Ο πρόεδρος της MTC Group, Νότης Μαρτάκης στη Σύρο με σκοπό την ενημέρωση των επιχειρηματιών και του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης

Σε έμπειρα χέρια η τουριστική καθοδήγηση της Σύρου

Τον Σεπτέμβριο η παρουσίαση της στρατηγικής προώθησης της πρωτεύουσας των Κυκλάδων

Την καθοδήγηση του προέδρου της MTC Group, Νότη Μαρτάκη όσον αφορά στην τουριστική ανάπτυξη, ξεκίνησε να έχει η Σύρος, με τον ίδιο να δηλώνει πως η πρόοδος της πρωτεύουσας των Κυκλάδων είναι ένα προσωπικό στοίχημά του, για το οποίο χρειάζεται συνοδοιπόρους επιχειρηματίες και Δήμο.

Ο κ. Μαρτάκης, ο οποίος βρίσκεται στη Σύρο και θα παραμείνει ως και αύριο στο νησί, συμμετείχε χθες στη μονοθεματική συνεδρίαση της Τουριστικής Επιτροπής του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, προκειμένου να γνωστοποιήσει τα πρώτα βήματα της εταιρείας που έχει αναλάβει την οργάνωση και την καθοδήγηση του τόπου, αλλά και να ζητήσει από την επιχειρηματική κοινότητα τη συμπόρευσή της, σε έναν κοινό στόχο, ο οποίος συνοψίζεται στο συμπέρασμα πως η Σύρος μπορεί ως προορισμός να βαδίσει δυναμικά στον τουρισμό.

Με γλώσσα ειλικρίνειας, ο ίδιος εξήγησε στα μέλη και τους παριστάμενους, πως για το νησί η φετινή σεζόν έχει ήδη διαμορφωθεί, ωστόσο, θέλοντας να δώσει το στίγμα της δουλειάς της εταιρείας που ανέλαβε τη δύσκολη “υπόθεση”, προχώρησε σε παρουσίαση δράσεων προβολής που έχουν σχεδιαστεί ήδη για το επόμενο διάστημα.

Διευκρινίζοντας πως για τη Σύρο ήδη έχουν συλλεχθεί κάποια στοιχεία μέσω της αξιολόγησης των δεδομένων του TripAdvisor με σκοπό την αποτύπωση του προφίλ του επισκέπτη και των προτιμήσεών του, κάλεσε τους επιχειρηματίες να μεριμνήσουν για τις απαντήσεις στα ερωτηματολόγια που θα μοιραστούν σε κάθε κατάλυμα, ξενοδοχείο κι επιχείρηση εστίασης, προκειμένου να υπάρξει εμπλουτισμός δεδομένων για την οριστική σύνταξη της στρατηγικής προώθησης του προορισμού της Σύρου.

Σύμφωνα με όσα ανέφερε συμπερασματικά, μετά από την παρουσίασή του, η Σύρος πέραν του τριμήνου Ιουνίου – Αυγούστου, παρουσιάζει μία αυξητική τάση για το διάστημα του φθινοπώρου, κάτι που όπως δήλωσε κατηγορηματικά, θα απασχολήσει έντονα το πλάνο της προώθησης του τόπου.

Ο κ. Μαρτάκης συνοδευόταν από κάποια έμπειρα στελέχη του Ομίλου και των εταιρειών με τις οποίες συνεργάζεται, καθιστώντας σαφές προς κάθε πλευρά του νησιού, πως η επίτευξη του στόχου απαιτεί δουλειά, συλλογική προσπάθεια και συνεργασία.

Πρέπει να σημειωθεί πως, στη συνεδρίαση συμμετείχαν μεταξύ άλλων, ο Διευθυντής του ΕΟΤ Κυκλάδων, Μιχάλης Παράβαλος, ο αντιπρόεδρος της “Τερψιχόρης”, Γιώργος Χατζαντώνης, ο απερχόμενος Δήμαρχος, Γιώργος Μαραγκός, ο πρόεδρος της Τουριστικής Επιτροπής, Δομένικος Σαγκινέτος, το μέλος της μείζονος αντιπολίτευσης, Γιάννης Βρούτσης, καθώς επίσης πρόσωπα που εκλέχθηκαν στη νέα Δημοτική Αρχή, αλλά τέλος, ταξιδιωτικοί πράκτορες και καταλυματίες.

Από την πλευρά του κ. Μαρτάκη ήρθαν στη Σύρο οι δημοσιογράφοι Βασιλεία Ελευθεριάδου, Πωλίνα Παρασκευοπούλου, Αγγελική Πέππα, καθώς επίσης και εκπρόσωποι ταξιδιωτικών Οργανισμών, όπως ο Χρήστος Δήμας και η Μαρία Παναγιωτοπούλου.

Διαχείριση προορισμού και συνεργασία

Ο Νότης Μαρτάκης προχώρησε σε πρώτο επίπεδο σε συστάσεις του Ομίλου της MTC Group και των συνεργαζόμενων και θυγατρικών εταιρειών (σσ. More Greece – σύμβαση με τον Δήμο Σύρου - Ερμούπολης) σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας τους, εξηγώντας πως κοινός στόχος τους και βασικό έργο τους είναι “η διαχείριση τουριστικών προορισμών”.

Προβαίνοντας σε περαιτέρω διευκρινίσεις προς τα παριστάμενα πρόσωπα, δήλωσε: “Προκειμένου να βοηθήσουμε έναν προορισμό να προσεγγίσει τις όποιες αγορές ή τις ομάδες – στόχους που έχουμε εντοπίσει στην στρατηγική μας, υποβάλλουμε εισηγήσεις τέτοιες οι οποίες δεν έχουν να κάνουν μόνον με την προβολή, αλλά και με την ετοιμασία του ίδιου του προορισμού, όχι μόνον σε θέματα υποδομών, αλλά κυρίως σε θέματα συνεργειών και συμμετοχικότητας, κάτι το οποίο είναι το κλειδί και το μυστικό της επιτυχίας κάθε προορισμού”.

Δεδομένου ότι ο ίδιος έχει αναπτύξει μία σειρά επαφών – ήδη – στη Σύρο, αναφορικά με την εικόνα που έχει εισπράξει από τους επαγγελματίες του χώρου και τους επιχειρηματίες, σχολίασε πως, “διαπίστωσα την επιθυμία τους να πορευθούμε μαζί”. Όπως πρόσθεσε, αυτό ως γεγονός “είναι πάρα πολύ ενθαρρυντικό διότι όντως το μυστικό της επιτυχίας καθενός προορισμού είναι κρυμμένο στη συστράτευση και τη συμμετοχικότητα”.

Σε απόλυτα σοβαρό τόνο, ο Νότης Μαρτάκης θέλησε να διευκρινίσει προς πάσα πλευρά πως “όπου πηγαίνω, δεν πηγαίνω σαν μάγος ή σαν άνθρωπος που ισχυρίζεται πως τα ξέρει όλα κι ας ασχολούμαι σαράντα χρόνια”, λέγοντας μάλιστα πως είναι αυτονόητο ότι “δεν μπορώ να γνωρίζω τον κάθε προορισμό τόσο καλά όσο τον ξέρετε εσείς”.

Σκιαγραφώντας πως η στρατηγική ανάπτυξης για κάθε τόπο απαιτεί σκληρή και υπεύθυνη δουλειά και προϋποθέτει συνέπεια από όλους, εξήγησε σε δεύτερο επίπεδο πως, ο τουρισμός αλλάζει με ιλιγγιώδη ταχύτητα. Ως εκ τούτου, συμπλήρωσε πως, “Συνεπώς, απαιτεί προσαρμογές γνώση, εμπειρίες, δυνατότητες ελιγμών, έτσι ώστε να μπορούμε κάθε φορά να ανταποκρινόμαστε στη διεθνή ζήτηση”.

Ζητούμενο η προσαρμογή στις αγορές

Μιλώντας αναλυτικότερα για το θέμα της διεθνούς ζήτησης, ο κ. Μαρτάκης θέλησε να προβεί σε σαφείς διευκρινίσεις, προκειμένου να βοηθηθούν και να κατανοήσουν οι επιχειρηματίες, η Τουριστική Επιτροπή και ο Δήμος, πως, ένας τόπος δεν πρέπει να επιβάλει στις αγορές αυτό που ο ίδιος θεωρεί, αλλά αντιθέτως, οφείλει να προσαρμόζεται και να αφουγκράζεται τις απαιτήσεις της.

“Σε ό,τι αφορά τη διεθνή ζήτηση, αυτό που έχω να τονίσω είναι ότι συνήθως, οι προορισμοί – και είναι λογικό μέχρι ενός ορίου – να θέλουν να προβάλουν στο εξωτερικό αυτά που εκείνοι πιστεύουν ότι διαθέτουν” παρατήρησε, εξηγώντας όμως πως το ζητούμενο είναι ένα και σαφές.

Το ζητούμενο δεν είναι να επιβάλουμε εμείς στις αγορές αυτό για το οποίο εμείς καμαρώνουμε, αλλά το ζητούμενο είναι να μπορούμε να προσαρμοστούμε, σε αυτό που οι αγορές μας ζητούν” ανέφερε, ενώ τόνισε πως, αυτό σημαίνει ότι “υπάρχει ανάγκη μίας αμφίδρομης ενημέρωσης και πληροφόρησης”, έναν ρόλο που όπως πρόσθεσε, “θα επιτελέσω και προσωπικά”.

Κατόπιν αυτών, ο Νότης Μαρτάκης δήλωσε πως “Η Σύρος για εμένα είναι κι ένα προσωπικό στοίχημα”, προσθέτοντας τα εξής: “Φιλοδοξώ η πρωτεύουσα των Κυκλάδων να γίνει η πρωταγωνίστρια του τουρισμού”.

Σε άκρως ρεαλιστικό τόνο, σημείωσε δε, πως, “τα θαύματα δεν γίνονται από τη μία στιγμή στην άλλη, αφού η προσπάθεια θέλει κόπο, συνέχεια και συνέπεια”.

Ο ίδιος ζήτησε να υπάρξει “αγαστή συνεργασία με τη Δημοτική Αρχή, την παρούσα και την μελλοντική” καθώς όμως και με τους επαγγελματίες, ώστε “να περπατήσουμε μαζί καλά”.

Νέες αγορές στον διεθνή ανταγωνισμό

Αμέσως μετά, ανέπτυξε κάποια στοιχεία για τον τουρισμό τη φετινή χρονιά στην Ελλάδα, λέγοντας πως θα είναι δύσκολη περίοδος, αφού “ήδη τα πρώτα μηνύματα, μιλάνε για την Κρήτη για μία πτώση 20%, μιλάνε για άλλους προορισμούς με μεγαλύτερες πτώσεις”, κάτι που όπως εξήγησε οφείλεται σε δύο βασικούς παράγοντες.

Πρώτον στο γεγονός πως, “μετά από αρκετά χρόνια μπήκαν στο “παιχνίδι” τέσσερις παίκτες που μέχρι χθες απείχαν”. Αυτές οι χώρες ανέφερε πως είναι η Τουρκία, η Αίγυπτος, η Τυνησία και το Μαρόκο. “Είναι λογικό να μοιραστούμε μαζί τους την πίτα που μέχρι πέρυσι σχεδόν τη μονοπωλούσαμε” σχολίασε, κάνοντας μνεία και στο θέμα της υποτίμησης της λίρας στην Τουρκία, εξέλιξη που την καθιστά έναν πολύ φθηνό προορισμό. Καθώς επεσήμανε πως δεν μπορεί να υπάρξει σύγκριση με την Ελλάδα σε επίπεδο κόστους διακοπών, υπογράμμισε πως είναι λογικό πως “το βάρος της σύγκρισης για την Ελλάδα πέφτει αποκλειστικά στην ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών”.

Εκτός των ανωτέρω, ο κ. Μαρτάκης έκανε αναφορά και στο Brexit ως δεύτερο παράγοντα που καθιστά την περίοδο δύσκολη, εξηγώντας πως η παράταση εξόδου, “γεννά” ένα μούδιασμα στην αγορά.

Στη διάθεση των επιχειρηματιών για συμβουλές

Κατόπιν της εξέτασης και της παράθεσης των γενικότερων συνθηκών για τον τουρισμό, ο κ. Μαρτάκης θέλησε να απευθυνθεί στους επιχειρηματίες, ζητώντας τους, αν επιθυμούν ακόμη και καθοδήγηση σε προσωπικό επίπεδο, να μη διστάσουν να τον ενοχλήσουν.

“Το έχω πει ήδη σε κάποιους επιχειρηματίες αλλά θέλω να διευκρινίσω το εξής: Όντας σύμβουλος του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, δεν δουλεύω για τον Δήμο, αλλά δουλεύω για όλο το νησί” δήλωσε, προσθέτοντας σε κατηγορηματικό τόνο πως, ως εκ τούτου, “Θέτω τον εαυτό μου και τους συνεργάτες μου στη διάθεση οποιουδήποτε επαγγελματία θέλει την οποιαδήποτε συμβουλή για την επιχείρησή του, γιατί εάν κάθε επιχείρηση πάει καλά, θα πάει καλά και ο προορισμός. Συνηθίζω να λέω το σύνθημα “Κάνε την επιχείρησή σου προορισμό””.

Ο κ. Μαρτάκης εξηγώντας πιο αναλυτικά τα λεγόμενά του, σημείωσε πως, “Εάν κάθε επιχείρηση κερδίσει το πελατειακό της κοινό, ο προορισμός θα μπορέσει να συγκρατήσει αυτούς που πιθανόν να χάσει η χώρα, επειδή επέλεξαν μία άλλη ανταγωνιστική αγορά, από αυτές που μπήκαν στο παιχνίδι”.

Κατά συνέπεια, υπογράμμισε πως, “Άρα, για εμάς ως πρώτο βήμα προέχει να συγκρατήσουμε το πελατειακό μας κοινό και ως δεύτερο βήμα να κοιτάξουμε να το εμπλουτίσουμε και να ανοίξουμε την περίοδο”.

Στο πλαίσιο αυτό, επανέλαβε πως, “Είμαι στη διάθεση των επιχειρηματιών ακόμη και για δωρεάν σεμινάρια, αν κρίνουν ότι πρέπει να γίνουν ή για μεμονωμένες συμβουλές στον κάθε έναν Παρακαλώ όσοι θέλουν να μη διστάσουν να το κάνουν”, λέγοντας ακόμη πως, “η μεταξύ μας συνεργασία, θέλει συνέχεια, συνέπεια και συστράτευση” και διευκρινίζοντας πως, η δουλειά της εταιρείας εκτός από καθοδηγητική κινείται και σε επίπεδο πρωτοβουλιών, οι οποίες όμως “δεν θα υποκαταστήσουν κανέναν επαγγελματία”.

Ο κ. Μαρτάκης υπήρξε για μία ακόμη φορά σαφής, λέγοντας πως, “Δουλειά μας είναι να ανοίγουμε πόρτες, να δίνουμε κατευθύνσεις και να δημιουργούμε ευκαιρίες”.

Κινήσεις για τη φετινή χρονιά

Σχετικά με το έργο του για τη Σύρο για τη φετινή χρονιά, αν και η εταιρεία μόλις ανέλαβε την υπόθεση της τουριστικής καθοδήγησης, ωστόσο, ο ίδιος εξήγησε πως, “έπρεπε να κερδίσω χρόνο και να κάνω ό,τι μπορώ για τη φετινή χρονιά, όχι ότι δεν έχει διαμορφωθεί, αλλά εν πάση περιπτώσει να προχωρήσουμε λίγο πιο γρήγορα”.

Σε αυτό το πλαίσιο, εξήγησε πως, “ως προπομπός της δικής μας αποστολής ήρθε από τη Δευτέρα το κανάλι του Open, το οποίο έχει γυρίσει όλο το νησί”. Σύμφωνα με όσα εξήγησε ο κ. Μαρτάκης “θα προβληθεί το νησί 3 – 4 φορές στην πρωινή ζώνη της Φαίης Μαυραγάνη που έχει μεγάλη θεαματικότητα”.

“Με αυτή μας την κίνηση, θελήσαμε να δώσουμε ένα μικρό σπρώξιμο στον εσωτερικό τουρισμό” σημείωσε, ενώ εν συνεχεία, τόνισε πως, θα ακολουθήσει ο Κώστας Χαλκιαδάκης, ο τουριστικός συντάκτης του Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων.

Εστιάζοντας παρακάτω σε κινήσεις προώθησης της Σύρου στο εξωτερικό, ο κ. Μαρτάκης γνωστοποίησε δράσεις που θα εστιάζουν σε αγορές που τόνισε πως ταιριάζουν στο νησί, όπως η Αυστριακή που εντοπίζει το ενδιαφέρον της στον ποιοτικό τουρισμό, αλλά και στην αγορά της Αυστραλίας. “Οι Κυκλάδες είναι αρκετά δημοφιλείς και επομένως πρέπει να δώσουμε κι εκεί το στίγμα” πρόσθεσε, ενώ τέλος, μίλησε και για την αγορά της Ινδίας “ως κομμάτι επιχειρηματικών συναντήσεων που θα επιδιώξουμε να κάνουμε”.

