Εν μέσω αντιπαραθέσεων το Δημοτικό Συμβούλιο γνωμοδότησε υπέρ του master plan για το νέο λιμάνι της Ερμούπολης

Ένα βήμα πιο κοντά

Κ. Μαραγκού: “Στόχος μας ο σχεδιασμός ενός σύγχρονου λιμανιού για τα επόμενα 50 χρόνια”

Για μία ιστορική στιγμή έκανε λόγο η πλειονότητα των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, το οποίο το απόγευμα της Τρίτης γνωμοδότησε υπέρ του Προγραμματικού Σχεδίου (master plan) του νέου λιμανιού της Ερμούπολης.

Για ένα λιμάνι που θα καλύπτει τις ανάγκες του νησιού για τα επόμενα 50 χρόνια, έκανε λόγο ο δήμαρχος, Νίκος Λειβαδάρας, κατά τη διάρκεια της εισαγωγικής του ομιλίας, ενώ η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου και εισηγήτρια του θέματος, Κανδιώ Μαραγκού μίλησε για την σοβαρότητα, τη νηφαλιότητα, αλλά και την υπεύθυνη στάση που υπέδειξε, τόσο το Λιμενικό Ταμείο, όσο και ο Δήμος απέναντι στη συριανή κοινωνία, πάνω σε ένα τόσο κομβικό θέμα.

Από την πλευρά της, η μείζονα μειοψηφία, αν και παραδέχτηκε πως πρόκειται για ένα έργο ζωτικής σημασίας για το νησί, δεν παρέλειψε να ασκήσει κριτική για τις καθυστερήσεις που παρατηρήθηκαν ως προς την ολοκλήρωση του master plan. Μάλιστα, ο Αλέξης Αθανασίου αναφέρθηκε και στις απευθείας αναθέσεις που έχει κάνει τα τελευταία τρία χρόνια το Λιμενικό Ταμείο, σημειώνοντας πως κάτι τέτοιο θα μπορούσε να συμβεί και με την εταιρεία που είχε αναλάβει να προχωρήσει το σχέδιο, προκειμένου να μην φτάσει το Δημοτικό Συμβούλιο να συζητάει το θέμα, μετά από τρία χρόνια, παραμονές των εθνικών εκλογών.

Η “Λαϊκή Συσπείρωση Σύρου” ήταν ο μοναδικός συνδυασμός που καταψήφισε τη γνωμοδότηση, με τον επικεφαλής του Νίκο Καΐλη να υποστηρίζει πως τα έργα ανάπτυξης ενός τόπου είναι ένα καθαρά πολιτικό θέμα, το θα πρέπει να εξεταστεί στο σύνολό του, δηλαδή κατά πόσο αυτά λειτουργούν προς όφελος της κοινωνίας και των πολιτών.

“Μελέτη για ένα σύγχρονο - και όχι κουτσουρεμένο - λιμάνι”

Κατά την εισαγωγική του ομιλία, ο δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης, Νίκος Λειβαδάρας τόνισε πως “από την αρχή της θητείας της Δημοτικής Αρχής, αλλά και της σύστασης του νέου Δημοτικού Συμβουλίου και του Λιμενικού Ταμείου, τόσο η πρόεδρος όσο και τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου ξεκίνησαν έναν αγώνα δρόμου προκειμένου να γίνουν όλες οι διορθωτικές παρεμβάσεις και ενέργειες, ούτως ώστε να έχουμε ένα λιμάνι το οποίο θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες του σήμερα, αλλά και σε βάθος χρόνου για τουλάχιστον άλλα 50 χρόνια”.

Από την πλευρά της, η κα. Μαραγκού διευκρίνισε πως το λιμάνι της Ερμούπολης, ως λιμάνι εθνικής σημασίας, πρέπει να διαθέτει master plan, το οποίο βάσει πρόσφατης νομοθεσίας πρέπει να συνταχθεί μέχρι τις 31-12-2032. Σε διαφορετική περίπτωση, δεν θα μπορεί να κάνει κανένα έργο εντός αυτού και βέβαια θα δεν μπορεί να κάνει κανένα έργο μη σύμφωνο με το master plan.

Στη συνέχεια, η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου προχώρησε σε μία εκτενή ιστορική αναφορά για το πως έφτασε το Δημοτικό Συμβούλιο να καλείται γνωμοδοτήσει πάνω στο συγκεκριμένο κομβικό για το μέλλον του νησιού ζήτημα.

