Δηλώσεις των προέδρων των ξενοδόχων, των καταλυματιών και των επιχειρηματιών εστίασης για τη φετινή τουριστική περίοδο στη Σύρο

“Ευημερούν οι αφίξεις, όχι όμως οι τζίροι”

Επί τάπητος το θέμα της βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών και της αναβάθμισης βασικών υποδομών

Την κατά γενική ομολογία αύξηση των επισκεπτών στη Σύρο κατά τη φετινή καλοκαιρινή περίοδο συγκριτικά με πέρυσι ενστερνίστηκαν ως πρώτη διαπίστωση οι εκπρόσωποι των ξενοδόχων, των καταλυματιών και των επιχειρηματιών εστίασης του τόπου, επισημαίνοντας παράλληλα όμως, πως η όποια άνοδος καταγράφηκε σε αριθμό επισκεπτών, δεν σήμανε και το ανάλογο οικονομικό όφελος.

Προβαίνοντας σε μία πρώτη αποτίμηση του τουριστικού “παλμού” που αποτυπώθηκε στο νησί, οι πρόεδροι της Ένωσης Ξενοδόχων Σύρου, του Συλλόγου Τουριστικών Καταλυμάτων Σύρου και του Σωματείου Επιχειρηματιών Εστίασης “Τερψιχόρη” αναφέρθηκαν στις πληρότητες που υπήρξαν, ξεχωρίζοντας τα διαστήματα κατά τα οποία οι κρατήσεις καταγράφηκαν στον μέγιστο βαθμό, μίλησαν για το τουριστικό προφίλ των επισκεπτών, ενώ υπογράμμισαν την απαίτηση σοβαρής επεξεργασίας από την πλευρά της Σύρου και των ανθρώπων της – συνολικά -, τόσο των παρεχόμενων υπηρεσιών και της ποιότητάς τους, όσο και της κατάστασης των βασικών υποδομών της.

Επισημαίνοντας ως κύρια παρατήρηση τη ραγδαία αύξηση του αριθμού των διαθέσιμων κατοικιών προς ενοικίαση (βραχυχρόνιας μίσθωσης), έθιξαν την αλλαγή των δεδομένων στον τομέα της διαμονής στη Σύρο, καταθέτοντας τον προβληματισμό τους σχετικά με το πώς μεταφράζεται αυτό το γεγονός σε επίπεδο διατήρησης ή μη θέσεων εργασίας, αλλά και κατηγορίας επισκεπτών στο νησί.

Αν και σημείωσαν εξ αρχής, πως η σεζόν ακόμη “τρέχει”, αλλά αναμένεται άμεσα να ολοκληρωθεί, ωστόσο οι κκ. Ιάκωβος Αρβανίτης, Αντώνης Καρατάσος και Δημήτρης Αρβανίτης αποδέχθηκαν να προχωρήσουν σε αναλυτικές δηλώσεις για την κίνηση του φετινού καλοκαιριού.

Σημαντική αύξηση σε αφίξεις σήμανε ενίσχυση Ιουλίου και τελευταίων ημερών Αυγούστου

Ιδιαιτέρως σαφής, ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Σύρου, που σήμερα εκπροσωπεί περίπου το 1/3 του χώρου της διαμονής στο νησί, λόγω των αλλαγών που έχουν προκύψει από τις κατοικίες βραχυχρόνιας μίσθωσης και την αύξησή τους, τόνισε πως, “Η σεζόν ξεκίνησε κανονικά Μάιο – Ιούνιο” με τον δεύτερο μήνα “να παρουσιάζει μία κινητικότητα ιδιαίτερα μέσα στην Ερμούπολη λόγω των διοργανώσεων και των αθλητικών εκδηλώσεων που έγιναν ενώ τα καταλύματα της περιφέρειας, όπως συμπλήρωσε “κατά την ίδια περίοδο Μαΐου – Ιουνίου κινήθηκαν στα περυσινά επίπεδα πληρότητας και ίσως σε μερικά διαστήματα χαμηλότερα κατά 3 – 5% συγκριτικά με πέρυσι”.

Ωστόσο, υπογράμμισε πως, “από τον Ιούλιο και μετά, ξεκίνησε μία αυξητική τάση της διαμονής, των κρατήσεων, με αποκορύφωμα τη χρονική περίοδο από τς 10/8 μέχρι τις 18/8 οπότε και εκεί είχαμε μία πληρότητα περίπου 100% σε όλα τα ξενοδοχεία – μέλη της Ένωσης”. Αμέσως μετά, ο ίδιος παρατήρησε την σταδιακή πτώση στις κρατήσεις, λέγοντας σχετικά πως, “από τις 19/8 και μετά ξεκινά μία σταδιακή μείωση” ενώ φθάνοντας στο σήμερα (σσ. Σεπτέμβριος), παρατήρησε πως, “φυσικά τώρα έχει μειωθεί το ποσοστό των διανυκτερεύσεων στα ξενοδοχεία μας”.

Επισημαίνοντας ορισμένους από τους λόγους της σημαντικής επισκεψιμότητας στην “καρδιά” του Αυγούστου (από 10/8 έως και 18/8), ο κ. Αρβανίτης έκανε λόγο για την αξιοποίηση της εορτής του Δεκαπενταύγουστου, οπότε και όπως εξήγησε, “αρκετοί χρησιμοποίησαν το γεγονός αυτό για να κάνουν ένα long weekend”.

Κύρια παρατήρηση του ίδιου αναφορικά με την κίνηση του καλοκαιριού, αποτέλεσε πως, η Σύρος γνώρισε αύξηση επισκεπτών, αποτελώντας όχι την πρώτη επιλογή για τον επισκέπτη, αλλά την εναλλακτική, με φόντο τις πληρότητες των γύρω νησιών.

Ένα μεγάλο ποσοστό της επισκεψιμότητας στο νησί ήταν αποτέλεσμα δευτερογενούς ζήτησης, δηλαδή πάλι περπατάμε στα ίδια μονοπάτια. Η πληρότητα άλλων νησιών έφερε ένα κύμα επισκεψιμότητας προς το νησί μας” υποστήριξε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος των ξενοδόχων.

Από την πλευρά του, αναγνώρισε την ιδιαίτερη κίνηση της θερινής περιόδου και ο πρόεδρος του Συλλόγου Τουριστικών Καταλυμάτων Σύρου, Αντώνης Καρατάσος, δηλώνοντας σχετικά πως, “Υπήρχε αύξηση της προσέλευσης επισκεπτών στη Σύρο” και όπως συμπλήρωσε “το διάστημα του Ιουλίου ήταν πιο έντονη η αύξηση”. Ερωτηθείς για τον μήνα Αύγουστο και τις πληρότητες στα καταλύματα, εμφανίστηκε ικανοποιημένος, αλλά όπως τόνισε, “για τον Αύγουστο δεν μπορούμε να κρίνουμε ιδιαίτερα, διότι ούτως ή άλλως τα καταλύματα είχαν πάντοτε πληρότητα οποιαδήποτε χρονιά. Αυτό που πρέπει να πούμε πάντως είναι πως, σίγουρα επισκέφθηκε περισσότερος κόσμος τη Σύρο αυτό το καλοκαίρι”.

Θέλησε εξ αρχής βέβαια να επισημάνει πως η κίνηση στο νησί δεν μεταφράστηκε σε τζίρους, εξηγώντας πως, “απ΄ ό,τι κατάλαβα και από τα καταστήματα και την κίνηση γενικώς στην αγορά, τα οικονομικά οφέλη δεν ήταν καλύτερα και ο τζίρος των καταστημάτων δεν αυξήθηκε”.

Πάντοτε η πόλη γνωρίζει μεγαλύτερη ζήτηση”

Παρά το γεγονός πως η αποτίμηση αφορά στην καλοκαιρινή περίοδο, σχετικά με τις περιοχές του νησιού στις οποίες καταγράφεται υψηλότερη επισκεψιμότητα, ο Αντώνης Καρατάσος παρουσιάζεται συγκεκριμένος, εξηγώντας πως για τη Σύρο, η προτίμηση του κόσμου επικεντρώνεται στην Ερμούπολη κατά κύριο λόγο.

Κληθείς να μιλήσει για την τάση της πληρότητας και για το πού αυτή καταγράφηκε σε υψηλά ή και απόλυτα ποσοστά, εξήγησε πως, “Αυτό που συνέβαινε πάντα και θα συμβαίνει είναι πως η πόλη παρουσιάζει μία ιδιαιτερότητα και προσελκύει περισσότερο κόσμο. Έχει άλλο ύφος για πόλη νησιού. Τα χωριά μας είναι χωριά και λόγω και των περισσότερων εκδηλώσεων και των events που γίνονται στην πόλη ο κάθε επισκέπτης προτιμά περισσότερο να μένει στην πόλη”. Πρόσθεσε βέβαια πως, “όταν υπάρξει κάλυψη των καταλυμάτων στην Ερμούπολη, οι επισκέπτες κάνουν κρατήσεις στα χωριά πέραν από όσους επιλέγουν ξεκάθαρα την άμεση κι εύκολη πρόσβαση στη θάλασσα”.

Το νέο σύστημα ενοικίασης έφερε μία νέα πελατεία στο νησί. Ο φετινός επισκέπτης είχε χαμηλή κατά κεφαλή δαπάνη”

Άκρως σημαντική υπήρξε η ανάλυση του προφίλ των επισκεπτών της Σύρου της φετινής καλοκαιρινής περιόδου, με τον Ιάκωβο Αρβανίτη να εστιάζει στην επισήμανση συγκεκριμένων αλλαγών στο πεδίο της διαμονής, που μοιραία σήμαναν και αύξηση συγκεκριμένης κατηγορίας επισκεπτών. “Δική μας εκτίμηση είναι ότι το μεγαλύτερο ποσοστό επισκεπτών ήταν από την ελληνική τουριστική αγορά. Γενικά υπήρχε μία μειωμένη καταναλωτική συμπεριφορά των επισκεπτών. Ο μέσος όρος διαμονής δυστυχώς δεν ήταν πολύ μεγάλος και κυμαινόταν από 3 έως 5 ημέρες” ανέφερε, συμπληρώνοντας πως, “αυτό το οποίο παρατηρήσαμε φέτος ήταν ότι νεαρά άτομα με μέσο όρο ηλικίας από 19 – 26 ετών κατά κύριο λόγο έμεναν σε σπίτια γνωστών φίλων ή χρησιμοποιούσαν δωμάτια που μένουν οι φοιτητές κατά τη διάρκεια του χειμώνα” ενώ επιπρόσθετα, υπογράμμισε πως, “έχουμε και το νέο σύστημα ενοικίασης των σπιτιών που έφερε μία καινούργια πελατεία στο νησί, οικογένειες οι οποίες έμεναν σε σπίτια”.

Σύμφωνα με όσα επανέλαβε αρκετές φορές στο πλαίσιο της τηλεφωνικής επικοινωνίας, “Είναι ένα είδος νέας πελατείας για το νησί που δεν το είχαμε” αλλά όπως συμπλήρωσε γενικότερα, “Παρατηρούμε πως έχουμε μία μειωμένη καταναλωτική συμπεριφορά και είναι φυσικό”. Θέλησε να εξηγήσει μάλιστα πως, “επειδή δεν υπάρχουν επίσημα μετρήσιμα στοιχεία όσον αφορά την καταναλωτική συμπεριφορά του νησιού, θα μπορούσαμε να πούμε ότι η γενική διαπίστωση που υπάρχει ήταν πως κατά κύριο λόγο ο φετινός επισκέπτης του νησιού είχε χαμηλή κατά κεφαλή τουριστική δαπάνη”. Πρόκειται για διαπίστωση που θα πρέπει να προβληματίσει, επεσήμανε παρακάτω καθώς όπως δήλωσε, “ναι μεν οι αριθμοί ευημερούν, αλλά στην πραγματικότητα δεν υπάρχει η ανάλογη αύξηση στα οικονομικά στοιχεία”.

Η προσέλευση από ξένες αγορές

Πέραν των Ελλήνων επισκεπτών με τους οποίους κατά κύριο λόγο δουλεύει το νησί εδώ και χρόνια, ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων προχώρησε και σε μία πρώτη αποτίμηση της προσέλευσης επισκεπτών στη Σύρο από ξένες χώρες. “Για άλλη μία φορά οι γαλλόφωνες χώρες, κατά κύριο λόγο Γαλλία, Ελβετία και Βέλγιο κράτησαν τα σκήπτρα της επισκεψιμότητας στο νησί παρόλο που δεν έχουν γίνει μεθοδευμένες και οργανωμένες ενέργειες προβολής και προώθησης του νησιού στις αγορές αυτές” σχολίασε κατηγορηματικά, επισημαίνοντας πως, “ενθαρρυντικό” ήταν το γεγονός πως, “για πρώτη φορά είχαμε επισκέπτες από τις νέες τουριστικές αγορές που προσεγγίσαμε πέρυσι και ανοίξαμε όπως η αγορά της Σερβίας, της Τσεχίας και της Ρουμανίας”, ωστόσο, το νησί μέτρησε και απώλειες, αφού όπως πρόσθεσε ακολούθως, “η επισκεψιμότητα από τις τουριστικές αγορές της Σκανδιναβίας και της Αγγλίας κυμάνθηκε σε πάρα πολύ χαμηλά επίπεδα πλησιάζοντας δυστυχώς ακόμη και το μηδέν” ενώ “δεν υπήρξε καθόλου ανταπόκριση και από την πλευρά της Γερμανίας”.

Υποδομή που δεν αντέχει σε υψηλό αριθμό αφίξεων: Θέματα ύδρευσης και αποκομιδής ανακύκλωσης

Προτού ολοκληρώσει τις δηλώσεις του, ο εκπρόσωπος των ξενοδόχων δεν θα μπορούσε να παραλείψει την αναφορά στο θέμα της αντοχής(;) και της ανεπάρκειας των υποδομών της Σύρου για υποδοχή μεγάλου κύματος επισκεπτών. “Η φετινή τουριστική σεζόν για όλους εμάς τους επαγγελματίες ήταν ένα μεγάλο μάθημα. Διότι απεδείχθη ότι στον τουρισμό δεν πρέπει να κάνεις άλματα. Πάντοτε για ένα καλό θετικό αποτέλεσμα πρέπει να κτίζεις βήμα βήμα την όποια ανάπτυξη” σχολίασε προλογικά, εξηγώντας πως, “η απότομη αύξηση διαθεσιμότητας κλινών και μιλάω για τις 3.000 περίπου κλίνες στα ενοικιαζόμενα σπίτια έφεραν στην επιφάνεια σοβαρά προβλήματα υποδομών του νησιού και οργάνωσης και την έλλειψη τουριστικής διορατικότητας”.

Όπως κατηγορηματικά υποστήριξε, “είδαμε ότι το νησί δεν ήταν έτοιμο, είχαμε διακοπές νερού, τα προβλήματα της ανακύκλωσης και πιο έντονα το κυκλοφοριακό”.

Το σύνολο των ανωτέρω θεμάτων επεσήμανε πως θα πρέπει να απασχολήσει σοβαρά τον Δήμο, καθώς, “από τον τρόπο λειτουργίας της Τουριστικής Επιτροπής, από τον τρόπο λήψης των αποφάσεων και από τον τρόπο των ενεργειών της, κρίνεται όχι μόνον η επιχειρηματική δραστηριότητα και βιωσιμότητα δεκάδων επιχειρήσεων, αλλά και θέσεις εργασίας στο νησί”.

Κίνηση έως 15 Σεπτεμβρίου. Ζητούμενο η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου

Αναφορικά με τις πρώτες ημέρες του Σεπτεμβρίου, τοποθετήθηκε ο πρόεδρος του Συλλόγου Τουριστικών Καταλυμάτων Σύρου, επισημαίνοντας πως, “δείχνει να ξεκίνησε καλά”, αφού όπως πρόσθεσε, “Είναι καλύτερη η εικόνα που διαπιστώνουμε από τον περυσινό αντίστοιχο μήνα” ωστόσο, όπως συμπλήρωσε, “Δεν γνωρίζουμε πόσο θα διαρκέσει βέβαια”.

Ολοκλήρωσε την απάντησή του δε, επί της σχετικής ερώτησης, σημειώνοντας πως, “Βλέπουμε ότι μέχρι 15 Σεπτεμβρίου υπάρχει κινητικότητα στις κρατήσεις. Βέβαια σε καμία περίπτωση δεν συγκρινόμαστε με τα άλλα νησιά του νομού που σίγουρα θα έχουν γεμάτο όλον τον Σεπτέμβρη. Ζητούμενο είναι η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου”.

Προβληματισμός από την άνοδο των κατοικιών βραχυχρόνιας μίσθωσης

Με φόντο τον οικονομικό αγώνα που καταβάλλει ο κλάδος των καταλυματιών για να ανταπεξέλθει σε βαρύτατη φορολογία κι ελέγχους, ο Αντώνης Καρατάσος προέβη σε κριτική αναφορικά με την κατάσταση που έχει προκύψει λόγω του μεγάλου αριθμού κατοικιών βραχυχρόνιας μίσθωσης. “Ο κλάδος των καταλυμάτων μετά από πολλά χρόνια και δεκαετίες που δουλεύει και με τους ελέγχους που δέχεται από διάφορες υπηρεσίες, έχει πάρα πολλές υποχρεώσεις. Το κατάλυμα πρέπει να πληρεί συγκεκριμένες προϋποθέσεις για τη λειτουργία του και την εξυπηρέτηση του πελάτη” αναφέρει, εξηγώντας πως, “όποιο κατάλυμα έχει άδεια λειτουργίας έχει σαφώς ένα πολύ καλό επίπεδο σε σύγκριση μάλιστα με τα σπίτια βραχυχρόνιας μίσθωσης που υποδέχονται τουρίστες και δεν έχουν καμία προδιαγραφή και καμία υποχρέωση προς τον τουρίστα”. Κάνοντας λόγο για “καταγγελίες που δεχθήκαμε σχετικά με το ότι “ξεγέλασαν” επισκέπτες διάφορα σπίτια που προσφέρονταν για ενοικίαση”, σημείωσε πως ο κλάδος των καταλυματιών “αντιμετωπίζει ένα σοβαρό θέμα με τη βραχυχρόνια μίσθωση”, το οποίο όπως τόνισε, “θα το έχουμε και στο μέλλον αν δεν μπει μία τάξη στον κλάδο των καταλυμάτων”.

Ωστόσο, δεν παρέλειψε να μιλήσει για την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών σε κάθε επίπεδο, η οποία και θα πρέπει να υπάρξει στο νησί. “Καλό είναι να προσπαθήσουμε όλοι σαν νησί να βελτιωθούμε κι εμείς στην ποιότητα των υπηρεσιών μας, καθώς τα παράπονα των επισκεπτών παραμένουν και είναι πάγια. Γενικά για το νησί, μερικά από αυτά είναι η εξυπηρέτηση στο λιμάνι και βέβαια το κυκλοφοριακό” σχολίασε χαρακτηριστικά, καταλήγοντας στις δηλώσεις του.

Επιπρόσθετα, σε παρόμοιες παρατηρήσεις προχώρησε και ο πρόεδρος των επιχειρηματιών εστίασης, Δημήτρης Αρβανίτης, σημειώνοντας χαρακτηριστικά πως, “Ίσως θα πρέπει να αναλογιστούμε κι εμείς οι καταστηματάρχες το θέμα της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών, ώστε να μπορέσουμε να πάρουμε το maximum των οικονομικών δυνατοτήτων που μπορεί να προσφέρει ένα κοινό επισκεπτών απαιτητικό”.

Τόνισε μάλιστα πως, “Αυτό είναι καθαρά δικό μας θέμα” γνωστοποιώντας δε πως, κατά τη φετινή καλοκαιρινή περίοδο, “άκουσα αρκετά παράπονα για τον χώρο της εστίασης. Πρέπει να δούμε συλλογικά πώς μπορεί ο κάθε ένας να βελτιωθεί ως μονάδα αλλά και συνολικά. Η Σύρος δεν είχε επισκέπτες μεγάλης οικονομικής επιφάνειας. Πρέπει να εξετάσουμε πώς μελλοντικά θα κερδίσουμε αυτόν τον κόσμο που προς το παρόν δεν μπορούμε να τον έχουμε”.

Μάχη” με την φοροεπιδρομή και τους ελέγχους

Κατόπιν των ανωτέρω σημαντικών παρατηρήσεων, ο ίδιος ο Δημήτρης Αρβανίτης προχώρησε και σε δηλώσεις αναφορικά με τη συνολική εικόνα της κίνησης την καλοκαιρινή περίοδο που συμπληρώθηκε, αναγνωρίζοντας την αύξηση του αριθμού των επισκεπτών. “Οι αφίξεις παρουσιάστηκαν αυξημένες συγκριτικά με πέρυσι. Θα υπάρξουν και αριθμητικά στοιχεία μετά τον Σεπτέμβριο. Ωστόσο η οικονομική δυνατότητα τουλάχιστον η πρώτη εικόνα δεν ήταν αυτή που προσδοκούσαμε” σχολίασε, εξηγώντας πως το κέρδος των επιχειρηματιών του κλάδου είναι περιορισμένο αφού τα πάγια έξοδα και η φορολογία είναι αυξημένη. “Δεν μπορούμε να ξεχνάμε και τη φοροεπιδρομή που υπάρχει και τους ελέγχους το φετινό καλοκαίρι. Οι καταστηματάρχες της εστίασης πληρώνουμε το μάρμαρο ειδικά με τα πρόστιμα. Οι τιμές μας δεν έχουν αυξηθεί αν και για δεύτερη χρονιά είμαστε με ΦΠΑ 24%. Το ποσοστό του κέρδους αρκετά μικρό” σχολίασε ο κ. Αρβανίτης, εξηγώντας πως, η σεζόν “αντέχει” ακόμη, αν και σε πιο ήπιο ρυθμό, “με κάποια γκρουπ και με κόσμο από συνέδρια που έχουν προγραμματισθεί”.