Δεκάδες οι κενές θέσεις στις σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης των Κυκλάδων

“Αγκάθι” η νησιωτικότητα και οι χαμηλοί μισθοί

Χαράλαμπος Ψαρράς: "Από τους 1.150 νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς στο Νότιο Αιγαίο, σίγουρα οι 300 δεν ανέλαβαν τη θέση τους"

Εκατοντάδες είναι οι κενές θέσεις εκπαιδευτικών, ιδιαίτερα της Γενικής Παιδείας, που υπάρχουν στα σχολεία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στις Κυκλάδες, αλλά και στο Νότιο Αιγαίο.

Μεγάλος αριθμός νεοδιόριστων, σε ποσοστό που κυμαίνεται κοντά στο 30%, ζήτησε από την πρώτη ημέρα ανάληψης των καθηκόντων τους, άδεια μακράς διαρκείας, με την ίδια εικόνα να παρουσιάζεται και στην πρόσληψη των αναπληρωτών.

Ένας από τους βασικότερους παράγοντες άρνησης των εκπαιδευτικών να αναλάβουν τη θέση τους, εκτός φυσικά από τους λόγους υγείας, είναι οι χαμηλοί μισθοί, αλλά και η νησιωτικότητα, οι οποίοι λειτουργούν αποτρεπτικά, ιδιαίτερα για έναν νέο καθηγητή και δάσκαλο.

Για τα κενά που υπάρχουν στις μονάδες του Νοτίου Αιγαίου, για την κατάσταση που επικρατεί πέντε ημέρες μετά την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, αλλά και για τη β' φάση των προσλήψεων των αναπληρωτών, στις 25 Σεπτεμβρίου, μίλησε στην "Κοινή Γνώμη" ο περιφερειακός διευθυντής Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου, Χαράλαμπος Ψαρράς.

 

- Κ. Ψαρρά διανύουμε ουσιαστικά την πρώτη εβδομάδα της νέας σχολικής χρονιάς στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Ποια είναι η εικόνα σχετικά με τα κενά διδακτικού προσωπικού τόσο μονίμων, όσο και αναπληρωτών, που υπάρχει σήμερα;

"Από το σύνολο των εκπαιδευτικών των 1.150 μονίμων που διορίστηκαν στο Νότιο Αιγαίο, το ποσοστό αδειών των νεοδιόριστων, ανάλογα με τη Διεύθυνση, κυμάνθηκε μεταξύ 20% και 30%. Δηλαδή, δύο ή τρεις στους 10 εκπαιδευτικούς ανέλαβαν υπηρεσία και δήλωσαν άδεια μακράς διάρκειας, που συνήθως σχετίζεται με τη μητρότητα και γι' αυτές χαιρόμαστε, λόγω και της κατάστασης του δημογραφικού, όμως δημιουργούνται κενά στα σχολεία.

Ήρθε το "κύμα" των αναπληρωτών, αλλά λόγω της μικρής χρονικής διάρκειας που υπήρχε ανάμεσα στην ανάληψη υπηρεσίας των νεοδιόριστων και την αναγγελία πρόσληψης των αναπληρωτών, οι Διευθύνσεις δεν είχαν το απαιτούμενο χρονικό περιθώριο ώστε να συλλεχθούν οι άδειες, να δηλωθούν στο myschool και με βάση αυτές τις πληροφορίες, το Υπουργείο Παιδείας να προσλάβει αντίστοιχο αριθμό αναπληρωτών για να καλύψει τα κενά που δημιουργήθηκαν.

Άρα, οι προσλήψεις των αναπληρωτών που έγιναν, πραγματοποιήθηκαν με το σκεπτικό ότι το 100% των νεοδιόριστων θα αναλάμβαναν υπηρεσία. Δεν είχαμε άλλη πληροφορία. Ήταν μία παραδοχή που δεν μπορούσαμε να προσπεράσουμε, όπως και δεν θα μπορούσαμε να γνωρίζουμε το ποσοστό των εκπαιδευτικών που θα δήλωναν άδεια. Ερχόμενοι λοιπόν οι αναπληρωτές κάλυψαν και τα κενά που είχαν δημιουργηθεί από τους νεοδιόριστους, αλλά δεν ήταν επαρκής ο αριθμός. Να προσθέσουμε ότι ένα ποσοστό των αναπληρωτών πήραν και αυτοί άδεια μακράς διάρκειας. Και αυτό το θέμα ήρθε να προστεθεί".

 

- Μέσα σε όλη αυτή την κατάσταση, ποια εικόνα παρουσιάζεται σήμερα στα σχολεία, σχετικά με τη λειτουργία τους;

"Σας περιγράφω μία κατάσταση και ενδεικτικά θα σας πω ότι τα πρωινά τμήματα της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με κάθε τρόπο λειτουργούν, κλείνοντας τα ολοήμερα τμήματα. Δεν λειτουργεί κανένα ολοήμερο, καθώς δώσαμε προτεραιότητα στην πρωινή υποχρεωτική εκπαίδευση των παιδιών. Αυτές τις ημέρες οι Διευθύνσεις προχώρησαν σε μία τελική καταγραφή των κενών που υπάρχουν, τα οποία είναι πάρα πολλά και τα οποία ομολογεί και η πραγματικότητα. Τα στοιχεία θα περάσουν σήμερα στην ψηφιακή πλατφόρμα του Υπουργείου και με βάση αυτές τις δηλώσεις θα γίνει η πρόσληψη των αναπληρωτών της β' φάσης, που για πρώτη φορά θα γίνει περί τις 25 Σεπτεμβρίου, πολύ πιο γρήγορα χρονικά σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές".

 

- Πιστεύετε ότι μετά τη β' φάση της πρόσληψης των αναπληρωτών, θα υπάρξει κάλυψη των κενών που έχουν δημιουργηθεί στα σχολεία;

"Ευελπιστούμε ότι θα καλυφθούν τα κενά. Βέβαια, δεν μπορώ να σας πω 100% με την έννοια ότι και από τους νέους εκπαιδευτικούς που θα έρθουν, θα υπάρξει ένα ποσοστό που και πάλι θα δηλώσει άδεια. Το αναμένουμε αυτό. Ξέρετε, δεν μπορούμε να υπολογίσουμε, καθώς με τον τρόπο που λειτουργεί το σύστημα του ΕΣΠΑ που τροφοδοτεί τη συντριπτική πλειονότητα των εκπαιδευτικών με σύμβαση ορισμένου χρόνου, χρειάζεται και ο απαιτούμενος χρόνος. Από φάση σε φάση, κάποια κενά μεταφέρονται. Διορίστηκαν 10.000 μόνιμοι εκπαιδευτικοί και 24.000 αναπληρωτές. Σύνολο 34.000 χιλιάδες εκπαιδευτικοί και παρ' όλα αυτά είναι πιθανόν να μη βρέθηκαν στα σχολεία περισσότεροι από 25.000. Θα περάσουν 10 μέρες στα σχολεία, προσπαθώντας να ρυθμιστούν μόνο στην πρωινή ζώνη. Αυτές οι πρώτες ημέρες, έτσι και αλλιώς είναι περίοδος προσαρμογής για τα παιδιά, αλλά και τους εκπαιδευτικούς που έχουν αναλάβει τις θέσεις τους. Πιστεύω ότι μέχρι τις 25 Σεπτεμβρίου, θα έχουν έρθει οι νέοι εκπαιδευτικοί για να καλύψουν τις ειδικότητες σε εκπαιδευτικής Γενικής Αγωγής, που εκεί έχουμε σήμερα το μεγάλο πρόβλημα. Η Ειδική Αγωγή είναι σε καλό επίπεδο. Οι μεγάλες απώλειες είναι στην Γενική Αγωγή, στις παράλληλες στηρίξεις και στα Ολοήμερα Σχολεία. Εκεί περιμένουμε την ενίσχυση από τη β' φάση".

 

- Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Α' ΕΛΜΕ Κυκλάδων, υπάρχουν τεράστια κενά και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση στις Κυκλάδες. Ποια είναι η δική σας εικόνα;

"Κενά υπάρχουν και στις δύο βαθμίδες, δηλαδή στην Πρωτοβάθμια και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Και στα Δωδεκάνησα η ίδια εικόνα υπάρχει. Είναι πολλά τα κενά. Αντικειμενικά το 30%, κατά μέσο όρο αριθμό αδειών, είναι ένα τεράστιο νούμερο. Από τους 1.150 νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς στο Νότιο Αιγαίο, σίγουρα οι 300 δεν ανέλαβαν τη θέση τους. Βρισκόμαστε με το βλέμμα στη β' φάση των αναπληρωτών. Εμείς τέλος Σεπτεμβρίου, όταν με το καλό ολοκληρωθεί η τοποθέτηση των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, θα είμαστε σε μία εγρήγορση ώστε να κάνουμε μία τελική αποτύπωση, μία ρεαλιστική αποτύπωση για τις θέσεις που μπορεί να παραμείνουν κενές, προκειμένου στη γ' φάση μέσα στον Οκτώβριο να γίνει μία ολοκληρωτική κάλυψη".

 

- Κλείνοντας κ. Ψαρρά θα θέλαμε να μας δώσετε και μία εικόνα για τα σχολικών Δίκτυα Εκπαιδευτικής Υποστήριξης, τα οποία διπλασιάστηκαν και στο Νότιο Αιγαίο.

"Η ίδρυση Σχολικών Δικτύων Εκπαιδευτικής Υποστήριξης (Σ.Δ.Ε.Υ.) αποσκοπεί στην προώθηση της συνεργασίας μεταξύ σχολικών μονάδων για την καλύτερη ανταπόκριση στις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών, την ένταξη μαθητών με ειδικές ανάγκες και την υποστήριξη των δομών ειδικής αγωγής, όπως τα Τμήματα Ένταξης.

Από το Υπουργείο Παιδείας, δόθηκε προτεραιότητα στα παιδιά που έχουν μαθησιακές δυσκολίες, ανεξαρτήτου διαβάθμισης δυσκολιών. Καταρχήν ιδρύθηκαν νέα Τμήματα Ένταξης και διπλασιάστηκαν στο Νότιο Αιγαίο τα Δίκτυα Εκπαιδευτικής Υποστήριξης, δηλαδή από 21 έγιναν 44. Γι’ αυτό το λόγο έχουν γίνει προσλήψεις Ψυχολόγων και Κοινωνικών Λειτουργών. Σκοπός μας είναι να "σκανάρουμε" το μαθητικό πληθυσμό καταρχήν σε επίπεδο μαθησιακών δυσκολιών, αλλά και σε επίπεδο δυσκολιών σε επίπεδο κοινωνικό και οικογενειακό. Τα Σ.Δ.Ε.Υ. θα παρέχουν μεγάλες υπηρεσίες".