Διεξοδική ενημέρωση για την πορεία του μέτρου ως την καθολική εφαρμογή του από τον Αναπληρωτή Υπουργό Ναυτιλίας, Νεκτάριο Σαντορινιό

Περαιτέρω βελτιώσεις για το Μεταφορικό Ισοδύναμο

  • Τρίτη, 23 Οκτωβρίου, 2018 - 06:16

Από την Κω, όπου συμμετείχε σε ανοιχτή ενημερωτική εκδήλωση τέλος της προηγούμενης εβδομάδας, με θέμα την εφαρμογή του μέτρου του Μεταφορικού Ισοδύναμου, η οποία διοργανώθηκε από κοινού με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και το Επιμελητήριο Δωδεκανήσου, ο Νεκτάριος Σαντορινιός, ανέλυσε διεξοδικά το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου.

Ο Αναπληρωτής Υπουργός τόνισε την ιδιαίτερη, μέχρι τώρα, αποδοχή που έχει το ΜΙ από τους κατοίκους των νησιών αλλά και την αναπτυξιακή ευκαιρία που δίνεται, μέσω της επιδότησης του κόστους μεταφοράς των εμπορευμάτων, στις νησιωτικές επιχειρήσεις. Ιδιαίτερη μνεία έκανε και στην επικείμενη εφαρμογή του ΜΙ στο κόστος των καυσίμων, όπου αναμένεται να ρίξει τις τιμές στα νησιά. Ενώ, τέλος, ξεκαθάρισε με απόλυτο τρόπο ότι για τα νησιά της Κω, της Λέρου, της Σάμου, της Χίου και της Λέσβου, η εφαρμογή του ΜΙ δεν αποτελεί οιωνό κατάργησης των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ. Αυτοί, για τα νησιά με δομές φιλοξενίας προσφύγων, θα εξακολουθήσουν να ισχύουν.

Το ΜΙ μέρος κοινωνικών πολιτικών που ξεδιπλώνονται στη νέα μετά-μνημονιακή εποχή”

Μεταξύ άλλων, ο κ. Σαντορινιός ανέφερε πως: “Στην νέα, μετά-μνημονιακή εποχή, όλο και περισσότερες κοινωνικά δίκαιες και αναπτυξιακές πολιτικές αναμένεται να εφαρμοστούν, τώρα που έχουμε φύγει από την σκληρή επιτροπεία και ορίζουμε μόνοι μας την τύχη της χώρας μας. Τώρα πια οι επιλογές είναι αποκλειστικά στα χέρια της εκάστοτε ψηφισμένης από τον λαό Κυβέρνησης και θα κριθούμε όλοι, αν ο νέος αυτός δρόμος αμαυρωθεί και πάλι, από κάποιους, με την επιστροφή σε λογικές κολλητών και κουμπάρων”.

Σύμφωνα με όσα πρόσθεσε, “Οι δικές μας επιλογές έγιναν από τώρα σαφείς” αναλύοντας τα παρακάτω: “Η μη περικοπή των συντάξεων- ένα μέτρο που λυσσαλέα μας επέβαλαν οι δανειστές- η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, η αύξηση του κατώτατου μισθού, η κατάργηση του υποκατώτου μισθού αλλά και το Μεταφορικό Ισοδύναμο. Αυτό είναι η δική μας απόδειξη όταν μιλάμε για ανάπτυξη που τα κέρδη της πρέπει να μοιραστούν στους πολλούς”.

Ούτε μια κοντυλιά δεν είχαν βάλει οι προηγούμενες Κυβερνήσεις”

Σχετικά με την προώθηση του μέτρου, άσκησε κριτική για τις παλαιότερες κυβερνήσεις, λέγοντας πως: “Κανένας, ποτέ ως τώρα, δεν είχε βάλει σε εφαρμογή το Μεταφορικό Ισοδύναμο, παρόλο που ήταν αίτημα των νησιωτικών κοινωνιών για πάνω από 40 χρόνια. Όταν αυτή η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ξεκίνησε το σχεδιασμό του μέτρου, δεν βρήκαμε καμία σχετική μελέτη, κανένα πλάνο, ούτε μια κοντυλιά, ως παρακαταθήκη από τους προηγούμενους”.

Μιλώντας ειδικότερα για το ότι το ΜΙ αποτελεί μία “ουσιαστική και στοχευμένη νησιωτική πολιτική”, υπογράμμισε τα παρακάτω: “Το ΜΙ δεν είναι μια απλή επιδότηση των νησιών. Με έναν έξυπνο και στοχευμένο τρόπο απαντά στις πραγματικές ανάγκες των νησιωτών και στηρίζει στην πράξη τις νησιωτικές κοινωνίες. Είναι ένα σαφές αναπτυξιακό μέτρο, που για πρώτη φορά εφαρμόζεται στην Ευρώπη συμπεριλαμβάνοντας και τη μεταφορά των προϊόντων, αποτελώντας πρότυπο νησιωτικής πολιτικής”.

Πρόσθεσε δε, πως, “Μέσα σε αυτές τις δύσκολες δημοσιονομικά συνθήκες, είναι πολιτική επιλογή της Κυβέρνησης να εφαρμόσει και να χρηματοδοτήσει το ΜΙ αποκλειστικά από το εθνικό ΠΔΕ. Είναι η δική μας απάντηση στην απομόνωση που υφίσταντο τα νησιά από τις εφαρμοζόμενες πολιτικές, να εγγράψουμε στον προϋπολογισμό της χώρας 570 εκ για το μέτρο αυτό, μέσα σε διάστημα 4 χρόνων- 60εκ για την πιλοτική εφαρμογή και από 170 εκ για τα επόμενα τρία χρόνια από την ολοκληρωτική εφαρμογή του”.

