Στη δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου για τον Τουρισμό

  • Τετάρτη, 13 Δεκεμβρίου, 2017 - 06:17

Τουριστικά γραφεία, μίσθωση κατοικιών, ειδικό σήμα λειτουργίας καταλύματος και αλλαγές στους τουριστικούς λιμένες, μπαίνουν στο στόχαστρο του νέου σχεδίου νόμου που προσβλέπει στον εξορθολογισμό προβληματικών σημείων της ισχύουσας τουριστικής νομοθεσίας, με απώτερο στόχο την εδραίωση της χώρας σε έναν ανταγωνιστικό και κορυφαίο τουριστικό προορισμό.

Πολλά φαίνεται να αλλάζουν, σύμφωνα με τα όσα εμπεριέχονται στο σχέδιο νόμου με τίτλο «Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου στον τομέα του τουρισμού», από το αρμόδιο Υπουργείο, το οποίο προτείνει αρκετές αλλαγές σε σχέση με το τι ίσχυε ως τώρα.

Προσδιορίζονται οι ασάφειες της υπάρχουσας νομοθεσίας

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση που έχει καταθέσει το Υπουργείο Τουρισμού εκσυγχρονίζεται ο θεσμός των ειδικών τουριστικών λεωφορείων. Η ισχύουσα νομοθεσία κρίνεται ελλιπής σε σημεία, οπότε αποσαφηνίζεται η δυνατότητα πραγματοποίησης οργανωμένης εκδρομής με κάθε είδους χερσαίο, πλωτό ή εναέριο μέσο, δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσης, και όχι αποκλειστικά μέσω των ειδικών τουριστικών λεωφορείων όπως προέκυπτε απ’ τις ισχύουσες διατάξεις.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η νομοθεσία περί τουριστικών γραφείων και των αρμοδιοτήτων τους καθώς η εποχή πλέον την έχει ξεπεράσει, με αποτέλεσμα την αδυναμία δημόσιου ελέγχου για την ορθή παροχή των υπηρεσιών τους, η οποία φτάνει στα όρια της ανομίας, και την απώλεια δημοσίων εσόδων. Διευκρινίζεται λοιπόν ότι οι υπηρεσίες και οι δραστηριότητες των τουριστικών γραφείων θα συνδυάζονται άμεσα και ευκρινώς με την εξυπηρέτηση αντίστοιχων αναγκών, χωρίς αυτές να περιορίζονται εξαντλητικά, κάτι εξ’ αντικειμένου αδύνατο. Σε αυτό το πλαίσιο προτείνεται η νομιμοποίηση του τουριστικού συνοδού, με σαφή διασφάλιση του κλάδου των ξεναγών, τίθενται όμως περιορισμοί ως προς την έκδοση τουριστικών εισιτηρίων.

Τροποποίηση και στο δικαίωμα κυριότητας του διακριτικού τίτλου τουριστικού γραφείου, το οποίο πλέον παραμένει στον επαγγελματία ακόμα και σε περίπτωση που η λειτουργία της επιχείρησης έχει διακοπεί αλλά εκείνος εξακολουθεί να ασκεί το επάγγελμα, ενώ απλοποιείται η διαδικασία μετατροπής ενός συμβατικού τουριστικού γραφείου σε ηλεκτρονικό με ευνοϊκότερους οικονομικούς όρους εξάμηνης παράτασης ως προς την καταβολή της εγγυητικής επιστολής ύψους 5000 ευρώ.

Υιοθέτηση κοινού τρόπου αντιμετώπισης του συνόλου των επιβατηγών Ι.Χ. οχημάτων εκμισθωμένων για τουριστική δραστηριότητα και αύξηση του χρόνου κυκλοφορίας τους από τα 7 στα 12 χρόνια, όπως ίσχυε μέχρι τώρα για μέρος αυτών, προτείνει το Υπουργείο, ενώ προβλέπονται αναλυτικά οι κυρώσεις για παράβαση διατάξεων σε περιπτώσεις που είχαν παραληφθεί όπως η μεταφορά άνευ κομίστρου πελατών από τα σημεία άφιξης – αναχώρησης προς και από τις ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις. Τέλος αναφορικά με το αυξημένου ενδιαφέροντος θέμα της εκμίσθωσης ακινήτων, καταργείται το χρονικό όριο των 30 ημερών – τουριστικό τεκμήριο – το οποίο εκ παραδρομής ίσχυε, για ακίνητα που εκμισθώνονταν για προσωρινή παραμονή του εκμισθωτή για μικρότερο χρονικό διάστημα και θεωρούνταν τουριστικά καταλύματα.

Ξενοδοχεία και camping που προσφέρουν υπηρεσίες ειδικής τουριστικής υποδομής και αδυνατούσαν να αδειοδοτηθούν λόγω νομοθετικής παράλειψης πλέον νομιμοποιούνται ενώ επανέρχεται το κατηργημένο Ειδικό Σήμα Λειτουργίας, το οποίο εξυπηρετεί τον έλεγχο από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου, ο οποίος διευκρινίζεται ότι έχει αποκλειστικά κατασταλτικό χαρακτήρα. Αναφορικά με τις ασάφειες ως προς τη χορήγηση διακριτικών τίτλων για ενοικιαζόμενα επιπλωμένα διαμερίσματα, αυτή δίνεται από τα τοπικά Εμπορικά Επιμελητήρια μέσω των ανάλογων υπηρεσιών.

Αλλάζει όμως και το νομικό καθεστώς αναφορικά με το ύψος του προστίμου για τις τουριστικές επιχειρήσεις που λειτουργούν χωρίς βεβαίωση συνδρομής νομίμων προϋποθέσεων, το οποίο ανερχόταν στα 15.000 ευρώ ανεξαρτήτως βαρύτητας παραπτώματος. Αντ’ αυτού προτείνεται η παροχή δυνατότητας διαβάθμισης του ποσού με κριτήριο την επαναληψιμότητα της παράβασης. Παράλληλα καλύπτεται το νομοθετικό κενό αναφορικά με την υποχρέωση καταβολής προστίμου 5.000 ευρώ σε τουριστικές επιχειρήσεις για παροχή κατώτερων υπηρεσιών ή παράλειψη παροχής υπηρεσιών που έχει διαφημίσει στους πελάτες της, συμπεριλαμβάνοντας όλες τις κατηγορίες καταλυμάτων.

Αλλαγές και στους Τουριστικούς Λιμένες

Επεκτείνεται η δυνατότητα του Ελληνικού Δημοσίου να παραχωρήσει σε ΟΤΑ α’ ή β’ βαθμού επιπλέον τουριστικούς λιμένες πλην των 16 μαρίνων που έχουν χωροθετηθεί με προηγούμενη νομοθεσία ενώ λύεται και η δέσμευση για τον τοπικό ΟΤΑ ως προς την κυριότητα και την επικαρπία των παράκτιων ακινήτων της χερσαίας ζώνης. Ακόμη δίνεται πλέον υπουργική δυνατότητα για χωροθέτηση τουριστικών λιμένων, κάτι που έκανε μέχρι τώρα κατ’ αποκλειστικότητα ο οικείος φορέας διοίκησης και εκμετάλλευσης του. Επιπροσθέτως επιταχύνονται οι γραφειοκρατικές διαδικασίες χωροθέτησης και απλοποιείται η πολλαπλή γνωμοδότηση προκειμένου αυτή να επιτευχθεί.

Με ειδικό άρθρο αναφέρεται η περίπτωση της ναυταθλητικής μαρίνας Καλλιθέας η οποία εντάσσεται στην κατηγορία των τουριστικών λιμένων, και ως τέτοια λειτουργεί, καθώς ο τωρινός όρος είναι νομοθετικά αδόκιμος, διευκολύνοντας με αυτό τον τρόπο τα θέματα λειτουργίας της και τη διαδικασία σε περίπτωση αναβάθμισης.

Τέλος προτείνεται η δυνατότητα παρέκκλισης από τη διαδικασία νομιμοποίησης υφιστάμενων λιμενικών εγκαταστάσεων που δύναται να αξιοποιήσει το Ελληνικό Δημόσιο, και δεν έχουν παραχωρηθεί προς εκμετάλλευση. Προτείνεται η άμεση αποκατάσταση της νομιμότητας στα εν λόγω έργα μέσω της σχετικής υπουργικής απόφασης.

Να σημειωθεί ότι επεκτείνεται ο χρόνος ισχύος της διάταξης για την διαδικασία αδειοδότησης υφιστάμενων και εν λειτουργία τουριστικών λιμένων, προκειμένου να καταθέσουν το σχετικό αίτημα και τα δικαιολογητικά.

Λοιπές Διατάξεις

Με το κατατεθέν σχέδιο νόμο προβλέπεται η ίδρυση Γραφείου Υποστήριξης τουρισμού, υπαγόμενο στο υπουργείο, στον διεθνή αερολιμένα Ηρακλείου “Νίκος Καζαντζάκης”, ο οποίος αποτελεί τον δεύτερο μεγαλύτερο σε κίνηση αερολιμένα στην Ελλάδα. Το Γραφείο Υποστήριξης θα υπάγεται στην Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού Κρήτης.

Αποσαφηνίζεται και η έννοια του όρου “Αιγίδα του Υπουργείου Τουρισμού” ως η παραχώρηση ηθικής υποστήριξης του επίσημου αρμόδιου φορέα σε ανάλογες δράσεις χωρίς καμία οικονομική ή υλική υποχρέωση.

Τέλος ρυθμίζονται θέματα αναφορικά με την κατάργηση των 8 ΕΠΑ.Σ. που υπάγονταν στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Τουρισμού, όπως η μεταφορά του αρχείου τους σε ανάλογα Ι.Ε.Κ. ενώ ρυθμίζονται διατάξεις ως προς τα ΑΣΤΕ και θεσπίζεται η συγκρότηση αρμόδιου Παρατηρητηρίου για αξιοποίηση στοιχείων και πορισμάτων αναπτυξιακού χαρακτήρα για θέματα τουρισμού.