Επί τάπητος στο περιφερειακό συμβούλιο N. Αιγαίου οι εξελίξεις στην πορεία του Νεωρίου και η ενδεχόμενη(;) λειτουργία του λιμένα Ερμούπολης ως βοηθητικής νατοϊκής βάσης

Διάσταση απόψεων με φόντο το Αμερικανικό ενδιαφέρον

“Δεν μπορούμε τις εξελίξεις στα λιμάνια μας να τις κρίνουμε ανεξάρτητα από το τί συμβαίνει στο Αιγαίο σήμερα” υποστήριξε η Λαϊκή Συσπείρωση

Εκ διαμέτρου αντίθετες απόψεις αναπτύχθηκαν στην χθεσινή συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου Νοτίου Αιγαίου αναφορικά με το Αμερικανικό ενδιαφέρον που καταγράφεται τους τελευταίους μήνες ως προς το Νεώριο και τη μελλοντική νέα λειτουργία του, με φόντο την παρέμβαση της Λαϊκής Συσπείρωσης, η οποία θέλησε να υπογραμμίσει επιπλέον, πως τα αυξημένα “αντανακλαστικά” των ΗΠΑ εν γένει, απέναντι και στο λιμάνι της Ερμούπολης, οδηγούν εύλογα στο συμπέρασμα της ενδεχόμενης(;) λειτουργίας του ως βοηθητικής νατοϊκής βάσης.

Ταυτόχρονα, με το γεγονός ότι – μόλις χθες - απέπλευσε από τις εγκαταστάσεις του ναυπηγείου της Σύρου το πρώτο πλοίο, στο οποίο έγιναν εργασίες στο πλαίσιο της μεταβατικής λειτουργίας του Νεωρίου έως και τη νέα “σελίδα” του από την ONEX, πραγματοποιήθηκε συζήτηση στο περιφερειακό συμβούλιο σχετικά με τις τρέχουσες εξελίξεις, απουσία ωστόσο του Ελληνοαμερικανού επενδυτή, Πάνου Ξενοκώστα, ο οποίος μετέβη στον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης, καθώς είχε συνάντηση με τον Δήμαρχο, Γιώργο Μαραγκό.

Κατά τη διάρκεια των τοποθετήσεων αναφορικά με το γεγονός της “επαναλειτουργίας” του Νεωρίου μετά από ένα διάστημα 18 περίπου μηνών, τέθηκε επί τάπητος στο συλλογικό όργανο ο προβληματισμός της ενδεχόμενης μετατροπής του λιμένα της Ερμούπολης, σε βοηθητική βάση για τις ανάγκες του ΝΑΤΟ, με τη Λαϊκή Συσπείρωση – όπως είχε αιτηθεί προ ημερών από το προεδρείο – να “ανοίγει” το θέμα σε γενικότερο επίπεδο και να υποστηρίζει πως, οι όποιες εξελίξεις στα λιμάνια του Νοτίου Αιγαίου, δεν πρέπει να ερμηνεύονται ανεξάρτητα από τη σημερινή κατάσταση στον Αιγαιακό χώρο, με δεδομένη την ένταση κινήσεων από πλευράς Τουρκίας.

Κύρια αφορμή για την ανάπτυξη του θέματος κατά αυτόν τον τρόπο αποτέλεσε και ο πρόσφατος κατάπλους του Carson City, πλοίου του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ στο λιμάνι της Ερμούπολης, με την Λαϊκή Συσπείρωση Ν. Αιγαίου να επισημαίνει πως οι όποιες αισιόδοξες και θετικές αναφορές της Περιφερειακής Αρχής για τα ανωτέρω, καταδεικνύουν πως “έχει εξομοιώσει τα κρουαζιερόπλοια με τα πολεμικά πλοία του ΝΑΤΟ”.

Κατόπιν αυτών, σε τοποθετήσεις προέβησαν μέλη της Περιφερειακής Αρχής όπως και μέλη των παρατάξεων της αντιπολίτευσης, που εστίασαν τον σχολιασμό τους – κυρίως – στην υπόθεση επαναλειτουργίας του Νεωρίου.

