Πολιτικές τοποθετήσεις αναφορικά με το νομοσχέδιο μεταρρύθμισης για την Αυτοδιοίκηση “Κλεισθένης I” στο δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης

Φωνές υπεράσπισης της απλής αναλογικής

Δεν υιοθετήθηκε η κατεύθυνση της ΚΕΔΕ απέναντι στην προσπάθεια του Υπ. Εσωτερικών

Οι φωνές υπεράσπισης της εφαρμογής του εκλογικού συστήματος της απλής αναλογικής στην Αυτοδιοίκηση “πρωταγωνίστησαν” στη χθεσινή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, κατά τη διάρκεια της οποίας αναπτύχθηκαν πολιτικές τοποθετήσεις αναφορικά με τις μεταρρυθμίσεις που προωθεί το Υπουργείο Εσωτερικών στο νομοσχέδιό του για τη λειτουργία των ΟΤΑ (Πρόγραμμα “Κλεισθένης I”).

Τα αιρετά μέλη κλήθηκαν να διατυπώσουν τις παρατηρήσεις τους με αφορμή την πλήρη άρνηση της ΚΕΔΕ στις επιχειρούμενες μεταρρυθμίσεις στον χώρο της Αυτοδιοίκησης, απορρίπτοντας επί της ουσίας τη στείρα άρνηση του πανελλαδικού συλλογικού οργάνου των Δήμων, αφού η συντριπτική πλειοψηφία όσων μίλησαν, υπεραμύνθηκαν της κυριότερης αλλαγής που θα σημάνει η εφαρμογή της απλής αναλογικής αναφορικά με τη δημοκρατική εκπροσώπηση των πολιτών.

Σαφώς οι επικεφαλής των παρατάξεων που συμμετείχαν στη συζήτηση του σημαντικού θέματος διαφοροποιήθηκαν στα λεγόμενά τους, αναφορικά με την πολιτική αφετηρία από την οποία ξεκίνησαν τον σχολιασμό τους επί των αλλαγών και μεταρρυθμίσεων που προωθούνται από τη σημερινή κυβέρνηση, με τη Δημοτική Αρχή και ειδικότερα τον Δήμαρχο να τάσσεται θετικά στην εφαρμογή του πολυσυζητημένου εκλογικού συστήματος, αλλά να εκφράζει ρητά πως αυτό πρέπει να προωθηθεί υπό προϋποθέσεις, προκειμένου να μην υπάρχει “ακυβερνησία” στα συλλογικά όργανα των ΟΤΑ.

Δεδομένης της διαδικασίας που θέλησε να ακολουθήσει ο Γιώργος Μαραγκός ενόψει της “απαίτησης” επίδοσης ενός ψηφίσματος τόσο στην ΠΕΔ Ν. Αιγαίου, όσο και στην ΚΕΔΕ, δέχθηκε κριτική ως προς το ζήτημα των “προϋποθέσεων” που έθεσε επί τάπητος και συμπεριέλαβε στο περιεχόμενο των προτάσεων που ζήτησε από τους δημοτικούς συμβούλους να ψηφίσουν, με αιρετούς – ακόμη και από την παράταξή του – να τονίζουν πως η επισήμανσή του, δεν συνάδει με το πνεύμα της κυριότερης προωθούμενης αλλαγής.

Σημειώνεται εξ αρχής πως ο Δήμαρχος ζήτησε από τους συμβούλους να συμφωνήσουν σε μία σειρά από παρατηρήσεις αναφορικά με τις προτάσεις του νομοσχεδίου του Υπ. Εσωτερικών σύμφωνα με το ψήφισμα που αναγνώστηκε από τη Δημοτική Αρχή, ωστόσο, επιπρόσθετα, ζητήθηκε να αναφερθούν συνολικά και οι πολιτικές τοποθετήσεις των παρατάξεων και των μελών της αντιπολίτευσης στο πλαίσιο της δυνατότητας δημοκρατικής έκφρασης του συνόλου των πλευρών.