Ο ίδιος υπενθυμίζοντας πως φέτος η Ινδία θα είναι η τιμώμενη χώρα στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, υπογράμμισε πως ως εκ τούτου, η Ελλάδα θα έχει μία ιδιαίτερη προβολή στην Ινδική αγορά. “Είναι λοιπόν μία καλή ευκαιρία να μπορέσουμε να επιβιβαστούμε στο όχημα αυτής της προβολής” ανέφερε για την περίπτωση της Σύρου.

Μετά τα παραπάνω, γνωστοποίησε πως έχει προγραμματίσει μία σειρά από ταξίδια στη Σύρο για άτομα και πρακτορεία που θα συνδράμουν στην προβολή και προώθηση. “Καταρχήν το National Geographic από την Ιταλία, τον ταξιδιωτικό οργανισμό Arché Travel (Ιταλία) για τον Σεπτέμβριο, όπως επίσης μία blogger από τη Γερμανία, ένας ακόμη blogger από την Γαλλία τον Οκτώβριο, ένας δημοσιογράφος από τη Βρετανία και το ViaggiOggi, το μεγάλο πρακτορείο της Ιταλίας”.

Για όλα τα παραπάνω, επανέλαβε πως, “έχουν προχωρήσει οι συνεννοήσεις και είναι σε εξέλιξη. Θα σταλούν και στον Δήμο για να γνωρίζει ακριβώς τις ημερομηνίες”.

Έρευνα και συλλογή στοιχείων. Απαραίτητο εργαλείο και τα ερωτηματολόγια

Ο κ. Μαρτάκης αφού ανέφερε τα παραπάνω, προχώρησε στην παρουσίαση της έρευνας για τη Σύρο, μέσω σχολίων του TripAdvisor, ενώ κάλεσε τους επιχειρηματίες να δώσουν έμφαση στη συμπλήρωση των ερωτηματολογίων τόσο από πλευράς τους, όσο και των ερωτηματολογίων που το καλοκαίρι θα πρέπει να απαντήσουν οι επισκέπτες, για την περαιτέρω συλλογή στοιχείων, πριν την οριστικοποίησης και παρουσίαση της στρατηγικής τουριστικής προώθησης της Σύρου.

“Εμείς προχωρήσαμε σε μία έρευνα μέσω των σχολίων του TripAdvisor για τη Σύρο, την οποία θα σας παρουσιάσω. Κωδικοποιούμε και μετατρέπουμε τα σχόλια σε έρευνα, ποσοστά και μπορούμε μέσω αυτών, να έχουμε την εθνικότητα του τουρίστα, το προφίλ του, την περίοδο που ήρθε, αν ήρθε μόνος του ή με οικογένεια και βεβαίως τα σχόλιά του και τη βαθμολόγησή του σε επίπεδο δραστηριοτήτων στο νησί, καταλυμάτων και εστίασης” σημείωσε προλογικά, προχωρώντας στην παρουσίαση των στοιχείων που αφορούσαν σε καλές επιδόσεις της Σύρου στα μάτια Ελλήνων επισκεπτών, Βρετανών, Ιταλών, Γάλλων και Γερμανών.

Την έρευνα ο ίδιος εξήγησε πως θα την αφήσει στη διάθεση του Δήμου προς ενημέρωση των επιχειρηματιών, ενώ συμπερασματικά από το περιεχόμενό της, τόνισε πως, συνάγεται ότι η Σύρος αφήνει θετικές εντυπώσεις σε εστίαση, διαμονή και δραστηριότητες, προτιμάται από ζευγάρια και οικογένειες, ενώ παρουσιάζει μία τάση ανοδική στην επισκεψιμότητα τη φθινοπωρινή περίοδο, εκτός από το καλοκαίρι.

Ο κ. Μαρτάκης ολοκλήρωσε την ενημέρωσή του, εξηγώντας πως θα έχει συναντήσεις με επιχειρηματίες, ενώ όπως σημείωσε, η στρατηγική για τη Σύρο θα παρουσιαστεί τον Σεπτέμβριο.

Τέλος, αναφορικά με τα αποτελέσματά της, μετά την εφαρμογή της, επεσήμανε πως, το νησί θα πρέπει να αναμένει αλλαγές από τα επόμενα δύο χρόνια και μετά, πέραν των όποιων επιτυχιών μπορέσουν να καταγραφούν ίσως και νωρίτερα.