Αξιοποίηση Νεωρίου, λιμένα Ερμούπολης και διασύνδεση με τις ανάγκες του νατοϊκού στόλου”

Σαφής η πλευρά της Λαϊκής Συσπείρωσης που είχε αιτηθεί εγγράφως την εισαγωγή του θέματος της ενδεχόμενης λειτουργίας του λιμένα της Ερμούπολης ως βάσης εξυπηρέτησης του ΝΑΤΟ στη συνεδρίαση του περιφερειακού συλλογικού οργάνου, καυτηρίασε έντονα τη στάση των Αυτοδιοικητικών να πραγματοποιήσουν – δηλαδή - συναντήσεις με Αμερικανούς αξιωματούχους και μέχρι σήμερα, να μην έχουν γνωστοποιήσει το περιεχόμενο των συγκεκριμένων συζητήσεων.

Προτού η επικεφαλής της παράταξης της ελάσσονος μειοψηφίας, Μαρία Χατζηγιάννη ζητήσει απαντήσεις από την Περιφερειακή Αρχή επί του συγκεκριμένου θέματος, θέλησε να σημειώσει πως, οι εξελίξεις στα λιμάνια του Νοτίου Αιγαίου συνδέονται άρρηκτα με τη σημερινή στάση και της Τουρκίας.

Θέτοντας το πολιτικό πλαίσιο της παράταξής της, σημείωσε πως, “Με κύρια ευθύνη της κυβέρνησης υλοποιούνται σε όλη την επικράτεια τα σχέδια αναβάθμισης του ρόλου των ΗΠΑ και ΝΑΤΟ στο πλαίσιο των ανταγωνισμών – βασικά ανάμεσα στις ΗΠΑ και τη Ρωσία – για το ξαναμοίρασμα σφαιρών επιρροής, για τον έλεγχο πηγών και δρόμων ενέργειας και εμπορευμάτων” και όπως πρόσθεσε, “Μέσα σε αυτά τα σχέδια εντάσσεται και η αξιοποίηση στρατηγικού χαρακτήρα υποδομών της Ελλάδας, ανάμεσα στις οποίες είναι το Νεώριο και το λιμάνι της Σύρου”.

Σύμφωνα με όσα υποστήριξε μάλιστα, “Στην εξέλιξη αυτή ενεργό ρόλο έπαιξε και η Τοπική Διοίκηση” καθώς υποστήριξε πως, “Ήταν σε γνώση της Περιφερειακής Αρχής εξ αρχής το γεγονός της διασύνδεσης με τις ανάγκες του ΝΑΤΟικού στόλου, της αξιοποίησης του Νεωρίου”.

Όπως η ίδια υπογράμμισε, “Το είχε ήδη εκφράσει ο Αμερικανός Πρέσβης σε δημόσιες δηλώσεις του ζητώντας το ναυπηγείο της Σύρου να περάσει σε αμερικανική εταιρεία, χαρακτηρίζοντάς το στρατηγική υποδομή που πρέπει να μείνει οπωσδήποτε σε ΝΑΤΟικά χέρια” ενώ “Επίσης, ο ίδιος ο εκπρόσωπος της εταιρείας ONEX σε συνέντευξή του παραδέχθηκε ότι προκειμένου να επενδύσει στο ναυπηγείο ήθελε να διερευνήσει “κατά πόσον οι γεωπολιτικές εξελίξεις στη χώρα μπορούν να δημιουργήσουν έναν επιπλέον πόλο, ο οποίος θα μπορούσε να στηρίξει ένα επιχειρηματικό εγχείρημα, βασισμένο πλέον όχι μόνο σε επιχειρηματικά κριτήρια αλλά και σε γεωστρατηγικά, υπερεθνικά κριτήρια επιβίωσης””.

Από την πλευρά της, κάνοντας ξεκάθαρα λόγο “για επένδυση άμεσα συνδεδεμένη με τα ενεργειακά σχέδια των ΗΠΑ στην περιοχή και βέβαια με την υποστήριξη της στρατιωτικής τους παρουσίας στην Ανατ. Μεσόγειο”, έθιξε και το ζήτημα των επαφών του Αμερικανού Πρέσβη στην Ελλάδα και μετέπειτα της Ακολούθου του Αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού στη Σύρο με τους εκπροσώπους της Αυτοδιοίκησης.

Αυτές οι επαφές, όπως σκιαγράφησε “είχαν αποτέλεσμα εκτός Νεωρίου να τεθεί και το λιμάνι της Σύρου στη διάθεση του ΝΑΤΟικού στόλου” με φόντο και την πρώτη άφιξη του Carson City.

Πίσω από την ανάπτυξη διεθνών σχέσεων μετατρέπεται η Σύρος σε πολεμικό ορμητήριο του ΝΑΤΟ”

Ζητώντας απαντήσεις για τις επαφές της Περιφερειακής Αρχής στη Σύρο με τα πρόσωπα που προαναφέρθηκαν, η Μαρία Χατζηγιάννη υποστήριξε κατηγορηματικά πως, “Οι εξελίξεις αυτές χαρακτηρίζονται από την Περιφερειακή Αρχή ως “ανάπτυξη” και “ενίσχυση των διεθνών μας σχέσεων”, ενώ στην ουσία η Σύρος θα μετατραπεί σε πολεμικό ορμητήριο του ΝΑΤΟ και των ΗΠΑ”.

Η ίδια δε, υπογράμμισε πως η παράταξή της “ανοίγει” πολιτικά το θέμα του Αμερικανικού ενδιαφέροντος για το νησί της Σύρου, διευκρινίζοντας πως όσον αφορά στη λειτουργία του Νεωρίου, η Λαϊκή Συσπείρωση, πέραν της πολιτικής θέσης της, επισημαίνει την ανάγκη προάσπισης των δικαιωμάτων των εργαζομένων. “Ήμασταν και είμαστε υπέρ του να λειτουργεί το Νεώριο. Η θέση μας εμάς είναι διαφορετική όσον αφορά στα δικαιώματα των εργαζομένων που πρέπει να διασφαλίζονται και στις θέσεις εργασίας, στους μισθούς, στις συνθήκες υγιεινής κι ασφάλειας μέσα στον χώρο εργασίας”.

“Υπάρχει μία διαφορά όμως” πρόσθεσε η ίδια, υποστηρίζοντας πως, “Εσείς έχετε εξομοιώσει κρουαζιερόπλοια και πολεμικά πλοία του ΝΑΤΟ”.

Προτού ολοκληρώσει τον σχολιασμό της και αφού επανέλαβε την ανάγκη σύνδεσης της λειτουργίας του Νεωρίου με το ενδιαφέρον του αμερικανικού στόλου για το λιμάνι της Ερμούπολης, έθεσε συγκεκριμένα ερωτήματα: “Πρέπει να νιώθουμε χαρούμενοι όταν έρχεται ένα πλοίο του ΝΑΤΟ το οποίο είναι σε πολεμικές επιχειρήσεις, συμμετέχει σε πολεμικές επιχειρήσεις;

Αυτή τη στιγμή το Αιγαίο μυρίζει μπαρούτι από άκρη σε άκρη, υπάρχουν εξελίξεις επικίνδυνες, υπάρχει κλιμάκωση της έντασης εκ μέρους της Τουρκίας και δεν μπορούμε την οποιαδήποτε εξέλιξη είτε στα λιμάνια, είτε στις βάσεις της Ελλάδας, να τις κρίνουμε ανεξάρτητα από αυτές τις εξελίξεις. Να δουλέψει το ναυπηγείο, αλλά σε ποιές υπηρεσίες μπαίνει αυτή τη στιγμή το ναυπηγείο δεν θα πείτε κουβέντα;”.

