Προκηρύχθηκε ο ανοιχτός διαγωνισμός για να υλοποιηθεί η απόφαση του Δήμου Πάρου με στόχο την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση

Σε ιδιώτη η διαχείριση τριών δημοτικών χώρων στάθμευσης στην Παροικία

Μετά από πολύμηνη συζήτηση και αξιολόγηση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η πρωτεύουσα της Πάρου, το Δημοτικό Συμβούλιο αποφάσισε την παραχώρηση της διαχείρισης τριών υπαίθριων δημοτικών χώρων στάθμευσης σε ιδιώτη ανάδοχο.

Η σύμβαση, που θα έχει συγκεκριμένη χρονική διάρκεια και αυστηρούς όρους, στοχεύει στη βελτίωση της κυκλοφορίας, στην αναβάθμιση των υπηρεσιών στάθμευσης και στην αύξηση των εσόδων του Δήμου.

Η παραχώρηση της διαχείρισης των τριών χώρων στάθμευσης σε ιδιώτη αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για τον Δήμο Πάρου, καθώς εφόσον εφαρμοστεί με κοινωνική ευαισθησία και αυστηρούς ελέγχους, μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στην αποσυμφόρηση της Παροικίας και να αποτελέσει πρότυπο για άλλα νησιά που αντιμετωπίζουν παρόμοια προβλήματα.

Κ. Μπιζάς: "Η εταιρεία που θα αναλάβει το έργο, θα έχει απομακρυσμένη διαχείριση καθώς όλο το σύστημα που θα εγκατασταθεί, θα είναι αυτοματοποιημένο"

Ο δήμαρχος Πάρου, Κώστας Μπιζάς μίλησε στην "Κοινή Γνώμη" για τη διαδικασία που θα αρχίσει άμεσα, με σκοπό να βρεθεί ο ανάδοχος που θα αναλάβει την εγκατάσταση των συστημάτων στους χώρους στάθμευσης, καθώς και τη διαχείρισή τους.

"Πρόκειται για μία μελέτη που προχωράει και θα αρχίσει ένας διεθνής διαγωνισμός, για τρεις χώρους στάθμευσης που νοικιάζει ο Δήμος, προκειμένου να τοποθετηθούν αυτοματοποιημένα συστήματα που θα λειτουργούν με τη διαδικασία της ελεγχόμενης στάθμευσης, όπως αυτά που υπάρχουν στο αεροδρόμιο "Ελευθέριος Βενιζέλος". Θα υπάρχει μπάρα και ειδικά μηχανήματα στα οποία θα μπορεί να πληρώνει αυτόματα ο χρήστης του χώρου. Ουσιαστικά μπαίνοντας μέσα, θα μπορείς να εκδόσεις μία κάρτα και τη στιγμή που θα βγαίνεις, θα μπορείς να πληρώσεις το αντίστοιχο αντίτιμο, για την διάρκεια παραμονής στον χώρο στάθμευσης. Η εταιρεία που θα αναλάβει το έργο, θα έχει απομακρυσμένη διαχείριση καθώς όλο το σύστημα που θα εγκατασταθεί, θα είναι αυτοματοποιημένο. Σε αυτούς τους χώρους, μέχρι στιγμής και κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, υπήρχε σοβαρό πρόβλημα καθώς υπήρχε καθημερινή πληρότητα, ενώ υπήρχαν και αυτοκίνητα παρατημένα για μέρες, που κάτι τέτοιο θα αποφεύγεται με την καινούργια διαδικασία.", επεσήμανε ο κ. Μπιζάς.

"Αν "τρέξουν" άμεσα οι διαδικασίες, του χρόνου το καλοκαίρι θα λειτουργεί το σύστημα κανονικά"

Παράλληλα, ο δήμαρχος Πάρου αναφέρθηκε στις ανάγκες που έρχονται να καλύψουν, αυτοί οι τρεις νέοι χώροι, λέγοντας πως "υπήρχε μία διαδικασία με ανθρώπους που έλειπαν τον χειμώνα και παρατούσαν τα αυτοκίνητα εκεί, με αποτέλεσμα να στερούν τις θέσεις από ανθρώπους που τις χρειάζονται. Αυτά τα πάρκινγκ κατά την καλοκαιρινή κυρίως περίοδο είναι κορεσμένα, σε ποσοστό 90 με 100%, η υλοποίηση αυτού του προγράμματος θεωρούμε ότι θα αποσυμφορήσει αυτούς τους χώρους, για να είναι πιο εύκολη η εξεύρεση χώρου στάθμευσης για επισκέπτες αλλά και δημοσίους υπαλλήλους, που έχουν ανάγκη τους χώρους. Το χρονοδιάγραμμα μας είναι να προχωρήσει ο διαγωνισμός και θέλω να πιστεύω ότι αν "τρέξουν" άμεσα οι διαδικασίες, του χρόνου το καλοκαίρι θα λειτουργεί το σύστημα κανονικά".

Οι τρεις χώροι στρατηγικής σημασίας

Οι χώροι που εντάσσονται στη ρύθμιση βρίσκονται σε καίρια σημεία της Παροικίας:

  • κοντά στο λιμάνι, όπου καθημερινά αποβιβάζονται χιλιάδες επισκέπτες,

  • στην αγορά και τον εμπορικό ιστό, όπου συγκεντρώνεται το μεγαλύτερο μέρος της τοπικής δραστηριότητας,

  • στην περιφερειακή ζώνη της πόλης, που συνδέει το κέντρο με τις συνοικίες.

