Το 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο Σύρου συμμετείχε στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Explorations de Monaco”

Οι μαθητές στο σκάφος εξερευνήσεων του Μονακό

Βασιλική Βαλλιάνου: “Μία σημαντική δράση, η οποία εντυπωσίασε τα παιδιά που την παρακολούθησαν και αναμφίβολα θα θυμούνται για πολύ καιρό”

Σε ένα μοναδικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα που υλοποιήθηκε τις προηγούμενες ημέρες στη Σύρο, στο πλαίσιο των Μεσογειακών Αποστολών “Explorations de Monaco”, συμμετείχε το 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο Σύρου.

Πρόκειται για μια επιστημονική, περιβαλλοντική και εκπαιδευτική πρωτοβουλία που συνδύασε τη γνώση με τη βιωματική εμπειρία, με στόχο την ευαισθητοποίηση των παιδιών γύρω από τη θάλασσα, το θαλάσσιο οικοσύστημα και την προστασία του πλανήτη μας.

Τα εργαστήρια υλοποιήθηκαν σε συνεργασία με επιστήμονες, εκπαιδευτές και μέλη του πληρώματος του ιστιοπλοϊκού ModX70, καθώς και με τη στήριξη του Ναυτικού Ομίλου Σύρου.

Για τη συγκεκριμένη δράση, στην οποία συμμετείχαν οι μαθητές της Α’ και Β’ τάξης του Γυμνασίου, μίλησε στην “Κοινή Γνώμη” η καθηγήτρια Φυσικών Επιστημών, Βασιλική Βαλλιάνου.

Missions Méditerranée - Οι εξερευνήσεις του Μονακό”

Οι “Εξερευνήσεις του Μονακό” αποτελούν μια πλατφόρμα για τη δέσμευση της Α.Ε. του Πρίγκιπα

Αλβέρτου Β' του Μονακό για τη γνώση, τη βιώσιμη διαχείριση και την προστασία του ωκεανού. Ως μέρος της κληρονομιάς του πρίγκιπα Αλβέρτου Α ́, του πρωτοπόρου της σύγχρονης

Ωκεανογραφίας, αποτελούν τη συνέχεια ενός αιώνα δέσμευσης των Μονεγάσκων στον ωκεανό.

Το 2025, το Monaco Explorations εγκαινίασε ένα νέο πρόγραμμα με τίτλο Mediterranean Missions, το οποίο θα διαρκέσει έως το 2030. Η εκστρατεία αυτή, άρχισε με μια στάση στην Ελλάδα, το λίκνο του θαλάσσιου πολιτισμού και μια χώρα με υποδειγματική δέσμευση, με την οποία το πριγκιπάτο μοιράζεται μια αρχαία ναυτική παράδοση και μια ισχυρή δέσμευση για τη φύση.

Οι “Εξερευνήσεις του Μονακό” στοχεύουν στην υποστήριξη της ενίσχυσης των θαλάσσιων

προστατευόμενων περιοχών, με βάση τη συνέργεια μεταξύ της επιστημονικής έρευνας πεδίου, της

προληπτικής περιβαλλοντικής διπλωματίας και της φιλόδοξης διαμεσολάβησης των πολιτών.

Το Explorations de Monaco προσφέρει δύο εργαστήρια κατά τη διάρκεια των ενδιάμεσων

σταθμών του, στο πλαίσιο του προγράμματος προσέγγισης των σχολείων.

Με τη συμμετοχή σε δύο εργαστήρια

Στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής αποστολής “Monaco Explorations – “Missions Méditerranée” το 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο Σύρου, συμμετείχε με τους μαθητές των δύο πρώτων τάξεων του, σε μια μοναδική δράση περιβαλλοντικής εκπαίδευσης που πραγματοποιήθηκε στο νησί, στις 22 Οκτωβρίου.

Οι μαθητές παρακολούθησαν τα εργαστήρια που υλοποιήθηκαν σε συνεργασία με επιστήμονες, εκπαιδευτές και μέλη του πληρώματος του ιστιοπλοϊκού ModX70 που είχε καταπλεύσει στο λιμάνι της Ερμούπολης, καθώς και με τη στήριξη του Ναυτικού Ομίλου Σύρου.

“Στο πρώτο εργαστήριο μας έγινε μία παρουσίαση από την Ράνια Κρητικού για την ιστορία και τα αθλήματα με τα οποία ασχολείται ο Ναυτικός Όμιλος. Στη συνέχεια, στο χώρο του ΝΟΣ, ασχοληθήκαμε με τη Μεσόγειο, μαθαίνοντας τα παιδιά, ότι πρόκειται για μια κλειστή θάλασσα με τα νερά της να ανανεώνονται κάθε 70 με 100 χρόνια, καθώς επίσης και για την επιβάρυνση που υφίσταται από τα πλοία που τη διασχίζουν, αλλά και από τις δραστηριότητες των κατοίκων των μεσογειακών κρατών. Τέλος, έγινε αναφορά για τα ελληνικά θαλάσσια πάρκα, που αυτά υπάρχουν, αλλά και ποια είναι τα μεγαλύτερα”, είπε η κα. Βαλλιάννου.