Η οποιαδήποτε επένδυση να βρίσκει φιλικό περιβάλλον”

Σε αντίθετη κατεύθυνση με τις επιφυλάξεις και τον προβληματισμό της Λαϊκής Συσπείρωσης, η πλευρά της Περιφερειακής Αρχής τοποθετήθηκε αποκλειστικά και μόνο επί των εξελίξεων της επαναλειτουργίας του Νεωρίου, δεσμευόμενη πως θα συνδράμει στη νέα πορεία του, στο πλαίσιο νόμιμων ενεργειών.

“Είμαι σίγουρος ότι πολύ σύντομα αυτή η μεγάλη ναυπηγοεπισκευαστική μονάδα, η οποία έχει τεράστια οικονομική σημασία για τη Σύρο, αλλά είναι κι εθνικής – στρατηγικής σημασίας επιχείρηση θα τη δούμε να επαναλειτουργεί ως μία υγιή επιχείρηση που θα σέβεται τον εργαζόμενο, το περιβάλλον και το κράτος στο οποίο λειτουργεί” αναφέρθηκε από την παράταξη της περιφερειακής πλειοψηφίας, η οποία υποστήριξε πως, “από τη δική μας πλευρά θα παρέχουμε οποιαδήποτε νόμιμη βοήθεια για να επαναλειτουργήσει το ναυπηγείο”.

Σε ερώτηση του ανεξάρτητου περιφερειακού συμβούλου, Άγγελου Ανανία σχετικά με το “πεδίο” δράσης της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου υποστηρικτικά προς το ναυπηγείο, τονίσθηκε από την πλευρά της, πως, “Εμείς αυτό που μπορούμε να δεσμευθούμε είναι ότι θα λειτουργήσουμε στο πλαίσιο του νόμου χωρίς καμία άλλη ιδιοτελή προσέγγιση του θέματος και θα βοηθήσουμε πάντα στο πλαίσιο του νόμου την επαναλειτουργία της επιχείρησης χωρίς να προβάλουμε αιτιάσεις, οι οποίες θα προκαλέσουν καθυστερήσεις”, αναφέροντας κατηγορηματικά δε τη “φιλοσοφία” της, πως, “η οποιαδήποτε επένδυση σε οποιαδήποτε περιοχή κι αν γίνεται, χρειάζεται ένα φιλικό περιβάλλον”.

Είμαστε αρωγοί διότι πιστεύουμε στις επενδύσεις”

Αναφορικά δε με τη στάση της Περιφερειακής Αρχής να συναντήσει τους Αμερικανούς αξιωματούχους που ήρθαν στη Σύρο από την πλευρά του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, δεν δόθηκαν αναλυτικές διευκρινίσεις για την κατεύθυνση των συζητήσεων.

“Δεν πιστεύω να πιστεύετε ότι πράγματι η Περιφερειακή Αρχή έχει κάνει συζήτηση με Αμερικανούς αξιωματούχους να κάνουμε τη Σύρο ορμητήριο του ΝΑΤΟ. Δηλαδή δεν μπορεί και να το πιστεύετε” υποστήριξε κατηγορηματικά ο Περιφερειάρχης, προσθέτοντας μόνον πως, “Δεν υπάρχει συζήτηση για το λιμάνι, υπάρχει συζήτηση για το Νεώριο” και οι όποιες επαφές έγιναν, πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο των επαφών που έχει η Περιφερειακή Αρχή “με όλους τους εκπροσώπους ξένων χωρών στη χώρα μας”.

Εξέφρασε δε την ικανοποίησή του για την επαναλειτουργία του Νεωρίου, λέγοντας σχετικά πως, “Εγώ είμαι χαρούμενος, ο αντιπεριφερειάρχης είναι χαρούμενος, νομίζω και οι Συριανοί” καθώς υπογράμμισε πως, “Είναι μία σημαντική υποδομή, ένα μεγάλο ποσοστό της οικονομίας του νησιού, του τοπικού παραγόμενου προϊόντος του ΑΠΕ ας πούμε του νησιού, που επιστρέφει με αργό ρυθμό, αλλά επιστρέφει”.