Η επιλογή τους δεν είναι τυχαία· αποτελούν τις «πύλες εισόδου» για κατοίκους και τουρίστες και, ταυτόχρονα, σημεία που συχνά μετατρέπονται σε εστίες κυκλοφοριακής συμφόρησης.

Πώς θα λειτουργεί η παραχώρηση

Ο ανάδοχος θα αναλάβει την πλήρη λειτουργία:

  • οργάνωση θέσεων με σήμανση,

  • φύλαξη και ασφάλεια,

  • καθαριότητα και συντήρηση,

  • εφαρμογή ηλεκτρονικού συστήματος εισόδου-εξόδου για έλεγχο στάθμευσης,

  • έκδοση εισιτηρίων και είσπραξη τελών.

Τα έσοδα θα μοιράζονται, καθώς ο ανάδοχος θα καλύπτει τα λειτουργικά έξοδα και θα εισπράττει την αμοιβή του, ενώ ο Δήμος θα λαμβάνει ανταποδοτικό ποσοστό, που θα κατευθύνεται σε έργα υποδομής και βελτίωσης της κινητικότητας.

Οφέλη για τον Δήμο και τους πολίτες

Η Δημοτική Αρχή επισημαίνει ότι η απευθείας διαχείριση από τον Δήμο δεν απέδωσε στο παρελθόν, λόγω έλλειψης προσωπικού και τεχνογνωσίας. Με την ανάθεση σε επαγγελματία, αναμένεται καλύτερη οργάνωση των χώρων, μεγαλύτερη ασφάλεια για οχήματα και πεζούς, περισσότερες θέσεις διαθέσιμες, περιορισμός της άναρχης στάθμευσης στους δρόμους. Το κυριότερο, ο Δήμος θα έχει μια σταθερή πηγή εσόδων, χωρίς να επιβαρύνεται με το κόστος λειτουργίας.

Η θερινή πίεση στο κέντρο

Η Παροικία, ειδικά Ιούλιο και Αύγουστο, μετατρέπεται σε "καζάνι που βράζει", καθώς η έλλειψη χώρων στάθμευσης οδηγεί σε διπλοπαρκαρίσματα, εμπόδια σε στενά δρομάκια, δυσκολία διέλευσης λεωφορείων και ασθενοφόρων. Το πρόβλημα εντείνεται από τον τεράστιο αριθμό ενοικιαζόμενων οχημάτων που κατακλύζουν το νησί. Η νέα ρύθμιση επιχειρεί να βάλει τέλος σε αυτή την εικόνα, με ελεγχόμενη στάθμευση και καλύτερη αξιοποίηση των υφιστάμενων χώρων.

Οι αντιδράσεις στο Δημοτικό Συμβούλιο

Η απόφαση δεν πέρασε χωρίς συζητήσεις. Αντιπολίτευση και μερίδα συμβούλων εξέφρασαν φόβους ότι το κόστος στάθμευσης θα αυξηθεί, πλήττοντας τους κατοίκους που κινούνται καθημερινά στην Παροικία. Ζητήθηκε να υπάρξει πρόβλεψη για δωρεάν ή μειωμένη στάθμευση για μόνιμους κατοίκους, εργαζόμενους στο κέντρο και ΑμεΑ.

Από την άλλη, υποστηρίχθηκε ότι χωρίς επαγγελματική διαχείριση, η κατάσταση θα χειροτερεύει χρόνο με τον χρόνο, απειλώντας και την τουριστική εικόνα του νησιού. Οι μόνιμοι κάτοικοι βλέπουν θετικά την καλύτερη οργάνωση, εφόσον υπάρξει πρόνοια για χαμηλά τέλη. Επιχειρηματίες τουρισμού και εστίασης θεωρούν ότι η αλλαγή είναι αναγκαία, γιατί η σημερινή αταξία αποθαρρύνει τους επισκέπτες. Από την άλλη, κάποιοι μικρομεσαίοι επαγγελματίες ανησυχούν ότι οι πελάτες τους θα διστάζουν να κατέβουν στο κέντρο αν τα τέλη είναι υψηλά.

Η διαδικασία ανάθεσης

Ο ανάδοχος θα προκύψει μέσα από διαγωνισμό με διαφανείς όρους, στους οποίους θα περιλαμβάνονται:

  • το ύψος του ανταποδοτικού τέλους προς τον Δήμο,

  • η εμπειρία στη διαχείριση χώρων στάθμευσης,

  • το σχέδιο οργάνωσης και προσωπικού,

  • η πρόταση για ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου.

Η σύμβαση θα είναι συγκεκριμένης διάρκειας και θα ελέγχεται σε τακτά διαστήματα από τον Δήμο, ώστε να διασφαλιστεί ότι οι χώροι λειτουργούν σύμφωνα με τα συμφωνηθέντα. Η παραχώρηση εντάσσεται σε μια ευρύτερη στρατηγική για την βιώσιμη αστική κινητικότητα στην Πάρο. Ο Δήμος σχεδιάζει περιφερειακούς χώρους στάθμευσης, ενίσχυση της δημοτικής συγκοινωνίας, αλλά και προώθηση ήπιων μορφών μετακίνησης (πεζή, ποδήλατο). Στόχος είναι να μειωθεί η πίεση στο κέντρο και να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής.