Επανυποβάλει τον νέο λειτουργικό σχεδιασμό για τη λιμενολεκάνη της Ερμούπολης προς το Υπουργείο Ναυτιλίας και την ΕΣΑΛ, η σημερινή Διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου

Master plan που εξασφαλίζει ανάπτυξη για τη Σύρο

Διατηρούνται στον σχεδιασμό οι πέντε θέσεις πρόσδεσης πλοίων στον νέο ακτοπλοϊκό λιμένα στη θέση του Λαδόπουλου

Στην τελική έγκριση του master plan του λιμένα Ερμούπολης βαδίζει ολοταχώς πλέον το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου, με τη Διοίκησή του να καταθέτει το σχέδιο του νέου λειτουργικού σχεδιασμού που αφορά συνολικά στη λιμενολεκάνη της Ερμούπολης προς το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, για την οριστική “ψήφισή” του από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ).

Πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα, που θα οδηγήσει τη Σύρο και την Ερμούπολη, ως λιμάνι εθνικής σημασίας να διαθέτει ένα εγκεκριμένο master plan, μετά από πολυετή προσπάθεια που υπήρξε ώστε να προκύψει ένας λειτουργικός σχεδιασμός της λιμενολεκάνης, τέτοιος, που θα ανταποκρίνεται στις σύγχρονες και μελλοντικές ανάγκες της πρωτεύουσας των Κυκλάδων.

Επί της ουσίας, η σημερινή Διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου έρχεται και επανυποβάλει προς έγκριση το αρχικό σχέδιο του master plan, όπως αυτό είχε εκπονηθεί και εγκριθεί από παλαιότερη Διοίκησή του, το 2017, μετά από μία σημαντική προσπάθεια που αφορούσε και την επαναχωροθέτηση της μαρίνας στη θέση Πηδάλι (Λαζαρέττα), όπως ουσιαστικά την απαίτησε το Υπουργείο Τουρισμού, προκειμένου να συναινέσει στον νέο λειτουργικό σχεδιασμό.

Υπενθυμίζεται πως, στο στάδιο που βρίσκεται σήμερα το Λιμενικό Ταμείο Σύρου, είχε βρεθεί και η προηγούμενη Διοίκηση προ διετίας περίπου, επιλέγοντας – προκειμένου να επιδιώξει να πάρει το ταχύτερο δυνατό την έγκριση του master plan – να μειώσει τις θέσεις πρόσδεσης πλοίων του νέου ακτοπλοϊκού λιμένα σε 2 – 3, αντί 5 που προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός, με στόχο να μην προκαλέσει αλλαγές στον θαλάσσιο χώρο της μαρίνας.

Η σημερινή Διοίκηση, με πρόεδρο την Κανδιώ Μαραγκού, αποφασίζοντας πως ο νέος σχεδιασμός θα πρέπει να καλύπτει το νησί τουλάχιστον(!) για την επόμενη 20ετια, εξήγησε πως δεν μπορεί να επιτρέψει τη μείωση του αριθμού των θέσεων πρόσδεσης στο νέο λιμάνι ακτοπλοΐας από 5 σε 2 ή 3, ακόμη κι αν αυτή η απόφαση έθετε ως προϋπόθεση για την τελική έγκριση του master plan, την επαναχωροθέτηση της μαρίνας και ως εκ τούτου, μία σημαντική καθυστέρηση για να προωθηθούν σχετικά γραφειοκρατικά θέματα.

Πλέον, επιμένοντας συνολικά το Διοικητικό Συμβούλιο του Λιμενικού Ταμείου Σύρου στην ανάγκη απόκτησης ενός σύγχρονου λιμένα, προχωρά στην κατεύθυνση των τελικών εγκρίσεων, με την κα Μαραγκού να δηλώνει στην τελευταία συνεδρίαση του ΔΛΤΣ την Παρασκευή (22/10) πως, “Είμαστε σε συνεννόηση με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Τουρισμού και υπάρχει η δέσμευση να περάσουμε στην πρώτη ΕΣΑΛ που θα οριστεί, δεδομένου ότι είμαστε πλέον 100% έτοιμοι και έχουμε λάβει εγκρίσεις όλα αυτά τα χρόνια από όλα τα συναρμόδια Υπουργεία.”.

Το νέο σύγχρονο λιμάνι

Αναφορικά με το master plan του λιμένα Ερμούπολης, για το σχέδιο του οποίου κατά το παρελθόν υπήρξαν αναλυτικές διαβουλεύσεις με φορείς και όλες τις ενδιαφερόμενες πλευρές, η Διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου αποφάσισε στην πρόσφατη συνεδρίασή της να επανυποβάλει προς οριστική έγκριση στο Υπουργείο Ναυτιλίας και την ΕΣΑΛ τον αρχικό σχεδιασμό, ο οποίος είχε επιλεγεί ως η “αρτιότερη πρόταση”, μετά από διαγωνιστική διαδικασία και επεξεργασία τριών προτάσεων.