Ο Περιφερειάρχης υποστηρίζοντας κατηγορηματικά δε, πως, “Εμείς είμαστε αρωγοί σε αυτό διότι πιστεύουμε στις επενδύσεις, ότι είναι η απάντηση στο να δοθεί ένα παράθυρο αισιοδοξίας”, έκλεισε την τοποθέτησή του διευκρινίζοντας μάλιστα πως, “Οι εμπορικές συμφωνίες που κάνει η εταιρεία είναι ιδιωτικά θέματα. Δεν μπορούμε να επεκταθούμε”.

Συμπλήρωσε μόνον ως προς το θέμα της άφιξης του Carson City στη Σύρο πως, “Επισκέφθηκα αμερικανικό πλοίο, όχι του Πολεμικού Ναυτικού, αλλά ένα βοηθητικό πλοίο που επισκέφθηκε τη Σύρο. Για αναψυχή ήρθαν οι ναύτες και έφυγαν με τις καλύτερες εντυπώσεις”.

Παρομοίως ικανοποιημένος εμφανίστηκε και ο Αντιπεριφερειάρχης Βιομηχανίας, Γιάννης Φλεβάρης, υπενθυμίζοντας πρωτίστως πως η Ελλάδα είναι μέλος του ΝΑΤΟ εδώ και πολλά χρόνια, ωστόσο, “Δεν προκύπτει, ούτε από πουθενά τεκμαίρεται, ότι ξαφνικά θα σπεύσει το ΝΑΤΟ ή η Αμερική να επισκευάζει και να φτιάχνει, να “χτίζει” καράβια στη Σύρο”. Πρόσθεσε όμως παρακάτω: “Μακάρι να γίνονταν όλα αυτά όσον αφορά την επιλογή του ναυπηγείου” καταλήγοντας πως, “Το ζήτημα είναι ότι χρειάζεται προσπάθεια, λίγα λόγια και όλοι μαζί να στηρίξουμε αυτήν την καρδιά της τοπικής βιομηχανίας”.

Λύση για τη Σύρο η πολύπλευρη ανάπτυξη”

Εκ μέρους της παράταξης του Γιάννη Μαχαιρίδη κι επί των εξελίξεων τοποθετήθηκε ο περιφερειακός σύμβουλος, Γιάννης Δεκαβάλλας, ο οποίος χαρακτήρισε την επαναλειτουργία “παράθυρο ελπίδας” για το νησί. “Η Σύρα είναι γεγονός ότι μαραζώνει μετά το κλείσιμο της επιχείρησης και δείχνει ότι δεν είχαν στο ελάχιστο δίκιο, εκείνοι που πρόκριναν μία μονοδιάστατη ανάπτυξη του νησιού που θα στηριζόταν κυρίως στο κομμάτι του τουρισμού” υποστήριξε ο ίδιος, συμπληρώνοντας δε πως, “η λύση για το νησί είναι ασφαλώς η πολύπλευρη ανάπτυξη με σεβασμό στη βιομηχανική παράδοση της Ερμούπολης που απογείωσε το νησί κατά τον 19ο αιώνα, αλλά και με κάθε σεβασμό στο περιβάλλον”.

Προβαίνοντας και σε ένα καθαρά πολιτικό σχόλιο με φόντο την μέχρι προσφάτως πορεία του Νεωρίου υπό τον τελευταίο ιδιοκτήτη του, συμπλήρωσε πως, “Δεν πρέπει να εξαρτά η νέα διοίκηση του Νεωρίου τη λειτουργία και την κερδοφορία του ναυπηγείου από τις κρατικές δουλειές”, υπογράμμίζοντας μάλιστα πως, “αυτό δεν σημαίνει ότι η κυβέρνηση δεν πρέπει να συμπεριφέρεται από εδώ και στο εξής δίκαια, αναλογικά σε σχέση με τα υπόλοιπα ναυπηγεία της χώρας”.

