Μαθητές των Εκπαιδευτηρίων Δελασάλ Σύρου «ζωντάνεψαν» το «Φασουλοδοχείο» της συγγραφέως Ελισάβετ Κρίπα και βίωσαν τα μηνύματά του

«Είμαι παιδί Μοναδικό»

Τον Φεβρουάριο του 2021, εν μέσω πανδημίας και τηλεκπαίδευσης, η δασκάλα της Δ΄ Δημοτικού των Εκπαιδευτηρίων Δελασάλ Σύρου,  Μαίρη Ίρση, εισήγαγε στο πρόγραμμα μαθημάτων της, τη μελέτη του παιδικού βιβλίου «Το Φασουλοδοχείο του αστροναύτη» της Ελισάβετ Κρίπα.

Ο ήρωας του βιβλίου, βιώνει δυσκολίες στο σχολικό περιβάλλον, λόγω αυξημένης παρορμητικότητας και υπερκινητικότητας. Ειδικότερα, αντιμετωπίζεται ως «επιπόλαιος, άτακτος, απρόσεκτος, σίφουνας προς αποφυγή». Ξεκινώντας τη Γ’ δημοτικού, δίνει υπόσχεση στη μητέρα του να προσπαθήσει για το καλύτερο. Μία δασκάλα και ένα σεντούκι με θησαυρούς γνώσεων από τον παππού του, θα μετατρέψουν τη σχολική πραγματικότητα σε αυτό που όλα τα παιδιά ονειρεύονται για το σχολείο.

Το βιβλίο άρεσε πολύ στα παιδιά που ταυτίστηκαν με τον ήρωα. Είναι γρήγορο, με έντονη αίσθηση χιούμορ και παρουσιάζει τις δυσκολίες του ήρωα στο σχολικό περιβάλλον μέσα από τα μάτια του ίδιου του παιδιού. Παράλληλα, φωτίζει μια διδακτική προσέγγιση με έμφαση στο σεβασμό, την αυτοεκτίμηση, τον πλούτο της διαφορετικότητας, την αλληλεπίδραση, τη συνεργασία, τη μοναδικότητα του κάθε ανθρώπου και τη θετική εστίαση.

Η κ. Ίρση κατά τη διάρκεια επεξεργασίας του βιβλίου, μέσω ποικίλων δραστηριοτήτων αξιοποίησε διδακτικά πολλά θέματα που θίγει το βιβλίο:

Μαθησιακές δυσκολίες και διαφορετικότητα, Σχέσεις παππούδων-εγγονιών, Θέματα οδικής ασφάλειας, Ισότητα – Δικαιοσύνη, Ενσυναίσθηση, Ανάληψη ευθύνης, Βιωματική μάθηση κ.ά.

Ομαδικές δράσεις και παιχνίδια με τη συγγραφέα

Όταν τελείωσε η μελέτη του βιβλίου, τα παιδιά  έστειλαν τις εντυπώσεις τους στη συγγραφέα και εξέφρασαν την επιθυμία να γνωριστούν μαζί της. Έτσι, στο τέλος της σχολικής χρονιάς, η Ελισάβετ Κρίπα  βρέθηκε στα εκπαιδευτήρια Δελασάλ Σύρου και παρουσίασε το βιβλίο της στα παιδιά. Μαθητές και εκπαιδευτικοί μαζί «ζωντάνεψαν» το βιβλίο και βίωσαν τα μηνύματά του, πραγματοποιώντας ομαδικές δράσεις και παιχνίδια με κεντρικό άξονα τον Βασίλη, ήρωα του βιβλίου, οργανωμένες από την κ. Κρίπα σε συνεργασία με τη δασκάλα της τάξης κ. Μαίρη Ίρση.

Η παρουσίαση ξεκίνησε με ένα παιχνίδι γνωριμίας, συνέχισε με τις προσδοκίες των παιδιών για την ημέρα και την προσκεκλημένη συγγραφέα και με παιχνίδι ερωτήσεων για το βιβλίο και τη συγγραφή.

Στη συνέχεια, τα παιδιά ανακάλυψαν τι έκρυβε η βαλίτσα της κυρίας Μυρτώς. Ένα τεράστιο πανί προκάλεσε ενθουσιασμό, γέλια, χαρά και έδωσε έναυσμα για συνεργασία, συντονισμό και ομαδικότητα.