Επιγραμματικά οι βασικές αλλαγές που προβλέπονται σε αυτό για τη λιμενολεκάνη της Ερμούπολης είναι οι ακόλουθες: Α. Νέα θέση για το εμπορικό λιμάνι στη θέση Καρνάγιο. β. Νέα θέση του λιμένα ακτοπλοΐας στο χερσαίο τμήμα της θέσης “Λαδόπουλου”. γ. Επέκταση του χώρου της κρουαζιέρας, με μεταφορά της πρόσδεσης με σκοπό τη φιλοξενία μεγαλύτερων κρουαζιερόπλοιων. δ. Το σημερινό λιμάνι αξιοποιείται για ελλιμενισμό mega yachts με όλες τις απαραίτητες υπηρεσίες που πρέπει να προσφέρονται στις θέσεις που ελλιμενίζονται. ε. Αξιοποίηση της μαρίνας στη θέση “Πηδάλι” στα Λαζαρέττα. στ. Δημιουργία ενός μεγάλο χώρου στάθμευσης στο χώρο του σημερινού λιμανιού, από το ύψος της Πυροσβεστικής, μέχρι και τον χώρο των στεγάστρων αναμονής των επιβατών. Διευκρινίζεται πως ο χώρος του ναυπηγείου δεν επηρεάζεται από το master plan.

Σύντομη ιστορική αναδρομή

Ειδικότερα, στην τοποθέτησή της στη συνεδρίαση του Δ.Σ. του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, η πρόεδρος πραγματοποίησε μία σύντομη αναδρομή στα γεγονότα του παρελθόντος που συνόδευσαν την υπόθεση του master plan, ώστε – όπως τόνισε - “να αποσαφηνιστούν στους δημότες τα πραγματικά δεδομένα σχετικά με αυτό (master plan), μιας και ακούγονται πολλές ανακρίβειες κατά καιρούς, καλοπροαίρετες και κακοπροαίρετες”.

Πρωτίστως υπενθύμισε πως ο λειτουργικός σχεδιασμός του λιμένα της Ερμούπολης “ξεκίνησε από την Περιφέρεια το 2007-2008, οπότε και έγινε σχετικός διαγωνισμός. Συμμετείχαν σε αυτόν σοβαρά μελετητικά γραφεία, προκρίθηκαν 3 προτάσεις ως καλύτερες και μετά από διαβουλεύσεις χρόνων (οι παλιοί θυμούνται και γνωρίζουν), εν τέλει, επελέγη από την Περιφέρεια ως καλύτερη, σωστότερη, αρτιότερη η πρόταση της ΑΔΚ, που είναι αυτή που έχετε σήμερα μπροστά σας”.

Η ίδια πρόσθεσε μάλιστα πως, ακολούθως το Λιμενικό Ταμείο Σύρου με παλαιότερες Διοικήσεις, “προχώρησε σε εκπόνηση των σχετικών μελετών χωροταξίας κλπ αλλά και σε ΣΜΠΕ με την ΑΔΚ και το 2017 η τότε διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου ενέκρινε το σχέδιο του master plan που έχετε μπροστά σας”.

Προτεραιότητα στο νέο ακτοπλοϊκό λιμάνι με 5 θέσεις πρόσδεσης

Πιο αναλυτικά, εστίασε στο πολύ σοβαρό κομμάτι που αφορά στον νέο ακτοπλοϊκό λιμένα στη θέση “Λαδόπουλου”, εξηγώντας παράλληλα και τις αλλαγές που αυτός θα επέφερε στη μαρίνα Λαζαρέττων, για τις οποίες ζήτησε την επαναχωροθέτηση το Υπουργείο Τουρισμού.

“Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε, πολύ σωστά, ένα σύγχρονο λιμάνι, με 5 θέσεις πρόσδεσης. Επειδή αυτή η λύση επέφερε μικρές αλλαγές στο θαλάσσιο χώρο της μαρίνας, κατά την άποψη του τότε Υπουργείου Τουρισμού έπρεπε να γίνει επαναχωροθέτηση της μαρίνας” ανέφερε η πρόεδρος, σχολιάζοντας τη στάση της προηγούμενης Διοίκησης απέναντι στη συγκεκριμένη εξέλιξη.

“Η τότε διοίκηση, προκειμένου να μην υπάρξει καθυστέρηση προφανώς, επέλεξε αντί να επαναχωροθετήσει τη μαρίνα, να τροποποιήσει το master plan, μικραίνοντας το νέο λιμάνι σε 2-3 θέσεις, ώστε να μην τροποποιείται ο θαλάσσιος χώρος της μαρίνας. Δεν θα κρίνω αυτή την απόφαση, ξέρω καλά ότι και η προηγούμενη διοίκηση πίστευε στον αρχικό σχεδιασμό των 5 θέσεων και ίσως “εγκλωβίστηκε” κατά κάποιο τρόπο στην κυκεώνα της γραφειοκρατίας.

Θα πω μόνο ότι την θεωρώ λανθασμένη” δήλωσε σε απόλυτο τόνο, εξηγώντας στη συνέχεια πως, “και γι’ αυτό από την ανάληψη των καθηκόντων μας ως δημοτική αρχή αποφασίσαμε να κάνουμε τα πράγματα σωστά, όπως ο κοινός νους μπορεί να το αντιληφθεί, με όποιο κόστος καθυστερήσεων κλπ. Ήμασταν υποχρεωμένοι να το παλέψουμε, να ξεπεράσουμε τα εμπόδια και να σχεδιάσουμε ένα σύγχρονο λιμάνι για τα επόμενα 50 χρόνια, που όταν θα κατασκευαστεί (είναι εφικτό στα επόμενα 7 - 8 χρόνια) θα παραμένει σύγχρονο”.

Μονόδρομος η επαναχωροθέτηση της μαρίνας και η αξιοποίησή της

Σε συνέχεια των ανωτέρω, η κα Μαραγκού ανέδειξε το γεγονός πως η επαναχωροθέτηση της μαρίνας “ήταν μονόδρομος για συγκεκριμένους λόγους”, καθώς επίσης, τόνισε πως ένας εξ αυτών των λόγων αποτελεί και η ανάγκη αξιοποίησης της μαρίνας στη θέση “Πηδάλι” στα Λαζαρέττα.

Αναφορικά με τις ενέργειες της νυν Διοίκησης του Λιμενικού Ταμείου Σύρου για τη συγκεκριμένη λιμενική υποδομή που δυστυχώς την “στοίχειωσαν” τα προβλήματα από την αρχή της κατασκευής της μέχρι και σήμερα, καθώς όμως και η εγκατάλειψη, η ίδια γνωστοποίησε τα ακόλουθα: “Ολοκληρώσαμε λοιπόν την επαναχωροθέτηση της μαρίνας και την εγκρίναμε σε προηγούμενο Διοικητικό Συμβούλιο, η οποία εξυπηρετεί τρεις σκοπούς: α. τον καθορισμό της θαλάσσιας ζώνης της βάσει της μελέτης του master plan (δηλαδή εναρμόνιση του θαλάσσιου χώρου της μαρίνας με τον θαλάσσιο χώρο του master plan), β. την ενσωμάτωση όλων των αυθαίρετων κατασκευών που υπήρχαν σ’ αυτήν και είχαν νομιμοποιηθεί από την προηγούμενη Διοίκηση και γ. τη λειτουργική βελτίωσή της με δημιουργία επιπλέον χερσαίων χώρων και δημιουργία θέσεων πρόσδεσης για μεγαλύτερα σκάφη. Θέλουμε να γίνει πιο ελκυστική για αξιοποίηση”.

Κατόπιν αυτών, γνωστοποίησε ακόμη πως πλέον ως Διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου “ολοκληρώνουμε και τη ΜΠΕ της επαναχωροθέτησης, για το κόστος της οποίας έχουμε λάβει σχετική χρηματοδότηση από το πρόγραμμα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ”.

Άμεσα η μελέτη για τη μεταφορά του ακτοπλοϊκού λιμένα στον “Λαδόπουλο”

Δεδομένης της προώθησης του master plan προς οριστική έγκριση, παρουσιάζεται ιδιαιτέρως σημαντικό το γεγονός πως θα μπορέσουν να προχωρήσουν μελέτες και έργα για τις λιμενικές υποδομές της Σύρου κι εν προκειμένω της Ερμούπολης. Άλλωστε, προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση της αναβάθμισης και βελτίωσης των λιμενικών υποδομών του νησιού ενήργησε η Διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου στις αρχές της τρέχουσας θητείας, που επεδίωξε και κατοχύρωσε χρηματοδοτήσεις άνω των 2 εκατομμυρίων ευρώ μέσω του προγράμματος ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ.

Ιδιαίτερη αναφορά για την υπόθεση της μεταφοράς του ακτοπλοϊκού λιμένα στη θέση “Λαδόπουλου” πραγματοποίησε η Κανδιώ Μαραγκού στην ίδια συνεδρίαση για το θέμα του master plan. Όπως η ίδια γνωστοποίησε εντός του αμέσως επόμενου χρονικού διαστήματος, το Λιμενικό Ταμείο προχωρά στη σχετική μελέτη, η οποία όταν εκπονηθεί, θα υποδείξει το ακριβές έργο που θα πρέπει να υλοποιηθεί.

“Τις επόμενες ημέρες θα εγκρίνουμε και τους όρους διακήρυξης για τη μελέτη μεταφοράς του λιμένα και λοιπών χρήσεων του λιμένα, βάσει της μελέτης του master plan, ύψους 1.500.000 ευρώ περίπου, επίσης χρηματοδοτούμενη από το ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ” δήλωσε σχετικά, ολοκληρώνοντας την ενημέρωσή της κι εκφράζοντας την αισιοδοξία της πως σταδιακά θα προχωρήσουν σημαντικά έργα για την πρωτεύουσα των Κυκλάδων που θα βοηθήσουν στην ουσιαστική ανάπτυξή της.