Να εξυγιανθεί και να παραμείνει ανοικτή”

Εκ μέρους της Νησιωτικής Ανατροπής τοποθετήθηκε η περιφερειακή σύμβουλος, Άννα Μαυρουδή, παρατηρώντας μεταξύ άλλων, την ανάγκη εξυγίανσης της επιχείρησης προκειμένου να λειτουργήσει υγιώς.

“Πλέον η υπόθεση βρίσκεται στα χέρια ενός ιδιώτη και του κράτους, κάτι που δεν θα έπρεπε να υπάρχει. Δεν θα έπρεπε δηλαδή για μία υπόθεση ανάμεσα σε δύο επιχειρηματίες να χρειάζεται το κράτος, μέσα σε ένα πλαίσιο όπως λειτουργούσε μέχρι τώρα, ενός κρατικοδίαιτου καπιταλισμού” υποστήριξε κατηγορηματικά η ίδια, εξηγώντας περαιτέρω πως, “Δηλαδή το κράτος να έρχεται και να σώζει επιχειρήσεις κάνοντας συνεχώς ευνοϊκές ρυθμίσεις για να παραμείνει όχι κερδοφόρα, αλλά στοιχειωδώς ανοικτή η επιχείρηση”.

Από την πλευρά της, υποστήριξε κατηγορηματικά πως, “Χρειάζεται να εξυγιανθεί για να παραμείνει ανοικτή, να αξιοποιηθεί το εργατικό δυναμικό και όλη η κληρονομιά που υπάρχει στη Σύρα”, ωστόσο, αξιολογώντας θετικά τις παρατηρήσεις της Λαϊκής Συσπείρωσης, επεσήμανε σε παρόμοια κατεύθυνση πως, Πρέπει να υπάρξει μία πολύ σοβαρή προσέγγιση στις γεωστρατηγικές ισορροπίες, να έχουμε τα μάτια μας ανοικτά για τους κινδύνους που ελλοχεύουν στην περιοχή μας και θα πρέπει πολύ προσεκτικά να σχεδιάζουμε τα επόμενα βήματα, σκεπτόμενοι το καλύτερο δυνατό για τις Κυκλάδες και για το Νότιο Αιγαίο”.

Το Νεώριο συνυφασμένο με την ιστορία του τόπου”

Ιδιαιτέρως ικανοποιημένος για τις τελευταίες εξελίξεις που αφορούν στο ναυπηγείο, ο περιφερειακός σύμβουλος της πλειοψηφίας, Μάκης Δαδάος τοποθετήθηκε σε άκρως θετικό τόνο, λέγοντας εξ αρχής κατηγορηματικά πως, “η ιστορία της λειτουργίας του ναυπηγείου είναι συνυφασμένη με την οικονομία, με την τοπική οικονομία αυτού του νησιού”.

Αξιολογώντας τη σημασία αυτής της λειτουργίας του Νεωρίου ως θετικής για την τόνωση της τοπικής οικονομίας δε, πρόσθεσε πως, “Υπάρχουν σκέψεις ότι μία επιχείρηση η οποία μπορεί να απασχολήσει 200 – 300 – 400 άτομα, δεν ξέρω ποιες είναι οι βουλές και οι σκέψεις του επιχειρηματία, θα αυξήσει τη ρευστότητα του νησιού και αυτό είναι πολύ βασικό” αφού όπως συμπλήρωσε, “Δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι τα χρήματα τα οποία θα βγαίνουν, θα δαπανώνται στην τοπική κοινωνία τουλάχιστον κατά ένα μεγάλο ποσοστό”.

Επισημαίνοντας μάλιστα πως η παράταξή του βλέπε θετικά τα ανωτέρω, έκλεισε τον σχολιασμό του, υποστηρίζοντας πως η λειτουργία του Νεωρίου με σεβασμό στο περιβάλλον και στους εργαζομένους είναι ευθύνη “και της ελληνικής νομοθεσίας”.