Επειδή η συνεδρίαση του δημοτικού συλλογικού οργάνου υπήρξε πολύωρη, κρίνεται αναγκαίο να διευκρινισθεί πως όταν διατυπωθεί το τελικό κείμενο του ψηφίσματος που εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία, θα γνωστοποιηθεί αυτούσιο, ωστόσο, ακολούθως, αναφέρονται τα βασικά σημεία των πολιτικών τοποθετήσεων κάθε παράταξης.

Δημοτική Αρχή: Με δικλείδες... ασφαλείας η απλή αναλογική. Παρατηρήσεις υπέρ των Δήμων

Ειδικότερα, τη “γενικόλογη” διαφοροποίησή του με την κατεύθυνση της ΚΕΔΕ και του προέδρου της Γιώργου Πατούλη έδειξε ο Δήμαρχος, υποστηρίζοντας με τις δηλώσεις του την εφαρμογή της απλής αναλογικής, επισημαίνοντας όμως παράλληλα, πως, απαιτείται ξεκάθαρα η πρόβλεψη δικλείδων ασφαλείας για να αποτρέπεται η ακυβερνησία.

Στις προτάσεις που συμπεριέλαβε στο ψήφισμά του, υποστήριξε αρχικά πως, συμφωνεί “με την αλλαγή του εκλογικού συστήματος κατά τις επόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές και ιδιαίτερα στην εφαρμογή της απλής αναλογικής, με την προϋπόθεση ότι θα υπάρξουν δικλείδες ασφαλείας, ώστε να διασφαλίζεται η συμμετοχή δημοτικών παρατάξεων που θα έχουν το στοιχείο της αξιοπιστίας και της πλατιάς λαϊκής απήχησης. Τούτο θα επιτευχθεί εφόσον οριστεί ελάχιστο εκλογικό ποσοστό για την εισαγωγή δημοτικών παρατάξεων στο Δημοτικό Συμβούλιο, ανάλογο με τον πληθυσμό του εκάστοτε Δήμου”.

Κατόπιν των ανωτέρω, στο δεύτερο μέρος των οποίων διαφώνησε το μέλος της παράταξής του, Μαρίζα Αγγελοπούλου, υπογραμμίζοντας ξεκάθαρα πως πρέπει να “καλλιεργηθεί” η κουλτούρα των συνεργασιών κι ως εκ τούτου, πρέπει στο ακέραιο να ισχύσει το προτεινόμενο εκλογικό σύστημα, ο Γιώργος Μαραγκός προέβη σε μία σειρά άλλων παρατηρήσεων επί των αλλαγών που προτείνεται στο νομοσχέδιο του Υπ. Εσωτερικών για το Πρόγραμμα “Κλεισθένης I”.

Μεταξύ άλλων, ο Δήμαρχος πρότεινε με τη μορφή των επισημάνσεων τα παρακάτω:“α. Κάθε συνδυασμός που θα συμμετέχει στις δημοτικές εκλογές θα πρέπει να εξασφαλίζει ικανό αριθμό υποψηφίων τόσο στο κεντρικό ψηφοδέλτιο για το δημοτικό συμβούλιο, όσο και στο σύνολο των κοινοτήτων των εκλογικών περιφερειών του εκάστοτε Δήμου. β. Ανάλογα με τον συνολικό αριθμό των εδρών που προβλέπονται σε κάθε εκλογική περιφέρεια, για κάθε συνδυασμό ο ελάχιστος αριθμός των υποψηφίων θα πρέπει να είναι ίσος με τον αριθμό των εδρών ενώ ο μέγιστος αριθμός θα πρέπει να προκύπτει από τον αριθμό των εδρών προσαυξανόμενο κατά 50%. γ. Για τους Δήμους με πληθυσμό έως 50.000 κατοίκους, θα πρέπει να παρέχεται η δυνατότητα κατάρτισης ενιαίου κεντρικού ψηφοδελτίου σε όλη την επικράτεια και τις εκλογικές περιφέρειες του Δήμου. δ. Η θητεία των δημοτικών συμβουλίων και των συμβουλίων κοινότητας θα πρέπει να παραμείνει πενταετής. ε. Ο προβλεπόμενος αριθμός των υποψηφίων συμβούλων από κάθε φύλο, τουλάχιστον σε ποσοστό σαράντα τοις εκατό (40%) του συνολικού αριθμού των υποψηφίων του κάθε συνδυασμού, θα πρέπει να καταργηθεί. στ. Θα πρέπει να προωθηθεί η αποκέντρωση και η πολυεπίπεδη διακυβέρνηση, με την μεταφορά πόρων και αρμοδιοτήτων από το Κεντρικό Κράτος προς την Αυτοδιοίκηση με σκοπό την εξασφάλιση της διοικητικής και οικονομικής αυτοτέλειας των Δήμων. ζ. Θα πρέπει να υπάρξει πλήρης διαχωρισμός και σαφής διάκριση των ρόλων και των αρμοδιοτήτων μεταξύ του α΄ και του β΄ βαθμού αυτοδιοίκησης. η. Η χρηματοδότηση των νησιωτικών δήμων θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη την νησιωτικότητα, πάνω στη βάση συγκεκριμένων προτάσεων που δεν υπάρχουν ή δεν προβλέπονται στο Σχέδιο Νόμου”.

ΦΟΔΣΑ ανά νησί. Ενίσχυση των Υπηρεσιών Δόμησης

Στα παραπάνω, προστέθηκαν και εποικοδομητικού χαρακτήρα σχόλια σχετικά με τις αλλαγές στη λειτουργία των ΦΟΔΣΑ, με τον πρόεδρο του ΦΟΔΣΑ Σύρου, Μάρκο Πρίντεζη να διαφωνεί με την προωθούμενη “συνένωση” Φορέων και να ζητά να συμπεριληφθεί στο ψήφισμα η πρόβλεψη για λειτουργία ΦΟΔΣΑ ανά νησί με φόντο τα γνωστά προβλήματα της γεωγραφικής ασυνέχειας και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών - αναγκών που διακρίνουν τα νησιωτικά συμπλέγματα.

Σχετική αναφορά πραγματοποίησε και ο Γιώργος Μαραγκός προτείνοντας στο ψήφισμα να διατυπωθεί το αίτημα ως ακολούθως: “Το ΔΣ θεωρεί απολύτως απαραίτητη την ύπαρξη του Φο.Δ.Σ.Α. Δήμου Σύρου- Ερμούπολης, και γενικότερα των νησιωτικών Φο.Δ.Σ.Α., ως διακριτό Νομικό Πρόσωπο για τη διαχείριση των απορριμμάτων και για την ομαλή εξέλιξη των έργων που έχουν προγραμματιστεί, όπως προβλέπει η Ευρωπαϊκή Οδηγία 2008/98/ΕΚ, και αιτείται την εξαίρεσή του από το σχέδιο Νόμου για τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας των Φο.Δ.Σ.Α. της χώρας”.

Σε παρόμοιο ύφος κινήθηκε και ο εντεταλμένος για θέματα Πολεοδομίας δημοτικός σύμβουλος, Σταύρος Γουσγουνέλης, ζητώντας την ενίσχυση των Υπηρεσιών Δόμησης, πολλώ δε μάλλον όταν οι συγκεκριμένες υπηρεσίες όπως στην περίπτωση της Σύρου, έχουν επιφορτιστεί με ιδιαίτερο όγκο δουλειάς από άλλα νησιά, ως “κομμάτια” των μητροπολιτικών Δήμων.

Κίνηση Πολιτών Σύρου: Η απλή αναλογική το δικαιότερο εκλογικό σύστημα

Από την πλευρά της, η Κίνηση Πολιτών Σύρου τάχθηκε ξεκάθαρα απέναντι στην τακτική και τη στάση της ΚΕΔΕ, με τον επικεφαλής της, Παύλο Χρυσαφίδη να σημειώνει πως, η παράταξή του απορρίπτει με τη σειρά της “ως απαράδεκτο το ψήφισμα της ΚΕΔΕ”, το οποίο χαρακτήρισε “κατευθυνόμενο”, αφού όπως εξήγησε εξυπηρετεί το σημερινό σύστημα που “επί περίπου 50 χρόνια” ευνόησε τα “φαινόμενα συναλλαγής και διαφθοράς”.

Συγκεκριμένα, ο κ. Χρυσαφίδης μέσω μίας αναλυτικής πολιτικής κριτικής που ανέπτυξε αναφορικά με την απαίτηση της ΚΕΔΕ να ζητήσει στήριξη στο ψήφισμά της από τους Δήμους πανελλαδικά, κατέστησε σαφή τη θέση της Κίνησης Πολιτών Σύρου, η οποία θέλει την εφαρμογή της απλής αναλογικής να αποτελεί “το δικαιότερο εκλογικό σύστημα”.

Είναι βέβαιο ότι η απλή αναλογική είναι το δικαιότερο εκλογικό σύστημα και ευνοεί την διαφάνεια αφού απλώνεται σε πιο πολλά στρώματα της κοινωνίας” ανέφερε χαρακτηριστικά ο ίδιος, τονίζοντας μάλιστα πως, “Ελπίζουμε ο νομός να περιλαμβάνει δικλείδες ασφαλείας, περιφρούρησης της έκφρασης των υπαρκτών κοινωνικών πολιτικών δυνάμεων σε τοπικό επίπεδο, όσο κυρίως στο σύστημα διοίκησης και στην αποτελεσματικότητά του”.

Σε συνέχεια του ανωτέρω σχολιασμού, συμπλήρωσε πως, “Όταν δούμε αυτές τις δικλείδες θα κρίνουμε και οριστικά αν πιστεύει αυτό το νομοσχέδιο πραγματικά στο θεσμό της απλής αναλογικής”, υποστηρίζοντας με κατηγορηματικό ύφος πως, “Είναι μια πολιτική μάχη η απλή αναλογική και πρέπει να κερδηθεί μόνιμα και θα είναι μόνιμη η νίκη όταν ο Λαός ενστερνιστεί τα οφέλη της και αναλάβει αυτός να τα διαφυλάξει”.

Σχετικά με το συνολικό πρόγραμμα “Κλεισθένης I” η Κίνηση Πολιτών Σύρου, μέσω του επικεφαλής της, αναγνώρισε συμπερασματικά, πως επιχειρείται η προώθηση σημαντικών αλλαγών στην Αυτοδιοίκηση, ωστόσο επεσήμανε πως, “οι σημερινές συνθήκες, τόσο στην οικονομία όσο και στο επίπεδο του συνταγματικού πλαισίου, δεν  επιτρέπουν συζήτηση για μια ολοκληρωμένη, άμεσα εφαρμόσιμη μεταρρύθμιση”.

Θετικά σημεία του νομοσχεδίου”

Ο ίδιος πέραν του γενικού πολιτικού σχολιασμού, προέβη και σε συγκεκριμένες παρατηρήσεις αναφορικά με το περιεχόμενο του νομοσχεδίου του Υπ. Εσωτερικών κάνοντας λόγο για “μερικά θετικά σημεία του νόμου”.

Μεταξύ άλλων τόνισε πως διαπιστώνονται τα παρακάτω: “ Ενισχύονται οι αρμοδιότητες και ο διακριτός ρόλος των Κοινοτήτων και είναι θετική εξέλιξη. Αναβαθμίζεται η Δημοτική επιτροπή διαβούλευσης (...) Ο τρόπος αντικατάστασης του παραιτηθέντος ή αποβιώσαντος Δημάρχου (αντίστοιχα και Περιφερειάρχη )αλλάζει. Η επιλογή του γίνεται από το σύνολο των συμβούλων των αντίστοιχων σωμάτων και όχι αποκλειστικά από την παράταξή του. Η ίδρυση και λειτουργία αυτοτελούς υπηρεσίας Εποπτείας των ΟΤΑ, ένας από τους δύο βασικούς τομείς δράσης της Αποκεντρωμένης που αποκολλάται από αυτήν. Προβλεπόταν από τον “Καλλικράτη” αλλά ποτέ δεν υλοποιήθηκε (...). Το δημοψήφισμα καθιερώνεται άμεσα με τον “Κλεισθένη 1”. (...) Γίνεται πιο επιτακτική η υποχρέωση των Αυτοδιοικητικών αρχών να καταρτίσουν και να εφαρμόσουν τετραετή επιχειρησιακά προγράμματα στα οποία αναγκαστικά θα αναφέρονται τα ετήσια προγράμματα δράσης και το τεχνικό του πρόγραμμα και ο προϋπολογισμός του. Οι ΟΤΑ Α΄ βαθμού μπορούν να συνάπτουν προγραμματικές συμβάσεις με όλους τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης για να υλοποιούν αντίστοιχες δράσεις. (...)”.

