Αίτημα της Ένωσης Περιφερειών για την άρση των κυρώσεων σε μη νόμιμες λιμενικές υποδομές

Νομιμοποίηση των μη αδειοδοτημένων λιμενικών εγκαταστάσεων

  • Τρίτη, 20 Ιουνίου, 2017 - 06:13

Να νομιμοποιηθούν άμεσα οι λιμενικές εγκαταστάσεις, που κατασκευάστηκαν από δημόσιο φορέα χωρίς άδεια, εφ' όσον εξακολουθούν να παραμένουν σε δημόσιο φορέα, ζητεί το Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ).

Το ΔΣ της ΕΝΠΕ ζητεί από τα συναρμόδια Υπουργεία Εσωτερικών, Οικονομίας και Ανάπτυξης, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Οικονομικών:

-Για όσα λιμάνια, προβλήτες ή άλλες συναφείς κατασκευές κατασκευάστηκαν από δημόσιο φορέα  π.χ. νομαρχίες, νομαρχιακές  αυτοδιοικήσεις, δήμους, κοινότητες, λιμενικές αρχές και παραδόθηκαν σε κοινή χρήση προς το δημόσιο συμφέρον και έως σήμερα παραμένουν σε δημόσιους φορείς, χωρίς κάποια άδεια ή έγκριση από κάποιον από τους συναρμόδιους τότε φορείς, να μην τυγχάνουν εφαρμογής οι διατάξεις των άρθρων 14 και 29 του  Ν. 2971/2001 και του άρθρου 3 του  Ν. 2242/1994 τυχόν δε επιβληθείσες κυρώσεις να αρθούν, και

-Να καταρτισθεί Μητρώο Λιμενικών Εγκαταστάσεων δημοσίων φορέων.

Εισηγούμενος το θέμα στη συνεδρίαση του ΔΣ της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας, ο Β' Αντιπρόεδρος της ΕΝΠΕ, Αντιπεριφερειάρχης Χαλκιδικής κ. Γιάννης Γιώργος επισήμανε:

«Τα προηγούμενα έτη κατασκευάστηκαν από δημόσιους φορείς, όπως νομαρχίες, νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις, δήμους, κοινότητες,  λιμενικές  αρχές και παραδόθηκαν σε κοινή χρήση, πολλά λιμάνια και παλαιότερα προβλήτες, οι οποίες εξυπηρετούν μέχρι και σήμερα σημαντικό αριθμό σκαφών αλλά και τους κατοίκους καθώς και συναλλαγές εμπορικού και διαμετακομιστικού χαρακτήρα των περιοχών αυτών. Για την κατασκευή κάποιων από αυτά δεν τηρήθηκαν όλες οι διαδικασίες για την αδειοδότησή τους, όπως ο καθορισμός οριογραμμών αιγιαλού και παραλίας καθώς και χερσαίας λιμενικής ζώνης κλπ., με αποτέλεσμα τα λιμάνια αυτά και οι προβλήτες να θεωρούνται κατασκευές χωρίς άδεια.

Προσπαθώντας να εκδώσουμε άδεια για εν λόγω κατασκευές διαπιστώσαμε ότι εκτός από τις συνεχείς κλήσεις σε απολογία και τις εξηγήσεις που θα πρέπει να δώσουμε ως πολιτική ηγεσία των Περιφερειακών Αρχών και διάδοχοι των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, για την εκτέλεση των εργασιών, θα πρέπει να επωμιστούμε και δυσβάσταχτα, για την εποχή μας, πρόστιμα ύψους αρκετών δεκάδων χιλιάδων ευρώ καθώς και πιθανές πειθαρχικές κυρώσεις.

Δηλαδή το κράτος, απαιτεί από τους κρατικούς φορείς, δηλαδή από χρήματα που το ίδιο δίνει ως επιχορήγηση για τη λειτουργία τους, την καταβολή προστίμων όπως και από τους ιδιώτες!

Επιπρόσθετα, επισημαίνουμε τις χρονικές καθυστερήσεις όλων των εμπλεκόμενων υπηρεσιών για τις γνωμοδοτήσεις και τις εγκρίσεις που πρέπει να δοθούν, έτσι ώστε να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες και τα λιμάνια να νομιμοποιηθούν».

Η σχετική νομοθεσία

Να υπενθυμιστεί ότι στο άρθρο 67 για τη «Νομιμοποίηση Υφιστάμενων Λιμενικών Υποδομών», του προσφάτως ψηφισθέντος νομοσχεδίου του ΥΕΝ, στην αιτιολογική του έκθεση αναφέρεται ότι «καλύπτεται το κενό που δημιούργησε νομοθετική ρύθμιση για τη λήξη της προθεσμίας για τη νομιμοποίηση έργων που εκτελέστηκαν από φορείς του δημοσίου άνευ αδείας ή καθ’ υπέρβαση αυτής…κι έτσι παρέχεται η δυνατότητα νομιμοποίησης λιμενικών έργων…».

Στο άρθρο 67 αναφέρεται συγκεκριμένα ότι:

«1. Υφιστάμενα λιμενικά έργα σε λιμένες διεθνούς ενδιαφέροντος, εθνικής ή τοπικής σημασίας, και μείζονος ενδιαφέροντος, μη νομίμως εκτελεσθέντα έως την 29-04-2013, από φορείς του Δημοσίου, τα οποία έχουν αποτυπωθεί και ενταχθεί στο εγκεκριμένο από την Ε.Σ.Α.Λ. Αναπτυξιακό Πρόγραμμα και Μελέτη Διαχείρισης (Master Plan) ή το Πλαίσιο Έργων Ανάπτυξης Λιμένα (Π.Ε.Α.Λ.), θεωρούνται νόμιμα από την έκδοση σχετικής απόφασης από το Γενικό Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων κατόπιν αίτησης του φορέα διαχείρισης λιμένα, η οποία συνοδεύεται από: α) τεχνική περιγραφή του προς νομιμοποίηση έργου β) εξαρτημένο τοπογραφικό διάγραμμα με κλίμακα 1:500 γ) φωτογραφίες και χάρτη της ευρύτερης περιοχής με την ακριβή θέση του έργου και δ) τους εγκεκριμένους Περιβαλλοντικούς Όρους για τα προαναφερθέντα προγράμματα (Master Plan, Π.Ε.Α.Λ.).

2. Στις περιπτώσεις που από την κείμενη νομοθεσία δεν υφίσταται υποχρέωση εκπόνησης Αναπτυξιακού Προγράμματος και Μελέτης Διαχείρισης (Master Plan) ή του Πλαισίου Έργων Ανάπτυξης Λιμένα (Π.Ε.Α.Λ.), τα έργα της προηγούμενης παραγράφου θεωρούνται νόμιμα από την έκδοση σχετικής απόφασης από το Γενικό Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων κατόπιν αίτησης του ενδιαφερόμενου φορέα, η οποία συνοδεύεται από τα δικαιολογητικά (α), (β), (γ) της προηγούμενης παραγράφου καθώς και τους εγκεκριμένους Περιβαλλοντικούς Όρους των έργων. Η διαδικασία νομιμοποίησης δεν κωλύεται από την μη ύπαρξη οριοθετημένων ζωνών αιγιαλού, παραλίας, χερσαίας ή εξομοιούμενης με λιμένα μέχρι την 01/01/2020, οπότε πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες καθορισμού τους.

3. Η αποζημίωση αυθαίρετης χρήσης των έργων των παραγράφων 1 και 2, καθορίζεται με απόφαση των Υπουργών Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Οικονομικών, ανάλογα με τη κατάταξη του λιμένα σύμφωνα με την εκάστοτε ισχύουσα Κοινή Υπουργική Απόφαση κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 21 του ν. 3450/2006 όπως ισχύει.

4. Εκκρεμείς διαδικασίες νομιμοποίησης σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 9 του άρθρου 27 του ν. 2971/2001 δύνανται να ανασταλούν κατόπιν αιτήσεως των ενδιαφερόμενων προς την αρμόδια Κτηματική Υπηρεσία και να υπαχθούν στις διατάξεις των παραγράφων 1-3 του παρόντος άρθρου. Στην περίπτωση αυτή οι σχετικές πράξεις επιβολής ή ταμειακής βεβαίωσης θεωρούνται αυτοδικαίως ανακληθείσες από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου.

5. Είναι δυνατή κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης σε υφιστάμενα έργα της παρ.1 και 2, η εκτέλεση των αναγκαίων τεχνικών εργασιών συντήρησης και επισκευής προς αποτροπή άμεσου κινδύνου υπό την επίβλεψη αρμόδιας τεχνικής Υπηρεσίας κατόπιν εισήγησης της οικείας Λιμενικής Αρχής και έγκρισης του Γενικού Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων. Για την εκτέλεση των παραπάνω εργασιών δεν απαιτείται η ύπαρξη εγκεκριμένων περιβαλλοντικών όρων.

6. Η νομιμοποίηση κτιριακών εγκαταστάσεων εντός της χερσαίας ζώνης λιμένα ανεξάρτητα από την κατάταξη του λιμένα βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας, διενεργείται σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.4178/2013 (Α΄174) όπως εκάστοτε ισχύει.

7. Οι φορείς διαχείρισης Λιμένων που έχουν την υποχρέωση σύνταξης αναπτυξιακού προγράμματος και μελέτης διαχείρισης (master-plan), οφείλουν να έχουν ολοκληρώσει την σύνταξή της εντός δύο (02) ετών από της ενάρξεως ισχύος του παρόντος νόμου».