Οι αλλαγές στις άδειες οδήγησης

  • Παρασκευή, 30 Αυγούστου, 2019 - 06:25

Με τη διαδικασία του κατεπείγοντος κατατέθηκε το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών σχετικά με τις διαδικασίες για την έκδοση αδειών οδήγησης, προκαλώντας τις αντιδράσεις του συνόλου των κομμάτων της αντιπολίτευσης.

Έντονη η αντίδραση του ΚΚΕ κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου, καθώς κρίνει ότι πρόκειται για ένα «κοινοβουλευτικά απαράδεκτο καθεστώς», όταν σε πολυνομοσχέδια που έρχονται ως κατεπείγοντα ενσωματώνονται και άσχετες τροπολογίες, σημειώθηκε από ειδικό αγορητή Νίκο Καραθανασόπουλο, ότι «Μπαίνουμε σε άσχημες ατραπούς, εμείς δεν μπορούμε να νομιμοποιήσουμε αυτή τη διαδικασία και αποχωρούμε σε ένδειξη διαμαρτυρίας».

Αντιστοίχως και η πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ έκανε λόγο για αντικοινοβουλευτική διαδικασία, καθώς το νομοσχέδιο περιλαμβάνει ρυθμίσεις που αφορούν, πέραν των αδειών οδήγησης, και άλλα υπουργεία, σημειώνοντας ότι δεν έχει γίνει η απαιτούμενη διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους φορείς.

Και ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ, Χρήστος Γκόγκας, μίλησε για «κοινοβουλευτική εκτροπή», όπως και ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης, Βασίλης Βιλιάρδος, είπε για «απαράδεκτη κοινοβουλευτική διαδικασία που δεν υπηρετεί τη δημοκρατία», αλλά και ο ειδικός αγορητής του ΜεΡΑ25, Κρίτων Αρσένης, έκανε λόγο για «κυβέρνηση που δείχνει να αποφεύγει τις κοινοβουλευτικές διαδικασίες».

Απαντώντας, υπεραμύνθηκε των κυβερνητικών επιλογών ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης, ο οποίος υποστήριξε ότι επιλύεται το πρόβλημα που αφορά κυρίως τους επαγγελματίες οδηγούς, που δεν μπορούν να πάρουν το δίπλωμα τους, ενώ σημείωσε ότι αποτρέπεται η αύξηση των τελών κυκλοφορίας στην οποία θα οδηγούσαν οι ρυθμίσεις που αφορούσαν τους ρύπους των οχημάτων και θα έμπαιναν άμεσα σε εφαρμογή.

Οι αλλαγές

Η κυβέρνηση επαναφέρει το παλαιό σύστημα των εξετάσεων για άδεια οδήγησης.

Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση «Με την προτεινόμενη διάταξη καταργούνται τα άρθρα του ν.4599/2019 τα οποία επέφεραν προβλήματα στη διαδικασία  διενέργειας των δοκιμασιών προσόντων και συμπεριφοράς υποψηφίων οδηγών και οδηγών και επανέρχεται το θεσμικό πλαίσιο που προϋπήρχε της ψήφισης των διατάξεων του ανωτέρω αναφερόμενου νόμου. Η ως άνω ρύθμιση είναι αναγκαία διότι έχει παρατηρηθεί αυξημένος αριθμός εκκρεμών αιτήσεων

για έκδοση άδειας οδήγησης, οι οποίες αδυνατούν να προχωρήσουν λόγω του υφιστάμενου νομικού πλαισίου. Η ρύθμιση προτείνεται εωσότου ολοκληρώσει το έργο της επιτροπή, η οποία θα συσταθεί σύμφωνα με τις διατάξεις του προτεινόμενου νομοσχεδίου και θα έχει ως αντικείμενο την επεξεργασία και υποβολή ολοκληρωμένης εισήγησης για την αναμόρφωση του πλαισίου που διέπει την εκπαίδευση και εξέταση υποψηφίων οδηγών και οδηγών και τη χορήγηση άδειας οδήγησης».