Ο κ. Χρυσαφίδης προτού “κλείσει” την τοποθέτησή του, άσκησε κριτική στη στάση όσων κομμάτων παλαιότερα είχαν υποστηρίξει ξεκάθαρα την προώθηση κι εφαρμογή της απλής αναλογικής και σήμερα - όπως τόνισε - διαφοροποιούνται, κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στο Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας, που όπως υποστήριξε “σήμερα κάνει την πάπια...”. Ολοκλήρωσε την τοποθέτησή του δε, λέγοντας πως, η Κίνηση Πολιτών Σύρου “απορρίπτει το ψήφισμα της ΚΕΔΕ και στηρίζει τον “Κλεισθένη I” με κριτική ματιά και την ελπίδα σύντομα να προχωρήσουμε σαν κράτος και σε άλλες τομές στην τοπική αυτοδιοίκηση”.

Λαϊκή Συσπείρωση: Οι ευρύτερες συναινέσεις στην κατεύθυνση της αντιλαϊκής ρότας

Τη θέση της Λαϊκής Συσπείρωσης διατύπωσε με σαφήνεια ο επικεφαλής της, Νικόλας Καΐλης κατά τη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, καθιστώντας ξεκάθαρη τη διαφορετική πολιτική τοποθέτηση που διακρίνει την παράταξή του, στο πλαίσιο των όσων υποστηρίζει και το Κομμουνιστικό Κόμμα για το Πρόγραμμα “Κλεισθένης I” που προωθεί η σημερινή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ.

“Κατά τη γνώμη μας, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, στο εν λόγω σχέδιο νόμου ενσωματώνει παλιότερα σχέδια όπως «Καποδίστριας» και «Καλλικράτης» και ταυτόχρονα προωθεί νέες προσαρμογές στην Τοπική αλλά και την Κρατική Διοίκηση που συνδέονται με τις γενικότερες ανάγκες της νέας φάσης του κύκλου της καπιταλιστικής ανάπτυξης και της αναμόρφωσης του αστικού πολιτικού συστήματος” δήλωσε ξεκάθαρα, προσθέτοντας παράλληλα πως, “Είναι αυτό το πλαίσιο που φέρνει την όλο και μεγαλύτερη αποδυνάμωση και αποσύνδεση της χρηματοδότησης των φορέων της Τοπικής Διοίκησης από το κράτος, τη διασύνδεση της λειτουργίας της με τις ανάγκες της επιχειρηματικότητας, τη φοροεπιδρομή και τη γενίκευση της ανταπόδοσης”.

Προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση, υποστήριξε πως οι μεταρρυθμίσεις... που προωθούνται θα ευνοήσουν τη λήψη αποφάσεων “με πλατιά κι ευρεία συναίνεση” στην πορεία εξυπηρέτησης των συμφερόντων εναντίον του λαού, διατυπώνοντας ταυτόχρονα και τον σχολιασμό του σχετικά με τον τρόπο που – όπως υποστήριξε - “χρησιμοποιείται” ως “σημαία” των αλλαγών η απλή αναλογική.