Αρχικά, σημείωσε πως ο λειτουργικός σχεδιασμός του λιμένα της Ερμούπολης άρχισε το 2008 περίπου, μετά από σχετικό διαγωνισμό που έκανε η τότε Περιφέρεια, προφανώς κατόπιν αιτήματος του Λιμενικού Ταμείου. Στο διαγωνισμό αυτό συμμετείχαν σοβαρά μελετητικά γραφεία, προκρίθηκαν 3 προτάσεις ως καλύτερες και, μετά από διαβουλεύσεις χρόνων εν τέλει επελέγη ως καλύτερη, σωστότερη, αρτιότερη η πρόταση της εταιρείας ΑΔΚ.

Ακολούθως, το Λιμενικό Ταμείο το 2015 προχώρησε σε εκπόνηση των σχετικών μελετών χωροταξίας κλπ αλλά και σε  Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) και το 2017 η τότε διοίκηση του ΔΛΤ ενέκρινε το σχέδιο του Master Plan, το οποίο προέβλεπε ένα σύγχρονο λιμάνι, με τουλάχιστον 5- 6 θέσεις πρόσδεσης.

Ωστόσο, η ΕΣΑΛ το 2018, σε συνεδρίασή της, δεν ενέκρινε το σχέδιο αυτό, επειδή ο νέος λιμένας ακτοπλοΐας επέφερε μικρές αλλαγές στο θαλάσσιο χώρο της μαρίνας και το Υπουργείο Τουρισμού ζήτησε να γίνει προηγουμένως επαναχωροθέτηση της μαρίνας. Τότε, όπως αναφέρει η κα. Μαραγκού, η διοίκηση, για δικούς της λόγους, επέλεξε αντί να επαναχωροθετήσει τη μαρίνα, όπως υπέδειξε η ΕΣΑΛ, να τροποποιήσει το master plan, μικραίνοντας το νέο λιμάνι σε 2-3 θέσεις, έτσι ώστε να μην επηρεάζεται ο θαλάσσιος χώρος της μαρίνας. “Κατά την άποψή μου αυτή η απόφαση ήταν μία πολιτικά λάθος απόφαση”, επεσήμανε χαρακτηριστικά η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου.

Στη συνέχεια, η κα. Μαραγκού αναφέρθηκε στον Οκτώβριο του 2019, όταν ανέλαβε τη διοίκηση του ΔΛΤ και έπρεπε να επιλέξει αν θα προχωρήσει προς έγκριση το “κουτσουρεμένο” master plan της προηγούμενης διοίκησης του Ταμείου. 

“Τότε, ως νέα δημοτική αρχή, αποφασίσαμε να κάνουμε τα πράγματα σωστά. Δεν μας ενδιάφερε να λέμε ότι έχουμε εγκεκριμένο master plan, όταν αυτό ήταν κουτσουρεμένο. Θέλαμε ένα σωστό master plan, όπως είχε σχεδιαστεί από την αρχή το 2017. Αποφασίσαμε να «παλέψουμε» με τα Υπουργεία, να ξεπεράσουμε τα όποια εμπόδια και να μας επιτραπεί ως Σύρος να σχεδιάσουμε ένα σύγχρονο λιμάνι για τα επόμενα 50 χρόνια, που όταν θα κατασκευαστεί (είναι εφικτό στα επόμενα 7-8 χρόνια) θα παραμένει σύγχρονο. Ένα νέο λιμάνι με τουλάχιστον 6-7 θέσεις πρόσδεσης και όχι κουτσουρεμένο με 3 θέσεις”, δήλωσε χαρακτηριστικά. 

Στρατηγική επιλογή της νέας διοίκησης του ΔΛΤ, σύμφωνα με την κα. Μαραγκού, ήταν η επαναχωροθέτηση της μαρίνας, με την οποία πέτυχαν  και άλλους στόχους, πέραν του ξεμπλοκαρίσματος του master plan, όπως η ενσωμάτωση όλων των αυθαίρετων κατασκευών που υπήρχαν σ’ αυτήν, αλλά και η λειτουργική βελτίωσή της. 

Μάλιστα, όπως έκανε γνωστό, σε λίγες μέρες θα υπογραφεί και η σύμβαση για την εκπόνηση των μελετών του έργου της μεταφοράς του λιμένα, ύψους 1.000.000 περίπου, χρηματοδοτούμενη από το ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ. Επίσης, το Λιμενικό Ταμείο με σχετικό συμπληρωματικό τεύχος επί του master plan, μειώνει και το συντελεστή δόμησης στη ζώνη του νέου λιμένα ακτοπλοίας, από 0,15 σε 0,075, όπως είχε ζητήσει το Υπουργείο Πολιτισμού, μέσω της ΕΣΑΛ.

Η κα. Μαραγκού, τέλος, εκτίμησε πως το master plan μπορεί να περάσει από ΕΣΑΛ, είτε στην επόμενη συνεδρίαση που είναι προγραμματισμένη για τις 5 Απριλίου, είτε σε μία έκτακτη που πιθανόν να πραγματοποιηθεί νωρίτερα.

“Σήμερα, εκ του αποτελέσματος, φαίνεται ξεκάθαρα ότι η Δημοτική Αρχή και το Λιμενικό Ταμείο από το 2019 έβαλε στόχους και προγραμματισμό για το λιμάνι της Ερμούπολης. Θεωρώ ότι δουλέψαμε μεθοδικά και ευχαριστώ ιδιαιτέρως την Τεχνική Υπηρεσία του ΛΤ και του Δήμου, που βοήθησαν όλον αυτόν τον καιρό. Τολμήσαμε να ζητήσουμε μία τεράστια χρηματοδότηση μελετών για το έργο του νέου λιμένα ακτοπλοΐας. Και ναι σε λίγους μήνες θα έχουμε στα χέρια μας τη μελέτη αυτή. Προσοχή, ενός σύγχρονου λιμένα, όχι ενός κουτσουρεμένου. Κι όλα αυτά τα αποφασίσαμε τους πρώτους μόλις μήνες της θητείας μας, ώστε να καταφέρουμε σήμερα αυτός ο σχεδιασμός να είναι ώριμος από όλες τις απόψεις. Αν μη τι άλλο, αυτό δείχνει τη σοβαρότητα, νηφαλιότητα και υπεύθυνη στάση μας απέναντι στη Συριανή Κοινωνία. Ούτε σχετική εμπειρία είχαμε, ούτε εγώ προσωπικά, ούτε η δημοτική αρχή. Είχαμε όμως και έχουμε λογική και μας ενδιαφέρει η ουσία του θέματος, όχι το φαίνεσθαι”, κατέληξε η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου.

Η μείζονα μειοψηφία υπεραμύνθηκε των ενεργειών της

Την ίδια ώρα, ο δημοτικός σύμβουλος της μείζονος μειοψηφίας Δημήτρης Κοσμάς, υπεραμύνθηκε των ενεργειών που είχε κάνει στη θητεία του στο Λιμενικό Ταμείο, υποστηρίζοντας ότι από το 2017 άρχισε ένας μεγάλος "αγώνας" με την ΕΣΑΛ για την έγκριση του Master plan, ο ο οποίος εμπεριείχε πολλές δοκιμασίες, αλλά και απογοητεύσεις, καθώς συνεχώς σε κάθε συνεδρίαση της ΕΣΑΛ εμφανίζονταν και νέα εμπόδιο ως προς την έγκριση της μελέτης.

“Ο σχεδιασμός του λιμένα της Ερμούπολης, το master plan, αυτό το πολυπόθητο τέλος πάντων σχέδιο το οποίο όλοι μας θέλαμε να έχει ένα ευτυχές τέλος, είναι πάρα πολύ σημαντικό για τον τόπο μας, για την Ερμούπολη και γενικά για το νησί μας. Δεν αμφισβητώ ότι έχουν γίνει πολλές ενέργειες από την παρούσα διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου, αλλά και από παλαιότερες. Θέλω να υπενθυμίσω κάτι, πως εμείς ξεκινήσαμε τη νομιμοποίηση, η οποία αν δεν είχε επιτευχθεί, δεν θα καταλήγαμε σε νέα χωροθέτηση”, δήλωσε ο κ. Κοσμάς.

Στη συνέχεια, μάλιστα, μίλησε και για την απόφαση που πήρε τότε η διοίκηση του ΔΛΤ να πάει στην τρίτη συνεδρίαση της ΕΣΑΛ με μειωμένο σχεδιασμό.

“Πράγματι πήγαμε στην τρίτη ΕΣΑΛ με τον «κουτσουρεμένο» σχεδιασμό, όπως τον αποκαλεί η πρόεδρος, εν γνώσι μας ότι έχουμε κόψει δύο θέσεις, αλλά ποτέ δεν θα σταματάγαμε σε αυτό, αλλά θα επανερχόμασταν και πάλι στον αρχικό σχεδιασμό. Θα μας έτρωγε και περισσότερο χρόνο αυτή η διαδικασία, συμφωνώ, αλλά ήταν μια επιλογή στρατηγικής σημασίας τότε”, υποστήριξε χαρακτηριστικά.
Από την πλευρά του, ο Αλέξης Αθανασίου ανέδειξε το θέμα των καθυστερήσεων που υπήρξαν στην ολοκλήρωση του master plan και έθεσε το ερώτημα κατά πόσο η συγκεκριμένη εταιρεία (ΑΔΚ) είχε την υποχρέωση να αφήσει μία μελέτη, προτού διακόψει τη συνεργασία της με το Δήμο.