Προτείνεται η σύσταση επιτροπής η οποία αναλαμβάνει να συντάξει νέο σύστημα, εντός του επόμενου 9μηνου, και συγκεκριμένα «Συστήνεται ειδική επιτροπή με αντικείμενο την επεξεργασία και υποβολή ολοκληρωμένης εισήγησης για την αναμόρφωση του πλαισίου που διέπει την εκπαίδευση και εξέταση υποψηφίων οδηγών  και οδηγών και τη χορήγηση άδειας οδήγησης, καθώς έχουν

παρουσιασθεί πολλά προβλήματα από την έως σήμερα εφαρμογή των διατάξεων των Μερών Α΄και Β́  του ν.4599/2019».

Παράλληλα, παύει να ισχύει η υποχρεωτική επανεξέταση των οδηγών άνω των 74 ετών, ενώ ανασυγκροτούνται οι Δευτεροβάθμιες Ιατρικές Επιτροπές, που ελέγχουν τους ηλικιωμένους οδηγούς.

Όπως αναφέρεται σχετικά «καταργείται η υποχρεωτική επανεξέταση προσόντων και συμπεριφοράς των κατόχων αδειών οδήγησης που έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 74 ετών και επιθυμούν να ανανεώσουν την άδεια οδήγησής τους. Το μέτρο αυτό αποτελεί

διάκριση εις βάρος των μεγαλύτερων σε ηλικία συμπολιτών μας και  έχει επιφέρει πολλαπλά προβλήματα τόσο στην εξυπηρέτηση των οδηγών που υπόκεινται στη ρύθμιση αυτή όσο και στην υπερβολική επιβάρυνση των υποστελεχωμένων Υπηρεσιών Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειακών Ενοτήτων της χώρας που την εφαρμόζουν, ενώ αμφισβητείται αν επιφέρει αποτελέσματα στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.

Τροποποιούνται και επικαιροποιούνται οι διατάξεις που αφορούν στη διενέργεια της ιατρικής εξέτασης υποψηφίων οδηγών και οδηγών που ενώ δεν πληρούν τις ελάχιστες απαιτούμενες προδιαγραφές σωματικής και διανοητικής ικανότητας κρίνονται ως ικανοί,

προκειμένου να εξασφαλιστεί η τήρηση των κανόνων της οδικής ασφάλειας στο μέγιστο».

Καταργείται η απαγόρευση κίνησης των τετράτροχων μοτοσυκλετών, με τους Δήμους και τις Περιφέρειες να έχουν πλέον την αρμοδιότητα περιορισμών στην κυκλοφορία τους. Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση «Καταργείται η καθολική απαγόρευση κίνησης των ελαφρών και βαρέων τετράτροχων μοτοσικλετών που είναι εξοπλισμένες με κινητήρα εσωτερικής καύσης με κυλινδρισμό έως 125 κυβικά εκατοστά, σε ασφαλτοστρωμένες οδούς και χώρους όπου εφαρμόζεται ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, δεδομένου ότι πρόκειται για οχήματα που έχουν εγκριθεί σύμφωνα με  την  ισχύουσα νομοθεσία της Ευρωπαϊκής  Ένωσης, διαθέτουν άδεια

κυκλοφορίας και πληρώνουν ετήσια τέλη κυκλοφορίας. Σε κάθε περίπτωση ο οικείος Δήμος ή η οικεία Περιφέρεια, στην περιοχή  αρμοδιότητάς τους, διατηρούν την ισχύουσα δυνατότητα να θέτουν περιορισμούς στην κυκλοφορία οχημάτων αυτών κατ’ εφαρμογή

των διατάξεων του άρθρου 52 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, εφόσον αυτό κρίνεται απαραίτητο για την καλύτερη κυκλοφορία των οχημάτων».