Άρχισαν οι εργασίες στη βόρεια προβλήτα του Γαυρίου, που θα είναι η πρώτη μεγάλη παρέμβαση στον εκσυγχρονισμό του λιμανιού

Η Άνδρος σε τροχιά λιμενικής αναβάθμισης

Θ. Σουσούδης: "Η εικόνα που παρουσιάζαμε μέχρι τώρα δεν ήταν αυτή που θέλαμε και ήταν απαραίτητο να προχωρήσουν οι εργασίες"

Το Γαύριο, η βασική πύλη εισόδου της Άνδρου, βρίσκεται πλέον μπροστά σε μία από τις σημαντικότερες παρεμβάσεις των τελευταίων ετών, την ανακατασκευή και τον ουσιαστικό εκσυγχρονισμό της βόρειας προβλήτας.

Μετά την ολοκλήρωση της μελέτης από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου και την έγκρισή της από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ο δήμαρχος ανακοίνωσε ότι από τη Δευτέρα 1η Δεκεμβρίου άρχισαν οι εργασίες με την εγκατάσταση μηχανημάτων και συνεργείων, δίνοντας το έναυσμα για ένα έργο που αναμένεται να ενισχύσει καθοριστικά τη λειτουργικότητα του λιμανιού.

Η συγκεκριμένη παρέμβαση χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από ίδιους πόρους του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Άνδρου, στοιχείο που προσδίδει ιδιαίτερη βαρύτητα στην απόφαση υλοποίησής της, αφού σεν πρόκειται για ένα έργο που προέκυψε από εξωτερικές πιέσεις ή συγκυριακή χρηματοδότηση, αλλά για μια επιλογή της τοπικής διοίκησης να απαντήσει σε μια πραγματική ανάγκη με άμεσα διαθέσιμα μέσα.

Θ. Σουσούδης: "Προχωράμε σε πλήρη ανακατασκευή σε όλο το μήκος της προβλήτας"

Ο δήμαρχος Άνδρου, Θεοδόσης Σουσούδης μίλησε στην "Κοινή Γνώμη" και δεν έκρυψε την ικανοποίησή του για την εκκίνηση αυτού του σημαντικού έργου για το νησί, που θα προσφέρει πολλά οφέλη, τόσο στους κατοίκους, όσο και στους επισκέπτες.

"Είχαμε κάνει διαγωνισμό και είχε βρεθεί ανάδοχος, με το έργο να ήταν αρχικά προγραμματισμένο για να αρχίσει Μάιο με Ιούνιο, αλλά λόγω του αυξημένου φόρτου, της τουριστικής κίνησης και της μεγάλης επισκεψιμότητας στο νησί, θα ήταν υπερβολικά πιεστικό να ξεκινήσει μέσα τότε. Γι' αυτό και πήραμε παράταση, ώστε οι εργασίες να γίνουν τον χειμώνα, όπου η όχληση είναι πολύ μικρότερη. Αρχίσαμε λοιπόν τώρα την ανακατασκευή της βόρειας προβλήτας του λιμανιού, η οποία εδώ και χρόνια δεν ήταν πραγματικά λειτουργική. Για να καταλάβετε, το δάπεδο είχε διαβρωθεί πλήρως. Κάτω υπήρχαν χαλίκια και υλικά που είχαν φθαρεί, με αποτέλεσμα να κολλάνε τα ροδάκια από τις βαλίτσες, να σκοντάφτουν άνθρωποι. Το έβλεπα καιρό και ήθελα πολύ να το διορθώσουμε", υπογράμμισε αρχικά ο κ. Σουσούδης.

Στη συνέχεια και αναφερόμενος στις εργασίες που μόλις άρχισαν, ο δήμαρχος Άνδρου επεσήμανε πως "προχωράμε σε πλήρη ανακατασκευή σε όλο το μήκος της προβλήτας, αφαιρείται το παλιό υπόστρωμα σε βάθος 25–30 πόντων και διαμορφώνεται νέο, σύμφωνα με τις προδιαγραφές της εγκεκριμένης μελέτης. Ταυτόχρονα, προβλέπονται υποδομές για ηλεκτρολογικές και υδραυλικές εγκαταστάσεις, με τοποθέτηση δύο σύγχρονων πυλώνων παροχής (pillars) βαρέως τύπου. Το νέο δάπεδο θα είναι σταθερό, ομοιόμορφο και κυρίως ασφαλές, τόσο για τους πεζούς όσο και για τα οχήματα. Μέχρι τώρα, κάθε φορά που έβρεχε, το σημείο γινόταν μια ολόκληρη λίμνη, γιατί δεν υπήρχε επαρκής απορροή των ομβρίων. Με τη νέα διαμόρφωση, το νερό θα απομακρύνεται κανονικά, καθώς είναι κάτι που το έχουμε προβλέψει πλήρως".

"Είμαστε πολύ ικανοποιημένοι και χαρούμενοι που το έργο ξεκίνησε, γιατί βελτιώνει την εικόνα του νησιού μας"

Παράλληλα, ο κ. Σουσούδης συμπλήρωσε πως "στο συγκεκριμένο σημείο δένουν τα πλοία της γραμμής και αυτή τη στιγμή έχουν ήδη ξεκινήσει οι εργασίες. Μέχρι πριν από τρεις ημέρες τα πλοία συνέχιζαν να δένουν εκεί κανονικά, όμως από τη Δευτέρα δένουν αποκλειστικά στη νότια προβλήτα. Έχουμε δύο προβλήτες, τη νότια και τη βόρεια, και αυτή την περίοδο επισκευάζουμε τη βόρεια. Μέχρι να ολοκληρωθεί η επισκευή, όλα τα πλοία θα εξυπηρετούνται μόνο από τη νότια προβλήτα. Το χρονοδιάγραμμα αυτή τη στιγμή προβλέπει ολοκλήρωση των εργασιών μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου".