Συνεχίζοντας την αναφορά της στα εργαστήρια και πιο συγκεκριμένα για το πρώτο το οποίο παρακολούθησαν οι μαθητές εντός του χώρου του Ναυτικού Ομίλου, επεσήμανε πως “τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες, μίλησαν για τα απειλούμενα είδη, διαλέγοντας τέσσερα από αυτά. Αντλώντας τις πληροφορίες από κάρτες που τους μοιράστηκαν και αφού διάβασαν προσεκτικά για τις απειλές που υπάρχουν για τα συγκεκριμένα είδη, μίλησαν για τον ροφό, τα Λιβάδια Ποσειδωνίας, τη φώκια Μονάχους - Μονάχους και την φτεροφάλαινα. Ομαδικά, αλλά και το κάθε ένα από τα παιδιά, έδωσαν την δικιά τους άποψη για το τι πρέπει να κάνουμε για την προστασία των συγκεκριμένων ειδών”.

Το σημαντικότερο όλων, ήταν το δεύτερο εργαστήριο, το οποίο αφορούσε στην επιτόπια επίσκεψη των μαθητών στο ιστιοφόρο ModX70, το οποίο είναι ένα οικολογικό, μηδενικών ρύπων καταμαράν που χρησιμοποιείται από τις “Εξερευνήσεις του Μονακό” για την αποστολή του στη Μεσόγειο, με κύριο στόχο την επιστημονική έρευνα και την περιβαλλοντική εκπαίδευση. Λειτουργεί με ηλιακή ενέργεια και ηλεκτρικούς κινητήρες, με δυνατότητα αυτόνομης λειτουργίας, και ως πλωτό εργαστήριο και εκπαιδευτική πλατφόρμα.

“Το δεύτερο εργαστήριο αφορούσε στην παρουσίαση του σκάφους το οποίο είναι οικολογικό. Δεν χρησιμοποιεί καθόλου συμβατικά καύσιμα και για τον λόγο αυτό έχει μηδέν αποτύπωμα CO2. Το σκάφος είναι το Modx 70, είναι προς το παρόν το μοναδικό του είδους του που υπάρχει. Στην συνέχεια μιλήσαμε για τους πλαγκτονικούς οργανισμούς και την τεράστια σημασία τους για την ζωή στον πλανήτη μας, όπως και για τα προβλήματα της ρύπανσης και κυρίως για ταμικροπλαστικά. Οι μαθητές μας είχαν την ευκαιρία μέσω διαφανειών να δουν και τα κυριότερα είδη πλαγκτόν που υπάρχουν”, σημείωσε η καθηγήτρια της σχολικής μονάδας.

Όμως εκτός όλων των παραπάνω, η κα. Βαλλιάνου, χαρακτηρίζοντας το ως εντυπωσιακό, έκανε γνωστό ότι τα παιδιά με τη βοήθεια των ανθρώπων του σκάφους, συνέλεξαν νερό από το λιμάνι, σε μία προσπάθεια να το αναλύσουν, βάσει των οδηγιών που είχαν από τους υπεύθυνους.

“Αλλά το πιο εντυπωσιακό είναι το τελευταίο. Ενώπιον όλων, συνέλεξαν νερό από το λιμάνι με μια ειδική απόχη που συγκρατεί το πλαγκτόν. Μας έδειξαν το δείγμα στον καθένα χωριστά. Φυσικά δεν είδαμε τίποτα, πέρα από ελάχιστους κόκκους άμμου. Μετά το συγκεκριμένο δείγμα, το τοποθέτησαν κάτω από μικροσκόπιο, όπου ένα πλήθος μικροοργανισμών εμφανίστηκε. Υπέροχο. Δυστυχώς όμως, είδαμε και μικροπλαστικά. Στο τέλος, επειδή τα παιδιά αναρωτήθηκαν αν υπάρχουν όλοι αυτοί οι οργανισμοί και στο νερό που φτάνει στο σπίτι μας, μικροσκόπησαν και δείγμα νερού βρύσης. Η οθόνη έμεινε λευκή εκτός από ελάχιστα μικροπλαστικά, δυστυχώς”, σημείωσε, κλείνοντας την περιγραφή της για τα εργαστήρια που παρακολούθησαν τα παιδιά, στο πλαίσιο του συγκεκριμένου προγράμματος.