Κάτι νέο ακολούθησε το παιχνίδι της βαλίτσας.Τα παιδιά κλήθηκαν να ενεργοποιήσουν τις πέντε αισθήσεις για να συλλέξουν πληροφορίες, με αφόρμηση μια απλή καραμέλα. Με την όραση παρατήρησαν τα στοιχεία που αναγράφονταν στο περιτύλιγμα, με την ακοή συνειδητοποίησαν ότι το περιτύλιγμα είναι διπλό και περιέχει την καραμέλα, με την όσφρηση διαχώρισαν τις καραμέλες σε αυτές που περιείχαν κεράσι, φράουλα, βερίκοκο κ.ά, με την αφή ανακάλυψαν την ύπαρξη ζάχαρης αφού η καραμέλα ήταν κολλώδης. Τέλος, μάσησαν την καραμέλα σαν εξωγήινοι που γεύονται κάτι αντίστοιχο για πρώτη φορά, απόλαυσαν τη γεύση και επιβεβαίωσαν την ύπαρξη διαφορετικών συστατικών από φρούτα και γλυκαντικά.

Μετά από αυτή την άσκηση, χωρίστηκαν σε ομάδες με τρεις οδηγίες:

  1. να βρουν όνομα  για την ομάδα τους,
  2. να πάνε στον κήπο του σχολείου και να καταγράψουν ερωτήσεις με βάση τις πέντε αισθήσεις,
  3. να μαζέψουν θησαυρούς της φύσης, με σεβασμό στο περιβάλλον.

Αφού ολοκλήρωσαν την εργασία τους και ήρθαν σε επαφή με τη φύση, οι ομάδες εναπόθεσαν πάνω σε ένα άσπρο πανί τους θησαυρούς που συνέλεξαν, χειροκροτήθηκαν από το σύνολο της τάξης για τα ευρήματα τους και έθεσαν ερωτήματα στον Frère Νικολά, ο οποίος πρόθυμα απάντησε στις ερωτήσεις τους και μοιράστηκε μαζί τους την ιστορία μιας καραμέλας και την αξία της για τα παιδιά στο Καμερούν.

Ανεκτίμητοι θησαυροί γνώσης

Ξαναπιάνοντας το νήμα του βιβλίου, οι μαθητές κάθισαν σε κύκλο. Η κυρία Κρίπα διάβασε ένα γράμμα που ο ήρωας του βιβλίου Βασίλης, απευθύνει στα παιδιά του Δελασάλ. Μαζί τους μοιράζεται τη λύπη και τη ντροπή του που έγινε η αιτία να χτυπήσει η αγαπημένη του δασκάλα. Στο περίγραμμα ενός σώματος, τα παιδιά έγραψαν τα συναισθήματα και τις σκέψεις του πρωταγωνιστή της ιστορίας. Έπειτα έπαιξαν το παιχνίδι του σοφού: τα ίδια τα παιδιά-σοφοί πρότειναν τρόπους και λύσεις για να νιώσει ο ήρωας καλύτερα και να εξελιχθεί θετικά. Οι προτάσεις των παιδιών, μαζί με τις προτάσεις του βιβλίου από τη δασκάλα κυρία Μυρτώ και τον παππού του Βασίλη, έκαναν τον ήρωα να ξεκλειδώσει και να αναδείξει τα θετικά στοιχεία του χαρακτήρα του, κάτι που αποτύπωσαν οι μαθητές της κυρίας Ίρση σε ένα δεύτερο περίγραμμα.

Η παρουσίαση ολοκληρώθηκε με δώρα στα παιδιά από την κυρία Κρίπα και αναστοχασμό για το τι έμαθαν, τι τους άρεσε και τι δεν τους άρεσε από όσα βίωσαν μαζί της. Ζωγραφιές που είχαν φτιάξει μέσα στη χρονιά οι μαθητές αξιοποιήθηκαν από την κυρία Κρίπα σε ένα ενθύμιο με θησαυρούς γνώσης. Πάνω σε κάθε δώρο, αναγράφονταν «Είμαι παιδί ΜΟΝΑΔΙΚΟ, κάθε μέρα θα προσπαθώ να δείχνω τον καλύτερό μου εαυτό».

Ήταν μια αξέχαστη μέρα, την οποία απόλαυσαν τα παιδιά. Τα χαμόγελα, οι φωτογραφίες, ο ενθουσιασμός των παιδιών δικαίωσαν τις προσδοκίες εκπαιδευτικών και μαθητών, επιβεβαιώνοντας τις συνεχείς προσπάθειες των Εκπαιδευτηρίων Δελασάλ να προσφέρουν στα παιδιά πολλαπλές ευκαιρίες μάθησης και παιδείας.