Κλείνοντας, τόνισε πως "είμαστε πολύ ικανοποιημένοι και χαρούμενοι που το έργο ξεκίνησε, γιατί βελτιώνει την εικόνα του νησιού μας, ενισχύει την ασφάλεια των ανθρώπων και αναβαθμίζει τη λειτουργικότητα της βόρειας προβλήτας αλλά και συνολικά την εξυπηρέτηση των επιβατών και των πλοίων της γραμμής. Η εικόνα που παρουσιάζαμε μέχρι τώρα δεν ήταν αυτή που θέλαμε και ήταν απαραίτητο να προχωρήσουν οι εργασίες".

Τι αλλάζει στη βόρεια προβλήτα

Η ανακατασκευή της βόρειας προβλήτας αποτελεί ουσιαστική παρέμβαση σε ένα σημείο του λιμανιού που δέχεται καθημερινά έντονη πίεση και έχει εμφανίσει φθορές από τη συνεχή χρήση και τις καιρικές συνθήκες. Η Τεχνική Υπηρεσία ολοκλήρωσε μια μελέτη που εστιάζει τόσο στην ασφάλεια όσο και στη λειτουργικότητα.

Η παρέμβαση περιλαμβάνει:

  • Ενίσχυση και στατική θωράκιση των υπαρχόντων κατασκευών, ώστε η προβλήτα να ανταποκρίνεται στις αυξημένες απαιτήσεις της σύγχρονης ναυσιπλοΐας.

  • Βελτίωση των υποδομών πρόσδεσης, με στόχο να εξασφαλίζεται η ασφαλής προσέγγιση των πλοίων, ιδιαίτερα κατά την περίοδο αιχμής και σε συνθήκες ισχυρών ανέμων.

  • Αναβάθμιση των χερσαίων υποδομών της προβλήτας, για καλύτερη εξυπηρέτηση επιβατών και οχημάτων.

  • Δημιουργία συνθηκών αυξημένης αξιοπιστίας του λιμανιού, ώστε να μπορεί να λειτουργεί πιο αποτελεσματικά ακόμη και σε δύσκολες καιρικές συνθήκες.

Οι χρόνιες ανάγκες που οδήγησαν στην παρέμβαση

Το λιμάνι του Γαυρίου, όπως αναγνωρίζουν όλοι οι φορείς του νησιού, λειτουργεί οριακά κατά τις περιόδους υψηλής κίνησης. Το καλοκαίρι, με τα συνεχή δρομολόγια από τη Ραφήνα και την αυξημένη τουριστική προσέλευση, οι υποδομές δέχονται μεγάλη πίεση, μεγαλύτερη από αυτήν που σχεδιαστικά μπορούσαν να εξυπηρετήσουν όταν κατασκευάστηκαν.

Τα προβλήματα είναι γνωστά, δυσκολίες πρόσδεσης κατά τους ισχυρούς βόρειους ανέμους, καθυστερήσεις στα δρομολόγια, συμφόρηση στην αποβίβαση και επιβίβαση, φθορές στις παλιές λιμενικές εγκαταστάσεις.

Η βόρεια προβλήτα, ένα από τα πιο φορτισμένα κομμάτια του λιμανιού, αντιμετώπιζε εδώ και καιρό ανάγκες που δεν μπορούσαν πλέον να αγνοούνται. Η νέα παρέμβαση έρχεται να καλύψει αυτές τις ανάγκες άμεσα, χωρίς να περιμένει την ολοκλήρωση των πολύ μεγαλύτερων έργων που έχουν δρομολογηθεί για το μέλλον.

Η σύνδεση με το μεγαλύτερο έργο που έρχεται

Η έναρξη των εργασιών στη βόρεια προβλήτα, αποτελεί τμήμα ενός συνολικότερου έργου. Τον Ιούνιο είχε ανακοινωθεί η εξασφάλιση των 700.000 ευρώ για τη σύνταξη της οριστικής μελέτης του μεγάλου έργου, τη βελτίωση και την επέκταση των λιμενικών εγκαταστάσεων στο Νότιο Τμήμα του Γαυρίου.

Εκείνη η μελέτη αφορά έργο πολύ μεγαλύτερης κλίμακας, το οποίο περιλαμβάνει:

  • επέκταση της κύριας προβλήτας κατά 140 μέτρα,

  • ενίσχυση του κυματοθραύστη με σύγχρονα τεχνικά πρότυπα,

  • ολοκλήρωση του παραλιακού μετώπου και σύνδεσή του με τα υφιστάμενα κρηπιδώματα,

  • δημιουργία συνθηκών ασφαλούς πρόσδεσης επιβατηγών-οχηματαγωγών και εμπορικών πλοίων υπό οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες.

Αυτό το έργο αποτελεί μία σημαντική εξέλιξη για το λιμάνι του Γαυρίου, με την υλοποίησή του να απαιτεί πολυσύνθετες διαδικασίες και χρόνο. Έτσι, η ανακατασκευή της βόρειας προβλήτας λειτουργεί ως μια αναγκαία και συνάμα στρατηγική κίνηση που βελτιώνει από τώρα την καθημερινότητα του λιμανιού.