“Οι λεονταρισμοί της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ από τη μια μεριά, και της ΝΔ και του πρώην ΠΑΣΟΚ από την άλλη, γύρω από το εκλογικό σύστημα της απλής αναλογικής για τα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια, με την οποία παρότι συμφωνούμε, δεν μπορούμε να μην δούμε πως είναι ένα ακόμη επεισόδιο αποπροσανατολισμού. Πέρα από αντιπαραθέσεις, υπαρκτές και ανύπαρκτες, επιδιώκεται από την μεριά της κυβέρνησης προσπάθεια ευρύτατων συναινέσεων για να υπηρετηθεί πιο στέρεα η αντιλαϊκή ρότα”.

 

Στεκόμαστε απέναντι στις αντιδραστικές μεταρρυθμίσεις”

Εκφράζοντας τις θέσεις της Λαϊκής Συσπείρωσης, άσκησε κριτική απέναντι στην κυβέρνηση, λέγοντας μεταξύ άλλων πως, “Βασικά στοιχεία του νομοσχεδίου είναι: Η υπαγωγή στις ανταποδοτικές υπηρεσίες της υπηρεσίας πρασίνου, που θα σημάνει περαιτέρω επιβάρυνση των δημοτών. Η συγκρότηση του Επόπτη Νομιμότητας ως ξεχωριστής υπηρεσίας από τη σημερινή Αποκεντρωμένη Διοίκηση” αλλαγή που όπως ισχυρίστηκε θα φέρει στο προσκήνιο “νέο θεσμικό πλαίσιο για να συνδράμουν οι ΟΤΑ στις ανάγκες της κερδοφορίας του κεφαλαίου”, ενώ ανέλυσε τι θα σημάνει στην πράξη “η δυνατότητα ίδρυσης εταιρειών ειδικού σκοπού στον τομέα της Κοινής Ωφέλειας και άλλων επιχειρηματικών σχημάτων με στόχο τις μπίζνες σε γη και ακίνητη περιουσία, φυσικούς πόρους, σε κλάδους που ιεραρχεί ψηλά το μεγάλο κεφάλαιο, όπως Ενέργεια και ΑΠΕ, μεταφορικό έργο, διαχείριση απορριμμάτων κ.λπ”.

Ο κ. Καΐλης κατόπιν και της αναλυτικής αναφοράς του στις προτάσεις της Λαϊκής Συσπείρωσης, όπως στην αντίθεση της εφαρμογής “του νέου κύκλου των αντιδραστικών αλλαγών στην τοπική διοίκηση και στη μη εφαρμογή ενός θεσμικού πλαισίου που θα καθιστά Δήμους και Περιφέρειες πεδίο επιχειρηματικής δραστηριότητας”, έκλεισε την τοποθέτησή του, υποστηρίζοντας τα εξής: “Πιστεύοντας αυτά, στεκόμαστε απέναντι στις αλλαγές που προωθούνται και απορρίπτουμε τόσο την παλιά όσο και τη νέα κόπια των αντιδραστικών μεταρρυθμίσεων στην Τοπική Διοίκηση. Οι διοικητικές αναδιαρθρώσεις που έγιναν και εξελίσσονται, ούτε έφεραν ούτε θα φέρουν ανάπτυξη προς όφελος του λαού. Καμία φιλολαϊκή τοπική ή περιφερική πολιτική δεν μπορεί να υπάρξει, όσο η γενική πολιτική παραμένει αντιλαϊκή. Καμιά ανάπτυξη για το λαό δεν μπορεί να εξασφαλιστεί σε τοπικό και περιφερικό επίπεδο, αν η κεντρική πολιτική είναι στα χέρια και στην εξουσία της αστικής τάξης και των κομμάτων της”.

Διευκρινίζεται πως η μείζων μειοψηφία, απουσία του επικεφαλής της, Ανδρέα Γιαλόγλου και με φόντο τη δίμηνη παράταση που έχει δοθεί προς τους ΟΤΑ για κατάθεση παρατηρήσεων επί του νομοσχεδίου, ζήτησε την απόσυρση του θέματος και την συζήτησή του σε επόμενη συνεδρίαση.