“Αφέθηκε η τεχνική υπηρεσία του Λιμενικού Ταμείου ε έναν μόνο άνθρωπο και με τον φόρτο εργασίας που έχει να λύσει τον γρίφο. Μόνο το 2022 κα Μαραγκού έχετε κάνει απευθείας αναθέσεις της τάξης του 1,2 εκατ. ευρώ και συνολικά την τριετία περίπου 2,5 εκατ. ευρώ. Δεν θα μπορούσατε στους εναπομείναντες της ΑΔΚ να τεθεί μία μελέτη, έτσι ώστε να μην καθυστερήσουμε τόσα χρόνια;”, αναρωτήθηκε ο κ. Αθανασίου.

Άμεση ήταν η απάντηση της κας. Μαραγκού, η οποία υποστήριξε πως  “παρά τις δεκάδες οχλήσεις μας προς την εταιρεία, αυτή ήταν αρνητική ως προς τη συνέχιση της συνεργασίας με το Δήμο, επίσης καμία άλλη εταιρεία από τις ελάχιστες που υπάρχουν στην Ελλάδα, δεν ήθελαν να συνεχίσουν ένα master plan που ξεκίνησε κάποιος άλλος”.

Ν. Καΐλης: Η μεταφορά του λιμανιού θα πρέπει να συνδυαστεί και με σειρά άλλων μέτρων

Κατά την τοποθέτησή του, ο επικεφαλής της "Λαϊκής Συσπείρωσης", Νίκος Καΐλης επεσήμανε πως κανείς δεν είναι ευχαριστημένος με τις υπάρχουσες λιμενικές εγκαταστάσεις, σημειώνοντας, ωστόσο, πως η μεταφορά του λιμανιού θα πρέπει να συνοδευτεί με μία σειρά άλλων μέτρων, τα οποία θα εξασφαλίσουν την ομαλή του λειτουργία.

“Βέβαια, έχουμε και τις ενστάσεις μας αναφορικά με τους ποιους αναμένεται να εξυπηρετήσουν αυτές οι αλλαγές. Ωραία, κάνουμε τις υποδομές και φτιάχνουμε καλύτερο λιμάνι, ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι θα έχουμε περισσότερα δρομολόγια πλοίων, αλλά και φθηνότερα εισιτήρια. Υπάρχουν νησιά με χειρότερες από εμάς υποδομές, ωστόσο κάθε καλοκαίρι συρρέουν εκατομμύρια κόσμου. Το ζήτημα θα πρέπει να το δούμε στην ολότητά του και γι’ αυτό λέμε ότι το θέμα είναι καθαρά πολιτικό”, δήλωσε ο κ. Καΐλής.
Για μία ιστορική στιγμή, έκανε λόγο από την πλευρά του, ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Μηνάς Αληφραγκής, καθώς, όπως είπε, σήμερα έφτασε προς συζήτηση ένα θέμα που επί χρόνια ταλανίζει τις διοικήσεις του Λιμενικού Ταμείου και του Δήμου.

“Η μεταφορά του λιμανιού στη νέα θέση που προβλέπει το master plan θα συμβάλει και στην αποκέντρωση, αλλά και στην αξιοποίηση της περιοχής των Λαζαρέτων ευρύτερα, αλλά και στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας”, τόνισε ο κ. Αληφραγκής.

Μάλιστα, δεν δίστασε να ρίξει τα βέλη του προς την μείζονα αντιπολίτευση, κάνοντας λόγο για στάση αμηχανίας. “Βέβαια σήμερα βλέπω και μία αμηχανία από την πλευρά της μείζονος μειοψηφίας , καθώς συζητάμε για το master plan και προσπαθούμε να μεταφέρουμε την κουβέντα στις απευθείας αναθέσεις. Εγώ δεν πρόκειται να αμφισβητήσω τις προσπάθειες καμίας διοίκησης του Λιμενικού Ταμείου, ωστόσο όλα είναι θέμα οπτικής και αποτελεσματικότητας. Επί δικής σας διοίκησης όταν είχαν προκύψει τα ζητήματα με την χωροθέτηση της μαρίνας και όλα αυτά, επιλέξατε σε ένα κουτσούρεμα του λιμανιού που προτείνουμε σήμερα με μόνο δύο θέσεις πλοίων. Για μένα όλο το πρόβλημα των καθυστερήσεων έγκειται στον επανασχεδιασμό της χωροθέτησης της μαρίνας, στην οποία πλέον θα μπορούν να δένουν 5-6 πλοία”, κατέληξε ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών.