Σχέδιο Νόμου για το νέο σύστημα εξετάσεων για την απόκτηση διπλώματος οδήγησης ή ανανέωσης

Οδήγηση από τα 17

  • Πέμπτη, 3 Μαΐου, 2018 - 06:12

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έδωσε στη δημοσιότητα για διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, το Σχέδιο Νόμου για το νέο σύστημα εξετάσεων για την απόκτηση διπλώματος οδήγησης.

Στόχος του παρόντος νομοσχεδίου, όπως επισημαίνει το αρμόδιο υπουργείο είναι η δημιουργία ενός αξιόπιστου, διαφανούς και λειτουργικού συστήματος, με αξιοποίηση της τεχνολογίας και την καθιέρωση αδιάβλητων διαδικασιών.

Εντός του επόμενου 10ημέρου θα κληθούν όλοι οι αρμόδιοι φορείς να διατυπώσουν τις απόψεις τους προκειμένου εντός του Μαΐου να προχωρήσει η ψήφιση του Νομοσχεδίου με την εφαρμογή ταυτόχρονα και των απαραίτητων μεταβατικών διατάξεων που απαιτούνται για την ομαλή μετάβαση στο Νέο Σύστημα εξετάσεων οδηγών και υποψήφιων οδηγών.

Σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο πρώτο άρθρο του νομοσχεδίου, σκοπός του παρόντος νόμου είναι η ανάπτυξη σχεδίου αναβάθμισης του συστήματος δοκιμασιών προσόντων και συμπεριφοράς υποψηφίων οδηγών και οδηγών, καθώς και των θεωρητικών εξετάσεων, η καθιέρωση της διενέργειας δοκιμασιών προσόντων και συμπεριφοράς των υποψηφίων οδηγών και οδηγών ως αποκλειστικού έργου, ο καθορισμός ειδικά διαμορφωμένων χώρων για τη διενέργεια των ειδικών δοκιμασιών προσόντων και συμπεριφοράς όλων των κατηγοριών αδειών οδήγησης υποψηφίων οδηγών και οδηγών καθώς και η διαμόρφωση συστήματος εποπτείας και ελέγχου  των εξεταστών και εκπαιδευτών υποψηφίων οδηγών και οδηγών.

Συνοδευόμενη οδήγηση

Μία από τις καινοτομίες του σχεδίου νόμου είναι η καθιέρωση του συστήματος συνοδευόμενης οδήγησης για νέους υποψήφιους οδηγούς, μετά τη συμπλήρωση της ηλικίας των 17 ετών.

Τα στάδια αφορούν στη συστηματική θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση από εκπαιδευτή υποψηφίων οδηγών, την επιτυχή θεωρητική εξέταση, την χορήγηση βεβαίωσης από την οικεία Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφερειακής Ενότητας του τόπου κατοικίας του ενδιαφερομένου για  συνοδευόμενη οδήγηση με συνοδεία ενήλικα-έμπειρου οδηγού που δεν έχει κανένα βαθμό ποινής στο Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών Αυτοκινήτων, Μοτοσικλετών και Μοτοποδηλάτων (Σ.Ε.Σ.Ο.) για διάστημα τουλάχιστον 6 μηνών και επιβεβαιωμένο χρόνο συνοδευόμενης οδήγησης τουλάχιστον 100 ωρών, εκ των οποίων οι 10 αφορούν οδήγηση μία ώρα μετά τη δύση του ηλίου και τέλος την επιτυχή δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς, εφόσον έχει συμπληρωθεί η ηλικία των 18 ετών, προκειμένου να του χορηγηθεί το δικαίωμα άδειας ανεξάρτητης οδήγησης.

Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών επιβάλλονται μεγαλύτεροι βαθμοί ποινής για την ίδια παράβαση στους νέους οδηγούς.

Δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς

Το έργο της δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς υποψηφίων οδηγών, διενεργείται, από έναν εξεταστή, υποχρεωτικά μέσω κλήρωσης από τους υφιστάμενους εξεταστές και πραγματοποιείται με την παρουσία εκπαιδευτή και εξεταστή εντός του εκπαιδευτικού οχήματος κατά τη διενέργεια του πρώτου σταδίου και με τον υποψήφιο οδηγό μόνο του εντός του εκπαιδευτικού οχήματος κατά τη διενέργεια του δευτέρου σταδίου χωρίς την παρουσία εκπαιδευτή ή εξεταστή.

Τα δύο στάδια της δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς πραγματοποιούνται την ίδια μέρα και από τους ίδιους εξεταστές.

Οι ειδικές δοκιμασίες της δοκιμασίας προσόντων και συμπεριφοράς

διενεργούνται μέσα σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους ή Πίστες Εκπαίδευσης και Εξέτασης Υποψηφίων Οδηγών, όπου υπάρχουν, ή σε οδούς που επιλέγονται κατάλληλα από τις οικείες Διευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών ώστε να πληρούνται οι προϋποθέσεις διενέργειας τους, στις οποίες επιβάλλονται περιορισμοί ή απαγόρευση κυκλοφορίας των υπολοίπων οχημάτων κατά τη διάρκεια διενέργειας των ειδικών δοκιμασιών.

Όπου δεν υπάρχουν ειδικά διαμορφωμένοι χώροι ή πίστες εξέτασης υποψηφίων οδηγών θα πρέπει εντός 20 μηνών από την ισχύ του νόμου να δημιουργηθούν καθώς οι δοκιμασίες θα διενεργούνται υποχρεωτικά σε αυτούς.

Εποπτεία και αξιολόγηση εξεταστών και εκπαιδευτών

Η θεωρητική εξέταση και η δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς υποψηφίων οδηγών μεταδίδεται σε πραγματικό χρόνο και καταγράφεται με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων.

Το καταγεγραμμένο προστατεύεται αυστηρά από οποιαδήποτε παρέμβαση και με ευθύνη του εκπαιδευτή υποψηφίου οδηγών και της Διεύθυνσης Μεταφορών και Επικοινωνιών της οικείας Περιφέρειας μεταφορτώνεται αμελλητί, σε διαδικτυακή εφαρμογή την ίδια ημέρα και αποτελεί συνοδευτικό υλικό της συγκεκριμένης δοκιμασίας.

Το καταγεγραμμένο υλικό περιέχει οπτικοακουστικό υλικό από το χώρο διενέργειας των θεωρητικών εξετάσεων και από το εσωτερικό του εκπαιδευτικού οχήματος, όπου απεικονίζονται όλοι οι συμμετέχοντες στη διαδικασία και από το εξωτερικό του εκπαιδευτικού οχήματος, όπου απεικονίζεται το οδικό δίκτυο που κινείται το εκπαιδευτικό όχημα.

Καθιερώνεται σύστημα εποπτείας με σκοπό την παρακολούθηση της εκπαίδευσης και των δοκιμασιών προσόντων και συμπεριφοράς των υποψηφίων οδηγών και οδηγών, τη συνεχή αξιολόγηση των εκπαιδευτών και εξεταστών και την πρόταση για ανάληψη διορθωτικών ή βελτιωτικών ενεργειών προς τις αρμόδιες υπηρεσίες αναφορικά με το έργο των εξεταστών.

Κέντρο ελέγχου και πληροφοριακά συστήματα

Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δημιουργείται και λειτουργεί Κέντρο Ελέγχου, για τη διαχείριση του οπτικοακουστικού υλικού που αφορά στην πρακτική ή τη θεωρητική εξέταση, το οποίο φυλάσσεται υποχρεωτικά για μία δεκαετία σε ηλεκτρονικό αρχείο.

Αναπτύσσεται στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ολοκληρωμένο ηλεκτρονικό πληροφοριακό σύστημα παρακολούθησης εκπαίδευσης και εξέτασης, στο οποίο ο υποψήφιος οδηγός, ως εκπαιδευόμενος και εξεταζόμενος, δύναται να προβεί σε καταγγελία σχετικά με α) την εκπαίδευση και τους εκπαιδευτές, τις Σχολές Οδηγών και τα Κέντρα Θεωρητικής Εκπαίδευσης Υποψηφίων Οδηγών, έως και 2 εργάσιμες ημέρες από τη λήξη της εκπαίδευσης και σε κάθε περίπτωση μέχρι και την προηγούμενη εργάσιμη ημέρα της εξέτασης και

β) την εξέταση, τους εκπαιδευτές και τους εξεταστές εντός προθεσμίας 2 εργάσιμων ημερών μετά τη λήξη της εξέτασης.

Για τη λειτουργία του συστήματος εκπαίδευσης και εξέτασης υποψηφίων οδηγών και οδηγών, καθιερώνεται ηλεκτρονική καρτέλα υποψηφίου οδηγού ή οδηγού, εξεταστή, εκπαιδευτή, Σχολής Οδηγών και των Κέντρων Θεωρητικής Εκπαίδευσης Υποψηφίων Οδηγών, η οποία συγκεντρώνει όλα τα αναγκαία δεδομένα εκπαίδευσης και εξέτασης και δημιουργείται ενιαίο πληροφοριακό σύστημα.

Κυρώσεις

Σε περίπτωση αξιόποινης πράξης κατά τη διενέργεια της εκπαίδευσης των υποψηφίων οδηγών ή των εξετάσεων από τους εμπλεκομένους,  το Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών (ΣΕΕ) συντάσσει αιτιολογημένη έκθεση την οποία και διαβιβάζει στη Διεύθυνση Μεταφορών και  Επικοινωνιών της οικείας Περιφερειακής Ενότητας και στην αρμόδια εισαγγελική αρχή εφόσον απαιτείται.

Προβλέπονται πειθαρχικές και διοικητικές κυρώσεις για τους υπαλλήλους του υπουργείου που εμπλέκονται σε παραβάσεις του συστήματος εξέτασης των υποψηφίων οδηγών.

Οι παραβάσεις κατατάσσονται ανάλογα με το βαθμό σοβαρότητάς τους στις εξής κατηγορίες: (α) πολύ σοβαρή παράβαση, (β) σοβαρή παράβαση και (γ) ελαφρά παράβαση.

Η σοβαρότητα μίας παράβασης καθορίζεται με βάση τα εξής κριτήρια:

α. την πιθανότητα να αλλοιωθούν τα δεδομένα εξέτασης και κυρίως  το αποτέλεσμα των εξετάσεων υποψηφίων οδηγών ή οδηγών,

β. την πιθανότητα να δημιουργηθούν εμπόδια σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας εξέτασης υποψηφίων οδηγών ή οδηγών,

γ. την παρέμβαση οποιασδήποτε μορφής στη διενέργεια των εξετάσεων,

δ. τη δημιουργία εμποδίων στην άσκηση της εποπτείας και του ελέγχου

ε. την παραποίηση των παραστατικών και εγγράφων που σχετίζονται με τις εξετάσεις,

στ. τη συμμετοχή με οποιονδήποτε τρόπο σε παθητική ή ενεργητική

δωροδοκία.