρμα webex μετά την υπουργική απόφαση για την τηλεκπαίδευση  ρωτήσαμε τους ενήλικες μαθητές μας αν είχαν σύνδεση στο internet και με ποιο μέσο θα μπορούσαν να παρακολουθήσουν μαθήματα..

Διαπιστώσαμε ότι θα έπρεπε για τις ανάγκες της τηλεκπαίδευσης να χρησιμοποιήσουμε αρχικά μια πλατφόρμα ευρέως γνωστή  ώστε να έχουν όλοι πρόσβαση ακόμη και από το κινητό τους. Οργανώσαμε τα τμήματα του σχολείου σε ομάδες και οι μαθητές σταδιακά εξοικειώθηκαν να παρακολουθούν και να συμμετέχουν στην ψηφιακή τάξη. 

Για τις αυξημένες ανάγκες υποστήριξης του παιδαγωγικού έργου, μοιραζόμαστε με τους μαθητές ψηφιακά βιβλία, video, αρχεία κ.ά.  Σε όσους είχαν δυσκολίες στην χρήση της τεχνολογίας προσφέραμε υποστήριξη και έντυπο υλικό.

Με το πέρασμα του χρόνου οι μαθητές ήταν ενθουσιασμένοι με την τηλεκπαίδευση γιατί μετά την εργασία τους προλαβαίνουν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα χωρίς να μετακινηθούν και αποφεύγουν τις απουσίες. Ταυτόχρονα απέκτησαν νέες δεξιότητες στις τηλεδιασκέψεις τις οποίες αξιοποιούν για οικογενειακές και κοινωνικές ανάγκες. Μπορούμε λοιπόν σήμερα  να πούμε ότι η δεύτερη φάση της πανδημίας οδήγησε το ΣΔΕ  Σύρου να κάνει ένα πολύ μεγάλο άλμα στην ψηφιακή εποχή.

Το σχολείο στελεχωμένο με καταρτισμένους εκπαιδευτές στις νέες τεχνολογίες συνεχίζει την παράδοση των προηγούμενων ετών να μαθαίνει τους μαθητές στις ψηφιακές τάξεις και χαίρεται όταν αυτοί παρακολουθούν με μεγάλο ενδιαφέρον και ανταποκρίνονται πολύ καλά».

 

Στις αρχές Οκτωβρίου, βρισκόσασταν σε αναμονή της τοποθέτησης εκπαιδευτικών τόσο στη Σύρο, όσο και στη Νάξο και τη Σαντορίνη. Ανεξαρτήτως των συνθηκών που επικράτησαν, πώς στελεχώθηκαν και λειτούργησαν όλα τα τμήματα;

«Στις αρχές του σχολικού έτους το τμήμα Σύρου και το τμήμα Σαντορίνης ξεκίνησαν τη λειτουργία τους στελεχωμένα μόνο με τους αποσπασμένους μόνιμους εκπαιδευτικούς. Το τμήμα Νάξου ξεκίνησε τη λειτουργία του αμέσως μετά την απόσπαση μόνιμου εκπαιδευτικού τον Νοέμβρη.

Αν και από τον Οκτώβρη βρισκόμασταν σε αναμονή της τοποθέτησης των ωρομίσθιων εκπαιδευτικών για την κάλυψη των κενών στη διδασκαλία των γραμματισμών, τελικά αυτοι τοποθετήθηκαν από τον αρμόδιο φορέα (ΙΝΕΔΙΒΙΜ) στα μέσα του Δεκέμβρη .

Από τα μέσα Ιανουαρίου μετά τις τελευταίες τοποθετήσεις ωρομισθίων, όλα τα τμήματα είναι στελεχωμένα με εκπαιδευτές και λειτουργούν με βάση το ωρολόγιο πρόγραμμα. Εξαίρεση στις τοποθετήσεις αποτελεί μέχρι σήμερα η εκκρεμότητα με τις τοποθετήσεις των συμβούλων σταδιοδρομίας και των ψυχολόγων».

 

Το Σχολείο σας χρησιμοποίησε για πρώτη φορά φέτος το σύστημα τηλεκπαίδευσης. Σε τι βαθμό απέδωσε και πώς θα μπορούσε αυτό το εργαλείο να αξιοποιηθεί και μελλοντικά;

«Το σχολείο μας είχε αξιοποιήσει στο παρελθόν τις τηλεδιασκέψεις για τον συντονισμό της διοίκησης, την οργάνωσης λειτουργίας των τμημάτων αλλά και για συναντήσεις εθιμοτυπικού χαρακτήρα (πχ ευχές Χριστουγέννων, εθνικές εορτές κ.ά). εκπαιδευτών και μαθητών από όλα τα νησιά.