Τρεις πυλώνες στήριξης των νησιών

Ο κ. Σαντορινιός κάνοντας λόγο για τους τρεις πυλώνες στήριξης των νησιών, σημείωσε τα παρακάτω: Νησιώτες Επιβάτες: Από 1/1/2019 (αυτή τη στιγμή εφαρμόζεται πιλοτικά σε 49 νησιά της χώρας), κάθε πολίτης που έχει φορολογική έδρα σε νησί της επικράτειας- πλην Κρήτης, Ευβοίας και Λευκάδας- μπορεί να μπει στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του μέτρου- www.metaforikoisodynamo.gr- να εγγραφεί αυτός και η οικογένεια του, με μια εξαιρετικά απλή και καθόλου χρονοβόρα διαδικασία και να αποκτήσει τον Μοναδικό Αριθμό Νησιώτη (ΜΑΝ), τον οποίο από τούδε και στο εξής θα τον επιδεικνύει στις συναλλαγές του με τα ακτοπλοϊκά πρακτορεία και θα λαμβάνει την διαφορά του κόστους του εισιτηρίου, στο τέλος του μήνα, στο λογαριασμό του”. Σύμφωνα με όσα σχολίασε, “Μέχρι τώρα, στην πιλοτική εφαρμογή του μέτρου, υπήρχε πλαφόν στα εισιτήρια που δικαιούται κάποιος κάτοικος νησιού, ανάλογα με συγκεκριμένες παραμέτρους που είχαμε βάλει. Η εμπειρία μας από αυτούς τους έξι μήνες εφαρμογής, μας οδήγησε στο να αλλάξουμε αυτόν τον περιορισμό και έτσι πρόκειται να αυξηθεί κατά πολύ ο αριθμός των εισιτηρίων, μετ’ επιστροφής, που δικαιούται κάποιος”. Σε συνέχεια των ανωτέρω, συμπλήρωσε πως, “Μια ακόμη προωθούμενη αλλαγή, για τους κατοίκους που αναγκάζονται να κάνουν πολύωρα ταξίδια είναι ότι πια δε θα επιδοτούμε μόνο εισιτήρια τρίτης θέσης, αλλά και εισιτήριο με καμπίνα” ενώ υπογράμμισε πως, “Πρέπει ακόμη να σημειωθεί, γιατί πολλοί ρωτάνε, πως το ΜΙ καλύπτει όλα τα ταξίδια- με στάση, με μετεπιβίβαση, κα.- που χρειάζεται να κάνει κάποιος νησιώτης μέσα σε ένα 24ωρο, για να φτάσει στον τελικό του προορισμό”.

Αναφορικά με τις νησιωτικές επιχειρήσεις, εξήγησε τα ακόλουθα: “Οι νησιωτικές επιχειρήσεις επιδοτούνται την διαφορά του κόστους μεταφοράς των προιόντων τους, από και προς τα νησιά, σε σχέση με την ίδια απόσταση που κοστίζει η χερσαία μεταφορά. Οι επιχειρήσεις γράφονται στο μέτρο με τον ίδιο τρόπο όπως οι επιβάτες και περνάνε, στην πλατφόρμα, τα παραστατικά των μεταφορικών, ανά τρίμηνο. Αυτή τη στιγμή λαμβάνει χώρα η διαδικασία αυτή για το τρίμηνο Ιούλιος 2018- Σεπτέμβρης 2018 και σύντομα θα δούνε οι νησιώτες επιχειρηματίες τα χρήματα στους λογαριασμούς τους. Τα μέχρι τώρα στοιχεία δείχνουν, ότι πάνω από το 50% του μεταφορικού κόστους μιας επιχείρησης επιδοτείται πλήρως από το μέτρο”. Πρόσθεσε δε, ότι, “Επιλέξιμη δαπάνη είναι η μεταφορά προϊόντων με φορτωτική αλλά ακόμη και με ίδιο μέσο της επιχείρησης, πχ. Φορτηγάκι” ενώ ανέφερε πως, “Η επιδότηση των επιχειρήσεων ανατρέπει στην πράξη το χωρικό μειονέκτημα που είχαν οι επιχειρήσεις των νησιών, αυξάνει η ρευστότητά τους, ελαφρύνει από το επιπλέον κόστος που τους βάραινε, δίνει κίνητρο μείωσης των τιμών των προϊόντων και κάνει τις ίδιες και τα εμπορεύματά τους πιο ανταγωνιστικά”.

Αναφορικά με την επιδότηση καυσίμων, τόνισε τα εξής: “Στον σχεδιασμό που έχουμε κάνει για την επιδότηση των καυσίμων, λαμβάνουμε υπόψη τρείς παράγοντες: το μέγεθος της αγοράς, δηλαδή πόσα πρατήρια λειτουργούν στο νησί, η απόσταση και το αν το νησί διαθέτει αποθηκευτικούς χώρους φύλαξης καυσίμων. Οι υπολογισμοί μας, βάση των παραπάνω παραμέτρων, δείχνουν ότι θα έχουμε μια διαφορά τιμής στην αντλία, σε σχέση με το μέσο όρο τιμής της Αττικής, 10-13 λεπτά στα πρατήρια των νησιών. Στόχος μας είναι ο εξορθολογισμός της τιμής των καυσίμων, βασικό στοιχείο για την προσέλκυση τουριστών, για την βιωσιμότητα των ίδιων των νησιωτικών κοινωνιών και τελικά στοιχείο βοηθητικό για την ανάπτυξή τους”.

Ο κ. Σαντορινιός έκλεισε την ομιλία του, λέγοντας πως, “Πρόθεσή μας είναι, σε επόμενο στάδιο να επιδοτηθεί η μετακίνηση επισκεπτών προς τα νησιά, ιδιαίτερα στα μικρά”.