Είχαμε προτείνει επίσης προς το Υπουργείο Παιδείας να αξιοποιηθεί η τηλεκπαίδευση για την κάλυψη των κενών τα οποία παρατηρούνται συχνά στη διδασκαλία στα νησιωτικά παραρτήματα (από έλλειψη ωρομίσθιων εκπαιδευτών) αλλά η πρόταση είχε απορριφθεί από τους αρμόδιους, με αποτέλεσμα να μην διδάσκονται κάποιες χρονιές ορισμένα μαθήματα.

Ελπίζουμε η επιτυχία της εφαρμογής της τηλεκπαίδευσης να φέρει τροποποιήσεις στον κανονισμό ώστε να μην υπάρξουν άλλες περιπτώσεις με αδίδακτα μαθήματα στο μέλλον.

Το εργαλείο της  τηλεκπαίδευσης στα ΣΔΕ  θα μπορούσε επίσης να βοηθήσει στην ικανοποίηση αιτημάτων νησιωτικών και ορεινών Δήμων  οι οποίοι δεν έχουν τα πληθυσμιακά στοιχεία να υποστηρίξουν την αυτόνομη ίδρυση ενός σχολείου».

Τέτοιες περιπτώσεις έχουμε αρκετές στις Κυκλάδες όπως οι Δήμοι της Μυκόνου, της Πάρου, της Αμοργού κ.ά οι οποίοι επιθυμούν να αποκτήσουν το δικό τους παράρτημα ΣΔΕ ώστε να ανταποκριθούν στις ανάγκες των κατοίκων να ολοκληρώσουν την υποχρεωτική εκπαίδευση και να ελπίζουν σε μια καλύτερη επαγγελματική προοπτική».

 

Όλο το προηγούμενο διάστημα, σημειώθηκε ένα συνεχόμενο άνοιγμα-κλείσιμο των σχολείων όλων των βαθμίδων. Τι προβλέπεται για τα δικά σας σχολεία μέχρι και το τέλος του διδακτικού έτους.

«Αντίθετα με το συνεχόμενο άνοιγμα-κλείσιμο των σχολείων της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, τα ΣΔΕ παρέμειναν συνεχώς κλειστά για την προφύλαξη των ενήλικων μαθητών και δεν υπήρξε καμία επιστροφή στα θρανία και στη δια ζώσης λειτουργία.

Όσον αφορά τις προβλέψεις μέχρι και το τέλος του διδακτικού έτους το σχολείο σύμφωνα με τη νομοθεσία θα ακολουθήσει τις αποφάσεις του Υπουργείου Παιδείας.

Αισιοδοξούμε ότι στα τέλη Ιουνίου, στη λήξη του διδακτικού έτους,  θα μπορέσουμε να πραγματοποιήσουμε τις τελετές αποφοίτησης όπως έχει καθιερωθεί τα τελευταία 12 χρόνια της ιστορίας του σχολείου.

Έχουμε προγραμματίσει επίσης την παρουσίαση των εργασιών project μέσω τηλεδιασκέψεων ώστε οι μαθητές της Σύρου να μάθουν για την "ιστορία και την γαστρονομία της Νάξου" οι μαθητές της Σαντορίνης να γνωρίσουν για "τη ζωή στην Άνω Σύρο τις δεκαετίες του '50 και του '60 μέσα από τα τραγούδια του Μάρκου Βαμβακάρη" και τέλος οι μαθητές της Νάξου να γνωρίσουν το "πολιτισμικό ανθολόγιο της Σαντορίνης"».

Πόσοι μαθητές θα αποφοιτήσουν φέτος από το ΣΔΕ Σύρου;

«Φέτος σύμφωνα με τα μέχρι σήμερα στοιχεία το ΣΔΕ θα δώσει απολυτήριο Γυμνασίου σε περίπου 50 τελειόφοιτους οι οποίοι θα έχουν ανταποκριθεί με επιτυχία στις μαθητικές τους υποχρεώσεις και με αυτό τον τρόπο όσοι επιθυμούν θα μπορέσουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους και να εγγραφούν στα εσπερινά Λύκεια του νησιού τους ή να αξιοποιήσουν το απολυτήριο για την επαγγελματική τους εξέλιξη».